Stefan S Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Hej ! Jag började min viktresa i slutet på april, och efter 11 veckor har jag ihop med LCHF och periodisk fasta tappat 15 kilo (ursprungsvikt 129kg). Jag är väldigt nöjd med detta dock, och kommer fortsätta gå ner. Men jag är intresserad av mitt blodsockervärde och även blodtrycksvärde, men primärvården vill inte erbjuda mig detta eftersom jag är frisk. Dock har en kompis som har ett överskott av blodsockermätare erbjudit mig att få en av dem, den är ordinerad av läkare så den borde vara legitim, eller hur? Men, jag har inte diabetes (pappa har det...) och jag är frisk, så jag undrar, vill jag veta? Eller bör jag ignorera? Jag tycker det vore kul att veta hur jag ligger till. Det är ju bara en mätare, så de finns ju inga risker, mer än att jag blir nojjig om de visar lite högt kanske, haha . Hur skulle ni göra? Om ni är friska... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted July 12, 2017 Popular Post Share Posted July 12, 2017 Jag är frisk och mäter regelbundet... Man kan bli lite nojjig men roligt att ha koll 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Jag är frisk. Tror jag. Mäter inte. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan S Posted July 12, 2017 Author Share Posted July 12, 2017 41 minuter sedan, jesper sade: Jag är frisk och mäter regelbundet... Man kan bli lite nojjig men roligt att ha koll Okej! Ja, det är därför jag också vill ha koll, för att det är roligt. Men vill ju inte att det ska bli negativt 3 minuter sedan, MariaF sade: Jag är frisk. Tror jag. Mäter inte. Frisk är man om man inte av läkare sagd ha diabetes :), jag vill mäta för skojs skull, för att ha koll själv. (Men det får man inte på vårdcentralen, om man inte är sjuk) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post nilu Posted July 12, 2017 Popular Post Share Posted July 12, 2017 Är ni riktigt säkra på att ni är friska? Betänk då detta citat: "Den medicinska forskningen har gjort så enorma framsteg, att det praktiskt taget inte finns någon frisk människa längre." (ALDOUS HUXLEY) 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Ett självtest om jag förstod det hela rätt (och fick med rätt länk när jag försöker göra inlägg via mobilen): http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/11/27/sitting-standing-moving.aspx?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=facebook-os-hhl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Jag kollar för att det är intressant och för att se hur mkt exempelvis bröd kan höja blodsockret. Äter jag måttlig LCHF ligger mitt blodsocker stabilt kring 4.9 till 5.1 mmol. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 13, 2017 Share Posted July 13, 2017 Kollar mina värden för att jag är lite orolig för dem ... jag gillar att ha koll på läget 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 Jag har aldrig kollat i hela mitt liv (70 år). Men mår bra, är inte onormalt törstig och kissar normalt. Därför bryr jag mig inte 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan S Posted July 14, 2017 Author Share Posted July 14, 2017 On 2017-07-12 at 15:12, nilu sade: Är ni riktigt säkra på att ni är friska? Betänk då detta citat: "Den medicinska forskningen har gjort så enorma framsteg, att det praktiskt taget inte finns någon frisk människa längre." (ALDOUS HUXLEY) Känner till citatet men är lite off-topic med vad jag frågade. On 2017-07-12 at 16:40, MariaF sade: Ett självtest om jag förstod det hela rätt (och fick med rätt länk när jag försöker göra inlägg via mobilen): http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/11/27/sitting-standing-moving.aspx?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=facebook-os-hhl Länken länkar till nåt helt annat, än vad jag tror du länkade till On 2017-07-12 at 18:02, singoalla sade: Jag kollar för att det är intressant och för att se hur mkt exempelvis bröd kan höja blodsockret. Äter jag måttlig LCHF ligger mitt blodsocker stabilt kring 4.9 till 5.1 mmol. Okej, hur ofta kollar du? Som icke-diabetiker har jag fått rådet att kolla varje morgon 9 timmar sedan, Peter B sade: Kollar mina värden för att jag är lite orolig för dem ... jag gillar att ha koll på läget Känner du dig stressad över svaren? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 Jag kollar för att det är intressant och för att se hur mkt exempelvis bröd kan höja blodsockret. Äter jag måttlig LCHF ligger mitt blodsocker stabilt kring 4.9 till 5.1 mmol. 2 timmar sedan, Stefan S sade: Känner till citatet men är lite off-topic med vad jag frågade. Länken länkar till nåt helt annat, än vad jag tror du länkade till Okej, hur ofta kollar du? Som icke-diabetiker har jag fått rådet att kolla varje morgon Känner du dig stressad över svaren? Jag kollar ibland. Så även mitt blodtryck. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 On 2017-07-12 at 11:31, Stefan S sade: Hej ! Jag började min viktresa i slutet på april, och efter 11 veckor har jag ihop med LCHF och periodisk fasta tappat 15 kilo (ursprungsvikt 129kg). Jag är väldigt nöjd med detta dock, och kommer fortsätta gå ner. Men jag är intresserad av mitt blodsockervärde och även blodtrycksvärde, men primärvården vill inte erbjuda mig detta eftersom jag är frisk. Dock har en kompis som har ett överskott av blodsockermätare erbjudit mig att få en av dem, den är ordinerad av läkare så den borde vara legitim, eller hur? Men, jag har inte diabetes (pappa har det...) och jag är frisk, så jag undrar, vill jag veta? Eller bör jag ignorera? Jag tycker det vore kul att veta hur jag ligger till. Det är ju bara en mätare, så de finns ju inga risker, mer än att jag blir nojjig om de visar lite högt kanske, haha . Hur skulle ni göra? Om ni är friska... Jag kan avslöja att jag oxå har en blodsockermätare! Och vet du vad.. värdena varierade o det grövsta! Menna.. man tror ju rent ut sagt att man på LCHF skall ha stabila blodsockervärden.. det är på gränsen till myt/tankefel! Blodsockret går upp och ner av en hel massa orsaker.. och om det inte gjorde detta så vore jag mer orolig, för då är något väldans fel! Iallafall så gjorde det ont att sticka sig i fingrarna/plåster på alla fingrar var jobbigt.. jag gav upp och tog ett HBA1c i stället som hamnade på 32, det är lågt, sen så brydde jag mig lixom inget mer om just blodsocker! Och har man en tendens att bli nojig så bör man låta bli.. ta då ett HBA1c i stället! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 16, 2017 Share Posted July 16, 2017 On 2017-07-14 at 05:13, Stefan S sade: Känner till citatet men är lite off-topic med vad jag frågade. Länken länkar till nåt helt annat, än vad jag tror du länkade till Okej, hur ofta kollar du? Som icke-diabetiker har jag fått rådet att kolla varje morgon Känner du dig stressad över svaren? Jag är inte "glad" över fastevärdet för blodsockret ( varierar mellan 6-7+ ). Men det verkar ligga ganska stabilt där... så länge det inte ökar ytterligare så känns det inte jättestressigt men jag vill ha koll på det 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts