Jump to content

Tänkte jogga imorgon, har aldrig joggat förut i vuxen ålder.

Stefan S
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har tappat ett gäng kilon nu, och vill prova att göra en "Benchmark" i joggingspåret där jag bor. Det jag vill göra är att jogga så långt jag kan, tills jag inte orkar mer, och där sätta en "pinne", gå ner några mer kilon i vikt, och sen prova igen.

Men jag har aldrig joggat nåt nämnvärt, sprinta hundra meter sen vila i 2 dagar är vanligt ;).

Nån bra uppvärmning/stretchning att göra?

Tänker också göra detta på fastande mage (äta dagen före vid 18 tiden).

• Like 1

Jag började efter många års uppehåll för cirka tio år sedan, och har haft något längre upphåll någon gång därefter också. Min viktigaste erfarenhet är att ta det lugnt i början, både med tempo och sträcka. Typ första gången en kilometer i maklig takt som du sedan ökar om du inte fick men av den förra rundan. När man väl kommit igång flödar endorfinerna som bland annat syftar till att döva smärta, så man märker inte nödvändigtvis att man håller på att springa sig till en skada förrän efteråt. Stretching eller inte har jag aldrig märkt någon skillnad av däremot.

Så beväpna dig med tålamod och öka på de första veckorna.

Lycka till!

• Like 2

2 timmar sedan, Stefan S sade:

Hej!

Har tappat ett gäng kilon nu, och vill prova att göra en "Benchmark" i joggingspåret där jag bor. Det jag vill göra är att jogga så långt jag kan, tills jag inte orkar mer, och där sätta en "pinne", gå ner några mer kilon i vikt, och sen prova igen.

Men jag har aldrig joggat nåt nämnvärt, sprinta hundra meter sen vila i 2 dagar är vanligt ;).

Nån bra uppvärmning/stretchning att göra?

Tänker också göra detta på fastande mage (äta dagen före vid 18 tiden).

Mnjaeä.. börja i stället med långa promenader eller cykling!

Långa promenader i så högt tempo du klarar.. helst utan att kräkas, sen köper du gåstavar, jo jag vet det ser urdumt ut och det är mest pensionärer i grupp som använder sådant, fast inte helt utan orsak!

Och längden kan kan vara kort till en början, för att senare utökas!

Angående uppvärmning finns regler mellan tummen och pekfingret, kör på i cirka 15 minuter i tempo som gör att du blir varm.. och efter avslutat pass cirka 15 minuter nedvarvning i lugnare tempo!

Dvs både uppvärmning och nedvarvning tar minst en halv timme.. till det kommer då minst en timme av träning!

För övrigt köp dig en pulsklocka av något hyfsat fabrikat, och börja Maffa!

• Like 4

16 minuter sedan, Zepp sade:

Mnjaeä.. börja i stället med långa promenader eller cykling!

Långa promenader i så högt tempo du klarar.. helst utan att kräkas, sen köper du gåstavar, jo jag vet det ser urdumt ut och det är mest pensionärer i grupp som använder sådant, fast inte helt utan orsak!

Och längden kan kan vara kort till en början, för att senare utökas!

Angående uppvärmning finns regler mellan tummen och pekfingret, kör på i cirka 15 minuter i tempo som gör att du blir varm.. och efter avslutat pass cirka 15 minuter nedvarvning i lugnare tempo!

Dvs både uppvärmning och nedvarvning tar minst en halv timme.. till det kommer då minst en timme av träning!

För övrigt köp dig en pulsklocka av något hyfsat fabrikat, och börja Maffa!

Maffa?

• Like 1

7 minuter sedan, Stefan S sade:

Maffa?

Här får du en tråd, sen om du har frågor så kommer antagligen Maffemaria att svara?

Iallafall så handlar det om lågintensiv träning för att öka sin fettförbräningsförmåga/få igång fettmotorn oså är det antagligen kul att hålla koll på detta med en ny elektronisk gismo kopplad till din smartphone?

• Like 2

5 minuter sedan, Zepp sade:

Här får du en tråd, sen om du har frågor så kommer antagligen Maffemaria att svara?

Iallafall så handlar det om lågintensiv träning för att öka sin fettförbräningsförmåga/få igång fettmotorn oså är det antagligen kul att hålla koll på detta med en ny elektronisk gismo kopplad till din smartphone?

Det förklarar uttrycket, tack.

• Like 2

Välkommen att prova MAF, Stefan S. Jesper är nog bättre lämpad än jag att svara på träningsfrågor men jag är helt frälst i metoden sedan min kroppsform ändrats av denna träningsform (eller ja, det är egentligen ett helt koncept inkl kost, stresshantering/hormonbalans mm). Det är lätt att komma igång: Räkna ut vilken puls du ska hålla dig under med formeln 180 minus ålder (detta är erfarenhetsbaserat, mer info i MAF-tråden). Försök hålla dig uteslutande på eller strax under denna puls under en 3-6mån basträningsperiod. Tanken är att du med tiden ska öka farten med bibehållen puls. Det är ett skonsamt sätt att träna upp sin kropp och att lära den att använda fett som energikälla vilket är en fördel när man tränar långdistans (som är det Maffetone oftast coachar). Ibland säger man att man ska jogga i "prattempo", det är lite i samma anda. Glöm gärna "No pain, No gain" för det resulterar oftast i skador. Läs MAF-tråden du fick länk till, där står det mer och finns fler länkar om du vill lära dig mer. 

• Like 4

oavsett vad du vill uppnå med din träning så behöver man en bra grund... och det är precis det man får av att Maffa...  Det sliter inte  , man blir inte skadad och man förbereder kroppen för att kunna utföra stordåd :)    De flesta missar den delen av träningen och sliter därmed onödigt hårt på kroppen.   De flesta motionärer tränar för hårt på sina lugna pass och för lungt på sina hårda pass. och innan du kan Maffa i minst 1.5 timmar helst mer behöver du inte ens fundera på annan träning förutom ren styrketräning om det är något du vill göra... ( riktigt bra att köra några pass styrketräning i veckan också... ) men jag hade definitivt bara Maffat tills jag kan göra det bekvämt i 2 timmar.

• Like 2

11 timmar sedan, Y62 sade:

Det heter springa eller löpa, jogging är något ovärdigt påhitt. Börja långsamt och ta reda rätt teknik. Spring på framfoten, inte hälen...

Jag håller med men vill beskriva det som landa mer under din egen kropp och inte långt framför kroppen. Så får du automatiskt ett bättre löpsteg. Eller om du känner dig lite vild och galen... Så prova och spring barfota då klarar du inte att landa på hälen för det gör för ont.

• Like 3

11 timmar sedan, MariaF sade:

Du såg uppenbart aldrig mig "springa"... :D

Farten spelar ingen roll :) Det är löpning!

Jesper, jag springer så i fivefingers sedan 2011 men jag tänker att den som plötsligt börjar springa bör ta reda på hur man gör. Risken är annars stor att man tröttnar eller går sönder.

• Like 4

Här kommer litta filosofiska inlägg.. antagligen på gott och ont!

Iallafall, när jag var yngre och lättare så var jag typiskt en hällandare.. då är det antagligen bra med skor med bra dämpning?

Jag tror ioförsej att jag alltid kommer att vara en hälspringare.. jag var alltid bättre på korta distanser?

Menna.. oså har jag en 18-växlad cykel.. där märker jag däremot att det är mer uthålligt att hålla en lägre växel och högre frekvens, det överenstämmer dessutom med teorierna.

Hur som helst.. har man taxben så lär man/jag iallafall sträcka ut steget och landa mer på hälen?

Menna igen.. ju bättre kondition jag hade i fordom ju lättare var det att ta kortare steg och därmed högre frekvens.

• Like 1

59 minuter sedan, Zepp sade:

Menna.. oså har jag en 18-växlad cykel.. där märker jag däremot att det är mer uthålligt att hålla en lägre växel och högre frekvens, det överenstämmer dessutom med teorierna.

Hur som helst.. har man taxben så lär man/jag iallafall sträcka ut steget och landa mer på hälen?

Det första stämmer med det jag nyligen lärt mig. Det andra däremot, nä... eller jo, "man" kanske gör det men det är inte på något vis lämpligt eller tillrådligt. Y62s nämner five fingers; att springa barfota eller med five fingers är ett bra sätt att testa hur kroppen vill landa. Jag har en metronomfunktion på pulsklockan där jag kan ställa takten för fötterna och uppriktigt sagt är kadensen 180 ett rackarns duttande. Så benlängden spelar egentligen ingen roll, det är vilken frekvens du orkar upprätthålla och hur mycket du vågar låta gravitationen påverka dig som styr resultatet. Coachen jag träffade nyligen beskrev det som att de flesta skjuter ifrån, vilket är en kraft motriktad vad de vill ha, och sedan sätter de i hälen vilket bromsar dig. Det är oerhört tröttande.

19 timmar sedan, MariaF sade:

Det första stämmer med det jag nyligen lärt mig. Det andra däremot, nä... eller jo, "man" kanske gör det men det är inte på något vis lämpligt eller tillrådligt. Y62s nämner five fingers; att springa barfota eller med five fingers är ett bra sätt att testa hur kroppen vill landa. Jag har en metronomfunktion på pulsklockan där jag kan ställa takten för fötterna och uppriktigt sagt är kadensen 180 ett rackarns duttande. Så benlängden spelar egentligen ingen roll, det är vilken frekvens du orkar upprätthålla och hur mycket du vågar låta gravitationen påverka dig som styr resultatet. Coachen jag träffade nyligen beskrev det som att de flesta skjuter ifrån, vilket är en kraft motriktad vad de vill ha, och sedan sätter de i hälen vilket bromsar dig. Det är oerhört tröttande.

Det var som sagt mest filosoferande.. här kommer litta mer av samma sort!

Iallafall jag var bäst på 60 meter/100 meter och längdhopp, (5,05 som bäst) men de distanserna handlar mer om accelration.. man accelrerar cirka 50-60 meter, resten handlar om att bibehålla farten!

Dvs då under accelration så lutar man sig rätt kraftigt framåt.. och slutar man sen inte att göra detta de sista 20-40 metrarna så ramlar man!

Och man tar så stora kliv man klarar av för att tillryggalägga en viss sträcka med ren muskelkraft för maximal fart och tyngdpunkten på kroppen använder man framåtriktat för att slippa släpa på denna onödigtvis!

Oså till varför det är olämpligare vid längre distanser, dvs då befinner sig kroppen i en mer konstant hastighet, kroppen och därmed tyngdpunkten mer vertikalt!

Sträcker man då ut steget så innebär det mer att man hoppar framåt, dvs man blir tvungen att förflytta tyngden upp och ner förutom att förflytta den framåt?

Då går det åt mer energi än om tyngdpunkten hölls på en jämnare nivå.. för att inte tala om all stress på senor och ligament när man ständigt skall mota en neråtgående landning.

• Like 1

Hej!

Jag var i samma sits som du och jag valde att köra Jonas Coltings metod. Det fungerade bra för mig. Jag startade med 9 min promenad och 1 min jogg x 2 dvs 20 minuter per gång och 3 gånger i veckan. Detta startade jag i maj och i slutet av september sprang jag Lidingö tjejlopp på en mil! Man fortsätter att öka en minut varje vecka, tills man springer 20 minuter i sträck efter 10 veckor. Inga skador eller problem trots att jag har olika långa ben och aldrig sprungit i vuxen ålder.

Lycka till!

Kia från ettsockerfrittliv.nu 

• Like 4