Birgitta Höglund

Om resistent stärkelse och boken "Låt bönor förändra ditt liv"

Recommended Posts

MariaF    5 412
5 minuter sedan, RobertAnd sade:

Men enligt min erfarenhet äter man mer protein på en klassisk LCHF diet, och det visar också studier. LCHF-are äter mer kött än gemene man. Därav får man också fördelarna med större mättnad, högre förbränning och mindre förlorad muskelmassa.

Det ligger nåt i detta, det är jag övertygad om. Inte för alla förstås, men för många. Många som provar LCHF har aktiva sockertroll och diverse olika ätstörningar och när suget sätter in är det godare att ta till ost, ölkorv och sådant än att äta smör ur paketet... 

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Angelico    2 393
1 timme sedan, MariaF sade:

Det ligger nåt i detta, det är jag övertygad om. Inte för alla förstås, men för många. Många som provar LCHF har aktiva sockertroll och diverse olika ätstörningar och när suget sätter in är det godare att ta till ost, ölkorv och sådant än att äta smör ur paketet... 

Ja jag har samma erfarenhet. Tidigare åt jag mest linser, bulgur, pasta, grovt bröd frukt och mindre mängd fisk och kyckling. Åt ofta grönsakssoppa till middag tex!? Galet lite protein och energi. :) Var alltid hungrig och hade hög fettprocent. Nu äter jag mer protein i form av fett kött, fet fisk tillsammans med fett och matiga grönsaker. Jag är alltid ohungrig och nöjd mellan mina två måltider och fettförbränningen funkar bra.

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DRAKULLA    1 453

Det är intressant hur viss mat påverkar den övriga maten man äter tillsammans med den. 

Som i detta fall med bönorna så visade det sig att när Patrik och Maria testade blodsocker på heltid så var det ju uppenbarligen så att intaget av bönor/resistent stärkelse ihop med annan mat gjorde att värdena sänktes markant för hela måltiden, vad den övriga måltiden än bestod av.

En av Marias testmåltider bestod t.ex.av 4 st. rostat bröd, Bregott, ost:o.

Blodsockret höjdes som väntat mycket utan bönor, från 4,6 till 8,4(topp e. 60 min) men med tillagda bönor 4,5 till 5,1(topp efter 90 min). Otroligt!

Jag försökte kopiera diagrammet från bibblans e-bok men lyckades inte.

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MrB    265

Har tidigare undvikit stora mängder bönor pga att  kidney och kikärter ligger runt 60% kolhydrat.

Igår gjorde jag ett experiment med dem då de ligger lågt på insulinindex.

I vanliga fall äter jag nu en måltid varannan dag(47:1), då strikt lchf. Denna gång blev det en måltid som dominerades av kidney och kikärter. En massa vanligt lchf därtill såsom smör, olja mm. Totalt sett defintivt över 4%-gränsen, långt över.

Blev nyfiken om detta skulle få mig ur ketos men det har det inte alls. Ligger fortfarande högt. Mäter bara med stickor men i alla fall.

Så en eloge till baljväxterna och bönorna.

Hur länge bör jag kunna fortsätta så här utan att lämna ketosis?

"Anser" kroppen att kolhydraterna inte är värda att bry sig om fortsätter använda fettreserven? Någon som vet eller har en teori? 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
21 timmar sedan, MrB sade:

Har tidigare undvikit stora mängder bönor pga att  kidney och kikärter ligger runt 60% kolhydrat.

Igår gjorde jag ett experiment med dem då de ligger lågt på insulinindex.

I vanliga fall äter jag nu en måltid varannan dag(47:1), då strikt lchf. Denna gång blev det en måltid som dominerades av kidney och kikärter. En massa vanligt lchf därtill såsom smör, olja mm. Totalt sett defintivt över 4%-gränsen, långt över.

Blev nyfiken om detta skulle få mig ur ketos men det har det inte alls. Ligger fortfarande högt. Mäter bara med stickor men i alla fall.

Så en eloge till baljväxterna och bönorna.

Hur länge bör jag kunna fortsätta så här utan att lämna ketosis?

"Anser" kroppen att kolhydraterna inte är värda att bry sig om fortsätter använda fettreserven? Någon som vet eller har en teori? 

För det första så undviker jag fortfarande "stora mängder bönor",  för det andra så har jag alldrig ätit stora mängder.. utan de har i princip alltid ingått i min kost som tillbehör.

I perioder har jag användt dem för att öka peraldistiken.

Och jag undviker inte vitlök av samma skäl, dvs de innehåller oxå cirka 60% kolhydrater.

Rent ut sagt så finns det gränser för hur mycket bönor i en måltid som är delikat!

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124
22 timmar sedan, MrB sade:

Mycket intressant experiment. Hur många gram kolhydrater tror du att du åt?

Min teori om varför det fungerar med ketos: resistent stärkelse förbättrar insulinkänsligheten, dvs det krävs mindre insulin för att hantera kolhydraterna än "normalt". Mindre insulin = mer ketos.

För det andra är baljväxter långsamma kolhydrater, de bryts ner långsamt och de når blodet långsamt. Istället för en flod av glukos, mer som ett långsamt droppande. Kanske inte tillräckligt för att driva din kropp, dvs den behövde komplettera med att bränna fett också.

Lärdom: kvaliteten på maten är en stor faktor, det handlar inte bara om makron. 100 g kolhydrater från vitt bröd ≠ 100 g kolhydrater från bönor.

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Min teori om varför det fungerar med ketos: resistent stärkelse förbättrar insulinkänsligheten, dvs det krävs mindre insulin för att hantera kolhydraterna än "normalt". Mindre insulin = mer ketos.

För det andra är baljväxter långsamma kolhydrater, de bryts ner långsamt och de når blodet långsamt. Istället för en flod av glukos, mer som ett långsamt droppande. Kanske inte tillräckligt för att driva din kropp, dvs den behövde komplettera med att bränna fett också.

Lärdom: kvaliteten på maten är en stor faktor, det handlar inte bara om makron. 100 g kolhydrater från vitt bröd ≠ 100 g kolhydrater från bönor.

Jag är mer inne på GI, dvs hur olika livsmedel påverkar/tas upp i tarmen.. under vilken tidsrymd!

Dvs de med GI har knappast fel per se!

'Dvs bönor är som regel sk långsamma kolhydrater.. dvs varvid man kan tillåta sig att äta betydligt mer varierat!

Lägger man sen till HF till detta så kan även GL påverkas.. för att inte tala om hyperinsulinemi!

Iallafall lägger man till HF till nästan vilken diet/kost som helst så lär det påverka hyperinsulinemi!

Jag är överhuvudtaget inte särskildt övertygad om att RS påverkar särskildt mycket, speciellt inte från bönor.. utan att det främst är HF som är det som gör själva grejen?

Det RS gör är främst "second meal effect", dvs vi kan få cirka 5 % av våra kalorier från SCFA.. och det tar någon/några timmar innan det levereras!

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124

Zepp, du har rätt i att det blir större effekt av RS längre fram, när det når tjocktarmen och börjar fermenteras av bakterierna. Tar nog några timmar att nå dit.

Men, forskning tyder på att RS även fungerar på något annat sätt också.

Denna studie är intressant, serverade olika frukostar till folk, bl.a. en med RS.

"RS+P significantly reduced glucose, insulin, and GLP-1"

http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/jf303083r

Som jag förstår det är det inte frågan om second meal här, utan en mer direkt effekt.

Denna är ännu mer intressant, visserligen på möss:

https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-017-0230-5

"Conclusions

This study demonstrated that some metabolic benefits exerted by dietary RS, especially improvements in insulin levels, occur independently of the microbiota and could involve alterations in the bile acid cycle and adipose tissue immune modulation."

Även sterila möss, dvs helt utan bakterier i tarmarna, får bättre insulinkänslighet av RS. Mekanismen är okänd.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MrB    265
7 timmar sedan, Zepp sade:

För det första så undviker jag fortfarande "stora mängder bönor",  för det andra så har jag alldrig ätit stora mängder.. utan de har i princip alltid ingått i min kost som tillbehör.

I perioder har jag användt dem för att öka peraldistiken.

Och jag undviker inte vitlök av samma skäl, dvs de innehåller oxå cirka 60% kolhydrater.

Rent ut sagt så finns det gränser för hur mycket bönor i en måltid som är delikat!

Nu har jag läst på lite om vad peraldistik är för något. Tack! ;)

Vitlök är svårt att få i sig i enorma mängder.

6 timmar sedan, RobertAnd sade:

Att mäta gram och kalorier på måltider brukar jag aldrig göra då det stör min matro men om man skall appromixera lite grovt så bör det vara ca 320g bönor och kikärtor. 320 x 0,6 = 192g "bönkolhydrater".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
3 timmar sedan, RobertAnd sade:

Zepp, du har rätt i att det blir större effekt av RS längre fram, när det når tjocktarmen och börjar fermenteras av bakterierna. Tar nog några timmar att nå dit.

Men, forskning tyder på att RS även fungerar på något annat sätt också.

Denna studie är intressant, serverade olika frukostar till folk, bl.a. en med RS.

"RS+P significantly reduced glucose, insulin, and GLP-1"

http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/jf303083r

Som jag förstår det är det inte frågan om second meal här, utan en mer direkt effekt.

Denna är ännu mer intressant, visserligen på möss:

https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-017-0230-5

"Conclusions

This study demonstrated that some metabolic benefits exerted by dietary RS, especially improvements in insulin levels, occur independently of the microbiota and could involve alterations in the bile acid cycle and adipose tissue immune modulation."

Även sterila möss, dvs helt utan bakterier i tarmarna, får bättre insulinkänslighet av RS. Mekanismen är okänd.

Mnjae.. den första studien visade på gammal skåpmat, nämligen att fibrer sänker GI.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124
9 timmar sedan, Zepp sade:

Mnjae.. den första studien visade på gammal skåpmat, nämligen att fibrer sänker GI.

Så skillnaden är kanske bara semantisk? 

Om man lägger till RS till en frukost med mycket snabba kolhydrater, så utsöndras mindre insulin, men ändå är blodsockret lägre. Mindre insulin åstadkommer större effekt. 

Jag kallar det förbättrad insulinkänslighet (kroppen är mer känslig för inusilnet, kräver mindre isnulin för att göra samma sak, ta hand om blodsockret), du kallar det sänkt GI.

Nåväl, det viktigaste är ju att det fungerar, och det gör det uppenbarligen. 

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124

Wikipedia om GI: "A practical limitation of the glycemic index is that it does not measure insulin production due to rises in blood sugar. As a result, two foods could have the same glycemic index, but produce different amounts of insulin. Likewise, two foods could have the same glycemic load, but cause different insulin responses"

Låt säga att RS ökade insulinet, då är det inte så konstigt att blodsocker går ner och GI går ner, det är ju det insulin gör. Men då kan man ju lika gärna sätta en insulinspruta i låret, inte vad man vill ha.

Men nu är det tvärtom, minskar insulin, samt minskar blodsockret, det är "konstigt".

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
12 timmar sedan, RobertAnd sade:

Wikipedia om GI: "A practical limitation of the glycemic index is that it does not measure insulin production due to rises in blood sugar. As a result, two foods could have the same glycemic index, but produce different amounts of insulin. Likewise, two foods could have the same glycemic load, but cause different insulin responses"

Låt säga att RS ökade insulinet, då är det inte så konstigt att blodsocker går ner och GI går ner, det är ju det insulin gör. Men då kan man ju lika gärna sätta en insulinspruta i låret, inte vad man vill ha.

Men nu är det tvärtom, minskar insulin, samt minskar blodsockret, det är "konstigt".

Det är inget konstigt alls.. ända tills jag förklarat!:wacko:

Låt oss börja med glukosupptaget som kommer in via leverns portaven, den är lixom storspelaren härvidlag.. och man menar att det finns receptorer där och efter som till stor del styr vår homeostas.. speciellt Insulin/glukagon!

Sen förflyttar vi oss till tunntarmen där glukosen tas upp, och den har ett tak på sin förmåga som ligger på 1 gram per kilo/timme.. och då räknar de nog hyfsat friska något så när smala?

Och de uppgifterna har jag fått från JG och andra näringsfysiologer, så det är lixom kvalitetssäkrad aproximation.

Nu så rör vi oss snabbt till en person som är hyfsat frisk och smal med västerländska mått mätt.. som väger 80 kilo.. och iomed att hen är västerläning och äter en sk västerländsk diet.. på cirka 80 gram rätt snabba kolhydrater!

Då behöver kroppen hantera cirka 80 gram glukos under en timme.. och hen hade cirka 8 gram i blodet redan från början.. detta bör inte överskridas för då uppstår lätt glykotoxitet.

Det som då händer är att GLP1 signalerar till kompisarna i bukspottkörteln.. programmera om alla truckar som tar ut ur lager och programmera dem för lagring för nu kommer ett skitlass med glukos som skall hanteras inom en timme.. så alla skall jobba med lagring under den timmen.. minst.. övertid är härmed beviljad/beordrad.. ingen går hem fören skitlasset är hanterat/undanstuvat!

Programmeringen av truckarna går främst till på så sätt att glukagon stängs ner/lipolysen/betaoxidation likaså.. eller som en konsekvens?

Och nå går vi snabbt över till hens kompis, som tillför lite mer fiberika/RS/Inulin/bönor/oligofruktose/andra sk fibrer och RS!

Nu bara som ett exempel.. ponera att de tillförda, ovan nämnda reducerar sin magsäckstömning till tunntarmen 50%.. då har kroppen att hantera cirka 40 gram kolhydrater per timme, (detta är då bara ett exempel för jag tror inte att det blir sååå stor skillnad i verkliga livet)!

Varvid GLP1 sjunker, Insulin sjunker, varvid blodsockret alldrig stiger lika mycket.. främst på grund av att man har färre antal gram glukos att hantera per timme.. thats basic.. och tror du mig inte så får du kika på JGs sida!

Sen så kommer vi in på potatismjöl som en form av RS.. det potatismjöl vi köper i våra affärer är nog inte samma sak som det "Potato starch" man talar på vissa amerkanska sidor, och de skiljer således mellan potato flour och potato starch!

Utan potatisstärkelse levereras främst till industrin för att belägga papper, medans potatismjöl förmodligen är hela potatisar nedmalda och sen torkade utan att skilja ut de hela stärkelsekornen.. och det är de hela stärkelsekornen som är RS!

Då kommer man osökt in på potatistärkelse och deras effekt, man bör då således inte blanda det i maten, för då värmer man upp det och då är det inte längre RS utan främst glukos!

Det samma g'äller bönor.. utan där är det främst skalet på bönorna som utgör fibrer som inte bryts ner i magen/tunntarmen/sänker GI och antagligen inte särskildt mycket i tjocktarmen heller för den delen.. fast i viss grad, det är rätt lätt att avgöra iomed att det indikeras utav gasproduktionen!

Dvs ju högre gasproduktion ju mer fibrer/RS/oligofruktose/inulin/annat gojs som inte maggen/tunntarmen bryter ner/tar upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124
15 timmar sedan, Zepp sade:

Det är inget konstigt alls.. ända tills jag förklarat!:wacko:

Låt oss börja med glukosupptaget som kommer in via leverns portaven, den är lixom storspelaren härvidlag.. och man menar att det finns receptorer där och efter som till stor del styr vår homeostas.. speciellt Insulin/glukagon!

Sen förflyttar vi oss till tunntarmen där glukosen tas upp, och den har ett tak på sin förmåga som ligger på 1 gram per kilo/timme.. och då räknar de nog hyfsat friska något så när smala?

Och de uppgifterna har jag fått från JG och andra näringsfysiologer, så det är lixom kvalitetssäkrad aproximation.

Nu så rör vi oss snabbt till en person som är hyfsat frisk och smal med västerländska mått mätt.. som väger 80 kilo.. och iomed att hen är västerläning och äter en sk västerländsk diet.. på cirka 80 gram rätt snabba kolhydrater!

Då behöver kroppen hantera cirka 80 gram glukos under en timme.. och hen hade cirka 8 gram i blodet redan från början.. detta bör inte överskridas för då uppstår lätt glykotoxitet.

Det som då händer är att GLP1 signalerar till kompisarna i bukspottkörteln.. programmera om alla truckar som tar ut ur lager och programmera dem för lagring för nu kommer ett skitlass med glukos som skall hanteras inom en timme.. så alla skall jobba med lagring under den timmen.. minst.. övertid är härmed beviljad/beordrad.. ingen går hem fören skitlasset är hanterat/undanstuvat!

Programmeringen av truckarna går främst till på så sätt att glukagon stängs ner/lipolysen/betaoxidation likaså.. eller som en konsekvens?

Och nå går vi snabbt över till hens kompis, som tillför lite mer fiberika/RS/Inulin/bönor/oligofruktose/andra sk fibrer och RS!

Nu bara som ett exempel.. ponera att de tillförda, ovan nämnda reducerar sin magsäckstömning till tunntarmen 50%.. då har kroppen att hantera cirka 40 gram kolhydrater per timme, (detta är då bara ett exempel för jag tror inte att det blir sååå stor skillnad i verkliga livet)!

Varvid GLP1 sjunker, Insulin sjunker, varvid blodsockret alldrig stiger lika mycket.. främst på grund av att man har färre antal gram glukos att hantera per timme.. thats basic.. och tror du mig inte så får du kika på JGs sida!

Tack Zepp, mycket bra förklaring. Det tog ett tag att smälta, men verkar logiskt. Denna artikel pekar på samma sak tror jag:

https://intensivedietarymanagement.com/fibre-reduces-insulin-how-to-lose-weight-x/

Så, RS (och andra fibrer), reducerar alltså absorbtion av kolhydrater. Därav också mindre insulinrespons. Mycket intressant. Ytterligare ett skäl att alltid välja fullkorn.

Jag håller därmed med om att förbättrad insulinkänslighet inte är en korrekt beskrivning i första ledet. Det sker senare, när RS börjar fermenteras till SCFA. Därmed second meal effect, som kan vara ända till frukost nästa dag har det visats. Tänk då de som följer Litsfeldts och Olssons program, bönor varje dag. De kommer alltid att befinna sig i ett tillstånd av förbättrad insulinkänslighet. Vissa LCHF-are beskriver sig som kolhydratsintoleranta. RS kan bota denna intolerans.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124

Sen så kommer vi in på potatismjöl som en form av RS.. det potatismjöl vi köper i våra affärer är nog inte samma sak som det "Potato starch" man talar på vissa amerkanska sidor, och de skiljer således mellan potato flour och potato starch!

Här har du missupfattat, "Potato starch" = potatismjöl = RS. 

Kockens potatismjöl beskriver sin tillverkningsprocess, exakt den process man använder för att få fram "potato starch". 

Ingredienser: Potatisstärkelse

http://kockens.se/produkter/potatismjol/

Andra märken av potatismjöl, typ Coop Extra, ICA etc, köper nog bara in från samma stora fabriker som förser resten av världen med "potato starch". Det finns några stycken, de använder samma process som Kockens. Köper man "potato starch" i USA kommer det ofta från någon av dessa fabriker i Europa.

Det som på engelska beskrivs som "potato flour" har jag aldrig stött på i Sverige.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124

Dvs ju högre gasproduktion ju mer fibrer/RS/oligofruktose/inulin/annat gojs som inte maggen/tunntarmen bryter ner/tar upp.

Ja, i alla fall för nybörjare. När tarmfloran anpassat sig avtar produktionen. Andra bakteriestammar som bryter ned gas ökar i antal och tar hand om dessa oönskade biprodukter.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
9 timmar sedan, RobertAnd sade:

Tack Zepp, mycket bra förklaring. Det tog ett tag att smälta, men verkar logiskt. Denna artikel pekar på samma sak tror jag:

https://intensivedietarymanagement.com/fibre-reduces-insulin-how-to-lose-weight-x/

Så, RS (och andra fibrer), reducerar alltså absorbtion av kolhydrater. Därav också mindre insulinrespons. Mycket intressant. Ytterligare ett skäl att alltid välja fullkorn.

Jag håller därmed med om att förbättrad insulinkänslighet inte är en korrekt beskrivning i första ledet. Det sker senare, när RS börjar fermenteras till SCFA. Därmed second meal effect, som kan vara ända till frukost nästa dag har det visats. Tänk då de som följer Litsfeldts och Olssons program, bönor varje dag. De kommer alltid att befinna sig i ett tillstånd av förbättrad insulinkänslighet. Vissa LCHF-are beskriver sig som kolhydratsintoleranta. RS kan bota denna intolerans.

RS och andra sk fibrer sänker främst takten på magsäckstömningen till tunntarmen!

Det leder främst till att kroppens homeostas får lättare att hantera det som kommer in!

Såå vi skall nog skilja på "fibrer" och RS, som kan ha liknade verkan på det ena skedet, men second meal effekt på det andra!

Iallafall GI är knappast fel per se, men man bör begripa vad som gör vad.. oavsett verkan.

Och sen så bör man oxå skilja på GI och bakat av fullkornsmjöl.. det är endast hela korn, typ Pumpernickel som setts ha någon som helst inverkan på GI.. utifall man vill äta en skiva bröd!

Och om man är inne på RS så får man hur som helst skilja på fibrer och vad som sen händer i Colon.. med SCFA och litta annat!

Grejen med RS är främst SCFA/second meal effekt och eventuellt om SCFA i sig påverkar något annat i homeostas/aptitreglering/tarmepitelet/tarmslemhinnan/what ever!

Jag kan avslöja för dig en hemlighet.. håll tyst om detta för annars så kommer nästan alla bli friska.. Jordärtskockockor/Jerusalem artichoke,  består nästan bara utav RS/Inulin/Oligofructose.. koka dem/gör mos/what ever, de är RS även när de är tillagade!

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
10 timmar sedan, RobertAnd sade:

Här har du missupfattat, "Potato starch" = potatismjöl = RS. 

Kockens potatismjöl beskriver sin tillverkningsprocess, exakt den process man använder för att få fram "potato starch". 

Ingredienser: Potatisstärkelse

http://kockens.se/produkter/potatismjol/

Andra märken av potatismjöl, typ Coop Extra, ICA etc, köper nog bara in från samma stora fabriker som förser resten av världen med "potato starch". Det finns några stycken, de använder samma process som Kockens. Köper man "potato starch" i USA kommer det ofta från någon av dessa fabriker i Europa.

Det som på engelska beskrivs som "potato flour" har jag aldrig stött på i Sverige.

Nämenaltså jag hoppas främst att du har rätt, främst för de som satt sin tilliit till Potato starch för sin hälsa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
9 timmar sedan, RobertAnd sade:

Ja, i alla fall för nybörjare. När tarmfloran anpassat sig avtar produktionen. Andra bakteriestammar som bryter ned gas ökar i antal och tar hand om dessa oönskade biprodukter.

Mm.. jag är ju typ Fagiolic, dvs bönälskare, och har i princip alldrig haft några problem med gaser.. möjligen min omgivning i värsta fall om jag kombinerat det med vitlök/annan lök och kål? <_<

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436

LOL. I like that. You are correct. Fibre is the ‘antidote’ to the ‘poison’ of carbohydrate. It is not literally a poison, but a good analogy. So, if you do not take the ‘poison’ of carbohydrate, you do not need the antidote. But if you do eat lots of carbs, then yes, you need fibre. Luckily, Mother Nature has already packaged all unprocessed carbs with lots of fibre (with the possible exception of honey). The toxicity, is in the processing out of the fat and fibre.

The benefit of fibre is not as a nutrient, but as an anti-nutrient.

• Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Syster    6 907

Förmodligen så är detta jätteförenklat :o men om jag förstått det rätt så, om du får gaser av resistent stärkelse (inte fibrer) så har du för lite eller fel bakterier i tarmen. Vid gaser när du äter RS så bör intaget av probiotika ökas.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zepp    12 436
29 minuter sedan, Syster sade:

Förmodligen så är detta jätteförenklat :o men om jag förstått det rätt så, om du får gaser av resistent stärkelse (inte fibrer) så har du för lite eller fel bakterier i tarmen. Vid gaser när du äter RS så bör intaget av probiotika ökas.

Eller så får man be sin partner/familj om ursäkt och säga att det kommer att gå över när väl biomeen anpassat sig!

För.. vissa basilusker ger gas som en slutprodukt/andra basilusker tar hand om gasen om de bara får lov att utvecklas!

En viss andel sk väderspänningar lär de få stå ut med hur som helst.. och det är inget som man skall undvika.. förutom bland andra/i sociala samanhang!

Och här kommer då en utveckling som vanligt.. dvs jag är uppvuxen på bondgård, bland en himla massa tarmjäsande djur... och som lilldräng så fick jag främst köra häst/samt traktor mest för transportbehov!

Fördelen med traktorerna är/var att avgasröret var riktat uppåt, medans det på hästen som regel är riktat mot kusken!

I say no more.. fast som lantis så visste jag inte bättre!

Dvs jag upplevde det aldrig som något problem.. utan som något naturligt.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DRAKULLA    1 453
8 timmar sedan, Syster sade:

Jag märker skillnad när jag äter/inte äter ordentligt med surkål, vilket jag gör nästan dagligen. Surkålen minskar effektivt gasutsläpp när jag äter mycket RS :rolleyes:.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124
11 timmar sedan, Syster sade:

Vid gaser när du äter RS så bör intaget av probiotika ökas.

3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jag märker skillnad när jag äter/inte äter ordentligt med surkål, vilket jag gör nästan dagligen. Surkålen minskar effektivt gasutsläpp när jag äter mycket RS :rolleyes:.

Det stämmer att intag av probiotika kan vara det som behövs. Men ett tips är att vi ska se till att det är SBO (Soil Based Organisms), alltså inte vanliga joghurtbakterier.

Den vanligaste SBO är kanske L. Plantarum, vilket är just den bakterie som syrar grönsaker, t.ex surkål!

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kickilotta    426

Nu har jag gjort iordning kålrabbi för syrning. Jag tänker också prova att syra mina hemodlade gurkor - lärde mig att man måste picka hål i dem med en gaffel för att det ska bli bra. Smaksätts med dill, vitlök, vinbärsblad o senspsfrön. Första gången jag provar med gurkor - spännande. Ska ta mig till butiken och köpa eko-morötter, de är jättegoda att syra!

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu