Recommended Posts

Men... Var rädd om dig!! Du jobbar i en skola på dagtid, vad jag förstår, och hemma på en gård av någon storlek ovanpå det? Min "kompis" Maffetones koncept för hälsa är just hälsa, kombinationen kroppsarbete, stress, vila, kost... Om man är stressad får man i ultraatleternas värld inga resultat så då är det bättre att minska träningen. Han säger t ex att aldrig göra avkall på sömnen. Om du utför fysiskt arbete på gården så behöver du knappast gymmet. Lyft med litet lamm, t ex, är en perfekt styrkeövning! Det är sen gammalt! ;) Skämt åtsido, den typen av styrkeövningar som du kan behöva i vardagen, vattenhinkar, höbalar, stakatstolpar... alla bidrar de till styrkan. Kolla gärna in Jonas Colting, han har många inlägg och böcker i ämnet att styrketräna med det som finns i naturen och vardagen. Löpningen tar du i mån av tid. Kanske är det en form av meditation och mental återhämtning? Ja, då behöver du knappast fundera men om det blir ytterligare en sak att hinna med istället för att längta till får du se upp.

Kan storkok när du hinner rädda kvällarna i veckan? Jag återkommer ofta till köttskiva+sallad+kryddsmör i dessa sammanhang för det är en fantastiskt enkel och bra måltid. Man kan ha kallt kött (kyckling eller vad man nu gillar bäst) i kylen i ganska många dagar och ta en näve färdigskuren sallad till det. Eller kalla, kokta ägg. Med eller utan tillbehör i form av lax, grönt och småplock...

Att vara trött och sliten kan tyda på mycket men om du får nattsömnen störd av klimakteriet kanske progesteronkräm och begreppet östrogendominans vara nåt att kolla på (Martina Johansson, hormoni.se, Mia Lundin, Louise Edlund + en hög engelskspråkiga sidor)? 
D-vitamin så här i hösrusket och gärna med tillägg av ljuslampa för att hålla dygnsrytmen rätt. 5-htp är ett förstadium till serotonin, det kan också stötta upp (det får jag känslan av hjärtklappning av och funkar inte de dagar jag ska maf-träna men annars tar jag dem).

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar MariaF. Många tänkvärda ord och pepp. Det behöver vi alla då och då. 

Jag vet ju att jag har en ganska fysiskt krävande fritid men det glömmer jag liksom bort ibland. Ser inte skogen för alla träd som är i vägen. Samtidigt som jag märker att jag har en mer seg styrka och uthållighet mot de i min kamratskapskrets som tränar på gym då och då. Så det måste ju trots allt bidra till träningen, mitt vardagsliv. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kroppen reagerar på chock är svårt att veta innan det händer. 

Jag är och har nog alltid varit en känsloätare. Blir jag stressad så äter jag, blir jag arg så äter jag och blir jag ledsen och upprörd så äter jag. 

Min första riktigt stora chock var när jag misste min far. Det är nu ganska många år sedan, 32 närmare bestämt, men minnet sitter där. Den gången försvann en stor del av mig utan att jag tänkte på det. 

Min andra riktigt stora chock var när jag fick det där samtalet jag varit så rädd för. ”Ditt barn är påkörd!”

Adrenalinet sprutade i kroppen, andningen fungerade inte som vanligt och tiden stod still. Innan jag var framme och fick se med egna ögon hur det stod till med mitt barn. 

Allt det där runt omkring, blåljusen, ambulanserna, fixeringsbrädor och bår, gulklädda människor överallt, och så akuten. 

Men allt gick efter omständigheterna mycket bra, min son hade änglavakt. Och allt det där med trasig moped, försäkringar, självrisk och annat är i nuläget en bagatell. 

Och så kroppen då. Det har inte gått så lång tid ännu men ätandet är med. Och den stora tröttheten. 

Kläderna sitter lösare runt midjan och kroppen tappar stora mängder vätska. 

Men det är ju inte på ett sådant sätt jag vill minska.....

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

November till ända. En månad fylld av mindre trevligheter. Sonens olycka i början var ingen bra start. Och på mat- och  motionsfronten har det varit en mindre katastrof.

”När mörker och kyla ligger kring vårt hus” är en strof som övas flitigt på jobbet just nu, tillsammans med många andra. Mörkret har jag inga problem med. Egentligen inte kylan heller. Men kylan drar ofta med sig det att grusvägarna här runt mig är täckta av is. Och ett brutet lårben eller en kraftigt stukad fot är inte till glädje för någon, så motionerandet har varit dåligt. 

Men något måste göras åt saken så jag kände att det kanske var dags att prova det där med MAF. 

Sagt och gjort. På med pannlampa, reflexväst och broddar. Sedan ut i det vackra månskenet. 

Tur att ingen såg mig här ute i skogen! För det var svårt!!

Om mina löparkompisar sett mig hade de vridit sig i skrattkramper, det är jag säker på.  Vilken syn när jag lufsade fram varierat med jogg i någon meter för att återgå till en konstig gågging stirrandes på en klocka! 

Ja, så höll jag på i ca fem km för att vara något så när nära den puls jag räknat ut att jag ska ha. Och det var just där det svåra kom in i bilden. Att hålla sig där. 

Men skam den som ger sig, nytt försök på tisdag. Tänkte ge det en chans i december. Har förstått att det kanske inte är tillräckligt lång tid, men sedan får jag se hur det blir. 

Nästa gång blir en längre tur.....

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zpider sade:

Sonens olycka i början var ingen bra start. Och på mat- och  motionsfronten har det varit en mindre katastrof.

Hoppas verkligen ni ändå landat och han är återställd! :wub:

7 timmar sedan, Zpider sade:

Om mina löparkompisar sett mig hade de vridit sig i skrattkramper, det är jag säker på.  Vilken syn när jag lufsade fram varierat med jogg i någon meter för att återgå till en konstig gågging stirrandes på en klocka! 
 Ja, så höll jag på i ca fem km för att vara något så när nära den puls jag räknat ut att jag ska ha. Och det var just där det svåra kom in i bilden. Att hålla sig där. 

Jo du, så är det i början! Jag hoppas att du håller i under januari-februari också för att hinna se nån skillnad! Men var beredd på att det kommer att kännas som att du tappat "allt". Jag upptäckte efter ca 4 mån förändringar i form av "urgröpningar" på magen och att jag orkade så bra i uppförsbackar (det var då jag började springa lite mer anaerobt igen) och trots att det är svårt försöker jag hålla MAF när det går (ofta går det bättre på helgerna). Broddar är bra och MAF gör att man inte flåsar vilket är skönt att slippa när det är kallt! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tisdag och nytt försök med MAF. Den här gången höll jag på i en timme, kom ihåg att starta tiden på klockan nämligen. Vet inte om det kan gå så fort att ”lära” sig men tyckte det gick bättre att hålla mig närmare rätt puls. Visserligen pendlar det en hel del men ändå, känndes rätt ok. Fick småjogga på de platta delarna med ökning och minskning beroende på vägens lutning. Mot slutet tittade månen fram igen och höll oss sällskap, mig och hundarna. 

Är dock inte tillbaka på rätt ätande ännu. Där har jag en bit kvar...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Zpider sade:

Det blev ju som väntat en större katastrof. På ätandet alltså.

Har du också märkt att när man förväntar sig att gå loss på än det ena, än det andra... så gör man det också...?! :ph34r:

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, istället för att dricka halva glöggflaskor, dricker jag bara vartannat år - jämna år, alltså... Resten blir liksom stående... :D

IMG_1403.jpeg

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två av mina arbetsgivare har bestått med choklad i julklapp. Jag avskyr varje gång det händer. Förr brukade jag alltid öppna kartongen på jobbet och bjuda bort eländet till arbetskamrater. Men nuförtiden känns det svårare. Varför ska jag dyvla på andra sånt som jag anser att man inte mår bra av. Nu står det en stor kartong med Marabou-hjärtan i bokhyllan och skäms. (Min tredje arbetsgivare, däremot, hade lagt friskvårdskuponger i paketet. Yes!)

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Tureborgaren sade:

(Min tredje arbetsgivare, däremot, hade lagt friskvårdskuponger i paketet. Yes!)

Någon som har tänkt till lite.....:)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Tureborgaren sade:

(Min tredje arbetsgivare, däremot, hade lagt friskvårdskuponger i paketet. Yes!)

Min arbetsgivare brukar inte ge julklappar (om jag inte ska räkna T-shirten med Ibrahimovic på ryggen...?). Friskvårdskuponger får vi däremot, ett generöst bidrag. Jag tycker bara det är svårt att använda dem. Nu betalar jag gymkort med dem, men har svårt att hinna gå dit. Dansen, som är min viktigaste träning, eller åtminstone den jag hinner med, har jag inga större utgifter för. Promenader är ganska billiga de oxå.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick skapligt med ätandet idag med. Bortsett från clementinerna. 

Känns gott i magen men inte i huvudet. Den värken kom snabbare än andra gånger. Men jag kör med salt och hoppas härda ut. 

I morgon kväll är det dags för julmat hos mor tillsammans med mina syskon. Funderar på om jag ska ta en fettkaffe innan jag lämnar jobbet ......

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första natten på mycket länge som jag har sovit gott! Och det efter bara två dagars matskötande. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Zpider sade:

Idag försvann min ork.....

Den kommer tillbaka... Ork gör så ibland, försvinner in i sin grotta, vilar lite och sen kommer den tillbaka... ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Den kommer tillbaka... Ork gör så ibland, försvinner in i sin grotta, vilar lite och sen kommer den tillbaka... ?

Tyvärr har Maffe Maria rätt! så nya tag imorgon!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första januari 2016 bestämde jag mig för hårda tag. Tänkte mig fram till påsk. Jag klarade det finfint till midsommar och skapligt över sommaren. I oktober halkade jag av banan för att definitivt köra i diket under december. 

Så nu gör jag samma sak. Siktar på påsk alltså. I kväll ska vi till goda vänner men där brukar maten vara bra för mig. Mor i huset vet. Men jag kommer att äta av efterrätten!

Har ju redan smygstartat lite den här veckan och märker en bättre nattsömn. Det är där jag kommer att lägga fokus den här gången, på min nattsömn och framför allt mina leder.  Om jag minskar nåt kilo så är det bara bonus. 

Jag kommer inte att mäta och väga, varesig mig eller maten. Det bara stressar mig. Men jag hade på mig en för trång kjol på julafton. Den ska jag ta på mig på påskafton........

Så ha nu ett riktigt fint nyår alla mina nyfunna vänner!

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3:e dagen och allt runt ätandet går fortfarande smidigt. Har dock en molande huvudvärk. Hade jag inte tjuvstartat förra veckan hade nog huvudvärken varit värre. 

Hade hovslagaren här ikväll och försöker nu återfå värmen i kroppen. Med tanke på min ålder så kommer den nog snart......

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjätte dagen över. Känns bra.  Varit hos släkten några dagar. De körde någon form av fasta så det var skönt för mig. Inget fikabröd, inget utöver det ”normala” för mig. Släkten lagade mycket god mat efter mina önskemål. 

Är inte i ketos ännu. Tror jag i alla fall. Har inte mätt. Men jag börjar få lite lätt klåda på kroppen och har haft pirr i ena låret. Det brukar vara ett tecken på att jag är där. Får kanske mäta ändå.. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går kväll fick jag en mycket konstig reaktion i kroppen. Blev faktiskt lite rädd. 

Har mått jättebra och ätandet har fungerat bra under hela den här perioden. Dottern har en längre period velat ha kinamat, så i går köpte vi hem två portioner. Jag vet att kinamat inte är det bästa men det fick bli så. Inget friterat och jag hoppade riset. 

En kort stund efter fick jag konstiga krypningar/kyla/otrevliga/konstig känsla i halva ansiktet och huvudet. Och blev ofantligt törstig. 

Detta satt i en bra stund men till slut vågade jag gå och lägga mig. Jag var uppe en gång i natt och drack vatten, något som jag nästan aldrig brukar vara. 

Jag mätte aldrig blodsockret men mådde bra i morse och mätte blodketoner till 0,7. Men jag har en stark känsla av att det var något i maten (mer än socker) som jag reagerade på. 

Detta kan ju bli en nyttig lärdom...

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glutamat ? MSG. 

Dessutom har de vete i många olika former. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Glutamat ? MSG. 

Dessutom har de vete i många olika former. 

Ja, något var det. Ska lägga detta på minnet om det händer igen i något sammanhang. Kanske kan koppla ihop olika alternativ. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det stora godissuget anfaller mig så tänker jag på min trånga kjol......

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Zpider sade:

När det stora godissuget anfaller mig så tänker jag på min trånga kjol......

Perfekt ju!! Alla vapen är tillåtna i kampen mot Sockertrollet!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg