Birgitta Höglund

Om resistent stärkelse och boken "Låt bönor förändra ditt liv"

Recommended Posts

On 2017-07-22 at 09:44, Kattuggla sade:

Kanske dricka med sugrör?

Såklart! Tack =)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 veckor med bönor, potatismjöl och Yoghurt som komplement till kosten.

Här kommer en färsk rapport från mitt experiement. efter 3 veckor på min "bön-vecka" har jag gått ned 2,3 kg. Alltså en ökning + 0,7kg!!

Sedan 24 maj har jag kört med kolhydratfattig kost, men i samband med bönorna har jag ätit mer LCHF (mer fett) kört 16:8-fasta och klarat mig på 2 mål/dag.

Totalt har jag nu tappat 9,0 kg på 9 veckor. En reflektion, denna vecka har jag ätit mer fett,  Men jag har även druckit en hel del vitt vin... Konstigt, jag blir mer fettskrämd än "vinskrämd", så nu vet jag inte hur jag ska fortsätta framåt... ska jag tänka 30 gram smör per mål och protein. vet inte om jag ska fortsätta med bönorna heller... Eller ska jag tilla mig en vecka till? Ha en fortsatt trevlig vecka! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kajsa576 sade:

Konstigt, jag blir mer fettskrämd än "vinskrämd", så nu vet jag inte hur jag ska fortsätta framåt...

För många år sen kände jag en kille som kraschat i en bergvägg när han körde påverkad. Han vägrade köra bil igen men alkohol drack han... :(

Vitt vin är sött så byt ut det och fortsätt i samma anda nåt tag till. Sen hängde jag inte med; har du gått ner 2,3kg eller gått upp 0,7kg på 3v? Eller är minskningen mindre än väntat? Det är så mycket som kan påverka; ålder, stress, kroppens omställning...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För många år sen kände jag en kille som kraschat i en bergvägg när han körde påverkad. Han vägrade köra bil igen men alkohol drack han... [emoji20]
Vitt vin är sött så byt ut det och fortsätt i samma anda nåt tag till. Sen hängde jag inte med; har du gått ner 2,3kg eller gått upp 0,7kg på 3v? Eller är minskningen mindre än väntat? Det är så mycket som kan påverka; ålder, stress, kroppens omställning...

Tragiskt köra på fyllan, vitt vin skulle ju vara ok, som jag läst... det är den senaste veckan som jag gått upp 0,7 kg. Så jag drog bort 0,7 från den totala minskningen, ser nu att jag räknat fel på 1 hg. [emoji854]ska ju vara 2,2 kg minskning på totalt 3 veckor. Puh! [emoji41]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Kajsa576 sade:

vitt vin skulle ju vara ok, som jag läst... 

Väldigt torrt vitt vin då, kanske? Jag brukar hålla mig till rött de få gånger jag dricker. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Numera står ju sockerhalten på hyllan. Det finns alla sorters vin i alla sorters sockermängder. Det som är svårast är att hitta ett juste rosa bubbel (tål inte vitvin) Annars har vi flera favoriter av både vitt, rött och rose

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, stoscha sade:

Numera står ju sockerhalten på hyllan. Det finns alla sorters vin i alla sorters sockermängder. Det som är svårast är att hitta ett juste rosa bubbel (tål inte vitvin) Annars har vi flera favoriter av både vitt, rött och rose

Just det, nu när du säger det, så kommer jag ihåg att Du inte tålde Vitt. Jag kommer inte ihåg vad gränsen skulle ligga, har Du det i minnet Stoscha? Jag vägde mig idag igen, och jag har gått ned! nu har jag precis gått ned 10 kg, sedan 24 maj :-)  

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 07/26/2017 at 10:07, Kajsa576 sade:

En reflektion, denna vecka har jag ätit mer fett,  Men jag har även druckit en hel del vitt vin... Konstigt, jag blir mer fettskrämd än "vinskrämd", så nu vet jag inte hur jag ska fortsätta framåt... ska jag tänka 30 gram smör per mål och protein

Att äta mer fett, dricka mer alkohol är att ta in mer energi. Det leder till viktuppgång, eller i bästa fall avstannad viktnedgång. Ingen har ännu lyckats med något trick för att gå ner i vikt men ändå äta mer energi, så kallade kalorier.

Mitt tips: håll proteinet högt, det bevarar muskelmassa trots viktnedgång. Att tappa fett ger lite resultat på vågen, tappa muskler ger mycket resultat på vågen. Men likväl vill vi behålla muskelmassan.

Dessutom är protein den mest mättande makronutrienten enligt vetenskapliga studier. Om du är intresserad av mer information, kolla in Dr. Ted Naiman och ketogains. Jag fick nys om honom via Kostdoktorn. Poängen är denna: om du vill gå ner i vikt, ska fettet i din diet komma så mycket som möjligt från ditt eget fett, du ska bränna det fettet, inte massa tillsatt smör.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, RobertAnd sade:

Om du är intresserad av mer information, kolla in Dr. Ted Naiman och ketogains. Jag fick nys om honom via Kostdoktorn. Poängen är denna: om du vill gå ner i vikt, ska fettet i din diet komma så mycket som möjligt från ditt eget fett, du ska bränna det fettet, inte massa tillsatt smör.

Naimans diet för viktnedgång, som jag knyckte på Twitter. Mest protein, lite fett att laga proteinet i, och stärkelsefattiga grönsaker.

c.jpg

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, RobertAnd sade:

Att äta mer fett, dricka mer alkohol är att ta in mer energi. Det leder till viktuppgång, eller i bästa fall avstannad viktnedgång. Ingen har ännu lyckats med något trick för att gå ner i vikt men ändå äta mer energi, så kallade kalorier.

Mitt tips: håll proteinet högt, det bevarar muskelmassa trots viktnedgång. Att tappa fett ger lite resultat på vågen, tappa muskler ger mycket resultat på vågen. Men likväl vill vi behålla muskelmassan.

Dessutom är protein den mest mättande makronutrienten enligt vetenskapliga studier. Om du är intresserad av mer information, kolla in Dr. Ted Naiman och ketogains. Jag fick nys om honom via Kostdoktorn. Poängen är denna: om du vill gå ner i vikt, ska fettet i din diet komma så mycket som möjligt från ditt eget fett, du ska bränna det fettet, inte massa tillsatt smör.

Förstår jag rätt nu, inget smör, kokosfett utan bara rent kött, fågel, fisk och ovanjordgrönsaker? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kajsa576 sade:

Förstår jag rätt nu, inget smör, kokosfett utan bara rent kött, fågel, fisk och ovanjordgrönsaker? 

Nja, som Tureborgaren skrev, så behöver man ju använda lite fett ibland för tillagning. En liten klick smör att steka i kanske. Men ju mindre tillsatt raffinerat fett, desto mer kommer brännas från din kropp. Kött innehåller naturligt fett, det räcker gott och väl.

Men glöm inte bönorna, linserna och ärtorna, den resistenta stärkelsen och probiotikan. Det kan mycket väl vara en stor del i din framgång.

Kom också ihåg att vi alla är olika, det som fungerade för mig kanske inte fungerar för dig, och vice versa. Det viktiga är att du hittar en kost som låter dig äta få kalorier utan överdriven hunger eller näringsbrist.

Men intressant nog så är just de saker du nämner vad som hjälpt mig. LCHF var första steget, sen 16:8, och på senare tid resistent stärkelse. Men också att hålla koll på mängden mat, jag har en tendens att äta för mycket. Samt styrketräning.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper aldrig vin som har mer än 4 gram socker per liter utom när vi ska fira med rosa bubbel. Jag har inte hittat nåt till juste pris under 6 gram per liter

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man äter för litet fett blir man mer hungrig. Dieten ovan med mest protein (och kolhydrater?) tycks likna en klassisk "bantar-diet". - Att basera sin kost på mycket protein är inte så hälsosamt i det långa loppet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Om man äter för litet fett blir man mer hungrig. Dieten ovan med mest protein (och kolhydrater?) tycks likna en klassisk "bantar-diet". - Att basera sin kost på mycket protein är inte så hälsosamt i det långa loppet.

Tvärtom visar vetenskapliga studier att protein är mest mättande. Här är bara några exempel, men det finns mycket mer:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15466943

"There is convincing evidence that a higher protein intake increases thermogenesis and satiety compared to diets of lower protein content."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16400055

"Sleeping metabolic rate (6.40 +/- 0.47 compared with 6.12 +/- 0.40 MJ/d; P < 0.05), diet-induced thermogenesis (0.91 +/- 0.25 compared with 0.69 +/- 0.24 MJ/d; P < 0.05), and satiety were significantly higher, and activity-induced EE (1.68 +/- 0.32 compared with 1.86 +/- 0.41; P < 0.05), respiratory quotient (0.84 +/- 0.02 compared with 0.88 +/- 0.03; P < 0.0005), and hunger were significantly lower during the HP diet."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15905227

"An oral protein preload significantly reduced caloric intake"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18469287

"Potential beneficial outcomes associated with protein ingestion include the following: 1) increased satiety--protein generally increases satiety to a greater extent than carbohydrate or fat and may facilitate a reduction in energy consumption under ad libitum dietary conditions; 2) increased thermogenesis--higher-protein diets are associated with increased thermogenesis, which also influences satiety and augments energy expenditure (in the longer term, increased thermogenesis contributes to the relatively low-energy efficiency of protein);"

Slutsatsen av de vetenskapliga studierna: högt protein är själva motsatsen till en klassisk bantar-diet, man blir mer mätt, man kan behålla en högre metabolism trots viktnedgång, man behåller mer muskler trots viktnedgång.

När det gäller frågan om det är hälsosamt i det långa loppet, så finns det inga vetenskapliga bevis för att det skulle vara farligt, förutom för personer med njurskador. Det finns också resultat som tyder på att det finns ännu större hälsofördelar med protein för äldre, typ 60+. Detta eftersom minskad muskelmassa är ett av de största problemen för äldre.

Men personligen har jag också vissa farhågor med att varje dag resten av mitt liv äta massa kött, helt enkelt en känsla av det inte är naturligt att äta så mycket. De s.k. blåa zonerna, de mest långlivade folken i världen, äter inte sådana mängder kött, mer baljväxter, fullkorn, olivolja, etc.

Men om man vill gå ner i vikt däremot, så är det överlägset med mycket protein. Och det är ju något man gör tillfälligt. Om du tittar noggrannare på vad Ted Naiman och ketogains förespråkar, så är det just för viktnedgång man kör så. Sen när man är nöjd, mindre protein, mer fett.

Inget är bättre för hälsan än att gå ner i vikt (om man har fett att tappa förstås).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det bästa rådet är att varje individ själv undersöker vad som gör den mätt. Forskning är ju nån typ av genomsnitt. Själv brukar jag ta en tesked smör när jag blir lite för hungrig då det inte är matdags. Det tar direkt bort mina hungerkänslor. Det verkar som att kickilotta har liknande erfarenheter.

Martina Johansson verkar inte anse att protein är så viktigt att inta i stora doser om jag förstått henne rätt, däremot säger hon att man inte ska fuska med fettet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Jag tror det bästa rådet är att varje individ själv undersöker vad som gör den mätt. Forskning är ju nån typ av genomsnitt. Själv brukar jag ta en tesked smör när jag blir lite för hungrig då det inte är matdags

Det är sant, man får prova sig fram. Det är som du säger det bästa rådet. Därav nyttan med detta forum, många tankar och erfarenheter kommer fram.

Alla är olika, men det är ju bra att veta vad som fungerar bäst för de flesta. Logiskt sett så är det där man bör börja. Om det inte fungerar så kan man gå vidare till något mer ovanligt.

Min fru tar en frukt om hon är hungrig, mättar väldigt bra för henne. Det finns också många som inte kan bli mätta på vare sig protein eller fett, de måste helt enkelt basera sin kost på stärkelse.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5:e veckan med Bönor, Potatismjöl och Surkål som komplement till kosten.

denna vecka har jag tappat 0.5 kg, jag har nu totalt gått ned 10,5 kg sedan 24 maj.

Den här veckan har jag inte ätit lika mycket potatismjöl, men ca 3 tsk bönor till varje mål och Surkål Tistelvind, jättegod! 

Håller mig oftast till 2 mål mat om dagen. Kokosfettkaffe tar jag bara när magen behöver en skjuts :P Så för nu mår jag bra, allt känns lättare, har dammsugit torkat golv, utan motstånd och även städat ur en klädkammare. Så där är det numera ordning och reda. Ha en härlig dag! Ska till Diabetessköterskan om en stund... Se vad som sägs där. Häpp! :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-27 at 10:42, RobertAnd sade:

On 2017-07-28 at 10:29, RobertAnd sade:

Men om man vill gå ner i vikt däremot, så är det överlägset med mycket protein. Och det är ju något man gör tillfälligt. Om du tittar noggrannare på vad Ted Naiman och ketogains förespråkar, så är det just för viktnedgång man kör så. Sen när man är nöjd, mindre protein, mer fett.

Inget är bättre för hälsan än att gå ner i vikt (om man har fett att tappa förstås).

Har inte läst Naiman så mycket men generellt tappar du inte så mycket muskler om du fastar eller periodfastar(Dr Fung) vilket är viktminskning.

https://www.dietdoctor.com/fasting-muscle-mass

Det är en skräck som finns spridd. Flera fastastudier visar att musklerna inte försvinner.

Däremot minskar de om de inte används, precis som alltid. Så man behöver inte enorma mängder protein för att de skall bevaras. Man behöver träna och signalera till kroppen att musklerna behövs.

Både fett och protein mättar, men själv tycker jag fettet mättar bättre. Problemet med protein högt är insulindrivet. Protein driver högt insulin och stör ketosis. Insulindrivet är fienden under viktminskning.

När man sedan är nöjd med vikten kan man unna sig insulinspikar i samband med träning och bygga tex. 

Så jag skulle säga tvärtom. Fettmaximering för viktnedgång och då så mycket som krävs för mättnad(helst ska man gå mot fettreserven såklart = fasta).

Sedan får protein och mejeri komma in mer om man vill bygga muskler tex.

Som Fung säger, viktminskning är ett diet-problem(insulin), muskler är ett träningsproblem. Tyvärr blandas dessa ämnen för mycket. Därför ser vi slogans som "träna dig smal" och "ät dig stark med pulver".

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det finns mycket att vinna på att minimera antalet måltider per dag.

Om man endast äter en -två näringstäta måltider per dag så tror jag man kan komma undan med både mycket protein och bönor mm.

Jag menar att om du småäter hit och dit så spelar det ingen roll hur "nyttigt" det är då varje insläpp ändå påverkar (stör) kroppen.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎07‎-‎28 at 10:29, RobertAnd sade:

Tvärtom visar vetenskapliga studier att protein är mest mättande. Här är bara några exempel, men det finns mycket mer:

Nu har jag inte kollat på dessa studier, för jag är inte bra på att läsa och förstå dem. Vad jag har förstått är att det gäller att ställa rätt frågor när man utformar ett experiment, annars forskar man på fel saker. Jag läste någon sådan studie en gang. Den tog inte hänsyn till erfarenheten att man blir mätt av protein, och håller sig mätt med fett. T.ex. Vad det var för soppa man hade testat med den gången; innehöll den något mer? Men de här studierna kanske var seriösare.

Vad kalorier beträffar - det var ju någon studie som antydde att man kan äta fler kalorier på LCHF än på normalkost, för samma viktnedgång (det har inte forskats vidare  på detta vad jag vet). LCHF påverkar hormonerna, och hormoner har inflytande på viktnedgång. Kroppen är inte en maskin.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MrB sade:

Problemet med protein högt är insulindrivet. Protein driver högt insulin och stör ketosis. Insulindrivet är fienden under viktminskning.

När man sedan är nöjd med vikten kan man unna sig insulinspikar i samband med träning och bygga tex. 

MrB har en bra poäng där, jag ser nu att Kajsa576 är diabetiker. Då är det nog bäst att hålla insulinet så lågt man kan. Det gjordes en studie, där man gav äldre kvinnor det mest insulinogena proteinet som mig veterligen finns, vassleprotein, och det fungerade bättre för viktnedgång samt bevarade mer muskelmassa än för kontrollgruppen. Men notervärt att det inte minskade kvinnornas insulinresistens, trots viktnedgång. Annars brukar alltid viktnedgång ge just minskad insulinresistens.

Däremot kan protein mätta bättre än fett, förutom kanske individuella skillnader, så man får ta det i beräkningen också. Men resistent stärkelse ger också mättnad.

Är man rejält överviktig är dessutom förlorad muskelmassa oftast inte ett stort problem. Man har ganska stora muskler för att kunna bära upp sin kroppsvikt. Det är mer ett problem för de (som jag var) som har smala ben och armar, men en hel del fett på magen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, RobertAnd sade:

MrB har en bra poäng där, jag ser nu att Kajsa576 är diabetiker. Då är det nog bäst att hålla insulinet så lågt man kan. Det gjordes en studie, där man gav äldre kvinnor det mest insulinogena proteinet som mig veterligen finns, vassleprotein, och det fungerade bättre för viktnedgång samt bevarade mer muskelmassa än för kontrollgruppen. Men notervärt att det inte minskade kvinnornas insulinresistens, trots viktnedgång. Annars brukar alltid viktnedgång ge just minskad insulinresistens.

Däremot kan protein mätta bättre än fett, förutom kanske individuella skillnader, så man får ta det i beräkningen också. Men resistent stärkelse ger också mättnad.

Är man rejält överviktig är dessutom förlorad muskelmassa oftast inte ett stort problem. Man har ganska stora muskler för att kunna bära upp sin kroppsvikt. Det är mer ett problem för de (som jag var) som har smala ben och armar, men en hel del fett på magen.

Det är ju individuellt såklart. För en bodybuilder med mycket lågt kroppsfett och mycket muskelprotein så kommer kroppen såklart vara mer benägen att gå mot proteinet. Fung nämnde att det är först vid ca 4% kroppsfett man behöver oroa sig för muskelförlust på allvar.

Däremot finns det mängder med positiva processer som proteinförbränning innebär. De flesta gör den automatiska kopplingen proteinförbränning = muskelförlust. 

Dina tips i tidigare inlägg är kanske mer riktade mot en i övrigt frisk person med bra vikt (bodybuilder) som skall bygga. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MrB sade:

Dina tips i tidigare inlägg är kanske mer riktade mot en i övrigt frisk person med bra vikt (bodybuilder) som skall bygga. 

Nja, det verkar funka för överviktiga också. Men man måste vara villig att köra i gymmet.

20246413_10211375095511651_4540412860533

20264890_10211384564428368_6838337354374

20292594_10211384567348441_3594411393359

"What do these people all have in common? They were told stuff, but different stuff.

You have to maintain a chronic, significant caloric deficit, stupid.
    Keep the carbs low.
    Keep the protein high.
    Lift big weights.
    Get fat from foods, not pouring it on foods or going out of your way to drink it in coffee.
    Chase results. Ketones are from results, not the cause of them."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-10 at 09:16, Kajsa576 sade:

5:e veckan med Bönor, Potatismjöl och Surkål som komplement till kosten.

denna vecka har jag tappat 0.5 kg, jag har nu totalt gått ned 10,5 kg sedan 24 maj.

Den här veckan har jag inte ätit lika mycket potatismjöl, men ca 3 tsk bönor till varje mål och Surkål Tistelvind, jättegod! 

Håller mig oftast till 2 mål mat om dagen. Kokosfettkaffe tar jag bara när magen behöver en skjuts :P Så för nu mår jag bra, allt känns lättare, har dammsugit torkat golv, utan motstånd och även städat ur en klädkammare. Så där är det numera ordning och reda. Ha en härlig dag! Ska till Diabetessköterskan om en stund... Se vad som sägs där. Häpp! :D

Resultat hos Diabetessköterskan slutar med att om jag håller i så kommer jag få sluta med min Diabetesmedicin om 6 månader. (Återbesök). Långtidssockret: 44 dagens: 6.5 efter måltid. Häpp :-)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 08/10/2017 at 13:32, Effie sade:

Vad kalorier beträffar - det var ju någon studie som antydde att man kan äta fler kalorier på LCHF än på normalkost, för samma viktnedgång (det har inte forskats vidare  på detta vad jag vet)

En studie antydde en s.k. metabol fördel på LCHF, det rörde sig om ca 200 kcal om dagen. Det finns dock två stora problem med den, för det första var den inte kontrollerad, man gav helt enkelt folk tre mål mat om dagen på ett universitet. Hur kan man vara säker på att de inte åkte förbi McDonald's på vägen hem? Det kan man inte.

För det andra, LCHF dieten innehöll mycket mer protein än lågfett dieten, som man ju vet ger en högre förbränning. Hela fördelen kan förklaras med proteinet, det finns inget som tyder på att kolhydrater med lika mycket protein hade klarat sig sämre.

Min poäng är att det är allmänt accepterat inom vetenskapen att protein ger en metabol fördel, man bränner mer kalorier bara genom att smälta protein. Det finns därför förslag om att ändra kalorivärdet för protein, till 3 kcal per gram från 4 kcal.

När det gäller fett däremot, så visar studierna att man inte bränner mer kalorier än om man äter lika mycket energi kolhydrater.

Men enligt min erfarenhet äter man mer protein på en klassisk LCHF diet, och det visar också studier. LCHF-are äter mer kött än gemene man. Därav får man också fördelarna med större mättnad, högre förbränning och mindre förlorad muskelmassa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, RobertAnd sade:

Men enligt min erfarenhet äter man mer protein på en klassisk LCHF diet, och det visar också studier. LCHF-are äter mer kött än gemene man. Därav får man också fördelarna med större mättnad, högre förbränning och mindre förlorad muskelmassa.

Det ligger nåt i detta, det är jag övertygad om. Inte för alla förstås, men för många. Många som provar LCHF har aktiva sockertroll och diverse olika ätstörningar och när suget sätter in är det godare att ta till ost, ölkorv och sådant än att äta smör ur paketet... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Det ligger nåt i detta, det är jag övertygad om. Inte för alla förstås, men för många. Många som provar LCHF har aktiva sockertroll och diverse olika ätstörningar och när suget sätter in är det godare att ta till ost, ölkorv och sådant än att äta smör ur paketet... 

Ja jag har samma erfarenhet. Tidigare åt jag mest linser, bulgur, pasta, grovt bröd frukt och mindre mängd fisk och kyckling. Åt ofta grönsakssoppa till middag tex!? Galet lite protein och energi. :) Var alltid hungrig och hade hög fettprocent. Nu äter jag mer protein i form av fett kött, fet fisk tillsammans med fett och matiga grönsaker. Jag är alltid ohungrig och nöjd mellan mina två måltider och fettförbränningen funkar bra.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är intressant hur viss mat påverkar den övriga maten man äter tillsammans med den. 

Som i detta fall med bönorna så visade det sig att när Patrik och Maria testade blodsocker på heltid så var det ju uppenbarligen så att intaget av bönor/resistent stärkelse ihop med annan mat gjorde att värdena sänktes markant för hela måltiden, vad den övriga måltiden än bestod av.

En av Marias testmåltider bestod t.ex.av 4 st. rostat bröd, Bregott, ost:o.

Blodsockret höjdes som väntat mycket utan bönor, från 4,6 till 8,4(topp e. 60 min) men med tillagda bönor 4,5 till 5,1(topp efter 90 min). Otroligt!

Jag försökte kopiera diagrammet från bibblans e-bok men lyckades inte.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tidigare undvikit stora mängder bönor pga att  kidney och kikärter ligger runt 60% kolhydrat.

Igår gjorde jag ett experiment med dem då de ligger lågt på insulinindex.

I vanliga fall äter jag nu en måltid varannan dag(47:1), då strikt lchf. Denna gång blev det en måltid som dominerades av kidney och kikärter. En massa vanligt lchf därtill såsom smör, olja mm. Totalt sett defintivt över 4%-gränsen, långt över.

Blev nyfiken om detta skulle få mig ur ketos men det har det inte alls. Ligger fortfarande högt. Mäter bara med stickor men i alla fall.

Så en eloge till baljväxterna och bönorna.

Hur länge bör jag kunna fortsätta så här utan att lämna ketosis?

"Anser" kroppen att kolhydraterna inte är värda att bry sig om fortsätter använda fettreserven? Någon som vet eller har en teori? 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, MrB sade:

Har tidigare undvikit stora mängder bönor pga att  kidney och kikärter ligger runt 60% kolhydrat.

Igår gjorde jag ett experiment med dem då de ligger lågt på insulinindex.

I vanliga fall äter jag nu en måltid varannan dag(47:1), då strikt lchf. Denna gång blev det en måltid som dominerades av kidney och kikärter. En massa vanligt lchf därtill såsom smör, olja mm. Totalt sett defintivt över 4%-gränsen, långt över.

Blev nyfiken om detta skulle få mig ur ketos men det har det inte alls. Ligger fortfarande högt. Mäter bara med stickor men i alla fall.

Så en eloge till baljväxterna och bönorna.

Hur länge bör jag kunna fortsätta så här utan att lämna ketosis?

"Anser" kroppen att kolhydraterna inte är värda att bry sig om fortsätter använda fettreserven? Någon som vet eller har en teori? 

För det första så undviker jag fortfarande "stora mängder bönor",  för det andra så har jag alldrig ätit stora mängder.. utan de har i princip alltid ingått i min kost som tillbehör.

I perioder har jag användt dem för att öka peraldistiken.

Och jag undviker inte vitlök av samma skäl, dvs de innehåller oxå cirka 60% kolhydrater.

Rent ut sagt så finns det gränser för hur mycket bönor i en måltid som är delikat!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, MrB sade:

Mycket intressant experiment. Hur många gram kolhydrater tror du att du åt?

Min teori om varför det fungerar med ketos: resistent stärkelse förbättrar insulinkänsligheten, dvs det krävs mindre insulin för att hantera kolhydraterna än "normalt". Mindre insulin = mer ketos.

För det andra är baljväxter långsamma kolhydrater, de bryts ner långsamt och de når blodet långsamt. Istället för en flod av glukos, mer som ett långsamt droppande. Kanske inte tillräckligt för att driva din kropp, dvs den behövde komplettera med att bränna fett också.

Lärdom: kvaliteten på maten är en stor faktor, det handlar inte bara om makron. 100 g kolhydrater från vitt bröd ≠ 100 g kolhydrater från bönor.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Min teori om varför det fungerar med ketos: resistent stärkelse förbättrar insulinkänsligheten, dvs det krävs mindre insulin för att hantera kolhydraterna än "normalt". Mindre insulin = mer ketos.

För det andra är baljväxter långsamma kolhydrater, de bryts ner långsamt och de når blodet långsamt. Istället för en flod av glukos, mer som ett långsamt droppande. Kanske inte tillräckligt för att driva din kropp, dvs den behövde komplettera med att bränna fett också.

Lärdom: kvaliteten på maten är en stor faktor, det handlar inte bara om makron. 100 g kolhydrater från vitt bröd ≠ 100 g kolhydrater från bönor.

Jag är mer inne på GI, dvs hur olika livsmedel påverkar/tas upp i tarmen.. under vilken tidsrymd!

Dvs de med GI har knappast fel per se!

'Dvs bönor är som regel sk långsamma kolhydrater.. dvs varvid man kan tillåta sig att äta betydligt mer varierat!

Lägger man sen till HF till detta så kan även GL påverkas.. för att inte tala om hyperinsulinemi!

Iallafall lägger man till HF till nästan vilken diet/kost som helst så lär det påverka hyperinsulinemi!

Jag är överhuvudtaget inte särskildt övertygad om att RS påverkar särskildt mycket, speciellt inte från bönor.. utan att det främst är HF som är det som gör själva grejen?

Det RS gör är främst "second meal effect", dvs vi kan få cirka 5 % av våra kalorier från SCFA.. och det tar någon/några timmar innan det levereras!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp, du har rätt i att det blir större effekt av RS längre fram, när det når tjocktarmen och börjar fermenteras av bakterierna. Tar nog några timmar att nå dit.

Men, forskning tyder på att RS även fungerar på något annat sätt också.

Denna studie är intressant, serverade olika frukostar till folk, bl.a. en med RS.

"RS+P significantly reduced glucose, insulin, and GLP-1"

http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/jf303083r

Som jag förstår det är det inte frågan om second meal här, utan en mer direkt effekt.

Denna är ännu mer intressant, visserligen på möss:

https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-017-0230-5

"Conclusions

This study demonstrated that some metabolic benefits exerted by dietary RS, especially improvements in insulin levels, occur independently of the microbiota and could involve alterations in the bile acid cycle and adipose tissue immune modulation."

Även sterila möss, dvs helt utan bakterier i tarmarna, får bättre insulinkänslighet av RS. Mekanismen är okänd.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zepp sade:

För det första så undviker jag fortfarande "stora mängder bönor",  för det andra så har jag alldrig ätit stora mängder.. utan de har i princip alltid ingått i min kost som tillbehör.

I perioder har jag användt dem för att öka peraldistiken.

Och jag undviker inte vitlök av samma skäl, dvs de innehåller oxå cirka 60% kolhydrater.

Rent ut sagt så finns det gränser för hur mycket bönor i en måltid som är delikat!

Nu har jag läst på lite om vad peraldistik är för något. Tack! ;)

Vitlök är svårt att få i sig i enorma mängder.

6 timmar sedan, RobertAnd sade:

Att mäta gram och kalorier på måltider brukar jag aldrig göra då det stör min matro men om man skall appromixera lite grovt så bör det vara ca 320g bönor och kikärtor. 320 x 0,6 = 192g "bönkolhydrater".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RobertAnd sade:

Zepp, du har rätt i att det blir större effekt av RS längre fram, när det når tjocktarmen och börjar fermenteras av bakterierna. Tar nog några timmar att nå dit.

Men, forskning tyder på att RS även fungerar på något annat sätt också.

Denna studie är intressant, serverade olika frukostar till folk, bl.a. en med RS.

"RS+P significantly reduced glucose, insulin, and GLP-1"

http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/jf303083r

Som jag förstår det är det inte frågan om second meal här, utan en mer direkt effekt.

Denna är ännu mer intressant, visserligen på möss:

https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-017-0230-5

"Conclusions

This study demonstrated that some metabolic benefits exerted by dietary RS, especially improvements in insulin levels, occur independently of the microbiota and could involve alterations in the bile acid cycle and adipose tissue immune modulation."

Även sterila möss, dvs helt utan bakterier i tarmarna, får bättre insulinkänslighet av RS. Mekanismen är okänd.

Mnjae.. den första studien visade på gammal skåpmat, nämligen att fibrer sänker GI.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Zepp sade:

Mnjae.. den första studien visade på gammal skåpmat, nämligen att fibrer sänker GI.

Så skillnaden är kanske bara semantisk? 

Om man lägger till RS till en frukost med mycket snabba kolhydrater, så utsöndras mindre insulin, men ändå är blodsockret lägre. Mindre insulin åstadkommer större effekt. 

Jag kallar det förbättrad insulinkänslighet (kroppen är mer känslig för inusilnet, kräver mindre isnulin för att göra samma sak, ta hand om blodsockret), du kallar det sänkt GI.

Nåväl, det viktigaste är ju att det fungerar, och det gör det uppenbarligen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wikipedia om GI: "A practical limitation of the glycemic index is that it does not measure insulin production due to rises in blood sugar. As a result, two foods could have the same glycemic index, but produce different amounts of insulin. Likewise, two foods could have the same glycemic load, but cause different insulin responses"

Låt säga att RS ökade insulinet, då är det inte så konstigt att blodsocker går ner och GI går ner, det är ju det insulin gör. Men då kan man ju lika gärna sätta en insulinspruta i låret, inte vad man vill ha.

Men nu är det tvärtom, minskar insulin, samt minskar blodsockret, det är "konstigt".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, RobertAnd sade:

Wikipedia om GI: "A practical limitation of the glycemic index is that it does not measure insulin production due to rises in blood sugar. As a result, two foods could have the same glycemic index, but produce different amounts of insulin. Likewise, two foods could have the same glycemic load, but cause different insulin responses"

Låt säga att RS ökade insulinet, då är det inte så konstigt att blodsocker går ner och GI går ner, det är ju det insulin gör. Men då kan man ju lika gärna sätta en insulinspruta i låret, inte vad man vill ha.

Men nu är det tvärtom, minskar insulin, samt minskar blodsockret, det är "konstigt".

Det är inget konstigt alls.. ända tills jag förklarat!:wacko:

Låt oss börja med glukosupptaget som kommer in via leverns portaven, den är lixom storspelaren härvidlag.. och man menar att det finns receptorer där och efter som till stor del styr vår homeostas.. speciellt Insulin/glukagon!

Sen förflyttar vi oss till tunntarmen där glukosen tas upp, och den har ett tak på sin förmåga som ligger på 1 gram per kilo/timme.. och då räknar de nog hyfsat friska något så när smala?

Och de uppgifterna har jag fått från JG och andra näringsfysiologer, så det är lixom kvalitetssäkrad aproximation.

Nu så rör vi oss snabbt till en person som är hyfsat frisk och smal med västerländska mått mätt.. som väger 80 kilo.. och iomed att hen är västerläning och äter en sk västerländsk diet.. på cirka 80 gram rätt snabba kolhydrater!

Då behöver kroppen hantera cirka 80 gram glukos under en timme.. och hen hade cirka 8 gram i blodet redan från början.. detta bör inte överskridas för då uppstår lätt glykotoxitet.

Det som då händer är att GLP1 signalerar till kompisarna i bukspottkörteln.. programmera om alla truckar som tar ut ur lager och programmera dem för lagring för nu kommer ett skitlass med glukos som skall hanteras inom en timme.. så alla skall jobba med lagring under den timmen.. minst.. övertid är härmed beviljad/beordrad.. ingen går hem fören skitlasset är hanterat/undanstuvat!

Programmeringen av truckarna går främst till på så sätt att glukagon stängs ner/lipolysen/betaoxidation likaså.. eller som en konsekvens?

Och nå går vi snabbt över till hens kompis, som tillför lite mer fiberika/RS/Inulin/bönor/oligofruktose/andra sk fibrer och RS!

Nu bara som ett exempel.. ponera att de tillförda, ovan nämnda reducerar sin magsäckstömning till tunntarmen 50%.. då har kroppen att hantera cirka 40 gram kolhydrater per timme, (detta är då bara ett exempel för jag tror inte att det blir sååå stor skillnad i verkliga livet)!

Varvid GLP1 sjunker, Insulin sjunker, varvid blodsockret alldrig stiger lika mycket.. främst på grund av att man har färre antal gram glukos att hantera per timme.. thats basic.. och tror du mig inte så får du kika på JGs sida!

Sen så kommer vi in på potatismjöl som en form av RS.. det potatismjöl vi köper i våra affärer är nog inte samma sak som det "Potato starch" man talar på vissa amerkanska sidor, och de skiljer således mellan potato flour och potato starch!

Utan potatisstärkelse levereras främst till industrin för att belägga papper, medans potatismjöl förmodligen är hela potatisar nedmalda och sen torkade utan att skilja ut de hela stärkelsekornen.. och det är de hela stärkelsekornen som är RS!

Då kommer man osökt in på potatistärkelse och deras effekt, man bör då således inte blanda det i maten, för då värmer man upp det och då är det inte längre RS utan främst glukos!

Det samma g'äller bönor.. utan där är det främst skalet på bönorna som utgör fibrer som inte bryts ner i magen/tunntarmen/sänker GI och antagligen inte särskildt mycket i tjocktarmen heller för den delen.. fast i viss grad, det är rätt lätt att avgöra iomed att det indikeras utav gasproduktionen!

Dvs ju högre gasproduktion ju mer fibrer/RS/oligofruktose/inulin/annat gojs som inte maggen/tunntarmen bryter ner/tar upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Zepp sade:

Det är inget konstigt alls.. ända tills jag förklarat!:wacko:

Låt oss börja med glukosupptaget som kommer in via leverns portaven, den är lixom storspelaren härvidlag.. och man menar att det finns receptorer där och efter som till stor del styr vår homeostas.. speciellt Insulin/glukagon!

Sen förflyttar vi oss till tunntarmen där glukosen tas upp, och den har ett tak på sin förmåga som ligger på 1 gram per kilo/timme.. och då räknar de nog hyfsat friska något så när smala?

Och de uppgifterna har jag fått från JG och andra näringsfysiologer, så det är lixom kvalitetssäkrad aproximation.

Nu så rör vi oss snabbt till en person som är hyfsat frisk och smal med västerländska mått mätt.. som väger 80 kilo.. och iomed att hen är västerläning och äter en sk västerländsk diet.. på cirka 80 gram rätt snabba kolhydrater!

Då behöver kroppen hantera cirka 80 gram glukos under en timme.. och hen hade cirka 8 gram i blodet redan från början.. detta bör inte överskridas för då uppstår lätt glykotoxitet.

Det som då händer är att GLP1 signalerar till kompisarna i bukspottkörteln.. programmera om alla truckar som tar ut ur lager och programmera dem för lagring för nu kommer ett skitlass med glukos som skall hanteras inom en timme.. så alla skall jobba med lagring under den timmen.. minst.. övertid är härmed beviljad/beordrad.. ingen går hem fören skitlasset är hanterat/undanstuvat!

Programmeringen av truckarna går främst till på så sätt att glukagon stängs ner/lipolysen/betaoxidation likaså.. eller som en konsekvens?

Och nå går vi snabbt över till hens kompis, som tillför lite mer fiberika/RS/Inulin/bönor/oligofruktose/andra sk fibrer och RS!

Nu bara som ett exempel.. ponera att de tillförda, ovan nämnda reducerar sin magsäckstömning till tunntarmen 50%.. då har kroppen att hantera cirka 40 gram kolhydrater per timme, (detta är då bara ett exempel för jag tror inte att det blir sååå stor skillnad i verkliga livet)!

Varvid GLP1 sjunker, Insulin sjunker, varvid blodsockret alldrig stiger lika mycket.. främst på grund av att man har färre antal gram glukos att hantera per timme.. thats basic.. och tror du mig inte så får du kika på JGs sida!

Tack Zepp, mycket bra förklaring. Det tog ett tag att smälta, men verkar logiskt. Denna artikel pekar på samma sak tror jag:

https://intensivedietarymanagement.com/fibre-reduces-insulin-how-to-lose-weight-x/

Så, RS (och andra fibrer), reducerar alltså absorbtion av kolhydrater. Därav också mindre insulinrespons. Mycket intressant. Ytterligare ett skäl att alltid välja fullkorn.

Jag håller därmed med om att förbättrad insulinkänslighet inte är en korrekt beskrivning i första ledet. Det sker senare, när RS börjar fermenteras till SCFA. Därmed second meal effect, som kan vara ända till frukost nästa dag har det visats. Tänk då de som följer Litsfeldts och Olssons program, bönor varje dag. De kommer alltid att befinna sig i ett tillstånd av förbättrad insulinkänslighet. Vissa LCHF-are beskriver sig som kolhydratsintoleranta. RS kan bota denna intolerans.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen så kommer vi in på potatismjöl som en form av RS.. det potatismjöl vi köper i våra affärer är nog inte samma sak som det "Potato starch" man talar på vissa amerkanska sidor, och de skiljer således mellan potato flour och potato starch!

Här har du missupfattat, "Potato starch" = potatismjöl = RS. 

Kockens potatismjöl beskriver sin tillverkningsprocess, exakt den process man använder för att få fram "potato starch". 

Ingredienser: Potatisstärkelse

http://kockens.se/produkter/potatismjol/

Andra märken av potatismjöl, typ Coop Extra, ICA etc, köper nog bara in från samma stora fabriker som förser resten av världen med "potato starch". Det finns några stycken, de använder samma process som Kockens. Köper man "potato starch" i USA kommer det ofta från någon av dessa fabriker i Europa.

Det som på engelska beskrivs som "potato flour" har jag aldrig stött på i Sverige.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dvs ju högre gasproduktion ju mer fibrer/RS/oligofruktose/inulin/annat gojs som inte maggen/tunntarmen bryter ner/tar upp.

Ja, i alla fall för nybörjare. När tarmfloran anpassat sig avtar produktionen. Andra bakteriestammar som bryter ned gas ökar i antal och tar hand om dessa oönskade biprodukter.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, RobertAnd sade:

Tack Zepp, mycket bra förklaring. Det tog ett tag att smälta, men verkar logiskt. Denna artikel pekar på samma sak tror jag:

https://intensivedietarymanagement.com/fibre-reduces-insulin-how-to-lose-weight-x/

Så, RS (och andra fibrer), reducerar alltså absorbtion av kolhydrater. Därav också mindre insulinrespons. Mycket intressant. Ytterligare ett skäl att alltid välja fullkorn.

Jag håller därmed med om att förbättrad insulinkänslighet inte är en korrekt beskrivning i första ledet. Det sker senare, när RS börjar fermenteras till SCFA. Därmed second meal effect, som kan vara ända till frukost nästa dag har det visats. Tänk då de som följer Litsfeldts och Olssons program, bönor varje dag. De kommer alltid att befinna sig i ett tillstånd av förbättrad insulinkänslighet. Vissa LCHF-are beskriver sig som kolhydratsintoleranta. RS kan bota denna intolerans.

RS och andra sk fibrer sänker främst takten på magsäckstömningen till tunntarmen!

Det leder främst till att kroppens homeostas får lättare att hantera det som kommer in!

Såå vi skall nog skilja på "fibrer" och RS, som kan ha liknade verkan på det ena skedet, men second meal effekt på det andra!

Iallafall GI är knappast fel per se, men man bör begripa vad som gör vad.. oavsett verkan.

Och sen så bör man oxå skilja på GI och bakat av fullkornsmjöl.. det är endast hela korn, typ Pumpernickel som setts ha någon som helst inverkan på GI.. utifall man vill äta en skiva bröd!

Och om man är inne på RS så får man hur som helst skilja på fibrer och vad som sen händer i Colon.. med SCFA och litta annat!

Grejen med RS är främst SCFA/second meal effekt och eventuellt om SCFA i sig påverkar något annat i homeostas/aptitreglering/tarmepitelet/tarmslemhinnan/what ever!

Jag kan avslöja för dig en hemlighet.. håll tyst om detta för annars så kommer nästan alla bli friska.. Jordärtskockockor/Jerusalem artichoke,  består nästan bara utav RS/Inulin/Oligofructose.. koka dem/gör mos/what ever, de är RS även när de är tillagade!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, RobertAnd sade:

Här har du missupfattat, "Potato starch" = potatismjöl = RS. 

Kockens potatismjöl beskriver sin tillverkningsprocess, exakt den process man använder för att få fram "potato starch". 

Ingredienser: Potatisstärkelse

http://kockens.se/produkter/potatismjol/

Andra märken av potatismjöl, typ Coop Extra, ICA etc, köper nog bara in från samma stora fabriker som förser resten av världen med "potato starch". Det finns några stycken, de använder samma process som Kockens. Köper man "potato starch" i USA kommer det ofta från någon av dessa fabriker i Europa.

Det som på engelska beskrivs som "potato flour" har jag aldrig stött på i Sverige.

Nämenaltså jag hoppas främst att du har rätt, främst för de som satt sin tilliit till Potato starch för sin hälsa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, RobertAnd sade:

Ja, i alla fall för nybörjare. När tarmfloran anpassat sig avtar produktionen. Andra bakteriestammar som bryter ned gas ökar i antal och tar hand om dessa oönskade biprodukter.

Mm.. jag är ju typ Fagiolic, dvs bönälskare, och har i princip alldrig haft några problem med gaser.. möjligen min omgivning i värsta fall om jag kombinerat det med vitlök/annan lök och kål? <_<

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LOL. I like that. You are correct. Fibre is the ‘antidote’ to the ‘poison’ of carbohydrate. It is not literally a poison, but a good analogy. So, if you do not take the ‘poison’ of carbohydrate, you do not need the antidote. But if you do eat lots of carbs, then yes, you need fibre. Luckily, Mother Nature has already packaged all unprocessed carbs with lots of fibre (with the possible exception of honey). The toxicity, is in the processing out of the fat and fibre.

The benefit of fibre is not as a nutrient, but as an anti-nutrient.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen så är detta jätteförenklat :o men om jag förstått det rätt så, om du får gaser av resistent stärkelse (inte fibrer) så har du för lite eller fel bakterier i tarmen. Vid gaser när du äter RS så bör intaget av probiotika ökas.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Syster sade:

Förmodligen så är detta jätteförenklat :o men om jag förstått det rätt så, om du får gaser av resistent stärkelse (inte fibrer) så har du för lite eller fel bakterier i tarmen. Vid gaser när du äter RS så bör intaget av probiotika ökas.

Eller så får man be sin partner/familj om ursäkt och säga att det kommer att gå över när väl biomeen anpassat sig!

För.. vissa basilusker ger gas som en slutprodukt/andra basilusker tar hand om gasen om de bara får lov att utvecklas!

En viss andel sk väderspänningar lär de få stå ut med hur som helst.. och det är inget som man skall undvika.. förutom bland andra/i sociala samanhang!

Och här kommer då en utveckling som vanligt.. dvs jag är uppvuxen på bondgård, bland en himla massa tarmjäsande djur... och som lilldräng så fick jag främst köra häst/samt traktor mest för transportbehov!

Fördelen med traktorerna är/var att avgasröret var riktat uppåt, medans det på hästen som regel är riktat mot kusken!

I say no more.. fast som lantis så visste jag inte bättre!

Dvs jag upplevde det aldrig som något problem.. utan som något naturligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Syster sade:

Jag märker skillnad när jag äter/inte äter ordentligt med surkål, vilket jag gör nästan dagligen. Surkålen minskar effektivt gasutsläpp när jag äter mycket RS :rolleyes:.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Syster sade:

Vid gaser när du äter RS så bör intaget av probiotika ökas.

3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jag märker skillnad när jag äter/inte äter ordentligt med surkål, vilket jag gör nästan dagligen. Surkålen minskar effektivt gasutsläpp när jag äter mycket RS :rolleyes:.

Det stämmer att intag av probiotika kan vara det som behövs. Men ett tips är att vi ska se till att det är SBO (Soil Based Organisms), alltså inte vanliga joghurtbakterier.

Den vanligaste SBO är kanske L. Plantarum, vilket är just den bakterie som syrar grönsaker, t.ex surkål!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gjort iordning kålrabbi för syrning. Jag tänker också prova att syra mina hemodlade gurkor - lärde mig att man måste picka hål i dem med en gaffel för att det ska bli bra. Smaksätts med dill, vitlök, vinbärsblad o senspsfrön. Första gången jag provar med gurkor - spännande. Ska ta mig till butiken och köpa eko-morötter, de är jättegoda att syra!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg