hampuslager

18 månader, 0 energi och + på vågen

Recommended Posts

Hej alla

"long time lurker, first time poster" som det heter. Men nu har jag provat allt och jag begriper verkligen inte varför LCHF inte funkar för mig.

Jag är 29 år och 187cm lång. Jag brukade väga 140kg sen gymnasiet då jag slutade med hockey och blev stillasittande plugghäst, men gick ner till 85 kilo med kalorirestriktion och träning/motion för 2 år sen. Jag åt på tok för lite, men hade trots det oändlig energi och lyckades bl.a springa min första mil på min 28e födelsedags morgon på 48 min (aldrig varit nån löpare och sprang 5km som snabbast på 35 min när jag var som bäst i hockeyn). Försökte bota mitt sötsug och hittade LCHF i samma veva för 18 månader sen när jag blev något av ett hälsofreak.

Under dessa 18 månader har jag stadigt gått upp till min nuvarande vikt på 100-strecket, vilket tyvärr är fett och inte muskler (jag har tappat rejält i styrka). Allt träning blev tyngre och jobbigare och till slut gick jag in i väggen mentalt av tröttheten efter 9 månader och blev halvtidssjukskriven från mitt jobb då jag blev deprimerad (ingenting annat än kosten förändrades i mitt liv förra året).

Jag har läst på och lärt mig väldigt mycket och testat mig fram med 1-2 månader på varje grej innan jag uteslutit nåt. Först från liberal till strikt, ta bort mejerierna och nötterna, periodisk fasta. Jag bakar inte eller unnar mig nåt nån gång, så inget "mjöl" eller sötning. Dricker massor med vatten, mycket av Annas supersalt. Varje måltid är 70-80% fett. Inga avstamp. Mindre protein, mer fett, resistent stärkelse etc (Martina Johansson har varit min husgud länge nu och jag har gått igenom allt av ovanstående + tarmfloran och binjurarna från hennes blogg och böcker).

Alla prover jag gjort ger mig perfekta värden och det är inget fel på min sköldkörtel enligt alla läkare jag varit hos, trots att jag har symptomen av ångest/oro, känner mig ofta frusen (hade vantar på mig nu senast för en månad sen) och min sexdrift är som bortblåst tillsammans med mina fritidsintressen + koncentrationssvårigheter. Jag har inte känt någon av fördelarna som alla verkar få på LCHF i form av massa energi, klarhet i skallen, bättre sömn mm. Jag verkar ha fastnat i flunsan som man får i början och den har bara blivit värre när tiden gått. Ja, och sötsuget har inte försvunnit trots 0 snedsteg. Men så har jag har en jävla självdiciplin...

Just nu är jag verkligen äckligt nära att överge LCHF, men vill inte då jag vet vad tallriksmodellen gör mot kroppen, även den "snällare" GI/GB-metoden.

Någon som har en aning eller tips på vad jag ska göra istället för att ge upp?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat en liberalare LCHF? Du kanske mår bättre av att inte vara i ketos, men det betyder ju inte att du måste äta enligt tallriksmodellen för den sakens skull.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen, här på forumet finns många kluriga människor som kan ge dig lite teorier, så jag försöker också:). Funderade lite på det du beskriver först, om hur du bantar och går ner väldigt många kilo. Sen fortsätter du med LCHF för att kunna bota sockersuget. Och du gör allt rätt, provar och byter strategi. Men det funkar ändå inte , utan du går upp i vikt! Jag tänker så här, det är en väldig påfrestning för kroppen att banta, vad jag har förstått så är det inte bra för ämnesomsättningen, kanske har du skruvat ner den och behöver i fortsättningen mindre mat för att rodda runt dig själv. Du går över till LCHF och äter strikt utan att vara helt fettdriven, så kroppen orkar inte riktigt med. Du börjar må dåligt och det är heller inte bra för att kunna gå ner i vikt. Först tänker jag att du kanske ska äta lite mer proteiner och även öka kolhydratintaget , med bra långsamma sådana, lite mindre strikt helt enkelt. Kolla på typ kostbevakningen hur mycket du får i dig, så att du får i dig tillräckligt med näring. Kanske räcker det, men det finns många här som vet mer om den hormonella biten och hur du ska vidare med den.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du ditt BS och blod ketoner?  Kan ju vara så att du inte ligger stabilt i  ketos. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte Kattuggla är nånting på spåren... Det hormonella (som Martina Johansson är duktig på) är komplext som bare den. Det låter som att du gjort för många stora omställningar på för kort tid; bantat, börjat träna och så LCHF. Jag tror du sprang rakt in i väggen utan broms... 
Kolla upp ämnen som kortisol, adrenalin, testosteron, serotonin, oxytocin... Ja, alla stresshormoner och må-bra-signalsubstanser. Vill eller kan du inte mäta (werlabs t ex) så fortsätt läs hos Martina; Hennes Hormonbibel är väldigt intressant och ett bra ställe att börja på. Dina omställningar har nog kajkat till hela systemet. Men det är verkligen imponerande omställningar du gjort! Nu behöver din kropp och själ vila och återhämtning. Kanske kan du behöva ta hjälp av nån coach (tex nån som tittar på helheten med hormonbalansering) om du inte föredrar att experimentera själv. Varmt lycka till!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm självdiciplin ,kan inte sockersug och kaloriunderskott gå lite hand i hand. Skit i vikten tills vidare och ät rejält av bra grejer. 

Det här med massor av vatten... är inte det en 80-talsgrej? Tycker Martina att man ska dricka massor? 

Inga källor bara spekulerande.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som vi glömmer bort, som man mer och mer förstår hur viktigt det är för viktnedgång, hälsa och välbefinnande i allmänhet är våran tarmflora. Jag tror att förutom att ta bort snabba kolhydrater, spannmål, sötningsmedel och växtoljor (har säkert glömt något nu) så är det mycket viktigt att se över sin tarmflora, både för vikten, immunförsvaret och hormonernas skull.

Ställ dig/er frågan hur mycket bra magbakterier får du i dig i kosten i form av syrade produkter och hur mycket mat till dessa bakterier får du i dig i form av resistent stärkelse. Kommer man fram till att intaget av syrade/fermenterade produkter är ett minimum så tycker jag att man ska inhandla ett bra probiotikum och gärna kombinera det med att börja äta syrade produkter och resistent stärkelse till dess att man märker att magens bakterieflora är på banan igen, då kanske det räcker med enbart probiotika genom födan.

Det här bör man också tänka på efter en antibiotikakur, en maginfluensa och en rejäl infektion, då rubbas floran igen och vi kanske behöver ett extra stöd igen i form av probiotika (kapslar, pulver). Vi lever i en tid då probiotikan har "försvunnit" ur vår mat som så mycket annat, så jag tycker inte att det är konstigare att ta bakterier som tillskott än vitaminer och mineraler.

Om jag inte har förstått det fel så är ett tecken på för lite goda magbakterier att man får ont i magen och blir "gasig" av resistent stärkelse, som bönor, då det inte finns tillräckligt med bakterier som äter upp den resistenta stärkelsen.

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, hampuslager sade:

Jag verkar ha fastnat i flunsan som man får i början och den har bara blivit värre när tiden gått. Ja, och sötsuget har inte försvunnit trots 0 snedsteg. 

Detär nästan konstigt att ingen nämner det uppenbara. Du verkar lida av natrium brist ! På Atkins tid talades det om "Atkins flu". Volek och Phinney har skrivit om konsekvenserna av natrium brist. Se: http://annikadahlqvist.com/2012/05/13/manga-kan-do-av-saltbrist/

                                                                           http://annikadahlqvist.com/2013/06/16/dimhjarna-saltbrist/

Boken som Annika Dahlqvist nämner ( https://www.amazon.com/The-Art-Science-Carbohydrate-Living/dp/0983490708/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1371386360&sr=8-1&keywords=art+and+science+of+low+carbohydrate+living  ) är bra.     

   Natrium - kalium pumpen är en viktig funktion för att transportera in näring cellerna, och får man brist på natrium då svara kroppen efterhand att göra sig av med kalium för att bevara balansen mellan natrium och kalium, och då förlorar man muskelvolym! Så ta en tesked vanligt salt i ett glas vatten per dag.                     

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, salt är också viktigt..en kallsup varje morgon är bra.

Jag vill också verkligen rekommendera att kolla in Eric Berg på Youtube. Han har massvis med pedagogiska förklaringar på hur allt fungerar i kroppen.

Här är några av dem:

https://www.youtube.com/watch?v=JnMCLAYkkXw

https://www.youtube.com/watch?v=epNcLy6knx4

https://www.youtube.com/watch?v=WMtRQ8l_5Rw

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, HelgeK sade:

Detär nästan konstigt att ingen nämner det uppenbara. Du verkar lida av natrium brist !

Men Annas supersalt innehåller Na. Och en del annat bra men det är klart, även om hampuslager säger sig äta "mycket" så är ju det relativt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som nån obalans i hormoner. 

Har du läst här?

"När hypotyreos inte syns i dagens blodprover

Att enbart titta på nivåerna i blodet är som att räkna alla lastbilar på vägarna, men inte ta reda på om lasten kommer fram. Citat dr Helena Rooth Svensson"

https://hypotyreos.info/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-07-12 at 18:06, hampuslager sade:

Hej alla

"long time lurker, first time poster" som det heter. Men nu har jag provat allt och jag begriper verkligen inte varför LCHF inte funkar för mig.

Jag är 29 år och 187cm lång. Jag brukade väga 140kg sen gymnasiet då jag slutade med hockey och blev stillasittande plugghäst, men gick ner till 85 kilo med kalorirestriktion och träning/motion för 2 år sen. Jag åt på tok för lite, men hade trots det oändlig energi och lyckades bl.a springa min första mil på min 28e födelsedags morgon på 48 min (aldrig varit nån löpare och sprang 5km som snabbast på 35 min när jag var som bäst i hockeyn). Försökte bota mitt sötsug och hittade LCHF i samma veva för 18 månader sen när jag blev något av ett hälsofreak.

Under dessa 18 månader har jag stadigt gått upp till min nuvarande vikt på 100-strecket, vilket tyvärr är fett och inte muskler (jag har tappat rejält i styrka). Allt träning blev tyngre och jobbigare och till slut gick jag in i väggen mentalt av tröttheten efter 9 månader och blev halvtidssjukskriven från mitt jobb då jag blev deprimerad (ingenting annat än kosten förändrades i mitt liv förra året).

Jag har läst på och lärt mig väldigt mycket och testat mig fram med 1-2 månader på varje grej innan jag uteslutit nåt. Först från liberal till strikt, ta bort mejerierna och nötterna, periodisk fasta. Jag bakar inte eller unnar mig nåt nån gång, så inget "mjöl" eller sötning. Dricker massor med vatten, mycket av Annas supersalt. Varje måltid är 70-80% fett. Inga avstamp. Mindre protein, mer fett, resistent stärkelse etc (Martina Johansson har varit min husgud länge nu och jag har gått igenom allt av ovanstående + tarmfloran och binjurarna från hennes blogg och böcker).

Alla prover jag gjort ger mig perfekta värden och det är inget fel på min sköldkörtel enligt alla läkare jag varit hos, trots att jag har symptomen av ångest/oro, känner mig ofta frusen (hade vantar på mig nu senast för en månad sen) och min sexdrift är som bortblåst tillsammans med mina fritidsintressen + koncentrationssvårigheter. Jag har inte känt någon av fördelarna som alla verkar få på LCHF i form av massa energi, klarhet i skallen, bättre sömn mm. Jag verkar ha fastnat i flunsan som man får i början och den har bara blivit värre när tiden gått. Ja, och sötsuget har inte försvunnit trots 0 snedsteg. Men så har jag har en jävla självdiciplin...

Just nu är jag verkligen äckligt nära att överge LCHF, men vill inte då jag vet vad tallriksmodellen gör mot kroppen, även den "snällare" GI/GB-metoden.

Någon som har en aning eller tips på vad jag ska göra istället för att ge upp?

Förutom alla andra råd och dåd du redan fått, testa att äta sk Normalkost någon vecka för att se om det gör någon skillnad!

För gör det inte det.. så är det knappast kostrelaterat utan något annat!

Det är iallafall bra början att utesluta det enklaste.

Och du behöver inte nödvändigtvis muppa i dig socker!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On Wednesday, July 12, 2017 at 22:02, Vittvrak sade:

Hm självdiciplin ,kan inte sockersug och kaloriunderskott gå lite hand i hand. Skit i vikten tills vidare och ät rejält av bra grejer. 

Det här med massor av vatten... är inte det en 80-talsgrej? Tycker Martina att man ska dricka massor? 

Inga källor bara spekulerande.

Jo , Martina förordar massor med vatten ,punkt 5 och 6, jag är dock fortsatt skeptisk.  http://martinajohansson.se/haft-fel-om/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Vittvrak sade:

Jo , Martina förordar massor med vatten ,punkt 5 och 6, jag är dock fortsatt skeptisk.  http://martinajohansson.se/haft-fel-om/

Men hur definieras "massor av vatten"? För en som inte dricker något alls utöver nån kopp kaffe och vätskan i maten så blir ju en liter hur mycket som helst och för en annan som redan dricker två liter utöver vätskan i mat så kanske det är tveksamt om man ska öka till tre. 
Martina skrev i din länk en intressant sak om kolsyrat vatten, att det är mycket surare än icke kolsyrat. Undrar om det stämmer, Anna Sparre (tror jag det var) skrev nåt inlägg om att det skiljer väldigt lite. Minns jag rätt handlade det inlägget om angrepp på tänderna. Får offra en poolsticka och kolla pH-värdet nån gång. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv en "vattenpimlare" och har alltid ett glas vatten i närheten. Har också alltid känt mig mycket präktig i det avseendet.

Har nu verkligen fått lära om. Har dragit ner på vattnet en hel del den senaste tiden. Jag dricker ändå mycket vatten jämfört med många andra.

Speciellt viktigt att INTE dricka mycket vatten tillsammans med mat. Det försämrar(späder ut) magsyran som behövs för att ta hand om/spjälka maten/ta upp näring.

Ett halvt glas vatten med lite äppelcidervinäger 15 min.före måltid är dock bra hjälp för magsyrans arbete.

Mer vatten än vad törsten släcker spolar ut viktiga mineraler/salt mm som kroppen behöver.

Som vanligt så har jag min tilltro till Eric Berg:rolleyes::

https://www.youtube.com/watch?v=ae4wZ79GzGU

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett sk filosofiskt/teoretiskt inlägg!

Iallafall, vatten är livsnödvändigt och vi tarvar cirka 2 liter om dagen.. grejen är att det får vi det mesta från maten vi äter!

Sen så beror det väldans mycket på vilken mat man äter!

Dvs den mesta mat vi äter består till största delen utav vatten.

Vi består själva till största delen utav vatten!:o

För övrigt så dricker jag sällan något till maten, det är bara om det serveras vin till denna.

Om man är tvungen att dricka till maten så är det något fel på denna.

Man dricker antingen före eller efter maten.. utifall det behövs/man är törstig.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Professor Tim Noakes som bl. a. sysslar med maraton löpning, har påpekat, att de som vinglar omkring påväg, att falla ihop under maratonlopp lider av mineral brist och inte vatten brist. De har alltså druckit så mycket vatten,att det fått mineralbrist. Sportdrycks företagen är tydligen sura på honom, för att han hävdar att man skall dricka bara när man är törstig. Hans  bok "waterlogged" lär handla om dyligt.

 

 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en video, där James Dinicolantonio pratar om salt:                           

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon skrev, verifiera vetenskapligt att du är i ketos med ketostix så att du inte lurar dig själv.

Vill du tappa vikt främst så ät dig riktigt mätt med strikt lchf och öka succesivt intervallet i den periodiska fastan. 

"Ja, och sötsuget har inte försvunnit trots 0 snedsteg". Låter mycket märkligt men alla är vi olika.

Var försiktig med resistent stärkelse så det inte blir stärkelse istället. Tex genom att dricka något varmt efter en potatismjölskur.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

tack för allas svar och tankar. Jag väldigt insatt då jag läser väldigt mycket (bl.a alla Martinas böcker) samt egen research från de som brukar skriva artiklar här på Kostdoktorn. Just tarmfloran och binjurarna jobbade jag med väldigt länge genom att sluta fasta och skippa koffein samt ta en gaffel kimchi innan varje måltid.

Jag har fått svaret "inget fel på din sköldkörtel" från min vårdcentral 2 ggr nu, men ska boka ett Werlabs och pallra mig till närmsta provtagningsställe.

Jag har inte mätt blodketoner (har lite fobi för nålar pga en våldsam sköterska när man tog stelkrampen i mellanstadiet), men har beställt ketostix då det var ett tag sen jag testade.

Dricker som sagt mycket vatten, 2-3l om dagen skulle jag gissa (mäter inte, utan dricker när jag är törstig). Saltar rejält på maten med annas supersalt och häller även i en rågad tsk i en liten vattenflaska som jag tar 1 timme innan gymmet. Tar även tillskott av magnesium och kalium.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla, tänkte det var dags för en uppdatering.

Har den senaste månaden ätit mer traditionell kost. Fortfarande inget socker eller annan sötning, utan mina kolhydrater har kommit från rotfrukter, bönor, bröd och pasta (båda fullkorn).

Jag är inte längre frusen. Min stress, oro och ångest är som bortblåst (inga mentala breakdowns den senaste månaden) + att jag sover som ett barn och har god energi på dagarna utan problem med fokus och att jag inte vill ge upp mina fritidsintressen vid minsta motgång, utan snarare blir triggad att ta mig över hindret. Sexdriften är på uppgång och mina toalettbesök är nu regelbundna. Vad säger vågen? 2kg ner.

På det negativa: Jag känner mig svullen runt buken om jag äter kolhydrater mer än ett mål per dag, så jag tenderar att spara mig till kvällsmat då jag även blir sömnig. Äter jag kolhydratsfrukost så blir suget jobbigare under dagen. Har inte gjort Werlabs än, men får nog testa gluten-, och laktosintolerans också.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, hampuslager sade:

mina kolhydrater har kommit från rotfrukter, bönor, bröd och pasta (båda fullkorn).

Jag skulle ta bort brödet och pastan och öka med de två första eller lägga till andra långsamma kolhydrater. Speciellt bönorna.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MrB Yes, har trappat ner den här veckan och tänker utesluta det helt efter helgen.

@Erik 2 Just nu ingenting då jag inte visste hur kroppen skulle reagera och jag jobbar som personlig assistent och har några tunga lyft om dagarna. Men jag börjar bli träningssugen igen efter fin vila. Ska börja spela innebandy med andra assistenter två gånger i veckan igen och se hur jag ska göra med ren styrka, annars har jag kört stronglift.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två problem i trådstarten. Det ena är viktuppgång, det andra är tröttheten mm. Vilken är prio?

Det kan vara sänkt BMR som på sikt blir effekten av kalorireducering. Hur ser fastaschemat ut?

Kroppen kan som bekant befinna sig i antingen fastande tillstånd eller ätande tillstånd. Vid småätande befinner du dig i ett ätande tillstånd med kalorireducering och får kanske i dig för lite. Då kontrar kroppen med att sänka BMR.

https://intensivedietarymanagement.com/fed-fasted-state/

Lösningen är i sådana fall, större och färre måltider med längre fasteperioder. Stora mängder salt och vatten. Sedan skulle jag inte slaviskt gå efter 80%-fett-siffran. Det viktigaste är att verifiera ketos, sedan skall du ju få i dig "allt som är nyttigt". Kroppen behöver annat än rent smör och kokosolja på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att skaffa en ketonix, som mäter ketoner i utandningsluften,då kan man lära sig hur få kolhydrater det behövs för att stoppa den egna fettförbränningen. Det är mycket lärorikt.

Jag gillar Martina.Men man kan dricka för mycket vatten. Se:

 

https://www.outsideonline.com/1900801/tim-noakes-serious-problem-overhydration-endurance-sports

Se också Dr James Dinicolantonios artiklar o.s.v.  

Kort sagt sportdrycks försäljarna vill sälja mycket sportdryck, och det påverkar deras marknadsföring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.