Recommended Posts

Ny på forumet men har kollat runt lite efter tidigare inlägg utan att jag hittat vad man kan göra åt Gryningsfenomenet, när man som jag ätit rätt strikt (5-10 g kh/dag) Lchf i 6 år och ändå inte sett någon förbättring. Initialt gick jag ned 10 kg under första halvåret men sedan stått stilla, har ca 10 kg kvar som jag önskar få bort pga av problem med mina fötter. Problemet med högt morgonsocker (mellan 7-8) stör mig, vaknar vid 04-tiden har svårt att somna om. Gissar att det är då kroppen kickar igång frisättningen av alla hormonerna. Äter enl periodisk fasta 16/8 under 5 av 7 dagar och provar nu sedan en vecka med att tillsätta resistent stärkelse, 1 msk potatismjöl vid varje måltid och till kvällen utan att se någon effekt. Motionen består av hundpromenader i rask takt. För en månad sedan fastade jag under en veckas tid och det tog ända till 3-4 dagen innan jag såg någon sänkning av morgonsockret ned till 3,7-4,2. Vad finns det mer att göra för en 58 kvinna som vill reversera typ 2 diabetes och insulinresistens?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att äta något fett innan du går och lägger dig! Det kan mildra gryningseffekten. Ett annat tips är att du går med i Smarta Diabetiker (gruppen) på Facebook, där kommer du att få massor av bra råd :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Lenalill sade:

Ny på forumet men har kollat runt lite efter tidigare inlägg utan att jag hittat vad man kan göra åt Gryningsfenomenet, när man som jag ätit rätt strikt (5-10 g kh/dag) Lchf i 6 år och ändå inte sett någon förbättring. Initialt gick jag ned 10 kg under första halvåret men sedan stått stilla, har ca 10 kg kvar som jag önskar få bort pga av problem med mina fötter. Problemet med högt morgonsocker (mellan 7-8) stör mig, vaknar vid 04-tiden har svårt att somna om. Gissar att det är då kroppen kickar igång frisättningen av alla hormonerna. Äter enl periodisk fasta 16/8 under 5 av 7 dagar och provar nu sedan en vecka med att tillsätta resistent stärkelse, 1 msk potatismjöl vid varje måltid och till kvällen utan att se någon effekt. Motionen består av hundpromenader i rask takt. För en månad sedan fastade jag under en veckas tid och det tog ända till 3-4 dagen innan jag såg någon sänkning av morgonsockret ned till 3,7-4,2. Vad finns det mer att göra för en 58 kvinna som vill reversera typ 2 diabetes och insulinresistens?

Om jag säger som så.. jag gissar såklart, det är förmodligen; "58 år, och typ 2 diabetes och insulinresistens", som ställer till det?

Sen så, Gryningsfenomenet får vara nästan vad som helst om HBA1c ligger bra, i princip!

"Vad finns det mer att göra för en 58 kvinna", det är lixom bara att köra på, eventuellt ta hunden på en tidig morgonpromenad innan frukost?

Grejen är.. Diabetes typ 2 har som regel en 50% genetisk orsak och den är det väldans svårt att göra något åt förutom att anpassa sitt liv därefter för fler friska år.

Sen så är väl blodsocker på 7-8 inga jättehöga värden, även om jag, (bara som jämförelse lyckats komma upp till cirka 6 och litta över) och 7-8 är rätt normalt för friska postprandialt.. dvs efter en måltid.

Såå.. man får dels skilja på momentana värden dels långa sådana, grejen med gryningdsfenomenet är att det styrs av dygnsrytmen, de som är friska får lov att mäta snabbt innan det gått ner.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det tar ca 3 dagar innan blodsockret rasar vid fasta är helt normalt. Det är då ketonerna skjuter i höjden och det omvända med glukos. Det hela sker väldigt snabbt när kroppen väl ställer om. 

När det gäller högt blodsocker verkar det av allt att döma finnas flera olika mekanismer bakom. Just på morgonen kan syrebrist vara en orsak (dvs sömnapné). 

Har du testat följande och mätt blodsocker före samt 30, 60 och 90 min efter. 

- ren glukos (maltodextrin) typ 20-30 g

- vassleprotein 20-30g

- kokosfett 10-15g

Det ger en hel del information att göra dessa tester om tillståndet i kroppen. Det är också bra att veta om du är i ketos eller inte när testerna utföres. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-14 at 21:17, The Biochemist sade:

Hej igen,

om du funderar på bakgrunden till just dessa tester finns lite mer info i slutet på denna video (fråga 7 om problem vid ketogen diet)  

http://www.blackbeltnutrition.org/7-popular-ketogenic-questions-nobody-seems-answer/

Tack för den informationen, lite tufft att hänga med i videon som var rätt avancerad i sitt språk med många facktermer ? Men jag kan ana mig till vad man är ute efter. Jag har inte gjort någon annan test än vanlig glukosbelastning på hälsocentralen, vilken visade att jag hade 18 iblodsockervärde men efter ca 1 timme senare ner till 5,3. Detta var för 6 år sedan och någon annat test har jag inte gjort... Om du har möjlighet att ytterligare förtydliga vad det säger om tillståndet i kroppen skulle jag vara tacksam, så att jag inte missuppfattat något. 

Det känns väldigt jobbigt att nu sätta i sig ren glukos, ryser i hela kroppen bara vid tanken på detta ?

Det känns väldigt märkligt att jag "blivit" typ 2 diabetiker då detta överhuvudtaget inte finns i hela min släkt. Jag har i hela mitt liv (fram till 40-års åldern) varit underviktig och fullkomligt jobbat på att gå upp i vikt. Ätit mkt mat i form av kolhydrater som grovt bröd, frukt, rotfrukter, pasta och ris. Aldrig varit rädd för naturliga fetter som smör, grädde etc och dessvärre inte heller för söta efterrätter. Sällan ätit godis och ännu mer sällan läsk i någon form. Inte heller direkt bantat förutom en kort Viktväktar period utan försökt styra vikten med motion. Var normalviktig fram till några  år innan min diabetesdebut då jag drabbades av en vårdrelaterad infektion som medförde mer än ett år av olika antibiotika kurer innan man fick bukt med denna. Jag vet inte om detta medverkade till att jag plötsligt började gå upp i vikt, hade nog 15-20 kg övervikt när man upptäckte socker i urinen vid en rutinkontroll. Nu efter 6 år med Lchf har jag ffa nära 10 kg till normalvikt, har inte något större problem med dessa kilon förutom att jag tror att det vore bra för mina leder om dom var borta. Kan tyvärr inte öka min träning då jag har en kronisk skada i ena foten som inte klarar mer än jag gör i dagsläget.

Kanske är det bara en väldig hälsostress som gör att jag till varje pris vill få mina sockervärden under kontroll ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Lenalill sade:

Tack för den informationen, lite tufft att hänga med i videon som var rätt avancerad i sitt språk med många facktermer ? Men jag kan ana mig till vad man är ute efter. Jag har inte gjort någon annan test än vanlig glukosbelastning på hälsocentralen, vilken visade att jag hade 18 iblodsockervärde men efter ca 1 timme senare ner till 5,3. Detta var för 6 år sedan och någon annat test har jag inte gjort... Om du har möjlighet att ytterligare förtydliga vad det säger om tillståndet i kroppen skulle jag vara tacksam, så att jag inte missuppfattat något. 

Det känns väldigt jobbigt att nu sätta i sig ren glukos, ryser i hela kroppen bara vid tanken på detta ?

Det känns väldigt märkligt att jag "blivit" typ 2 diabetiker då detta överhuvudtaget inte finns i hela min släkt. Jag har i hela mitt liv (fram till 40-års åldern) varit underviktig och fullkomligt jobbat på att gå upp i vikt. Ätit mkt mat i form av kolhydrater som grovt bröd, frukt, rotfrukter, pasta och ris. Aldrig varit rädd för naturliga fetter som smör, grädde etc och dessvärre inte heller för söta efterrätter. Sällan ätit godis och ännu mer sällan läsk i någon form. Inte heller direkt bantat förutom en kort Viktväktar period utan försökt styra vikten med motion. Var normalviktig fram till några  år innan min diabetesdebut då jag drabbades av en vårdrelaterad infektion som medförde mer än ett år av olika antibiotika kurer innan man fick bukt med denna. Jag vet inte om detta medverkade till att jag plötsligt började gå upp i vikt, hade nog 15-20 kg övervikt när man upptäckte socker i urinen vid en rutinkontroll. Nu efter 6 år med Lchf har jag ffa nära 10 kg till normalvikt, har inte något större problem med dessa kilon förutom att jag tror att det vore bra för mina leder om dom var borta. Kan tyvärr inte öka min träning då jag har en kronisk skada i ena foten som inte klarar mer än jag gör i dagsläget.

Kanske är det bara en väldig hälsostress som gör att jag till varje pris vill få mina sockervärden under kontroll ?

Menna, bara en glukosbelastning.. kräv genast en HBA1c!

Det är ditt långtidssocker!

Om man säger som så.. cirka 80% av typ2 diabetikerna är överviktiga.. grejen är att det är konstigt att cirka 20% inte är detta!

Oså.. typ2 är därmed förmodligen samma symptom på lite olika sjukliga/metabola problem?

När du ändå är på vårdcentralen och kräver HBA1c så kräv oxå C-peptid!

Dvs C-peptid visar hur mycket insulin du utsöndrar själv.. typ2 lider som regel utav hyperinsulinemi, (på svenska på tok för mycket för sin blodsockerhalt) medans typ1 har för låg utsöndring!

Och iomed att du redan är 58, så är det lixom inte helt säkert vilket som är vad!

"Det är fler 70-80-åringar som insjuknar i typ 1 diabetes än barn. En ny svensk studie visar att bara blodprov kan säkra en riktig diabetesdiagnos och behandling."

"Undersökningen visar också hur felaktiga de gamla begreppen ”barn- och ungdomsdiabetes” resperktive ”åldersdiabets” är."

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, Lenalill said:

Du är inte den första jag hört som fått diabetes efter en infektion. Diabetes är något som ökar så de flesta har det inte i familjen sedan tidigare. 

När det gäller teaterna är det av intresse att veta hur kroppen reagerar på protein och fett. Kolhydrater vet vi ju redan i ditt fall. För en frisk person brukar blodglukos gå ned något efter intag av vassleprotein då det orsakar insulinutsöndring. Efter kokosfett lika så då det förbränns snabbt. Men fler och fler verkar inte bara få metabola avvikelser vid intag av kolhydrater utan även protein och fett. Det är bra att upprepa dessa tester för att se åt vilket håll det går. Tex har jag jobbat med flera personer som gjort 3-4 dagars fasta och får ned blodglukos men sen går det tillbaka på samma värde. Dock har protein och fetttestet blivit betydligt bättre och effekten sitter i månader efter fastan vilket motiverar individerna och göra det igen samt även testa andra åtgärder för att se vad som har effekt. 

När det gäller videon är den gjord för läkare då jag hade fått samma frågor hela tiden. För info kommer den och en hel del nyproducerat matrial översättas till svenska nån gång under hösten. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag förstått det rätt så vaknar du av att ditt BS ligger högt? Och vill helst att det ska vara ner på 3.7-4.2

Tänk vad olika man kan vara... själv vaknar jag av att kroppen skakar och darrar om jag ligger så lågt på morgonen, optimalt hade varit 5-6 typ, men jag brukar snarare vara mellan 7-8 på mornarna ibland även upp till 10!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Linnzy sade:

Om jag förstått det rätt så vaknar du av att ditt BS ligger högt? Och vill helst att det ska vara ner på 3.7-4.2

Tänk vad olika man kan vara... själv vaknar jag av att kroppen skakar och darrar om jag ligger så lågt på morgonen, optimalt hade varit 5-6 typ, men jag brukar snarare vara mellan 7-8 på mornarna ibland även upp till 10!

Nej, det var inte min tanke att det skulle uppfattas så, jag är inte ut efter att ha ett blodsocker på 3,7- 4,2 utan det var det lägsta som jag någonsin varit efter 4 dagars helfasta. Jag ligger som regel på 7-8 på morgonen och är aldrig under 7 överhuvudtaget trots ketogen mathållning, fasta mellan 20.00 till 12.00 nästa dag samt ganska mycket motion. Jag skulle naturligtvis vara mycket nöjd med ett värde på 5-6 på morgonen. Läser så ofta på olika forum om personer som rasar i vikt, normaliserar sitt blodsocker på ganska liberal Lchf och eventuellt med hjälp av ex vis resistent stärkelse som boost. Då funderade jag på vad det kan bero på att vissa (jag) inte får samma effekt, trots att jag tycker att jag gör enligt regelboken. Kanske lider jag bara helt enkelt av hälsoångest som oroar mig för detta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg