Blogg-Postare Posted July 11, 2017 Share Posted July 11, 2017 Över 18 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta! Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan: Feedback Jag är helt nöjd med utmaningen och min fru likaså. Jättegoda recept. Pizzan helt underbar för en diabetiker som jag. Har kunnat minska på insulinet till varje måltid. Vi kommer att fortsätta med LCHF! Receptböcker är inköpta ? Tackar för inkörsporten! Hej! För mig med magproblem sedan tidigare var två veckor för kort tid för att hinna känna efter om LCHF är något för mig. Sen kunde det ha funnits vegetariska alternativ med som länk i mejlen. Annars tycker jag att idén att få prova på är bra! Maten har varit god, både jag och min man har ätit av den. Har lite svårt att vänja mig vid allt det feta och alla dessa ägg, svårast med frukosten. Nu tar vi lite semester och kommer äta mer liberalt, men återkommer till hösten. Takk for LCHF-utfordringen, og takk for muligheten til å gi tilbakemelding. Først av alt: Jeg likte utfordringen veldig godt, og kunne godt tenke meg daglige mailer fra dere med tips, utfordringer og menyforslag også i fortsettelsen. For meg har dette fungert som inspirasjon mer enn som noe jeg har fulgt 100% – på den måten at jeg sjelden har laget dagens middager, men heller funnet noe annet som er i tråd med anbefalingene deres. (Jeg har vel gått ned ca. 2 kg i løpet av de to ukene). Og så har jeg noen spørsmål – og kanskje noen utfordringer til dere: 1. Jeg er en av veldig mange som har problemer med å vite hva det betyr å være ‘sulten’ og hva det betyr å være ‘mett’. Årsaken er todelt. For det første har jeg aldri hatt et normalt forhold til mat. Da jeg var i 12-15 års alder hadde jeg lett for å legge på meg. Da jeg var 16-22 år drev jeg med toppidrett. Jeg sluttet brått med idrett og la på meg mye på kort tid, og har vært tjukk resten av livet. I en kort periode for 4-5 år siden hadde jeg en utfordrende periode i livet med mye indre smerte, og raste ned 25 kilo på grunn av det. I etterkant raste jeg like fort opp igjen – og mer til. I påsken 2016 bestemte jeg meg for å gjøre noe med overvekten min, og forsøkte å slanke meg på ‘den tradisjonelle måten’, med måtelig hell, og blant annet store problemer med ‘cravings’. I begynnelsen av juni i år leste jeg Skaldemans bok ‘Spis deg ned i vekt’ og fra 12. juni har jeg fulgt et strengt LCHF-kosthold, og har til nå gått ned ca. 8 kg! For det andre er jeg diagnostisert med PTSD, og har senskader som følge av overgrep i barndommen. Det betyr at i forhold til stress, er koppen min ‘alltid halvfull’, og jeg tåler stress veldig dårlig. Det betyr også at jeg ikke har et så nært forhold til kroppen min at jeg ikke vet når jeg er sulten og når jeg er mett – jeg har lett for å bli veldig sulten og veldig mett før jeg merker det selv. Jeg har også lett for å spise for fort – og sliter med å endre dette. Kanskje dette er et tema dere kunne berøre i tjenesten deres. (Å abonnere på kostdoktorn.se er det lureste jeg har gjort noen gang – takk for en super tjeneste). 2. Jeg har et par gode venner som på grunn av sykdom (den ene har problemer etter galleoperasjon, og den andre har nyreproblemer) har tapt svært mye vekt det siste året. Kunne dere si noe om LCHF for å gå opp i vekt etter sykdom? 3. I flere år har LC-delen av LCHF vært kjent – ikke minst her i Norge som følge av arbeidet til Fedon Lindberg, men HF-delen har vært underkommunisert. Jeg ble svært overrasket over hvor viktig fett er i dette. Min oppfordring til dere er å forsøke å rette opp dette skjeve forholdet og tydeliggjøre fettets betydning sterkere. Igjen: Takk for en fin utfordring, og takk for en flott website. Sen gick jag in på Facebook och gillade Kostdoktorn. Jag började läsa allt jag kom över. Om nybörjarfel, periodisk fasta, recept, framgångshistorier… Jag satt på jobbet med en kollega och pratade om vaccinationer och mediciner. Vi konstaterade hur mycket gift och skit vi stoppar i våra kroppar. Det tog en stund, men sen började vi tänka på vad vi satt där och åt. En varsin chokladmuffins. Det blev käftsmällen jag behövde. Socker har gjort mig både överviktig och emellanåt deprimerad. Jag tittade på min kollega och sa; nu är det jag som nollar kolhydraterna!Sen gick jag in på Facebook och gillade Kostdoktorn. Jag började läsa allt jag kom över. Om nybörjarfel, periodisk fasta, recept, framgångshistorier… Jag beslöt mig för att göra det enkelt. Jag äter bara när jag är hungrig – och tills jag blir ohungrig. Tar det tre timmar eller tre dygn mellan måltiderna så gör det det. Jag beslöt mig också för att skippa både våg och måttband då tidigare störningar i min relation till mat berott på att jag blivit fixerad vid antal kalorier, kilon, centimetrar… och det har då tagit fokus från vad jag egentligen håller på med. Så LCHF, som initialt skulle få ner mig i vikt, har blivit ett sätt att må bra. Jag har inte ens hållit på en månad, men ändå ser och känner jag på kroppen att jag gått ner en rejäl massa. Mina celluliter på baksida lår är borta (!!!!!) Hade visserligen inte så mycket men ändå. När jag googlade på LCHF och celluliter så verkade det vara tvärtom. Jag får väl tacka min lyckliga stjärna. Sötsuget och längtan efter tekakor trodde jag skulle bli min värsta bov. Men redan från dag ett så fanns inte suget alls. Någon enstaka gång har jag tänkt att en liten chokladbit gör väl inget? Men då tänker jag på ketosen och på de där svarta jeansen i storlek 36 som jag inte kommit i på sju år och vips är jag inte alls intresserad av nån choklad. Så tack för utmaningen! Tack för all inspiration ni tillför. Och tack för att ni gör den lättillgänglig. Trevlig sommar till alla på Kostdoktorn! Hej Andreas! Jag tycker det är fantastiskt kul att se alla glada människor som lyckas gå ner sina kilon. Som jag ser det med LCHF är att det är väldigt bra om man inte är sockerberoende. Jag är sockerberoende och älskar chocklad, kakor, glass. Problemet är när jag tycker livet är jobbigt, då dövar jag min oro. Jag började med LCHF, men så händer lite jobbiga saker i livet ibland och då är det som f-n flyger i mig. Finns inte en chans att låta bli att äta något onyttigt. Har jag inget hemma rör jag ihop en deg och äter. Tyvärr fortsätter jag, för jag blir arg och besviken på mig själv. Det farliga när man gör så när man äter LCHF är att man går upp mycket mer än när man äter vanlig mat. Jag vill så gärna gå ner i vikt. Jag väger 20 kilo för mycket och skulle bli överlycklig om jag kunde gå ner i alla fall 10 kilo. Jag äter en del mediciner också. Vilken dröm det skulle vara om man fick hjälp av någon som du med att kunna sluta eller dra ner på dina mediciner. Och fick stöd för att klara av att gå ner i vikt ? Även om jag inte har lyckats så tror jag LCHF är en bra kost. Och är jag är glad för alla som har lyckats och önskar att jag också kommer att göra det någon dag. Trevlig sommar till er alla! Kom igång Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor72%4 stjärnor10%3 stjärnor5%2 stjärnor5%1 stjärna7%40 röster4011:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor73%4 stjärnor17%3 stjärnor8%2 stjärnor0%1 stjärna0%23 röster2341:41 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:45 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster716:59 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor4%3 stjärnor9%2 stjärnor0%1 stjärna4%21 röster2108:57 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster645:06 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster605:44 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster739:01 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor22%3 stjärnor0%2 stjärnor5%1 stjärna5%18 röster181:46:20 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna14%7 röster727:34 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor75%4 stjärnor0%3 stjärnor25%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:52 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster417:49 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster407:09 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor0%3 stjärnor33%2 stjärnor0%1 stjärna0%9 röster907:29 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor71%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster724:04 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor20%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster506:20 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor20%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster543:29 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor57%4 stjärnor28%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster705:56 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster318:36 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor20%1 stjärna0%5 röster511:31 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster345:52 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Vi kommer att fortsätta med LCHF!” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts