Recommended Posts

Välkommen! Som jesper säger är alla väldigt trevliga (i alla fall om vi får säga det själva :P). Du får dela med dig av hur mycket eller lite du vill även om du kan få lite mer utförliga svar om dina frågor innehåller lite mer information. Viktnedgång på 18kg är imponerande! Kanske har du frågor om hjärtproblematik och det finns många med erfarenhet och kunskap om det. Använd tråden för att berätta om dina erfarenheter och ställ frågor om du har sådana. Efter 6år på LCHF misstänker jag att du har kunskap att svara på andras frågor också. ^_^

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag hamnade i ketos visste jag nog inte vad det var. Läste på och lärde mig mer. Så nästa gång väntade jag på det. Ja, jag säger nästa gång, för det har inte varit en rak väg att följa. Återfaller har varit många och olika långa. Men allteftersom tiden går blir jag bättre och bättre på att stoppa i tid och komna tillbaka. Man kan nog säga att mitt ätande är liberal med avstickare åt båda håll. Vet nu vilken nivå jag måste hålla för att inte dra iväg uppåt i vikt. Där ryms även planerade avsteg, men de måste noga förberedas. Annars är vägen lång tillbaka. 

Min familj har också lärt sig tillslut. Utan att följa min stil har de nu förståelsen och stöttar mig i mina val. De talar även om för mig när jag är på väg snett. 

Efter ett otroligt bra halvår jobbar jag nu med sviterna efter midsommar. Ska gå den här gången med, det har jag bestämt. Den där härliga ketosen var jag i senast i februari, den där man klarar allt och det bara bubblar inuti. Den känslan är svår att nå nu när jag oftast ligger i låg ketos. (Ja, jag mäter av nyfikenhet.)

Men jag kan sakna den. 

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många sommar  plågades jag av solexem. Riktiga vätskefyllda blåsor med stor klåda. Jag satt i skuggan, hade långärmat, smörjde mig med krämer. 

Så småningom upptäckte jag Maxosol. Åt detta två vårar för man måste börja i tid. Hjälpte till viss del men klådan fanns där. 

Som sagt var, man måste börja i tid. Nästa vår glömde jag och började kuren först i juni. Tänkte att det här blir inte bra. Men det blev ändå en relativt behaglig sommar sett ur det perspektivet. 

Året därpå hoppade jag helt enkelt över Maxosolen. Och nu är det tredje sommaren helt utan solexem!  Helt underbart! Nästa så jag tror att det är sockret som bränndes i huden. 

Och den här sommaren har jag tagit ett steg till genom att experimentera på mig själv. Jag har inte en enda gång använt kräm med solskyddsfaktor. Inte heller har jag gömt mig för solen. Jag är inte den typen som trivs med att ligga på stranden och "pressa" men sitter eller jobbar gärna i solen. 

Det är min stora övertygelse att detta är En följd av mitt sätt att äta. 

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med motion har alltid varit svårt. Rört mig då och då genom livet. När barnen var små var de med i en "springförattdetärkul" klubb. När de blev lite äldre började jag delta i promenadklassen. Det ledde vidare till att jag började springa. 

En dag fick jag och min syster för oss att göra tjejklassikern. Och det gjorde vi. Hon lite före och jag kom efter. Sedan gjorde vi en till. Och en halvklassiker. Syrran fortsatte men jag stoppade där. 

Under de åren tränade jag på gym, mest för skidåkningens skull. Vi har svårt att hitta snö vissa vintrar. Men gym var inget för mig så det blev inget mer. 

Har även tränat i olika grupper. Men det var inget för mig så när årskorten var slut slutade jag med. 

Jag kommer ständigt tillbaka till springandet. Det passar nog mig bäst. Bara på med skorna och öppna dörren. 

Det har inte heller varit något jag gör regelbundet genom åren men håller det vid liv. 

Efter ett längre uppehåll bestämde jag mig den 11 maj när jag vaknade att nu var det dags igen. Började lite försiktigt med 20 minuter. Och nu har jag varit ute varannan morgon sedan dess. Ökade på tiden efter några veckor så nu gör jag 20 minuter om jag ska jobba/passa en tid och 30 minuter när jag är ledig. En längre slinga på 7 km ibland. Jag kommer längre och längre på mina minuter och orkar bättre. 

På min vänstra axel sitter det tyvärr en korp som talar om för mig att jag inte orkar springa uppför backarna. Så den dagen när det kom en liten liten sädesärla på min högra axel som viskade att "det kan du visst" var jag mycket glad. Den sädesärlan har nu börjat närma sig storleken av en duva och viskar inte så tyst längre. Korpen är kvar men den blir mindre. 

Mycket av min träning måste jag göra i huvudet, inte i benen. Det jag menar med fåglarna är att jag säger till mig själv att jag inte klara av det. Men egentligen så gör jag ju det. Så jag brukar tänka på mina fåglar när det blir jobbigt och de kommer nog vara med mig länge, båda två. 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Zpider sade:

Jag kommer ständigt tillbaka till springandet. Det passar nog mig bäst. Bara på med skorna och öppna dörren. 

Har du testat MAF..? (Känns som att det återkommer i varenda tråd nu men jag är helt frälst..!) Vi har en MAF-tråd i forumet om du är nyfiken. Lågpulsträning för ett skonsamt uppbyggande av kroppen och fettförbränningen.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Zpider sade:

Ungefär två och etthalvt år efter att jag födde mitt andra barn fick jag ont i mina handleder. Jag kan nästa säga vilken vecka det var....

Det var så jag hittade LCHF. Jag var 40år och kunde inte bära ner min ettåring för trappan för jag hade ont i hela kroppen. Hittade tre saker att testa; utesluta rött kött, öka omega 3 och utesluta kolhydrater. Jag insåg att det sista skulle vara svårast så naturligtvis måste jag prova det... Har väl alltid vetat att det inte är sunt att äta torr pasta som godis... :unsure:

Det är så värt att avstå kolhydraterna när man får sådana resultat som du fått! Hurra för att du har börjat sticka igen! 

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man kan bli hjälpt av LCHF för sin psoriasisartrit, har jag hört på annat håll. 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag "upptäckte" denna biverkning så har jag läst mycket positivt från flera håll, om olika sorters värk som blivit bättre. 

Något jag framför så snart det blir diskussion om mitt ätande. 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stretchar alltid efter mina springpass. Oavsett hur långt eller länge det blir. Tror ju inte att jag egentligen behöver för träningsvärkens skull men det är skönt. Skönt att dra ut musklerna. Eftersom jag tycker om att springa på morgonen använder jag den stunden som lite meditation inför dagen. Står en stund och tittar på djuren i hagarna, beundrar mina rabatter, lyssnar på världen runt mig, fåglar och vindbrus. 

När jag hinner.....

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan stor fördel med det här tänket, förutom smärtlindring, är nattångesten. Alltså att den försvinner. Det har varit några år med dålig sömn, ångestkänslor, "hela världen rasar" och stressen som följer på detta. 

Jag kan inte säga hur lång tid det tog efter att jag la om kosten innan nätterna återigen blev behagliga, men tror mig minnas att det gick ganska fort. Jag sover inte särskilt många timmar på en natt, men jag sover gott. Utom efter ett återfall!

Trots att jag vet att detta fenomen kommer efter intag av kolhydrater, oavsett sort, så är det så svårt att låta bli när suget sätter in. Men nu börjar det närma sig semesterslut och vardag igen. Det är alltid lättare när det är vardag  

• Like 5
  • Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina varannandags springturer gör minsann nytta! Den 8 juli sprang jag den "långa" slingan på 7 km. I dag gjorde jag det igen och kortade tiden med 2,70 minuter. 

Till vardags springer jag 20 eller 30 minuter. Och även där blir det förbättringar. Kommer lite längre nästan varje gång. 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiden, tiden, tiden. Alltid denna tiden. Undrar var den tar vägen. Aldrig räcker den till. Och ändå kommer det ny. 

En ny vardag startar här. Jobbet är igång och i morgon övergår vi från fritids till skola. 

Grabben ska börja gymnasium på annan ort, så i eftermiddag blir det installation i liten lägenhet. Möblerat och grejat har vi redan gjort men idag följer han inte med hem........

Tjejen är kvar hemma ett år till (tror jag) men i veckan klarade hon sitt körkort. Så det blir nog mindre av henne här med......

Sådan är tidens gång och ska så vara. Lite jobbigt för en mamma..... 

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemkommen efter en helg på annan ort. Firat en släktings födelsedag. Trevligt att träffa alla men en jobbig helg om jag tänker mat och dryck. Sista natten var bedrövlig ångestfylld. Kan ha viss inverkan att det är räkningsbetaladags. Spelar ingen roll att jag vet att det går bra, lika jobbigt varje gång. Men nu måste jag ta rejäla tag i mitt ätande innan det spårar ur helt. 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har här och där i olika trådar läst om fenomenet med knakande leder på LCHF kost. Och jodå, det har jag också. Om det beror på ätandet eller inte låter jag vara osagt. Men när jag tänker efter har det nog tilltagit. Åldern kanske kan vara en bidragande orsak?

iI alla fall, mitt knakande sitter i nacken. Ganska snart efter att jag blir stilla känns det som om lederna fastnar. En liten rörelse följs av ett knakande, som kanske bara jag hör. Det gör inte ont och är väl heller inte direkt otrevligt. Men nog börjar jag undra efter att ha läst flera kommentarer om detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! För mig är det tvärtom, förr knakade alltid knäna när jag hukade mig, men det är sällan nu. Funderar om det har med rörlighet att göra (eftersom jag är inne mycket på det nu när jag börjat flexibilitetsträna istället för statisk stretching) men det har jag ju bara gjort en kort tid och när jag tänker på det har jag inte knakat på länge...

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vardagslivet lunkar på i en relativt jämn takt. Mitt ätande är inte 100%bra, men funkar. Kan nog tacka mitt springande att kläderna börjar anta en annan passform. När jag på nytt tog upp mitt springande den 11maj bestämde jag att den helgen Lidingöloppen går ska jag springa en mil här hemma. 

Och ja, i morse gjorde jag det. 

• Like 3
  • Thanks 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har tiden tagit ytterligare ett stort kliv. 

Jag har svårt att sova, känningar av ”kvinnoåldern” och är småstressad. Inga bra tecken men en fingervisning om att jag behöver strikta till mitt tänk något. 

Jag har ökat på mina längre springturer nu genom att lägga större delen av dem på kvällstid.

Vikten håller ungefär samma bana och midjemåttet har minskat. Och jag kommer mycket lättare upp på hästryggen. Men jag känner en smygande oro i kroppen. Den vill jag inte ha!

Vi har höstlov nu så den här veckan kan jag överlåta mina pedagogiska luncher på annan personal. Perfekt läge för en vecka med egen lunchlåda.

Kan vara det jag behöver för att rätta till mig igen. 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 timmar sedan, Zpider sade:

Men jag känner en smygande oro i kroppen. Den vill jag inte ha!

Jag har hittat en intressant sida om klimakteriebesvär. Där finns ett enkelt självutvärderingstest för att utröna vilken typ av klimakteriebesvär man har, dvs om de beror på för lite östrogen, progesteron eller testosteron. Det kan också ge en fingervisning om vad som kan lindra. Om jag fattat rätt ska binjurarna ta över produktionen av progesteron och östrogen när äggstockarna somnar in. De prioriterar dock kortisol och sånt. Och använder samma byggstenar så det vill till att det räcker.

https://www.yourhormones.com/menopause-type-questionnaire/

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu