Birgitta Höglund

Om resistent stärkelse och boken "Låt bönor förändra ditt liv"

Recommended Posts

21 minuter sedan, kickilotta sade:

Nu har jag gjort iordning kålrabbi för syrning. Jag tänker också prova att syra mina hemodlade gurkor - lärde mig att man måste picka hål i dem med en gaffel för att det ska bli bra. Smaksätts med dill, vitlök, vinbärsblad o senspsfrön. Första gången jag provar med gurkor - spännande. Ska ta mig till butiken och köpa eko-morötter, de är jättegoda att syra!

Intressant, hur syrar man morötter? Vi gör kimchi själva, men syrade gurkor och surkål köper vi på torget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar grovriva dem, man kan oxå skiva tunnt. Skivar också ner en gul lök. Man kan smaksätta med ingefära efter smak eller vitlöksklyftor. Men jag tycker bäst om den med bara lök o morot. Man kan stöta morotsrivet i en stor skål om man vill men det bildad inte så mycket grönsaksvätska sim när man stöter kål. jag packar i en 11/2 l konservglasburk oc varvar med skivad lök. Sen på med kokt rumstempererat saltvatten. Man kan fylla burken till 4/5-delar. Man får vara noga med hygienen och tvätta grönsakerna väl. Jag använder enbart Eko-grönsaker eller egenodlade. Man kan syra de flesta färska grönsaker. Om man vill lägga in små gurkor måste man picka dem med en gaffel innan de läggs i burken annars blir de mjuka och oaptitliga.

Sök på webben efter mer exakta recept - det finns många som ger exakta anvisningar. Kom ihåg - var noggrann med renlighet och använd bara perfekta grönsaker. 

Det är inte svårt alls -ger mycket goda o nyttiga grönsaker som får olika smak vid syrningen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon här som gör och använder Kombucha för att få i sig goda magbakterier?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-16 at 15:02, Syster sade:

Någon här som gör och använder Kombucha för att få i sig goda magbakterier?

Jag hittade kombucha en gång i affären. Fantastiskt gott och läskande. Men tyvärr var det inte en permanent del av sortimentet, försvann snart.

Att göra sin egen verkar inte omöjligt. Men det krävs tid och så måste man få SCOBY från någon. Jag har flera andra grejer som jag skulle vilja prova först - egen kefir, egen kvass, m.m. Jag vet inte var jag skulle få tag på en SCOBY.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Jag hittade kombucha en gång i affären. Fantastiskt gott och läskande. Men tyvärr var det inte en permanent del av sortimentet, försvann snart.

Att göra sin egen verkar inte omöjligt. Men det krävs tid och så måste man få SCOBY från någon. Jag har flera andra grejer som jag skulle vilja prova först - egen kefir, egen kvass, m.m. Jag vet inte var jag skulle få tag på en SCOBY.

Jag har egen scoby som jag sedan midsommar "brygger" te på, fantastiskt gott, men jag tror att sätten att göra det på varierar lite, både hur länge man låter den fermenteras och hur länge och hur man sparar den färdiga drycken. Själv har jag inte riktigt kunskap om det än och tänkte att det kanske finns här någon på forumet som är "kung" på scobysar :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Syster sade:

Jag har egen scoby som jag sedan midsommar "brygger" te på, fantastiskt gott, men jag tror att sätten att göra det på varierar lite, både hur länge man låter den fermenteras och hur länge och hur man sparar den färdiga drycken. Själv har jag inte riktigt kunskap om det än och tänkte att det kanske finns här någon på forumet som är "kung" på scobysar :)

Någon kanske dyker upp, lycka till :)

Men jag minns den här artikeln på 4health:

http://4health.se/kombucha-det-har-ar-det-och-sa-gor-du-din-egen-diy

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig lite udda...
Brukar inte haka på trender såsom t.ex fettkaffe eller potatismjöl. Men bönor är ju riktig mat, så det kunde jag tänka mig att prova.

Resultatet?
Min svagt nedåtgående viktkurva bytte raskt riktning, och jag fick ett näst intill missbrukarliknande beteende. Jag kom på mig själv med att gå och längta till nästa tillfälle som jag skulle få äta bönor igen, och jag hade svårt att begränsa mig till bara någon matsked per mål som folk skriver om. Böncravings och hetsäta bönor, liksom...:blink:
Nä... jag lade av med bönorna efter ett par veckor. Men jag väger fortfarande ett kilo mer än jag gjorde innan experimentet påbörjades.

• Gilla 3
  • Haha 1
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Fnutt sade:

Jag känner mig lite udda...
Brukar inte haka på trender såsom t.ex fettkaffe eller potatismjöl. Men bönor är ju riktig mat, så det kunde jag tänka mig att prova.

Resultatet?
Min svagt nedåtgående viktkurva bytte raskt riktning, och jag fick ett näst intill missbrukarliknande beteende. Jag kom på mig själv med att gå och längta till nästa tillfälle som jag skulle få äta bönor igen, och jag hade svårt att begränsa mig till bara någon matsked per mål som folk skriver om. Böncravings och hetsäta bönor, liksom...:blink:
Nä... jag lade av med bönorna efter ett par veckor. Men jag väger fortfarande ett kilo mer än jag gjorde innan experimentet påbörjades.

Mm.. håller med, rätt udda beteende.

Iallafall, iomed att jag gillar bönor/kikärtor så har de varit en följeslagare i mitt liv.

Skillnaden mot före/efter LCHF är mängden per portion.. där man före LCHF kunde basera sina kalorier på bönor/kikärtor.

Altså.. bönor är lixom inte så goda enskildt att man äter hur mycket som helst?

Och nej, jag tror inte en sekund att de på något sätt är något livsellexir utan bara rätt vanliga ingredienser i vanlig mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 veckor utan bönor och surkål.

Har varit på Mallorca i 3 veckor, kunde inte få tag på surkål (opastöriserad) eller bönor. Men har kört på med LCHF under hela min vistelse.

Till och med druckit vitt vin, i princip varje dag... Min Viktresa fortsätter. Under dessa 3 veckor har jag tappat ytterligare 1.8 kg.

Så sedan 24 maj har jag nu tappat 13,3 kg, känns rätt okej. :P

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg