Jump to content

Sockerberoende

Karro K

Recommended Posts

Hamnade tillbaka i sockerträsket för ett par månader sedan och vips så har det blivit 10 kg plus och mår skit. Nu ska jag iallafall ta tag i detta igen och köra på ketokost. Klarade ju 4 veckor sist men sen ramlade jag tillbaka. Försöker titta tillbaka på vad som gick fel och hur jag kan göra om och göra rätt denna gången. Min stora last är plockgodis och det är det enda som jag liksom inte kan stå emot. I övrigt har jag ätit LCHF men det funkar ju liksom inte om man trycker i sig plockgodis 5 dagar i veckan. Vet inte vad jag vill ha sagt med detta utan behöver väl pepp antar jag. 

• Like 2

Hej!

Jag heter Kia och jag är sockerberoende. Det betyder att jag gömmer, smyger och ljuger med socker och kolhydratrika födoämnen. Jag började med LCHF 2011 men fick mååånga återfall i sockret fram tills 2 november 2015. Sen dess har jag varit sk abstinent från beroendeframkallande mat och dryck. I mars i år startade jag en blogg för att berätta om min resa i tillfrisknande. Kanske kan du hitta något där som kan hjälpa dig?! Ettsockerfrittliv.nu

Styrkekramar!

Kia, sockerberoende.

• Like 2

Ja, detta förbannade sockerträsk... Hamnar tillbaka där jag med emellan varven... Tar mig ur det, ramlar tillbaka, tar mig ur, ramlar tillbaka... Tack och lov går det allt längre mellan fallen men när jag faller kan det sitta i ett tag. Det enda jag vet är att jag aldrig få ge upp. För vad är det för alternativ? Jag har upptäckt att det faktum att jag gillar att springa hjälper mig att stå emot. Jag mår ju illa om jag äter för mycket eller fel saker innan jag springer. Kanske skulle jag teoretiskt kunna bli beroende av att springa (om jag skulle springa varje gång det suger) men eftersom jag jobbar i en kontorsmiljö skulle det nog vara bättre att vara beroende av motion än sockerarter... 
Det finns massor av tips hur man kan hantera suget, avleda, distrahera, låta nån annan handla... men jag tror att man på sikt måste lära sig att leva med det, tex genom att använda både kunskap om vad socker gör med oss, och genom att prova olika verktyg som finns. Ett verktyg som ofta glöms bort är dagboken. Den kan man läsa i för att inspirera sig själv när det blir tufft. Komma ihåg att "förra månaden när jag dippade så tog jag ju mig ur det så här...". Varmt lycka till!

• Like 3

piece of cake "  Efter att varit storrökare och och storkonsument av alkohol så slutade jag 2007. Fortfarande så jagar sockertrollet mig och jag trillar dit med jämna mellanrum med diverse värk i leder som resultat. Det blir förvisso mer sällan och min förhoppning är att jag så småningom klarar att motstå alla frestelser.

Kul med en blogg till att följa! :) ja jag har en beroendepersonlighet vilket gör att jag har svårt att hantera mat, träning och alkohol med måtta. Men socker är min primära drog och jag tror att om man lyckas hantera den så blir det lättare att hantera de andra. Dagbok var en bra idé, det ska jag absolut börja skriva! Tack för att ni svarade :)

• Like 2

2 timmar sedan, stoscha sade:

Kolla in på bloggen LCHFingenjören. My har mycket att säga om beroende och verktyg

Jag följer henne på både blogg, instagram och podd ? det är nog hon som fått mig att inse att jag är beroende 

• Like 3

Igår var första dagen och det är ju aldrig några problem. Nu på eftermiddagen mår jag riktigt risigt och har funderat på att äta skit minst 20 gånger. Mår illa, är skittrött men antar att det är omställningsbesvär ihop med att jag inte sover på nätterna. Hur får man i sig salt som tas upp av kroppen. Jag saltar maten rejält redan. Funderar även lite på det här med RS som en del blivit frälsta på. 

• Like 2

För mig är sockerberoende en isolerande sjukdom. Jag hade försökt många gånger klara det själv med samma hemskare resultat. Sen gick jag med i FAA och tog hjälp av experter. Nu är jag aldrig ensam. Mitt råd är att prova att ringa in antingen på FAA eller OA. Det är gratis och där förstår alla andra det man själv går igenom. Gemenskapen har hållit mig "nykter" i över 1,5 år. Kram! Kia från ettsockerfrittliv.nu

• Like 2

Jag är numera, som framgår i andra trådar, väldigt förtjust i Dr Phil Maffetones sätt att resonera. Hans koncept är väldigt mycket mer än bara träning; kost, stresshantering mm. Hans nyhetsbrev denna vecka handlar om sockrets beroendeframkallande egenskaper. Eller rättare sagt, han medverkar i en pod som vänder sig till intresserade av Ultra-running men det får man ha lite överseende med om man själv inte tränar så mycket. Hans medverkan börjar efter ett par, tre minuter och han får frågan om han lever som han lär, om han aldrig frestas av en Starbucks muffin och han konstaterar att frestelsen fanns där i många år, han började väl predika ren kost redan tidigt 80-tal, men numera blir han mest äcklad. Podden är lång, jag har inte hunnit lyssna klart själv än men ville passa på att tipsa.

https://philmaffetone.com/dr-phil-maffetone-talks-insulin-resistance-addictive-properties-sugars/

• Like 5

4 timmar sedan, SGK sade:

Tack för att du la ut länkarna! Den första är OA och den andra FAA. Båda två 12 stegsgrupper som hjälpt många inklusive mig själv. Många städer har livemöten. Och båda grupperna har telefonmöten man kan ringa in på varje dag. Styrkekramar! ?? Kia, beroende medlem i FAA

• Like 1