Matthias

Hälskontroller när man börjar med LCHF?

Recommended Posts

Hej och tack för ett intressant forum!

Jag drog igång med LCHF för två veckor sedan då jag haft konstiga strålande smärtor i fotleder och handleder, som jag varit orolig ska visa sig vara Reumatism. Läkarna kan inte förklara smärtorna, men är under undersökning för detta nu.

Hur som helst så undrar jag vilka hälsokontroller som är viktiga att göra när man börjar med LCHF, så att man vet att inget allvarligt händer i kroppen.

Vilka kontroller gör ni?
Går ni til lvårdcentralen och gör dessa eller gör ni självkontroller, såsom blodsocket etc?

Mvh Matthias

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Matthias Fallermo sade:

Jag drog igång med LCHF för två veckor sedan då jag haft konstiga strålande smärtor i fotleder och handleder, som jag varit orolig ska visa sig vara Reumatism. Läkarna kan inte förklara smärtorna, men är under undersökning för detta nu.

Hur som helst så undrar jag vilka hälsokontroller som är viktiga att göra när man börjar med LCHF, så att man vet att inget allvarligt händer i kroppen.

Vilka kontroller gör ni?
Går ni til lvårdcentralen och gör dessa eller gör ni självkontroller, såsom blodsocket etc?

Mvh Matthias

Nämenaltså.. om du känt dig sjuk tidigare så vore det dags redan då att göra hälsokontroller/uppsöka närmaste vårdcentral!

Och det verkar du ha gjort.. bra således!

Sen så.. min erfarenhet av värk i främst hand/fotleder handlar om rätt allmänna infektioner/virus/litta annat, sådana bör man undvika om man kan, men som regel så är de ett gissel som vi får lov att leva med och de är då som regel tillfälliga, typ max en vecka 14 dar!

Oså på det.. vet inte varför du närmar dig LCHF.. men av erfarenhet så brukar det handla om medelålder eller ökande vikt, andra misstänkt metabola problem, i värsta fall att man uppnått en ansenlig ålder!

Iallafall det är lixom inget problem med att testa litta mer.. dvs om man redan uppnått medelåldern och har ett liv komperativt med ett rätt normalt svenskt normalliv!

Jag går till Werlabs!

https://werlabs.se/om-halsokontroll?gclid=EAIaIQobChMI_dqu0Y-B1QIVVomyCh2RCgkIEAAYASAAEgLY7fD_BwE

Annars så är det sällan någon särskild anledning att kolla något bara för att man halkat in på LCHF!

Såå.. finessen med de testerna är att utröna huruvida man uppnår några hälsofördelar, med LCHF!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Matthias Fallermo sade:

Vilka kontroller gör ni?

Mvh Matthias

Hälsokontroller när man börjar med LCHF??? Varför då? Större anledning att göra det om man INTE äter LCHF. Jag söker i princip bara läkare när jag tror att jag är döende :o . Att få en hälsokontroll på vårdcentralen om man inte har några problem är väl i princip omöjligt?? Jag försökte för flera år sen, men se det gick inte för sej......

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era  svar :)

Jag tänkte väl mest göra hälsokontroller för att man läst att LCHF är farligt för hälsan på sina ställen. Och ville då göra prover för att se för sig själv om det är så eller inte.

Mvh Matthias 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Matthias Fallermo sade:

Jag tänkte väl mest göra hälsokontroller för att man läst att LCHF är farligt för hälsan på sina ställen. Och ville då göra prover för att se för sig själv om det är så eller inte.

Mvh Matthias 

Om du tror att LCHF är farligt för hälsan så förstår jag inte riktigt varför du äter så :unsure: . Själv är jag övertygad om att det är den bästa kosten. Annars hade jag valt något annat....

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligtvis händer inget allvarligt i kroppen när man äter ren oprocessad mat lagad från grunden.

Här några exempel som visar blodvärden för personer som ätit LCHF länge (typ 10 år). Jag tycker att de ser helt ok ut. :)

http://annikadahlqvist.com/2016/10/06/mina-blodvarden/

http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-10-ar-pa-lchf

http://www.tommytappar.se/?p=11005

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att det är farligt, men är öppen för möjligheten.

Jag vill testa för att se om det hjälper mig, då jag är lite desperat pga smärtan.

Intressant med blodvärdena där.

Tack för svaren!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Matthias Fallermo sade:

Mvh Matthias 

Nämenaltså.. jag läser oxå tidningar så jag förstår din oro!

Iallafall. som regel så är man i förstone mest rädd för förändrade lipoproteiner/andra lipider!

Om jag säger som så.. för de flesta så innebär.. oftast så har folk tokiga lipider när de väl startar LCHF.. eller så är det för att gå ner i vikt!

Och märk väl.. det finns gott om fall som förändrat lipiderna när folk gått över till LCHF, för de flesta i positiv riktning.. men för ett fåtal i negativ riktning!

Iallafall, det är då som eventuella hälsokontroller kan vara av betydelse.

Dvs om du har råd och tid så är det per se knappast något som helst problem att ta blodprover för att jämföra både före och efter, vi kan sen hjälpa dig med tolkningen av olika submarkörer!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Matthias Fallermo sade:

Tack för jättebra svar!

Såå.. ta dina prover så att du/vi har någon som helst klu om att du på något sätt har någon form av metabolt problem från början!

Om man säger som så.. LCHF hjälper främst de med hýperinsulinemi/metabolt syndrom/typ2 diabetes.. men grejen är att varför skall man vänta tills dess?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar också blodprov på werlabs. Jag är inte orolig för LCHF eftersom det gjort mig friskare. Men jag åt normalkostdiet i drygt 40 år och skadorna av det kan ju visa sig senare i livet. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Matthias, 

Jag har haft smärtor som du beskriver, och fler. Och har samma oro som du. 

Numera är jag helt smärtfri om jag sköter mig. Min analys av vad som orsakar mina smärtor är att det är gluten, komjölksprodukter och socker. De orsakar lite olika problem. Gluten är främst fingrar och armbågar. Mejeri i höft, knä och fot. Socker kan få det att brinna till lite varstans. 

Gluten fuskar jag aldrig med, det går inte för magen reagerar direkt. Mejeri får jag i mig ibland liksom socker och får då sota för det. LCHF är perfekt för då undviker man det mesta utom mejeri men det går utmärkt att undvika mejeri på LCHF. 

Hälsokontroller är inget för mig, Det är bara massa kolesterol och den "forskningen" är ju skräp. I början av LCHF är kanske långa sockret intressant för att se att glykeringen minskar. Inflammationsmarkörer är alltid intressant och mineraler men gränsvärdena är nog inte alltid optimala/rätt-ledande.  

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag tror detta är ett sånt fall där det kan vara klokt att läsa Autoimmun kokbok med LCHF-glasögon. Vad gäller provtagning tänke jag mig att det är intressant med blodsocker (faste~ samt långtids~), triglycerider (brukar väl dock korrelera rätt bra med blodsockret), insulin (c-peptid, kanske nån mer), d-vitamin (25-OH, kanske även 1.25), elektrolyter (natrium, kalium, kanske nån mer). Och så markörer för kronisk inflammation (högkänslig sänka, kanske fler?). Kan vara klokt att kolla omega 3-balansen, finns ju en hel del som vräker i sig skräpfetter på LCHF. Är man skraj för kolesterol (onödigt enligt mig) så kan man ju ta Apo-kvoten. Har man problem i släkten kan man göra arteriografi, mäta blodtrycket på båda armarna, och kanske t o m göra kärlröntgen. 

En av de mest intressanta provtagningarna är dock ImuPro eller liknande för att se ev födoämnesintoleranser. Kan tänka mig att resultatet kan ändras dramatiskt till det bättre efter klok kostomläggning. Och många vittnar om stora positiva effekter när de undviker sådant de är intoleranta mot. 

Gradvis introducerad LCHF med bra animalier och fetter är en no-brainer enligt mig. Kommer man inte hela vägen så lägger man till Autoimmun paleo en tid, och återintroducerar systematiskt efter en tid. 

Finns inget som ersätter att testa lägga om kosten och se själv hur måendet förändras. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Xiro sade:

En av de mest intressanta provtagningarna är dock ImuPro eller liknande för att se ev födoämnesintoleranser.

NU blir jag nyfiken! Aldrig hört talas om, vad är det för test? :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, jala sade:

Spännande...men när man läser svaren på bloggen så är det tydligen ett omdiskuterat test som inte ses seriöst i alla sammanhang...

Kanske finns nyare fakta..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många intresseranta svar, tack så hemskt mycket!

Ett annat konstigt symptom som uppkommit det senaste är att hela kroppen knakar extremt mycket. Något som fått bukt med detta med lchf?

Mvh Matthias 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har så länge jag minns haft "knastrande" axlar. Det har känts som grus när jag rullat med axlarna.

För något år sedan eller två insåg jag att det inte längre är så för mig.

Kan tillägga att jag började med LCHF utan egentlig kunskap för ca 7 år sedan (åt margarin, frukt, rotfrukter, popcorn mm, och "fuskade" lite nu och då). För 4 år sedan började jag äta strikt LCHF sedan jag hittade igen kostdoktorn (letade efter information kopplad till en "professorsartikel" i DN om det livsfarliga med LCHF).

Det tog alltså några år gissar jag innan knastret helt försvann.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade vid några tillfällen mystisk värk i axlar och handleder innan jag började med lchf för 3 år sedan, och har inte haft några känningar sedan dess. 

Har krasande nacke sedan tonåren, det uppstod när en kompis var alltför hårdhänt när vi brottades på skoj. Ska bli intressant att se om det ger med sig, har intrycket av att det minskat något sedan jag började med lchf. En dag kanske det plötsligt är borta, precis som min åksjuka och min känslighet för solbränna, etc:)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitamin K-2 + benbuljong eller MSM. Jag har själv läkt min knakande rygg och vaknar numera utan ryggvärk.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, jala sade:

Vitamin K-2 + benbuljong eller MSM. Jag har själv läkt min knakande rygg och vaknar numera utan ryggvärk.

Benbuljong och MSM har jag koll på men vad gör K2 för speciell nytta?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Benbuljong och MSM har jag koll på men vad gör K2 för speciell nytta?

K2 rekommenderas om man äter D-vitamin, vill jag minnas... För att kalciumet ska gå dit det behövs... (eller var det K7? Blev lite osäker nu... ) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg