Jump to content

enkel förklaring av uttryck i text

Marie Jensen

Recommended Posts

Hejsan på er,

kolhydrat känslig, kolhydrat intolerant, kolhydrat tolerant, insulinkänslig, insulinintolerant . . . jag får inget riktigt grepp om alla uttryck på både svenska och engelska, någon här som enkelt kan förklara så det blir mer lättbegripligt.

Ha en go kväll

Marie

• Like 4

15 timmar sedan, Marie Jensen sade:

Hejsan på er,

kolhydrat känslig, kolhydrat intolerant, kolhydrat tolerant, insulinkänslig, insulinintolerant . . . jag får inget riktigt grepp om alla uttryck på både svenska och engelska, någon här som enkelt kan förklara så det blir mer lättbegripligt.

Ha en go kväll

Marie

Det är jättelätt att förstå.. enda tills jag förklarat!:wacko:

Dels så är det subjektiva begrepp.. någon måste reducera sina kolhydrater till någon nivå för att uppnå något,, tex viktnedgång, ketonvärden eller annat!

Insulinkänslig är typ bra.. iallafall om det menas så som vetenskapen menar, dvs man får ett adekvat insulinsvar på det man ätit.

Insulinintollerant är typ ett felaktigt uttryck.. jag antar man menar insulinresistent?

Och då får man fel insulinutsöndring av maten man äter, antingen för lite men det är förknippat med typ1 diabetes, men det vanligaste är hyperinsulinemi där insulinnivåerna är högre än vad som motsvaras utav blodsockret, då är man antinget typ2 eller har metabolt syndrom!

• Like 2