Tr0llet Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Jag håller tummarna för att du återhämtar dig så att du kan börja springa i något skede igen! Att du ska känna dig välmående. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 5, 2021 Share Posted August 5, 2021 Men söta, rara @Zpider?! Vilken resa?! Härligt att se dig här igen men vilken onödig anledning. Du får hänga här ändå, vet du! Gott ändå att du är på rätt väg och snart är du tillbaka i LCHF-tänket. Mediciner är bra att ha ibland men ibland ställer de till med andra saker på vägen så det är en evig balans det där… Så härligt att du mår bra och är på väg tillbaka till jobbet! Har saknat dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted August 6, 2021 Author Share Posted August 6, 2021 17 timmar sedan, MariaF sade: Så härligt att du mår bra och är på väg tillbaka till jobbet! Har saknat dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 Tiden går och jag är nu inne i kur 4 av 6 på min cytostatikabehandling. Själva behandlingen tycker jag går bra, jag mår inte ofta illa. Och de gångerna finns det en jättebra tablett som hjälper mig. Däremot så finns det biverkningar som man kan få av biverkningarna. Eller hur man ska kalla det. Efter lite mankemang med mina lungor (röntgen, prover, akuten mm) är jag nu igång med promenerandet. Syster på cytmotagningen tyckte jag ska ut och röra på mig men inte forcera. Så 2 km promenad om dagen i allt raskare tempo är det nu. Nästa vecka ska jag öka till 2,5 km. Vad gäller diabetesen så lär jag mig mer och mer. Tänket runt LCHF funkar bäst, men det vet vi ju redan. Jag har inte så högt fettintag just nu. Är lite rädd för tillfälligt illamående. Men jag är ju lite oregelbunden i ätandet med tanke på mitt ”bagage” så det ska nog rätta till sig på sikt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted August 25, 2021 Author Share Posted August 25, 2021 Nu går jag snart in i min ”frivecka”. Alltså fjärde veckan i cytostatikakuren är utan dropp och utan tabletter. De tidigare friveckorna har varit antingen mycket bra mående eller besök på akuten. Varannan gång tror jag faktiskt det varit så, det borde innebära att detta blir en bra vecka. Gubben har åkt på sjudagarsjobb så nu planerar jag min mat själv. Letade fram mina receptböcker och har gjort en meny. I alla fall fyra dagar framåt. Lite si och så med matlusten så något att följa är inte dumt. Grabben flyttade under sommaren så jag har bara mig att ta hänsyn till. Mina dagliga promenader är utökade i längd och även i antal springande steg. Så härligt! Provar att sakta öka fettprocenten, har smugit ner lite kokosolja i kaffet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted September 11, 2021 Author Share Posted September 11, 2021 Jaja, det blir inte alltid som man tror. Men ibland blir det bra ändå på något sätt. Har sett en raksträcka med lite lätt nedförsbacke och sedan målskylten. Inte långt kvar, det här går fint. Men nej, där dök det visst upp en uppförsbacke! Jag pratar nu om min behandling. Jag mår bra, maten funkar, börjat jobba, motionen okej. Men ett prov skenade iväg åt fel håll. Jag var inte alls förberedd på det när jag kom in den här veckan. Naturligtvis blev jag orolig trots att de sa till mig att inte bli det. Fick prata med en läkare som förklarade och ritade upp och förklarade lite till. Och en hjärnröntgen för att lugna min oro. Mer förklaringar och provsvar. Fick till och med en grundlig genomgång av vad de hittade, och framför allt inte hittade vid operationen i mars. Allt är mycket positivt. Skönt. Men ändå kommer det en dipp känslomässigt. Fick order av läkaren att göra något kul under helgen. Än har jag inte kommit på vad jag ska göra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 On 2021-09-11 at 15:15, Zpider sade: Än har jag inte kommit på vad jag ska göra. Kom du på det...? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted September 22, 2021 Author Share Posted September 22, 2021 On 2021-09-20 at 19:08, MariaF sade: Kom du på det...? Jag träffade en saknad vän på en fika och blev spontant bjuden på middag. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 6, 2021 Share Posted December 6, 2021 Hur har du det @Zpider? Tänker på dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted January 28, 2022 Author Share Posted January 28, 2022 Hej. Tiden går. Och livet rullar på. Jag kan nu räknas till de friskas skara, antar jag. Ska börja mina fem år med kontroller i mars. Jag åker gärna på kontroller i många år, känns skönt att bli ” omskött”. Fick en sen biverkning på ena lungan. Jag fick lungemboli (propp på lungorna) i somras och denna biverkning är inte ovanlig. Den höll dock i sig i två och en halv månad men nu känns det okej. Pratade igenom med min man att det är dags nu för en omstart mot LCHF. Har visserligen hela tiden haft tänker med mig i bakhuvudet men inte kommit riktigt till skott. Jag smög igång vid trettonhelgen och det kändes bra. Mat och motion. Men så kom covid-19 in i vårt hus. Först gubben och sedan jag. Vi har inte varit särskilt sjuka någon av oss men det störde rutinerna. Jag är fortfarande hemma men räknar med att gå till jobbet på måndag igen. Så nu är det dags att möta en kär vän jag saknat, LCHF. Jag vill framför allt få ner min värk i lederna, det vet jag funkar. Om sedan något kilo också åker ner är bara bra även om det inte är prio ett just nu. Jag tänker inte satsa på strikt ännu men så nära jag orkar för tillfället. I dag ska jag gå igenom mina recept, bläddra i böcker och frosta av frysen. Då ska jag passa på att bära ut allt ”kaffebröd” till stora frysen ute. Det blir för långt att hämta en kaka då…… 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 28, 2022 Share Posted January 28, 2022 3 timmar sedan, Zpider sade: Tiden går. Och livet rullar på. Jag kan nu räknas till de friskas skara, antar jag. Åh, vad roligt att "se" dig! Och vilka fantastiska nyheter! 3 timmar sedan, Zpider sade: Så nu är det dags att möta en kär vän jag saknat, LCHF. Jag vill framför allt få ner min värk i lederna, det vet jag funkar. Du är snart på banan igen! Det är ju så det funkar; man slinter runt lite mellan varven av olika skäl, sen går man tillbaka för man mår bäst så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted January 28, 2022 Author Share Posted January 28, 2022 17 minuter sedan, MariaF sade: Åh, vad roligt att "se" dig! Och vilka fantastiska nyheter! Så roligt att ”se” dig med. Saknat dig och alla andra här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted February 4, 2022 Author Share Posted February 4, 2022 En vecka har jag varit tillbaka på LCHF banan nu. Inte alls strikt men är nog ändå ganska nära känns det som. Jag varken mäter eller väger det jag äter men försöker så långt det går att ta ett bra alternativ. Krukset är den pedagogiska lunchen, men där gör jag så gott det går. Jag har även börjat att springa!!!!! Underbart!!!! Det kommer också att bli bättre, det känner jag redan nu. Jag har lite funderingar på det här med blodsocker. Fick ju kortisontriggad typ 2 efter min operation och har halva bukspottkörteln kvar. Metformin och Januvia äter jag och den här veckan har jag fått ner fastesockret till ca 6,3. Tidigare oftast ca 7,5 med någon avstickare nedåt. Är väl ganska bra men jag vill vara längre ner. Det jag egentligen undrar över är ketoner. Behöver jag vara orolig? Behöver jag hålla extra koll? Svårt att hitta info om detta, hittar oftast olika åsikter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted February 6, 2022 Author Share Posted February 6, 2022 Såg nu när jag läste att jag inte skrev riktigt färdigt. Vad jag undrar över egentligen är ketoacidos. Har inte riktigt klart för mig allt om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 7, 2022 Share Posted February 7, 2022 12 timmar sedan, Zpider sade: Såg nu när jag läste att jag inte skrev riktigt färdigt. Vad jag undrar över egentligen är ketoacidos. Har inte riktigt klart för mig allt om det. Ketoacidos är farligt för typ-1 diabetiker, då de inte har någon egen insulinproduktion. Ketos - som vi alla kan hamna i om vi äter tillräckligt strikt - är inte samma sak. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted February 7, 2022 Author Share Posted February 7, 2022 9 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Ketoacidos är farligt för typ-1 diabetiker, då de inte har någon egen insulinproduktion. Ketos - som vi alla kan hamna i om vi äter tillräckligt strikt - är inte samma sak. Tack. Gott att höra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts