Recommended Posts

59 minuter sedan, Zpider sade:

Lördagspositiva: första dagen på en fem dagar lång ledighet. 

Inga djur att pyssla om i morgon bitti? Eller bildäck att rulla eller lastpallar att trava eller... det kanske inte räknas som "jobb"? ;) Njut av ledigheten, Zpider! :wub:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söndagspositiva: det kom en hälsning över Facebook från en, för mig, mycket kär elev som flyttade för några år sedan. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julens stora dagar är över för min del. Visserligen väntar julmaten hos mor i morgon, men den brukar gå bra.

Min stress har inte minskat under de hittills lediga dagarna. Märker det på att det kryper i kroppen och jag klarar inte vara stilla samtidigt som jag inte kan ta mig för att göra något ”vettigt”. Fick en tydlig bild av mig själv, när jag vid en av årets få tillfällen handlade ihop med min man  och han tillslut röt åt mig att vara stilla när han pratade med mig. Kan ju vara en orsak till att vi så sällan handlar tillsammans......

Tisdagspositiva: den befarade viktuppgången blev inte så katastrofartad. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter i gostolen och huset är fortfarande tyst. Främmandet åkte hem i går, grabben är borta över natten och de andra två sover. Djuren är färdiga och jag njuter av mitt älskade ”fettkaffe” efter några dagars frukostätande. Började dagen med att klättra runt i hölada och plocka om balar. Det visade sig bra som träning på den klocka jag fick av gubben i julklapp. En sån där som passar ihop med telefonen. Fick till och med in en trappa i statistiken när jag klättrade. 

Jag tänker ta nytta av det där med nyår, löften, nya tankar och allt det som hör till. För tredje året ska jag nu ”sköta mig” fram till påsk. Inte för att förutsättningarna den här gången är så katastrofala, men de kan bli bättre. Och så fick jag inspiration av att läsa TrOllets tankar. 

Så nu sitter jag här och går igenom almanackan efter fallgropar och annat så att jag är förberedd. Min födelsedag dyker ju upp så småningom, men den är på sådant avstånd från nyår att jag fortfarande har hög motivation samtidigt som jag har ”avgiftat” kroppen och knoppen. 

Egentligen är det svåraste momentet nu att komma igång med motionerandet. Där kanske den nya klockan kan ge mig en kick.......

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Zpider sade:

Egentligen är det svåraste momentet nu att komma igång med motionerandet.

Och kast med liten höbal räknas inte dit då? Motion i planerad/organiserad form är för de/oss som inte rör sig naturligt i vardagen. Sedan kan man göra mer om man gillar det, såklart! 

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, MariaF sade:

Och kast med liten höbal räknas inte dit då? Motion i planerad/organiserad form är för de/oss som inte rör sig naturligt i vardagen. Sedan kan man göra mer om man gillar det, såklart! 

Tack, du kloka människa! Behöver få höra sånt ibland. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man motionera ska det planeras in i almanackan, utan alternativ (gäller åtminstone mig).

Nyårslöften...jag brukar ha snälla nyårslöften. Att göra saker som är trevliga men som jag så lätt glömmer bort och prioriterar ner. Förra året ändrade jag mig till nyårsambitioner; områden jag skulle fokusera på. Det höll åtminstone ett halvår; sedan kom sommaren i vägen... 😞  Ska leta rätt på listan inför nyår och se om den behöver anpassas.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julmaten hos mor avklarad. Gick bra att hoppa över kaffebrödet och chokladen men smakade på svägerskans hembakta knäckebröd. Ska försöka mig på en ny 24-timmarsfasta. Spännande att se om jag fixar klockan 16-16. Förra veckan var klockan 11-11 och på något sätt känns det lättare. Kan inte förklara varför....

Onsdagspositiva: jag hällde ut glöggen som fanns kvar i värmare. Utan att smaka....

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev för ett tag sedan ( två månader?) om mina försök att få upp min sinnesstämning till högre höjder. Tror ju att dessa låga stunder, eller snarare längre dygn, beror på min ålder. I alla fall så är en av punkterna att jag ska prylsanera mitt hus. Det har gått riktigt bra hittills. Köket och skåp/lådor där har fått en ordentlig rensning. Även mitt skafferi, som är stort nog att gå in i, kan man nu faktiskt gå in i. 

Jag tror lite på känslan av röjda skåp/högar/hyllor/högar/garderober/högar som leder till tomma, rena ytor kan leda till ett bättre välbefinnande och harmoni. Fritt flödande energier och sånt där....

Så nu ska jag lägga fokus på sovrummet. Som tyvärr har en förmåga att fungera som förråd. Det kanske är en bidragande orsak, till det andra, att jag sover så dåligt? 

Ett annat saneringsområde är mina handarbeten. Ska ta mig i kragen och göra färdigt ett pågående projekt samt göra något lite av mina restgarner innan jag börjar på ett nytt. Kan ju dessutom bli mycket billigare......

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söndagspositiva: hungern håller sig på en bra nivå. Kaffe med ”tillbehör” på morgonen och sedan hungrig lagom till kalkonmiddag vankades hos grannarna vid fyratiden. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tisdagspositiva: sett över en treveckorsperiod, med jobbiga mathögtider, så är viktuppgången totalt +1 hg. Mycket nöjd!!

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onsdagspositiva: en härlig eftermiddag på jobbet tillsammans med en tidigare elev. 

Och så är jag igång med veckans 24-timmarsfasta. Som den här gången kommer att bli 25 timmar. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24-timmarsfastan över. Eller 25 som det faktiskt blev. Har en undran: kan det berömda gryningsfenomenet med blodsockret ge sig till känna vid fasta? Eller snarare uteblivandet?

För visst måste blodsockret ligga något lägre en fastemorgon mot en vanlig?  

Så här menar jag: jag går alltid ut och fixar med djuren på morgonen utan att varken äta eller dricka något. Vet egentligen inte varför, men så är det. De morgnar när jag fastar får jag helt plötsligt tvärstopp! Oftast när jag måste ta i lite mer för att köra höbalar uppför en liten backe. Måste stanna, vila huvudet mot balarna och pusta ut en stund. Känner av det under andra moment också. Tror inte att jag känner av detta lika mycket en vanlig morgon men är inte helt säker. 

Upplever det egentligen inte som ett stort problem, bara en undran. Med lite j...ar anamma kommer man långt. Med ”stönighet” kommer man längre. 

Torsdagspositiva: att grannen är här och ville ha mig på besök. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördagspositiva: möte med blivande föräldrar och se deras förväntan inför den kommande bebisen. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg