Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att köpa en friteringsmaskin. Idén är att använda kokosolja eller avokadoolja till friteringen.
Anledningen är att jag älskar friterad mat, typ schnitzel med kokosmjöl, parmesan och mandelmjöl. Friterade grönsaker, etc. 
Jag skulle gärna ha synpunkter för och nackdelar av använda en friteringsmaskin istället för ugn av hälsosynpunkt och LCHF

Hoppas på många svar :)
/Elsa

Kokosolja är utan tvivel bra att fritera i. Rätt dyrt, dock, även om du rimligen bör välja en smaklös sort, som är lite billigare, då du ändå ska hetta upp den.

Avokadoolja har jag aldrig använt, men har sett en liten flaska, som kostade 90:- Knappast tillräcklingt mycket med en sådan flaska att fritera i. Ur hälso- eller smaksynpunkt kan jag inte uttala mig om avokadooljan.

Om du vill ha ett mer prisvärt alternativ till olja, kan jag rekommendera att du friterar i ister. Det blir bra och är enormt mycket billigare än ovanstående alternativ. Om du köper i hel bit, hackar eller maler du biten, smälter den på spisen och silar bort grojset som blir kvar. Istret kan sen användas många gånger, åtminstone om du kan förvara det svalt. Färdigfixat ister finns att köpa, danskt, men jag har aldrig testat det. Mättat fett lär ju vara ett bra LCHF-alternativ.

Rapsolja går ju också bra att fritera i, men är kanske snäppet sämre ur hälsosynpunkt, om än bättre än mycket annat.

Själv har jag ingen fritös, men friterar ibland i järngryta, vilket räcker för mina behov. Vill du fritera flera gånger i veckan, så slå till och köp en fritös!

• Like 2

Tack för ditt svar, hittade en en superbra och ganska billig fritös från Tefal som filtrerar automatisk i en behållare som man kan förvara i kylskåpet. Det jag alltid har tyckt var störande med att fritera i olja är just hanteringen. Nu med denna maskin blir mycket enklare.
Såg på Youtube att man kan använda kokosolja även när den stelnar för att den oljebehållare har ett lock som man kan öppna och skrapa ut fettet.
I en amerikansk video på youtube såg jag att de använde avokadoolja och tyckte det lät bra.
Snart flyttar jag till Spanien och hoppas kunna hitta dessa produkter. Grädde har jag i alla fall hittat och bättre än Svensk "double cream" 56% 
Det som är mest intressant är om friterad mat är hälsosam eller inte. Jag har googlat utan resultat. Kanske någon kan svara på det :) 

tefalFR8040Oleoclean.jpg

tefalFR8040Oleoclean1.jpg