Kjell Granelli

LCHF och kortisonmedicin

Recommended Posts

En bekant har blivit ordinerad kortisontabletter och är nu orolig för att hen ska gå upp i vikt. Det finns ju flera mekanismer i samband med högt kortisol som stimulerar lagring att fett framför allt visceralt.

Hen är närmare 50 år och har hittills ätit "normalkost", funderar på LCHF för att förhindra viktuppgång pga kortisonpillerna.

Vad tror ni om detta? Man har ju hört att kh-restriktion kan öka kortisol, så hen kanske gör det etter värre med strikt LCHF? Kanske då en liberal LCHF med 100-150 g kh per dag?

Tacksam för synpunkter!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vad hen har blivit ordinerad kortison för, men oftast är det ju höga doser när det gäller inflammationer. Jag skulle nog rekommendera ganska strikt kolhydratbegränsning för den antiinflammatoriska effektens skull och för att minska blodsockret då en av kortisonets tråkiga biverkningar är just "diabetes", vilket även kan förhindra viktuppgången.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just för att motverka inflammation som hen blivit ordinerad kortison. Den bekantas sambo som jag talat med kunde dock inte komma ihåg namnet på sjukdomen som gav inflammationen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Det är just för att motverka inflammation som hen blivit ordinerad kortison. Den bekantas sambo som jag talat med kunde dock inte komma ihåg namnet på sjukdomen som gav inflammationen.

Oftast så startar man på hög dos vid inflammationer och sänker snabbt, vilket brukar medföra att man inte "hinner" öka i vikt, sen ska man ligga på den dos som håller en symtomfri, och vi är alla olika känsliga så det behöver inte bums betyda en viktuppgång. Tyvärr botar ju inte kortisonet inflammationen, den dämpar, men en strikt kolhydratrestriktion kan ju i princip bota, medans man håller sig till det. Har du något hum om vart inflammationen sitter, magen eller kan det vara i musklerna, en så kallad polymyalgia rheumatica?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att kortison "prednisolon" ger följande följdsjukdomar: diabetes, osteoporosis, leverskador, högblodtryck och en hel del andra problem som t ex att man sväller som en ballong. Den som säger något annat ljuger.
När man tar kortison måste man ta motverkande mediciner, jag fick en skokartong av såna: För höjd blodtryck (jag har hela mitt liv har haft för lågt blodtryck), Statiner för att sänka kolesterolet (har alltid haft normalt kolesterol), urindrivande mediciner, medicin för att motverka urindrivande medicinen, Omeprazol för att jag mådde så dålig, medicin för att skydda skelettet som inte gjorde någon verkan. 
En av läkarens lögner som sa att det inte fanns någon annan medicin mot skaddor som prednisolon orsakade skelettet. Jag fick 4 kotkompressioner och en galloperande osteosporosis, då plötslig fanns andra mediciner för att stoppa katastrofen, problemet? de var dyrare, mycket dyrare

Det spelar ingen roll om man äter strykt LCHF, man får diabetes ändå och man går upp i vikt ändå! Det var den enda sanningen läkaren sa till mig när jag började med kortison. 
Hade jag då vetat vad jag vet idag, skulle ha avstått från denna hemska medicin.
Det finns faktiskt andra mediciner som jag har testat själv mot inflammationen som inte har så fruktansvärda biverkningar. Problemet är att kortison är BILLIGT de andra är biologiska mediciner och väldigt dyra. Därför läkarna ordinerar i första hand kortison. 
Efter 4 år av eländet, vägrade jag tillslut fortsätta med kortison. Läkaren hotade och sa till mig att jag vägrade behandling, vilket jag svarade att han kunde äta de själv.
Plötsligt fanns andra mediciner (de biologiska) som jag kunde "testa". 
Efter 2 år av Roactembra, fortfarande hade jag inflammationen kvar i kroppen.
Under alla dessa år läste jag allt jag kunde om inflammationer i kroppen och hur jag kunde motverka och bota den. 
Jag fortsatt med LCHF, men den hjälpte inte mer än att jag gick ner i vikt och mådde allmänt bättre och inte behövde mer insulin. 
Jag kastade alla mediciner i papperskorgen, ersatt med vitaminer och mineraler, antiinflammatoriska livsmedel och antiinflammatoriska kryddor. 

Resultatet: Idag är jag friskförklarad av inflammationen i kroppen jag hade (temporalis arterit, jättecell arterit), har kvar att bygga upp skelettet, idag 10% tätare bendensitet, diabetes håller jag kontrollerat med LCXX min egen metod. 

Så, min rekommendation av ERFARENHET, vägra ta kortison! det finns andra sätt att bota inflammationer i kroppen och det har jag bevisat :)

Om någon försöker övertala dig, SPRING DÄRIFRÅN!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag funderar verkligen angående Kortisonbehandlingar är varför fortsätter läkare att ordinera en medicin som DE VET att det är så skadlig för kroppen när det finns andra mediciner och behandlingar som gör samma sak utan dessa hemska  biverkningar.
Min logik säger att de fortsätter därför att då kan man ge patienten andra mediciner som motverkar skadorna!
Här är ett bra exempel på detta:

http://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet//effektivt-skydd-mot-hoftfraktur-vid-kortisonbehandling.cid1492013
De enda som vinner på detta är läkemedelsindustrin. 

Enligt mitt tycke, läkarna som ordinerar kortison borde anmälas. De vet att patienten kommer inte att bli friskare utan ännu mer sjuk.

En affisch som jag såg hos en läkare: "När du kommer till mig med en sjukdom, åker du hem med 2 nya", när jag frågade läkaren om affischen svarade han "Det är faktiskt sant" :(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till listan av mediciner man måste/bör ta för att hantera kortison hör blodförtunnande. Min släkting fick blodproppar i lungan, otroligt smärtsamt och farligt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina personliga erfarenheter av kortison är övervägande positiva. Dock har jag aldrig ätit långvariga kurer av det. Men det har gett snabb symptomlindring, när jag fått kortison utskrivet vid lunginflammationer och en gång vid svår stämbandsinflammation. Vid samtliga dessa tillfällen har jag samtidigt fått antibiotika, jag var jätterisig och hade svårt att andas, har dessutom astma. Det har då rört sig om hög dos i fem dagar, vilket läkarna sagt ska vara fritt från biverkningar, vilket det också var.

Längsta kortisonbehandlingen jag fått, var mot graviditetsillamående. Då var läkarna betydligt mer oroade för biverkningar, men samtidigt övertygade om att riskerna för barnet var större om jag inte började få behålla någon vätska och näring. När absolut inga andra läkemedel hjälpte, var kortisontabletter det som fungerade. Men jag fick hela tiden trappa ner till så låg dos som möjligt. Målet fick inte vara att jag skulle må bra, bara att jag inte skulle kräkas mer än ett par gånger om dagen. Jag åt nog kortison i någonstans mellan 4-6 månader, sen gjordes nya försök med andra droger, som då fungerade tillräckligt bra för att hålla mig från att behöva läggas in. Det var när jag väntade min yngsta, som alltid hittills varit kärnfrisk. Jag själv fick inte heller några biverkningar, vad jag vet. Betydligt mer biverkningar av de flesta andra medicinerna, dock inga bestående.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg