Popular Post Birgitta Höglund Posted July 9, 2017 Popular Post Share Posted July 9, 2017 För några år sedan skrev framlidne Per Wikholm en hel del om resistent stärkelse inne på LCHF.se. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx Då tyckte jag att det lät mycket märkligt att man skulle dricka potatismjöl utrört i vatten för att tarmbakterierna skulle få mat, det räckte väl med alla grönsaker jag åt... Nu har jag sen en tid testat att få i mig resistent stärkelse via bönor, sen Lars-Erik Litsfeldt berättade om alla hälsofördelar det ger. Skeptisk var jag, men testade. Idag har jag skrivit om hur bra det varit mot mina klimakteriebesvär och även en positiv förändring märks på midjemåttet. Läs gärna mer här, där jag också delar en del böntips: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/09/om-boken-lat-bonor-forandra-ditt-liv-och-recept-pa-bonsallad/ 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Här är rätt länkhttps://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/09/om-boken-lat-bonor-forandra-ditt-liv-och-recept-pa-bonsallad/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Det där med att de tycks ha motverkat vallningar är ju jätteintressant! Jag har lite svårt för konsistensen på svarta, vita, bruna, kidney...; är det samma positiva effekter med gröna bönor? Jag har inte läst boken och äter sällan bönor. I Kina får man kokta soyabönor i sin skida. Det är gott och väldigt roligt att äta - plopp! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Ett tips om man nu vill äta bönor men kanske inte gillar dem så mycket, eller kanske undvika sojabönor som naturligt innehåller östrogen som de flesta av oss kvinnor i alla fall inte behöver, är att köpa kikärtspasta som finns i olika varianter. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Jag är skeptisk till större mängd bönor på grund av deras antinutrienter som bl a hämmar upptag av protein och mineraler, och kan ge övergenomsläpplig tarm, etc. Men om jag fattat handlar böndieten om ett ganska litet intag - och då är kanske namnet böndieten missvisande - det handlar väl om lchf i grunden med tillägg av resistent stärkelse, kanske kunde kallas LCHF+RS eller RSHF om man noga vill skilja sig från övrig LCHF? Hur stor mängd bönor ska man äta enligt böndieten, 2-3 msk/måltid? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Troligtvis är det den resistenta stärkelsen man är ute efter och då föredrar jag rå potatis som fungerar minst lika bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Har också sett och läst om detta och enligt vad jag förstår så är kikärtor ett alternativ. Då känns det som att hummus kan vara det bästa alternativet för mig - nån matsked till varje måltid borde ju funka. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Någon som vet om bönor är ett bättre eller sämre alternativ än potatismjöl? Jag äter potatismjöl utrört i kallt vatten för att få i mig resistent stärkelse. Ger bönor något extra näringsmässigt som man missar om man väljer potatismjöl? Är det säkrare att äta potatismjöl om man tänker på antinutrienterna i baljväxter? Är det någon skillnad på kalla och varma bönor? För övrigt så tycker jag om potatismjöl, så det är ingen större uppoffring att ta det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Min kost består oftast av något protein, grönsaker i alla former och färger( även rotfrukter), plus fett. Nu har jag har precis läst boken och påbörjat mitt bönexperiment. Vad jag förstår så är det inga mängder, utan ca 1 1/2dl bönor per dag, fördelat på tre gånger. (Jag brukar också äta black bean spagetti, men det har jag gjort även innan.) Sojabönor undviker jag , de verkar vara hårt besprutade över lag. Jag gillar Kidneybönor, svarta bönor och kikärtor och gör en bönsallad som jag helst vill äta kylskåpskall. ( Godare kalla!) Ska bli intressant och se om något märkbart händer..så jag återkommer! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Jag har också undvikit bönor trots att jag har upplevt att jag mår ganska bra i magen av att äta dem. Men nu blir jag lite intresserad igen... Enligt Baljväxtakademin: I torkade baljväxter finns ett antal ämnen som kan störa matsmältningen och bl.a. försämra nedbrytningen av protein och störa näringsupptaget. Intag av dessa ämnen kan ge upphov till illamående, kräkning och diarré. De skadliga ämnena är emellertid känsliga för värme vilket gör att de förstörs när baljväxterna kokas. I likhet med många andra fiberrika vegetabilier är biotillgängligheten begränsad hos baljväxter, vilket gör att upptaget av mineraler minskar. Det minskade upptaget beror på att baljväxter innehåller ämnen som binder till sig mineralerna och gör dem otillgängliga för absorption i våra tarmar. Fytinsyra är det ämne som framförallt minskar upptaget av mineraler tillsammans med polyfenoler och andra ämnen som binder till sig mineraler och på så sätt minskar deras tillgänglighet. Det finns flera sätt att öka upptaget av mineraler från baljväxter. Ett knep är att äta baljväxter tillsammans med C-vitamin vilket motverkar fytinsyrans effekt och förhöjer tillgängligheten av mineraler. Ett annat sätt är att grodda baljväxterna då fytinsyran går sönder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted July 10, 2017 Popular Post Share Posted July 10, 2017 Jag har också börjat tillåta en del bönor på senare tid, vilket om inte annat är riktigt gott. Ett busenkelt sätt att göra egen hummus med stavmixer är att blanda sköljda konserverade kikärter, sesampasta och olivolja med vitlök, salt och citronjuice samt köra med mixern tills den är slät. Inte för mycket sesampasta för då tar den smaken över tycker jag. Eller så kan man köpa blandade bönor, skölja och blanda med finhackad rödlök, svartpeppar, salt, olivolja och något surt typ citron eller vinäger. Snabbt och gott. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Summa summarum.. bönor är lixom inte döden i grytan! De tillför litta ditten o datten, men främst så är de i lagoma mängder en del av olika maträtter! Vi har väl här två motstående kostideer, dels Paleo, där bönor betraktas som nymodigheter/antinutrienter, dels veganism där bönor tillför olika aminosyror! Grejen är väl om man inte lutar extremt åt något håll så funkar de som regel i en blandad måltid.. och iallafall jag tycker att bönor är gott! Dvs jag gillar bönor.. olika sorter och därmed olika konsistenser! Oså använder jag de olika till olika maträtter! Och de du köper i affären.. är iallafall kokta/blötlaggda.. där lär fytaterna har reducerats till ätbara mängder? Hur som helst.. egentligen utan någon som helst vetenskaplig bakgrund, så här använder jag olika sorters bönor! Ioförsej så använder jag det jag råkar ha hemma.. men om jag fick välja och har de hemma.. Kikärtor mest till sallad/grönsaker/blandat till min övriga kost. Röda och bruna bönor mest till grytor.. stora och små vita likaså.. de stora är sk fagiola Espagna, de små är typiskt vita bönor i tomatsås.. funkar i Chilli Con Carne typ. Svarta bönor har jag faktisk mest i soppor! Menna.. men det jag har mest hemma är blandningar av bönor.. iomed att det är mest praktiskt! Oså till macronutrienter.. bönor har en rätt bra aminosyroprifil.. det är detta veganer brukar pepåka, men jag skiter i det iomed att jag inte är vegan och får som regel mitt aminosyrebehov av animalier! Den andra grejen är att om man skall tillfredställa stor del av sitt aminosyrebehov från bönor så lär stora delar av ens kalorier komma från kolhydrater hur som helst! Menna.. iomed att jag i övrigt inte är rädd för fett eller animalier så bortser jag från detta och ser mer till att de passar i olika rätter i lagoma proportioner! Sen så.. det är vad jag begriper skalet på bönorna som bidrar mest med RS? Så då torde det främst vara svarta bönor och kikärtor som ger den välsignade effekten.. fast man kan få samma effekt från andra livsmedel oxå! Såå.. näe jag inbillar mig inte ens en sekund att bönor per se är några medicinskt livsavgörande utan tvärt om.. dvs man behöver sällan undvika dessa såvida man inte är allergisk eller behöver hålla ner kolisarna till extrema nivåer! Och när jag ändå håller på.. de flesta vet nog vid det här laget vad jag anser om RS-hypen.. jag kan på inget sätt se att det är livsviktigt, det är snarare som så att det inte behöver undvikas och är ett ytterligare sätt att få i sig någorlunda normal mat.. till vilket jag inte räknar uppslammat potatismjöl! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Jag kör den enkla vägen. Gillar kidneybönorna bäst, sköljer - på med salt, vitlökspulver och kallpressad rapsolja. Äter två matskedar medan jag lagar maten och blandar ner ytterligare två matskedar i salladen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 Jag är skeptisk till större mängd bönor på grund av deras antinutrienter som bl a hämmar upptag av protein och mineraler, och kan ge övergenomsläpplig tarm, etc. Men om jag fattat handlar böndieten om ett ganska litet intag - och då är kanske namnet böndieten missvisande - det handlar väl om lchf i grunden med tillägg av resistent stärkelse, kanske kunde kallas LCHF+RS eller RSHF om man noga vill skilja sig från övrig LCHF? Hur stor mängd bönor ska man äta enligt böndieten, 2-3 msk/måltid? 1dl per mål av dem tar man 1/2 dl och äter innan resten av maten. Skickat från min iPhone med Tapatalk 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 56 minuter sedan, Kajsa576 sade: 1dl per mål av dem tar man 1/2 dl och äter innan resten av maten. Skickat från min iPhone med Tapatalk stämmer! Två matskedar blir ungefär 1/2 dl 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RobertAnd Posted July 10, 2017 Popular Post Share Posted July 10, 2017 Så kallade antinutrienter i bönor är lektiner och fytinsyra. Lektiner bryts ner av kokning, 15 min vanlig kokning eller 7,5 min tryckkokning lämmnade inga spår av dem enligt en studie. Dessutom visar forskning att små mängder av fytinsyra och lektiner kan han en positiv effekt: ”Phytic acid, lectins, phenolic compounds, amylase inhibitors and saponins have also been shown to reduce the blood glucose and insulin responses to starchy foods and/or the plasma cholesterol and triglycerides. In addition, phytic acid, phenolics, saponins, protease inhibitors, phytoestrogens and lignans have been related to reduced cancer risks. Because antinutrients can also be mitigating agents, they need re-evaluation and perhaps a change in name in the future…It is evident that both adverse and health benefits may be attributed to antinutrients in foods. It is also evident that, in many cases, the same interactions that make them antinutritive also are responsible for their beneficial effects.”http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/096399699390069U Notera att de specifikt reducerar insulin, kanske detta är en av förklaringarna varför Patriks flickvän lyckas så bra med bönor i kosten. Andra livsmedel som innehåller lektiner: zucchini, melon, druvor, körsbär, hallon, björnbär, vitlök, samt svamp. 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 11, 2017 Share Posted July 11, 2017 10 timmar sedan, RobertAnd sade: Dessutom visar forskning att små mängder av fytinsyra och lektiner kan han en positiv effekt: Den frågan stallde jag på forumet för ett litet tag sedan. Nu fick jag ett svar. Tack. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Blev inspirerad av Birgitta med fler och köpte på mig tre paket med lite olika bönsorter. Blandar i en stor matsked (alltså inte måttet utan en vanlig stor matsked som jag sedan äter med ;)) i matlådan eller dagens salladslass. Mitt minne var att jag inte gillade varken smaken eller konsistensen, men nu tycker jag det är ritkgit gott 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kajsa576 Posted July 12, 2017 Popular Post Share Posted July 12, 2017 1 vecka med bönor, potatismjöl och Yoghurt som komplement till kosten. Här kommer en färsk rapport från mitt experiement. på min första "bön-vecka" har jag gått ned 1,9 kg. Sedan 24 maj har jag kört med kolhydratfattig kost, men i samband med bönorna har jag ätit mer LCHF (mer fett) kört 16:8-fasta och klarat mig på 2 mål/dag. Totalt har jag nu tappat 8,7 kg på 7 veckor. -Häpp och jag mår bra. :-) 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post DRAKULLA Posted July 12, 2017 Popular Post Share Posted July 12, 2017 Underbart att bli inspirerad av något "nygammalt"! Jag har nu läst boken "Låt bönor förändra ditt liv"(finns på mitt bibliotek). En lättläst och inspirerande bok. Jag har nu också hakat på detta med att återinföra bönorna i mitt liv. Härligt! Jag gillar bönor men har avstått dem under många år p.g.a. kolhydraterna. I vissa av bokens recept ingår även bönpasta och kikärtsmjöl vilket känns som en möjlighet till lite mer variation i matlagningen. I går gjorde jag en ny laddning av surkål som står i hyllan. Har ätit det regelbundet under senaste halvåret men tappat "husmorsinspirationen" lite senaste tiden. Jag har semester nu vilket ger tid till sånt. Det är ju lika viktigt att det finns gott om bakterier som festar på bönorna där nere också..... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Här är en till böna Har som flera andra undvikit bönor trots att jag gillat det på grund av högt kh-innehåll men har nu testat i olika maträtter och mår bra av det så det här tänker jag fortsätta med. Håller som bäst på att testa olika bönrecept 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 12, 2017 Author Share Posted July 12, 2017 On 2017-07-09 at 20:22, iAnna sade: Här är rätt länkhttps://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/09/om-boken-lat-bonor-forandra-ditt-liv-och-recept-pa-bonsallad/ Tack, försökte få till det men det fungerade inte. Mina datorkunskaper är inte så stora 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Birgitta Höglund Posted July 12, 2017 Author Popular Post Share Posted July 12, 2017 Så roligt att se att det här ämnet engagerar och att ni är fler som mår bra på bönorna. Monique le Roux Forslund har just startat en Facebookgrupp om bönor, med namnet Skönaböna. Där delar medlemmarna med sig av tips, recept och frågor/svar. I en annan grupp kom en fråga idag om strikta LCHF-are äter så lite grönsaker, så de därför får bra effekt av bönorna. Jag svarade så här: Här kan jag dela lite erfarenheter eftersom jag tillhör den kategorin LCHF-are som alltid ätit mycket grönsaker till maten. Jag blev lite bättre i vallningarna för några år sen när jag åt väldigt mycket kål i olika former, men det blev lite jobbigt i längden att äta så mycket kål... En liten tillsats av bönor har visat sig fungera ännu bättra, det har även haft den bieffekten att vätskan jag samlat på mig runnit ut, riktigt skönt. Myrkrypningarna och kramperna i mitt nervskadade ben och fot, som jag dragits med sen steloperationen av ryggen för 15 år sen är mirakulöst borta sen några veckor nu, det hjälpte inte med magnesium, men bönor funkar Så du som vill få en förbättring i dina klimakteriebesvär, kan ju det här vara något att testa. Det kanske hjälper dig med <3 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Intressant för i a f sojabönor sägs ju hämma upptaget av t ex magnesium. Kan ju vara att symptomen berodde på lågt kalium, och inte lågt magnesium? Eller bra preparerade bönor, eller bra sorts bönor - vad tror du Birgitta? Vilka bönor åt du när du gjorde din observation, och hur var de preparerade? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallon Posted July 13, 2017 Share Posted July 13, 2017 Men innehåller de RS även om de äts varma? Ska de inte vara kalla för att innehålla RS? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 13, 2017 Share Posted July 13, 2017 25 minuter sedan, Hallon sade: Men innehåller de RS även om de äts varma? Ska de inte vara kalla för att innehålla RS? Jag har själv undrat över detta och efter att jag läst boken så uppfattar jag det som att det inte ha någon betydelse om bönor äts varma eller kalla. Det står ingenting om det i den boken i alla fall och flera av recepten innehåller varma bönor ex. Chili con carne. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 13, 2017 Author Share Posted July 13, 2017 23 timmar sedan, Xiro sade: Intressant för i a f sojabönor sägs ju hämma upptaget av t ex magnesium. Kan ju vara att symptomen berodde på lågt kalium, och inte lågt magnesium? Eller bra preparerade bönor, eller bra sorts bönor - vad tror du Birgitta? Vilka bönor åt du när du gjorde din observation, och hur var de preparerade? Jag äter mest svarta bönor, på det sätt som jag visar i mitt recept i inlägget på bloggen. Varit noga med att få i mig kalium sen några år, pga andra orsaker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 13, 2017 Author Share Posted July 13, 2017 9 timmar sedan, DRAKULLA sade: Jag har själv undrat över detta och efter att jag läst boken så uppfattar jag det som att det inte ha någon betydelse om bönor äts varma eller kalla. Det står ingenting om det i den boken i alla fall och flera av recepten innehåller varma bönor ex. Chili con carne. Jag pratade med Patrik och Maria om det här i Säffle, och kokta, kalla bönor (som dem på tetra) får lite högre halt av resistent stärkelse och fungerar bra på deras blodsocker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 22 timmar sedan, DRAKULLA sade: Jag har själv undrat över detta och efter att jag läst boken så uppfattar jag det som att det inte ha någon betydelse om bönor äts varma eller kalla. Det står ingenting om det i den boken i alla fall och flera av recepten innehåller varma bönor ex. Chili con carne. Skillnad i resistent stärkelse när man äter nykokta bönor mot kalla bönor är ganska liten, en procentenhet. ”Fully cooked legumes contain only about 4-5% of their total weight (on a dry basis) as resistant starch, regardless of how long they are cooked. Cooling the cooked legumes for up to 24 hours in the refrigerator increases the level of resistant starch to 5-6% of the total weight (dry basis) by allowing some of the starch molecules to recrystallize. Canned whole beans contain about the same amount, as do canned refried beans (10).”https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/11/16/ask-the-expert-legumes-and-resistant-starch/ Dessutom kan man återuppvärma kalla kokta bönor utan att någon RS försvinner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 22 timmar sedan, DRAKULLA sade: Jag har själv undrat över detta och efter att jag läst boken så uppfattar jag det som att det inte ha någon betydelse om bönor äts varma eller kalla. Det står ingenting om det i den boken i alla fall och flera av recepten innehåller varma bönor ex. Chili con carne. Så i praktiken innebär det att om du gör en rejäl gryta chili con carne så innehåller bönorna 4-5 % RS om du äter en portion direkt. Sen ställer du det som blev över i frysen eller kylen, och nästa gång du äter en portion, uppvärmd eller kall spelar ingen roll, så innehåller bönorna 5-6% RS. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallon Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 1 timme sedan, RobertAnd sade: Så i praktiken innebär det att om du gör en rejäl gryta chili con carne så innehåller bönorna 4-5 % RS om du äter en portion direkt. Sen ställer du det som blev över i frysen eller kylen, och nästa gång du äter en portion, uppvärmd eller kall spelar ingen roll, så innehåller bönorna 5-6% RS. Toppen! Jag gjorde kikärtspannkaka till barnen härom dagen, undrar hur mycket RS det var i dem när de var varma? De gjordes av endast kikärtsmjöl, mjölk och ägg. Kikärtor innehåller väl mindre RS än bönor men ändå lite. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 2 timmar sedan, Hallon sade: Toppen! Jag gjorde kikärtspannkaka till barnen härom dagen, undrar hur mycket RS det var i dem när de var varma? De gjordes av endast kikärtsmjöl, mjölk och ägg. Kikärtor innehåller väl mindre RS än bönor men ändå lite. Kikärtor verkar kanske kunna ha aningen lite mindre RS, men ändå en bra källa. "Raw chickpeas had just under 5 g of RS, as reported above. After a small drop to 3% RS at 15 min, levels rebounded to over 5% before slightly dropping again. It is important to note that all of the samples were within a 2.5 g range regardless of cooking time. Canned chickpeas were also tested and found to have 4.32 g of RS per 100 g dried sample. " http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352364615300389 Tur är väl det, för vi älskar hummus hemma hos oss! Bra idé med pannkakorna, jag har faktiskt ett gammalt paket kikärtsmjöl i skafferiet... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallon Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 19 timmar sedan, RobertAnd sade: Kikärtor verkar kanske kunna ha aningen lite mindre RS, men ändå en bra källa. "Raw chickpeas had just under 5 g of RS, as reported above. After a small drop to 3% RS at 15 min, levels rebounded to over 5% before slightly dropping again. It is important to note that all of the samples were within a 2.5 g range regardless of cooking time. Canned chickpeas were also tested and found to have 4.32 g of RS per 100 g dried sample. " http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352364615300389 Tur är väl det, för vi älskar hummus hemma hos oss! Bra idé med pannkakorna, jag har faktiskt ett gammalt paket kikärtsmjöl i skafferiet... Nu försökte jag ju få barnen att äta pannkakorna kalla, och en av dem gillade det, konstigt nog. Men om de hade fått dem varma och nygjorda så tror jag att det hade gått hem. Fast inte utan sylt. Men tänker att det kan vara bättre än vanliga pannkakor trots sylten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 Nu blir det test med lite bönor varje dag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 1 timme sedan, Tureborgaren sade: Nu blir det test med lite bönor varje dag... Vad är det för bönor.. det ser mer ut som bruna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 16, 2017 Share Posted July 16, 2017 Vad är det för bönor.. det ser mer ut som bruna?Är det Berlotti? Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 16, 2017 Share Posted July 16, 2017 Borlotti enligt min vokabulär, dvs i princip samma som de bruna bönor som odlas på Öland. Menna.. med tanke på tidigare inlägg.. grejen är nog att skillnaden i RS handlar om enskilda pocent, mellan olika bönor? Och jag är f*n fortfarande inne på att det är skalen som bidrar med mest RS? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 Borlotti enligt min vokabulär, dvs i princip samma som de bruna bönor som odlas på Öland. Menna.. med tanke på tidigare inlägg.. grejen är nog att skillnaden i RS handlar om enskilda pocent, mellan olika bönor? Och jag är f*n fortfarande inne på att det är skalen som bidrar med mest RS?Ja borlotti heter de visst, stavade tydligen fel. Tack för korrigeringen [emoji106]Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 18, 2017 Author Share Posted July 18, 2017 Nu finns ett uppföljande inlägg på min blogg om bönornas effekt på mina klimakteriebesvär https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/18/mina-klimakteriebesvar-har-blivit-battre-med-hjalp-av-bonor/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kajsa576 Posted July 19, 2017 Popular Post Share Posted July 19, 2017 2 veckor med bönor, potatismjöl och Yoghurt som komplement till kosten. Här kommer en färsk rapport från mitt experiement. efter 2 veckor på min "bön-vecka" har jag gått ned 2,9 kg. Sedan 24 maj har jag kört med kolhydratfattig kost, men i samband med bönorna har jag ätit mer LCHF (mer fett) kört 16:8-fasta och klarat mig på 2 mål/dag. Totalt har jag nu tappat 9,7 kg på 8 veckor. -det går bra nu :-) En reflektion, jag äter LCHF, tillsammans med bönorna och Youghurt med Potatismjöl, men jag kör även 16:8. Svårt att veta vilken del som gör detta underverk... Är det bönorna, kombinationen eller 16:8? Ha en härlig dag! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallon Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Undrar om jag lättare får hål i tänderna nu då när jag lagt till t.ex. potatismjöl i vatten till min kost? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 38 minuter sedan, Hallon sade: Undrar om jag lättare får hål i tänderna nu då när jag lagt till t.ex. potatismjöl i vatten till min kost? Har mycket svårt att tro det skulle påverka din tandstatus negativt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallon Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 48 minuter sedan, jala sade: Har mycket svårt att tro det skulle påverka din tandstatus negativt. Jo, men jag menar: om jag inte äter kolhydrater så kan jag inte få hål i tänderna. Jag har problem med mycket svag och tunn tandemalj och har flera början till hål som stannat av sedan jag slutade med kolhydrater. En tand måste opereras bort om det hålet börjar växa igen. Först tänkte jag att inte inte fanns någon risk för tänderna, eftersom RS inte bryts ner förrän det kommit en bra bit in i kroppen. Men sedan började jag tänka att potatismjöl innehåller kanske inte bara RS, utan kanske även vanliga kolhydrater? Det är väl det jag undrar: om det är så eller inte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 6 timmar sedan, Hallon sade: Jo, men jag menar: om jag inte äter kolhydrater så kan jag inte få hål i tänderna. Jag har problem med mycket svag och tunn tandemalj och har flera början till hål som stannat av sedan jag slutade med kolhydrater. En tand måste opereras bort om det hålet börjar växa igen. Först tänkte jag att inte inte fanns någon risk för tänderna, eftersom RS inte bryts ner förrän det kommit en bra bit in i kroppen. Men sedan började jag tänka att potatismjöl innehåller kanske inte bara RS, utan kanske även vanliga kolhydrater? Det är väl det jag undrar: om det är så eller inte. Enligt Per Wikholms artikel (http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx) är 78% av stärkelsen i potatismjöl resistent, vilket betyder att 12% snabbt förvandlas till glukos. En del av detta redan i munnen eftersom saliv innehåller amylas som spjälkar stärkelse till glukos. MEN du sväljer ju det snabbt med vatten och om du dessutom gurglar dig med extra vatten direkt efteråt så har jag mycket svårt att tänka mig att RS i pot.mjöl skulle kunna bidra till karies. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 10 timmar sedan, Hallon sade: Jo, men jag menar: om jag inte äter kolhydrater så kan jag inte få hål i tänderna. Jag har problem med mycket svag och tunn tandemalj och har flera början till hål som stannat av sedan jag slutade med kolhydrater. En tand måste opereras bort om det hålet börjar växa igen. Först tänkte jag att inte inte fanns någon risk för tänderna, eftersom RS inte bryts ner förrän det kommit en bra bit in i kroppen. Men sedan började jag tänka att potatismjöl innehåller kanske inte bara RS, utan kanske även vanliga kolhydrater? Det är väl det jag undrar: om det är så eller inte. Om du dricker det på kvällen, kanske du kan borsta tänderna direkt efter, och neutralisera den syraattack som eventuellt skulle kunna uppstå av de få grammen icke resistenta stärkelsen? Dessutom kan resistent stärkelse ha en positiv effekt på emaljen. Bra tarmflora kan producera vitamin K2, vilket enligt Weston Price är viktigt för att remineralisera emaljen. Kanske även K2 tillskott kan vara en bra idé för säkerhets skull? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallon Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 2 timmar sedan, RobertAnd sade: Om du dricker det på kvällen, kanske du kan borsta tänderna direkt efter, och neutralisera den syraattack som eventuellt skulle kunna uppstå av de få grammen icke resistenta stärkelsen? Dessutom kan resistent stärkelse ha en positiv effekt på emaljen. Bra tarmflora kan producera vitamin K2, vilket enligt Weston Price är viktigt för att remineralisera emaljen. Kanske även K2 tillskott kan vara en bra idé för säkerhets skull? Ja, jag äter faktiskt K2 då och då, just med tanke på mina svaga tänder. Jag visste inte det där med tarmfloran, tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallon Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 5 timmar sedan, Kjell Granelli sade: Enligt Per Wikholms artikel (http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx) är 78% av stärkelsen i potatismjöl resistent, vilket betyder att 12% snabbt förvandlas till glukos. En del av detta redan i munnen eftersom saliv innehåller amylas som spjälkar stärkelse till glukos. MEN du sväljer ju det snabbt med vatten och om du dessutom gurglar dig med extra vatten direkt efteråt så har jag mycket svårt att tänka mig att RS i pot.mjöl skulle kunna bidra till karies. Tack, det var intressant! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Kanske dricka med sugrör? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 On 2017-07-13 at 10:05, Hallon sade: Men innehåller de RS även om de äts varma? Ska de inte vara kalla för att innehålla RS? Uppenbarligen så skiljer det bara enstaka pocent vid varmt/kallt! Och helt uppenbart så innehåller de dessutom cirka 50-60 pocent lättsmälta kolisar.. så man bör nog inte gå till någon som helst överdrift vad gäller bönintaget.. om man vill hålla LCHF på lämplig nivå? Och från det ena till det tredje, jag var på Max och åt deras Low Carb-burgare, numera omdöpt till Sallad Wrap Burgare och standard meny föreslår bönsallad.. vilket jag tog, jag gillar ju bönor! Iallafall 100 gram bönsallad innehåller 18 gram kolisar.. och allt låg i olja.. oljan drack jag lixom inte upp för jag misstänker starkt att det var någon billig vegetabilisk olja! Jag är hur som helst tveksam till om de räknat med all oljan till de 100 grammen, som garanterat utgjorde iallafall 20 pocent av innehållet! Strunt samma.. fastfood är fastfood och inget man bör basera sitt matintag på. Menna.. iallafall, det var gott.. och mängden bönor var sådär lagom som jag oxå brukar ha när jag själv använder bönor i min mat. Dvs jag äter lixom inte alltid bönor.. så de där 18 grammen kolisar av vilka några pocent antagligen utgör RS får lov att passera! Och hur som helst.. jag har lagt märke till att min peraldistik som regel funkar bättre med tillägg av bönor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 8 timmar sedan, Zepp sade: Och helt uppenbart så innehåller de dessutom cirka 50-60 pocent lättsmälta kolisar.. så man bör nog inte gå till någon som helst överdrift vad gäller bönintaget.. om man vill hålla LCHF på lämplig nivå? Den resistenta stärkelsen, samt andra fibrer, gör att dessa kolhydrater inte leder till förhöjt blodsocker, inga snabba svängningar med toppar och dalar som gör att man "måste äta" lite senare. Resistent stärkelse minskar dessutom insulinresistens, så det kommer inte heller bli något större insulinpåslag av bönorna. Så vad är då problemet? Min tolkning av poängen med LCHF är att man villa hålla stabilt blodsocker samt låga insulinnivåer, vilket bönor gör. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts