Jump to content

Varning: Detta kan orsaka beroende

Recommended Posts

evelyne-2

Jag öppnade min LCHF/keto-klinik tillsammans med syster Sylvie i februari 2017, i samma lokal som jag normalt arbetar. För att få folk att bli intresserade höll vi en föreläsning ett par veckor innan.

Jag vet inte om du någonsin varit i Quebec (Kanada) på vintern, men det finns ingenting som kan locka dig att lämna brasan och den varma chokladen i ditt bekväma hem en mörk och kall januaridag mitt i veckan, för att gå på en gratis föreläsning. Ändå var det några tappra själar som dök upp. Och tillsammans med dem startade vi våra två första grupper.

Det är så mycket man måste lära sig när man börjar med ketogen kost. Vi läste, vi gjorde experiment på oss själva och vi gjorde framsteg. Som läkare är det ännu mer att lära sig och det kan nästan kännas övermäktigt. Det är tillräckligt för att vem som helst, även den mest självsäkra bland oss, kan bestämma sig för att inte introducera det för sina patienter.

En av de första sakerna inom LCHF jag lärde mig som läkare var vilka prover jag skulle be om och varför. Vad som är normalt, vad man kan förvänta sig. Vad som kan kännas totalt och panikartat onormalt, samtidigt som det faktiskt är helt OK hos mer erfarna och trygga utövare av LCHF.

Att få patienter att sluta med läkemedel

Det andra jag behövde lära mig visade sig bli min absoluta favorit: att avsluta förskrivningar av läkemedel. I Nordamerika, och förmodligen i större delen av världen, utbildas vi effektivt i att skriva ut läkemedel. Typ 2-diabetes är ett strålande exempel: vi diagnosticerar och sen är det bara att kombinera olika läkemedel, öka doserna och sen börja med insulin. Och sen öka doseringen i all evighet.

Patienterna blir aldrig friskare. De blir bara sjukare och tjockare. De får komplikationer som vi behandlar med ännu mer läkemedel. Men, vi gör ju som vi har lärt oss, eller hur? Vi följer riktlinjerna, eller hur? Då hjälper vi ju våra patienter, eller hur?

Första gången jag avslutade ett läkemedel för typ 2-diabetes kände jag mig entusiastisk. Min patient hade efter bara några veckor på LCHF lågt till normalt blodsocker, hade gått ner i vikt och mådde fantastiskt. Patienten satt framför mig och log.

Jag tänkte: “Det här kan jag vänja mig vid!” Vad jag inte visste då var hur beroendeframkallande det var att sätta ut läkemedel för att en patient mår för bra.

Två veckor senare, fler uppföljningar. Fler patienter på LCHF som mådde bra och behövde sluta med sina läkemedel. Jag njöt verkligen av att avsluta behandlingar. Jag brukade titta på dem och känna mig stolt och glad. Jag har sparat noteringarna om de första läkemedel jag satte ut, efter att jag faxat dem, jag funderade på att rama in dem och sätta upp dem på min sovrumsvägg för att få inspiration att fortsätta varje morgon när jag vaknade…

OK. Det lilla projektet gick inte riktigt hem hos min man, som är totalt icke-medicinsk och inte riktigt får den yrkesmässiga tillfredställelsen av de där papperslapparna.

Men jag kan berätta vem som får det. Mina kollegor. Jag tror att det enda som krävs är en framgång. En patient som plötsligt kommer till mottagningen och berättar för sin läkare att hon mår bättre. Läkaren kan knappt tro att de avslutar en förskrivning av ett läkemedel för en sjukdom som anses “kronisk och progressiv”. De känner sig uppmuntrade att upprepa till fler patienter. De är fast.

Jag är med i en hemlig Facebookgrupp med kanadensiska läkare som är intresserade av LCHF, för egen del och/eller för sina patienters räkning. Jag har många gånger sagt till andra i den gruppen: “Du behöver inte veta allt om LCHF och keto för att börja själv eller för att ge råd till dina patienter. Du lär dig och blir skickligare när du och patienterna gör framstag. Det behöver inte vara perfekt och det behöver inte ta mycket av din tid. Det behöver inte innebära en uppstart med en stora skara patienter och en massa logistik inblandat. Sätt bara igång. Ta språnget. Börja med en enda patient”.

Men sen måste jag lägga till ett varningens ord: “Du kan bli förälskad i ditt yrke igen och du kanske kommer att minnas varför du en gång valde att studera medicin. Att avsluta föreskrivna läkemedel för en patient är beroendeframkallande!”

Du har blivit varnad.

Dr. Èvelyne Bourdua-Roy

Mer

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Diabetes – så kan du normalisera ditt blodsocker

Tidigare med dr Bourdua-Roy

Så blev jag LCHF-läkare

”Som läkare råder jag dig att äta mycket fett och att salta rikligt”

Video om LCHF

Inlägget Varning: Detta kan orsaka beroende dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln