Brittis Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Hej! Jag är oerhört känslig för kolhydrater efter drygt 8 månader med LCHF. Har en känsla av att känsligheten har ökat eller så är jag mer medveten om vad som orsakar magproblemen. På grund av denna känslighet så är jag tvungen att i princip helt avstå även grönsaker vilket känns ganska trist men magsmärtorna blir så svåra att jag inte står ut. Äter jag enbart kött med smör eller fisk med smör, ägg med smör så går det bra. Det är inga problem att äta ensidigt så länge jag får vara smärtfri men jag undrar hur detta proteinöverskott kommer att påverka hälsan i längden? Jag tål broccoli och blomkål i små mängder samt mejeriprodukter men hur ska jag lägga upp kosten för att inte få andra problem pga för mkt proteiner? Vilka negativa effekter kan för högt proteinintag ge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 För mycket muskler och dålig ekonomi är väl de vanligaste biverkningarna? Man måste äta flera kilo fettfritt kött om dagen för att det skall få medecinska konsekvenser. Däremot så kan du behöva någon vitamin och mineral som du skulle fått av grönsakerna. Protein är ett dåligt bränsle det bryts ner till glukos, och då får du en något lägre fettoxidation. Pluss att det blir rätt mycket urea som skall kissas ut, så du lär bli törstig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 För mycket muskler och dålig ekonomi är väl de vanligaste biverkningarna? Man måste äta flera kilo fettfritt kött om dagen för att det skall få medecinska konsekvenser. Däremot så kan du behöva någon vitamin och mineral som du skulle fått av grönsakerna. Protein är ett dåligt bränsle det bryts ner till glukos, och då får du en något lägre fettoxidation. Pluss att det blir rätt mycket urea som skall kissas ut, så du lär bli törstig. Tror att många av oss överäter protein,,,,, Antag att vi ätit en korrekt mängd protein under dagen och får följande alternativ som kvällsmat: 1) äta 100 gram rent protein 2) äta 100 gram kolhydrater Vad kommer att hända med blodsocker och insulin i en sådan situation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Hej! Jag är oerhört känslig för kolhydrater efter drygt 8 månader med LCHF. Har en känsla av att känsligheten har ökat eller så är jag mer medveten om vad som orsakar magproblemen. På grund av denna känslighet så är jag tvungen att i princip helt avstå även grönsaker vilket känns ganska trist men magsmärtorna blir så svåra att jag inte står ut. Äter jag enbart kött med smör eller fisk med smör, ägg med smör så går det bra. Det är inga problem att äta ensidigt så länge jag får vara smärtfri men jag undrar hur detta proteinöverskott kommer att påverka hälsan i längden? Jag tål broccoli och blomkål i små mängder samt mejeriprodukter men hur ska jag lägga upp kosten för att inte få andra problem pga för mkt proteiner? Vilka negativa effekter kan för högt proteinintag ge? Kan du inte öka fetthalten? Själv har jag kommit på mig själv gång på gång att jag äter alldeles för lite fett men börjar få ordning på detta genom att använda matdagboken periodvis för att kontrollera förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater,,, http://www.matdagboken.se/ Välj strikt LCHF eller vad du önskar och börja kolla upp vad du äter - sannolikt kan du öka på fetthalten betydligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaLi Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Du kanske bara har problem med matsmältningen? Tillskott av matsmältningsenzymer kan då vara aktuellt och hjälpa. Finns i tex märket holistic. Dessa gör ingen skada även om de inte hjälper dig, väl värt att prova i alla fall. Försök tänka på att äta en del basiska livsmedel så mycket du kan, tex gröna grönsaker. Dessa balanserar i alla fall köttet som är surt i ph. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brittis Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Tack för era svar! Med enbart kött och fisk tillagade på olika sätt och som äts var för sig utan några tillbehör förutom gräddsåser eller smör så håller sig magen lugn och fin. Omeletter med kött eller fiskfyllning tillsammans med några skivor ost är också en bra måltid. En liten portion broccoligratäng med ost och grädde några ggr i veckan eller en liten klick blomkålsmos som tillbehör går också bra. Har kört periodisk fasta i en veckas tid nu och det har också varit positivt även om jag dricker kaffe med grädde på morgonen;) Det jag undrar över är vad det är i grönsakerna som jag inte tål? Är det fibrerna eller kolhydraterna? Att jag får ont i magen av bröd och annat spannmål är lättare att förstå eftersom det är mer "onaturligt" för våran matsmältning medan det känns som om grönsaker borde alla männskor tåla?! Kanske är min mage och matsmältning skadad av så många år av problem så att tarmarna inte tål det minsta lilla fiber... FridaLi, jag har provat magsyretabletter men det hade ingen effekt, liksom probiotika. Men just probiotika finns det ju så många olika sorter av. Kanske någon annan här med mkt IBS och andra magproblem har tips på bra sådana? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Dina tarmar är antagligen såriga och irriterade, då reagerar de på allt som irriterar. Grönsaksfibrer är ofta digesterbara, de kan tillomed ha en god inverkan på bakteriefloran och ofta omvandlas de till korta fettsyror i tarmen som föder tarmvilli. Men de kan oxå föda dåliga bakterier, så det bör inte överdrivas. Tröskavfall irriterar främst genom mekanisk åverkan och tarmen försöker göra sig av med irritationskällan.. man får en ökad peraldistik. Ökad peraldistik och ökad gasbildning kan i sig vara smärtsamt för en irriterad tarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Tror att många av oss överäter protein,,,,, Antag att vi ätit en korrekt mängd protein under dagen och får följande alternativ som kvällsmat: 1) äta 100 gram rent protein 2) äta 100 gram kolhydrater Vad kommer att hända med blodsocker och insulin i en sådan situation? 1: insulin stiger, blodsocker ej 2: blodsocker stiger, insulin stiger och sänker då blodsockret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts