Zpider Posted January 18, 2018 Author Share Posted January 18, 2018 Stod på Ica och höll i två olika chokladkakor. Den ena med hallon och den andra med hafssalt. Mörka givetvis. Men jag la tillbaks dem..... 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted January 20, 2018 Author Share Posted January 20, 2018 Snart tre veckor i min skötsamma matkamp. Eller ätkamp egentligen. Maten är inga problem, men det andra ! Har ett fruktansvärt sötsug nu. Men jag vet av erfarenhet att nu vänder det snart. Jag har med min stickning nästan över allt. Och så fort det blir dags för fika så tar jag min stickning till hjälp. Då har jag något i händerna och kan bara dricka kaffe. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted January 21, 2018 Author Share Posted January 21, 2018 För en relativt lång tid sedan läste jag i en blogg, som jag inte kommer ihåg namnet på, om det här med synen och LCHF. Mannen (Mats?) hade fått förbättrad syn efter åren med kostomläggning. Har även för mig att jag har läst någon annan stans om samma fenomen. Kan det vara så? Jag var hos optikern i går. Något jag visst inte varit på fyra år. Har haft linser i fem år och före det progressiva glasögon. Sista året med linser har varit mycket jobbiga, med torrhet och trötthet i ögonen. Blev bara värre och värre så i oktober slängde jag dem. Läsglasögon vid handarbete och litentextläsning har jag använt under nästan hela linsperioden. Men jag kände att jag måste nog kolla upp mina ögon. Nu har jag bara lite närsynthet kvar och bra långseende. Så linserna blev helt enkelt för starka. Kan det vara så att synen förbättras eller är det en följd av åldrandet? Ja, vem vet. Positivt är det i alla fall. Och jag klarar gränsen för körkortets syntest med mycket god marginal ....... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 22, 2018 Share Posted January 22, 2018 8 timmar sedan, Zpider sade: Sista året med linser har varit mycket jobbiga, med torrhet och trötthet i ögonen. Det finns ett östrogen som heter Östriol. Det används för torra slemhinnor. Tidigare undrade jag var det var för konstigt råd Drakulla (?) fick när hon ville ha något mot sina torra ögon (tror det diskuterades i tråden om klimakteriedimma). Oftast blir man rekommenderad det för torra slemhinnor i underlivet men det tar hand om alla slemhinnor. Finns som vaginalkräm på apoteket (ingen höjdare att palta med) eller som hudkräm på t ex femalebalanceshop.se. Den sista tycker jag är bra. När jag kollade synen under hösten sa optikern att jag har "unga ögon". Ålderssyntheten har inte kommit så långt som den vanligen gjort i min ålder. Kanske har med kosten att göra, då? Spännande! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 22, 2018 Share Posted January 22, 2018 11 timmar sedan, Zpider sade: För en relativt lång tid sedan läste jag i en blogg, som jag inte kommer ihåg namnet på, om det här med synen och LCHF. Mannen (Mats?) hade fått förbättrad syn efter åren med kostomläggning. Låter som Fet hälsa (Mats LIndgren); finns på Kostdoktorns blogglista. Han har ju fått hur manga hälsovinster som helst, från försvunna hjärtproblem och diabetes till battre sångröst. Det finns väl hypoteser, åtminstone på LCHF-sidor, om att närsynthet kan ha en koppling till kolhydrater. Och diabetiker får ju problem med synen, som väl ofta går tillbaka med LCHF. Annika hade väl en lista over hälsovinster på sin blogg förr I världen; det stod säkert något om syn på den. Men det är längesedan jag såg den. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted January 31, 2018 Author Share Posted January 31, 2018 En tredjedel av projektet Så har det då gått en månad av mitt ”bättreätandeprojekt”. Det känns bra i både kropp och knopp. Sockertrollet har lugnat ner sig avsevärt nu på slutet och det går längre mellan hungeratackerna. Jag har valt att inte mäta och väga, varken mig eller maten. Men jag har ju som sagt en kjol som var för trång på julafton. Den ska jag ta på mig på påskafton. Men någonting har hänt med kroppen, det märker jag själv. Och nu har jag fått två försiktiga kommentarer från kollegor, att jag blivit mindre. Sånt värmer. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 Någon gång ibland mäter jag mina blodketoner. I dag mest för att få en bekräftelse på vad jag känner. 2,1.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 2 timmar sedan, Zpider sade: Någon gång ibland mäter jag mina blodketoner. I dag mest för att få en bekräftelse på vad jag känner. 2,1.... Mäter du på morgonen. Jag skulle rekommendera det . Det är i allmänhet det lägsta värdet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted February 5, 2018 Author Share Posted February 5, 2018 6 timmar sedan, Peter B sade: Mäter du på morgonen. Jag skulle rekommendera det . Det är i allmänhet det lägsta värdet. Det brukar jag göra, men inte den här gången. Kanske ska göra en ny mätning när jag kommer in efter djurpysslet nu på morgonen. Bara för skoj skull.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted February 5, 2018 Author Share Posted February 5, 2018 Tog en ny mätning av blodketoner nu på morgonen. Och ja, lite skillnad är det. 0,9. Men det är där jag brukar hålla mig. Så jag är inte ledsen för det. Jag känner i kroppen att jag är i ketos. Och jag tycker mig ha förstått att efter en lång tid på LCHF och ketos så ligger inte de siffrorna lika högt som i starten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Runt 1 på morgonen tror jag är ett OK värde ... ungefär där jag ligger. ;-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted March 1, 2018 Author Share Posted March 1, 2018 Så har det gått ytterligare en tid och jag har nu avverkar två tredjedelar av mitt ”bättreätaprojekt”. Till påsk ska jag prova en specielll kjol. Det är den som jag har som mötobjekt. Som det känns nu vill jag alltid att det ska kännas så jag har inga planer på att återgå till något annat. Naturligtvis kommer jag att halka snett då och då men hoppas att jag kommer ta tag i mitt ätande lika snabbt som jag gjort nu en tid. Kroppen mår gott, lederna håller sig lugna och ingen förkylning så här långt. För runt mig är väldigt många sjuka, både hemma och på jobbet. Småförkyld har jag varit men jag själv har inte varit hemma för förkylning på minst åtta år, så när det slår till blir jag nog rejält däckad..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted March 1, 2018 Author Share Posted March 1, 2018 Glömde säga att jag tror jag bytt ner mig en jeansstorlek.... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted March 31, 2018 Author Share Posted March 31, 2018 Så blev det då påskafton och jag höll så när på att glömma min julkjol. Den som satt så bedrövligt trång på julafton. Och jodå, i kväll när jag provade satt den bättre. Skulle nog kunna klara några timmar utan att få klämmsår runt magen. Nu är det dags för en ny utmaning så jag inte tappar greppet. Har vägt mig nu, första gången på säkert ett halvår. Ingen katastrof men kunde vara mindre. Om tio veckor är det dags för dotterns student. Då ska jag ha minskat ett kilo! Måste sätta mina mål på en nivå som inte är oöverstiglig. Och ett hekto i veckan känns som att det borde funka. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 10 timmar sedan, Zpider sade: Och jodå, i kväll när jag provade satt den bättre. Skulle nog kunna klara några timmar utan att få klämmsår runt magen. Hurra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted April 30, 2018 Author Share Posted April 30, 2018 Träna på gym är inget som lockar mig. Gjorde det på den tiden jag höll på med mina klassikervarianter, men ack så tråkigt. Kanske beror på att det är tre mil till närmaste gym. Visserligen nära mitt arbete men jag är dessutom mycket hemmakär och skyndar mig gärna hem. Så jag vill ha mitt eget gym i trädgården. Samtidigt som jag är mycket intresserad av återbruk av saker. Nu har jag hämtat hem några gamla bildäck. Höga knälyft? Och jag har en lastpall där en platta är påspikad för en slät yta. Tänker mig en step-up bräda. En början kanske. Har lite andra idéer också men får ta det lite ”pö om pö”. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 4 timmar sedan, Zpider sade: En början kanske. Har lite andra idéer också men får ta det lite ”pö om pö”. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 8 timmar sedan, Zpider sade: Så jag vill ha mitt eget gym i trädgården. Vilken bra idé! Det har jag inte tänkt på trots att stan har flera utegym. Å andra sidan har jag ett gym i källaren liksom en stor studsmatta ute jag inte gärna använder... Jonas Colting pratar mycket om att använda naturen som gym, kanske du kan få lite extra tips där? Lyfta stockar och stenar, klättra, balansera osv. I nån film jag såg, kan ha varit med Mark Cuccuzella, var just balansträning i naturen framhävt som något av det bästa vi kan göra. Håll oss uppdaterade om detta roliga projekt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 52 minuter sedan, MariaF sade: Vilken bra idé! Det har jag inte tänkt på trots att stan har flera utegym. Å andra sidan har jag ett gym i källaren liksom en stor studsmatta ute jag inte gärna använder... Jonas Colting pratar mycket om att använda naturen som gym, kanske du kan få lite extra tips där? Lyfta stockar och stenar, klättra, balansera osv. I nån film jag såg, kan ha varit med Mark Cuccuzella, var just balansträning i naturen framhävt som något av det bästa vi kan göra. Håll oss uppdaterade om detta roliga projekt! Du tänker nog på hans bror Fredrik Colting. Här kommer en länk med mycket intressant om Fredrik och hans matvanor samt träning i skogen. https://www.google.se/search?q=jonas+coltings+bror&oq=jonas+coltings+bror&aqs=chrome..69i57.10908j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 35 minuter sedan, jala sade: Du tänker nog på hans bror Fredrik Colting. Nä, jag tänker på Jonas. Men Jonas skriver en del om sin träning ihop med brodern, det stämmer. Fredrik har väl dock fulländat Raw Food vill jag minnas, men om det är så intressant vet jag inte... Rå kyckling mm är nog inte min grej... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted May 1, 2018 Author Share Posted May 1, 2018 Nu har jag gjort mitt första morgonpass i ”mitt gym”. Mjukstart med uppvärmning, fyra olika övningar och lätt nedvarvning. Blev både benträningen, armar och pulshöjning. Säkert lite mage på köpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted May 1, 2018 Author Share Posted May 1, 2018 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 56 minuter sedan, MariaF sade: Nä, jag tänker på Jonas. Men Jonas skriver en del om sin träning ihop med brodern, det stämmer. Fredrik har väl dock fulländat Raw Food vill jag minnas, men om det är så intressant vet jag inte... Rå kyckling mm är nog inte min grej... Tänkte mest på att brodern använder naturen för träning, sedan är det ju kul att han äter som våra gener lärde oss att äta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted May 10, 2018 Author Share Posted May 10, 2018 En och enhalv vecka med mitt trädgårdsgym. Fem pass har det blivit. Tror tre gånger/vecka passar bra just nu. Håller mig fortfarande till fem moment i fyra varv. Bytte ett benpass till magövning. Och den känns!! Ökade även på höjden på min lastpall. Idag avslutade jag dessutom med jämfota upphopp på dubbel lastpall. Trodde inte att jag redan skulle klara det så jag är nöjd. Kombinerar detta med mitt springande tre gånger/vecka. Det har jag ju gjort en tid men det ena kanske hjälper upp det andra. Ska titta mig runt efter lämpliga vikter. Tycker nog att traktorns motvikter á 25 kg är lite tunga ännu...... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted May 26, 2018 Author Share Posted May 26, 2018 Så.....fyra veckor räknade jag till. Fyra veckor med tre pass i varje har jag tränat i mitt eget trädgårdsgym. Helt efter mina förutsättningar. Och visst har det gjort nyttta. Har under tiden ökat antalet aktiviteter och är nu uppe i sju. Gör tio rep på varje och går fyra varv. Nu funderar jag på en ökning av något slag till nästa nivå. Kanske en trave lastpallar till, tre pallar hög? Spännande att se om jag klarar ett jämfota upphopp då. Ska försöka leta fram en gammal bromsskiva som jag vet ligger någonstans. Tror det blir en bra vikt till olika övningar. Det största problemet just nu är nog myggen vid sextiden på morgonen........ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 5 minuter sedan, Zpider sade: Det största problemet just nu är nog myggen vid sextiden på morgonen........ Myggen var tuffa idag! Det brukar inte vara så på morgonen. Var ute vid 5 och klippte sniglar (gått två majsplantor till i natt, *morr*) och det brukar vara myggfritt då. Märkte dock inget på morgonrundan, men det var väl fartvinden som blåste bort dem..! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted May 26, 2018 Author Share Posted May 26, 2018 3 minuter sedan, MariaF sade: Myggen var tuffa idag! Det brukar inte vara så på morgonen. Var ute vid 5 och klippte sniglar (gått två majsplantor till i natt, *morr*) och det brukar vara myggfritt då. Märkte dock inget på morgonrundan, men det var väl fartvinden som blåste bort dem..! Mina joggingrundor (morgon) genomförs numer utan stopp annat än för hundarnas mycket snabbt avbrutna behov..... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zpider Posted May 27, 2018 Author Popular Post Share Posted May 27, 2018 Dagarna går och allt går att lära om. Nästan allt tror jag i alla fall. När jag en gång i tiden slutade träna hundar för lydnadstävling fick jag äntligen den där hunden som alltid är där han ska, följer min minsta rörelse och vet direkt vad jag kräver. Men han kan ingen lydnad..... Nu har jag gått från att springa mot klocka, appar, sträckor, puls, längder och jag vet inte vad till att bara springa. Jag har en annan uthållighet och ”släpper tankarna” så helt plötsligt upptäcker jag att jag har sprungit uppför en backe som tidigare alltid avslutats med att gå flåsande. Oerhört skönt! Stressen med allt det andra, springa fortare, längre, mer, gjorde att det inte var roligt. Tänker ibland att jag ska nog springa ett lopp igen. Men inte än. En annan gång..... 10 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zpider Posted June 2, 2018 Author Popular Post Share Posted June 2, 2018 Fem veckor i mitt utegym. Och jag märker skillnad. Orkar mer, både där och i springandet. Har inte hittat den där bromsskivan jag letar efter men tog en titt i mina skåp. Plockade ut lite hantlar och ett gummiband. Det blir ju förståss köpta grejer men det får duga. På sätt och vis återanvändning och inte nyköpt. Gummibandet satte jag fast runt en björk och tränar lite axlar/rygg. Hantlarna håller jag i vid olika övningar. Idag ökade jag på med en lastpall på slutet och testade jämfota upphopp. Och jag klarade tre pallar högt! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 1 timme sedan, Zpider sade: Och jag klarade tre pallar högt! Snyggt jobbat!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted June 6, 2018 Author Share Posted June 6, 2018 Jag har striktat till min mat, igen. Försöker i perioder att vara strikt för att däremellan vara mer liberal. Med avsteg tyvärr. Nu på femte dagen försvann orken. Vet ju att det gör så och att det tar några dagar innan den återvänder. Tog ändå min långa runda på drygt 6,5 km och valde att gå i vissa backar. Känns rätt bra ändå, att känna sin kropp. Kommer ju inte som en överraskning. Nationaldagen kommer att firas med förberedelser för dotterns studentfest på lördag. Klippa gräs, flytta bord, baka..... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted June 18, 2018 Author Share Posted June 18, 2018 Mitt trädgårdsgym funkar bra och träningen flyter på. Jag kör ca 40 min tre gånger i veckan. Det sista momentet jag gör är tio upphopp på min tre lastpallar höga stapel. När jag gjort det tionde upphoppet står jag kvar däruppe, sträcker upp armarna i en segergest och säger: ”Vad duktig jag är”!!....... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted June 22, 2018 Author Share Posted June 22, 2018 Jaja, bara att insé. Kroppen protesterar. Har en längre tid känt av min svanskota. Tror det kan bero på en av övningarna i min träning som blev lite fel i början. Vissa stretchövningar lättar på smärtan men i tisdags var jag på massage. Går regelbundet på detta och påtalade då mitt problem. Undrar nu om det kan vara en följd av behandlingen, men i går kom en fruktansvärd smärta. Onsdagen hade jag känning i min ena höft, vilket jag tror är en direkt följd av massagen eftersom jag var mycket stel där. Svårt att ta beslutet men gör nu ett träningsuppehåll vad gäller både trädgårdsgymmet och springandet. Några dagar. Så i dag har jag valt att ligga kvar i sängen. Något som inte är direkt behagligt då det är svårt att hitta ett bra viloläge ....... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 18, 2018 Author Share Posted July 18, 2018 Att resa sig och borsta av sig. Ja det kan vi nog behöva ibland. Nu är det min tur! En vecka i Grekland. Bara jag och min man, ungarna fick vara hemma och sköta djur och jobb. Tänk allt det där som finns där nere: ljummet hav, strålande sol, avslappning, tzatziki, oliver, feraosten och dessa helt underbara tomater! Lägg till: den ljuvliga frukten, pommes och inte minst det härliga brödet! Och allt för stora portioner! Ja, vi har haft en underbar vecka. Bara slappat, badat, läst böcker. Och vilat. Men katastrofen närmar sig så det är dags att bromsa. Nu är det exakt tre veckor kvar på min semester med jobbstart på en knapp vecka innan jag äter pedagogiskt igen. Jag har i nuläget stora planer och förhoppningar, vet att det blir jobbigt och kommer falla några gånger innan jag är över detta. Men tar jag inte tag nu så ångrar jag mig gruvligt vid jobbstarten, det vet jag och det är nästan värre. Så nu ska jag ta till måttbandet för att se hur det ändrar sig till jobbstarten. Och jag ska börja rensa ur frysen samt planera maten utifrån den i första hand. (den behöver ha en stor rensning) Det kommer som sagt bli jobbigt! Men nu sticker jag iväg på min morgonjogg. Något som inte blev av där nere, trots att skorna var med...... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 18, 2018 Share Posted July 18, 2018 5 timmar sedan, Zpider sade: Men katastrofen närmar sig så det är dags att bromsa. Önskar dig varmt lycka till! Inte lätt att bromsa men första steget är att se att det behövs! Resten är, förhållandevis, enklare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 18, 2018 Author Share Posted July 18, 2018 Dag 1 till ända Dagen har varit bra. Började med en kort joggingtur tillsammans med mina älskade hundar. Tidigt och i lugnt tempo så det inte skulle bli jobbigt för dem...... Fettkaffe med ägg. Något jag kommit att älska och sakna. Besök vid ett lokalt jippo och där klarade jag mig med en kopp kaffe. En stund hos mor så jag fick köra en tvättmaskin. Här hemma skriker snart källan på hjälp så jag får passa på när jag är nära någon annans tvättmaskin Middag på kvällen blev rester ur frysen med diverse tillägg passande för respektive familjemedlem. Så det har varit en bra dag. Bortsett från att jag lyckades tappa en fryst matlåda på ena tån.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 19, 2018 Author Share Posted July 19, 2018 Dag 2. Började med ett pass i mitt trädgårdsgym. Svettigt redan före sju i morse. Sedan fick jag ett samtal från grannen att fåren hade gått ut. Raskt byte av kläder och iväg för att fixa det. Så duschen och mitt fettkaffe blev inte förän vid halv elva. Då drog vi iväg och köpte byggmaterial, jag och gubben. Till lunch blev det ostrullar med färskost inuti och några småtomater. Och sedan ett längre pass med röjning och trädgårdsarbete. Aldrig har väl ett dopp i sjön varit ljuvligare! Middag sent, stekt fläsk med lämpliga tillbehör. Lite sug fanns kvar så en bit parmensanost fick avsluta dagen. Nu tror jag det snart är dags att krypa i säng, även om det nu är mycket behagligt på altanen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 20, 2018 Author Share Posted July 20, 2018 Dag 3. Morgonen började med huvudvärk. Visade sig vara misstänkt vätskebrist eftersom värken försvan ganska snart när jag ”vätskade upp”mig efter morgonjoggen. Ett välbehövligt besök hos en farbror på boende och div handlande följdes av arbete runt djuren. Nu har jag säkrat en del av vinterns förråd när jag hämtat hem två grisar. De ska gå här nu och må gott och senare ska jag må gott. En köttig grillkorv med räkröra till lunch och grillad älgfilé till middag. Lite salta nötter och ost under dagen. Känner än inte av det enorma sötsuget. Har jag tur så har mitt återfall inte varit så stort utan det kan gå bra. Det lär nog märkas om någon dag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2018 Share Posted July 21, 2018 Har du testat Pau d'arco-te? Enligt kompisen funkar det mot sötsug... Jag har inte testat mer än att jag smakat. Minns inte ens om jag tyckte om det. Bara en tanke om (eller ja, när) suget tittar in på besök igen. Tror jag ska testa i alla fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 21, 2018 Author Share Posted July 21, 2018 5 timmar sedan, MariaF sade: Har du testat Pau d'arco-te? Enligt kompisen funkar det mot sötsug... Jag har inte testat mer än att jag smakat. Minns inte ens om jag tyckte om det. Bara en tanke om (eller ja, när) suget tittar in på besök igen. Tror jag ska testa i alla fall. Var hittar jag det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 21, 2018 Author Share Posted July 21, 2018 Dag 4. Svettigt träningspass i trädgården i morse och jag fick plötsligt sällskap av en saknad katt. Hon har varit osynlig i ca två veckor och så sitter hon bara där i gräset och tittar på mig. Fyra kubiktunnor till vatten har jag hämtat hem idag. Bra att ha i tider som dessa. Dottern vill köpa grannhuset, så vi var dit och tittade. Ägaren håller huset i två veckor så vi hinner kolla med banken. Och naturligtvis var det någon där efter oss och bjöd högre. Jaja, vi får se vad banken säger. Dottern vill ju bo där året runt och det andra är en sommargäst. Lite pyssel i trädgården. När inte odlingarna funkar får jag ägna mig åt att röja hallonbuskar och beskära träd. Några ägg till lunch. Grillad ryggbiff av älg till middag med grädde och hallon som efterrätt. Och nu stoppar jag i mig lite nötter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2018 Share Posted July 21, 2018 2 timmar sedan, Zpider sade: Var hittar jag det? Apotea, bodystore, jordklok och liknande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 21, 2018 Author Share Posted July 21, 2018 14 minuter sedan, MariaF sade: Apotea, bodystore, jordklok och liknande. Tack. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 22, 2018 Author Share Posted July 22, 2018 Dag 5. Mulet på morgonen så det blev den vanliga joggarbiten. Var nog trots allt varmast för mig. Det fullkomligt dröp av mig när vi var tillbaka hemma. Mycket tungt göra här hemma idag. Vi bygger nytt fårstall och då behövs utrymme. Provisorisk omgörning av hundgårdarna, flytt av hundhus och nytt staket runt en hage. Sedan klippte jag en buske/träd till. Två fina grillkorvar till lunch och köttfärssås till middag. Lite nötter nu på kvällen. Har varit sugen på något idag men vet inte riktigt vad. Det finns en hel del godis i huset, sådant som gubben köpte på taxfreen. Men känns ändå inte som om det är det söta jag vill åt. Ännu. Laddade under dagen med extra salt och René Voltaires kokossmör. Det tycker jag är gott när jag behöver äta lite extra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 23, 2018 Author Share Posted July 23, 2018 Dag 6. Dagarna går i ett rasande tempo. Men det är lite så jag vill ha min semester. Dottern frågade om jag var tvungen att göra något när jag pustade. Och ja, det måste jag nog. Dels för att hjälpa gubben i byggandet och dels för att jag vill. Det är himla skönt att veta att jag kan göra det i min takt och ändå hinna. Började dagen med ett pass i mitt trädgårdsgym. Efter att djuren fått mat tog vi en lugn morgon med kaffe på altanen. Sen drog vi igång. Han körde vatten och grus och jag slog lite gräs, drog bort ris från de buskar/träd jag klippt och fyllde släpkärran med diverse skräp. Underligt att det alltid blir liggande i högar här och där. Dottern följde med till tippen och vipps så var vi av med det. Rökt lax och ägg till lunch. Ugnsfalu till middag. Jag har varit onormalt hungrig idag, både till lunch och middag. Ändå försöker jag lägga till sådant som olja på salladen, oliver, creme fraiche till maten och extra kokossmör där emellan. Frys och kyl börjar så sakta uppvisa mer utrymme invändigt. Det har blivit lite utmaning att hitta på något utifrån det som finns där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 24, 2018 Author Share Posted July 24, 2018 Dag 7. Ja, så har en vecka gått. Trodde det var svaligare i morse men ack så jag bedrog mig. Var lika svettig och blöt som andra dagar när jag kom hem efter morgonjoggen. En lugn förmiddag förutom en snabbutryckning ner till fåren efter vargvarning någon kilometer därifrån. Fåren var inte oroliga så besökaren hade nog gått en annan väg. Men kaffe och pratstund hos grannarna fick jag under tiden jag var där nere. Bankbesök med dottern som vill köpa hus. Nu får vi bara vänta och se. Eftermiddagen har tillbringats i trädgårdsdammen med vattenbyte. Ingen trevlig sysselsättning men så välbehövligt. Mina nio fiskar blir säkert nöjda. Ägg och lax till lunch och kotlett till middag. Och banan som mellanmål. Inte så bra men så gott det var. Fick tag på det där teet som MariaF tipsade om. Försöker handla lokalt så mycket som möjligt så det blev lite dyrare. Ska kanske testa en kopp i kväll. Annars får det bli en i morgon. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 8 timmar sedan, Zpider sade: Fick tag på det där teet Kompisen dricker en kopp på morgonen och tar, vad jag förstår, samma fyllda tesil i flera dagar. Då blir det ju lite drygare. Rapportera gärna om det funkar. Imponerad över vad du hinner och orkar i värmen! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 25, 2018 Author Share Posted July 25, 2018 26 minuter sedan, HelgeK sade: Osannolikt att Massagen orsakat problemet, och det låter inte heller som det är svanskotan som är problemet. Det låter mer som det är en av lederna mellan korsbenet och höftbenen(Sacro-iliaca lederna Förkortas S-I lederna. Kiropraktorer och naprapater behandlar sådana problem(massage kan ibland göra att man känner mer av problemet .Men det brukar inte orsaka det. Nej, massagen har inte orsakat det då jag hade ont länge före. Värsta smärtan kom två dagar efter massage , som någon form av träningsvärk. Sedan släppte det mer och mer tills det var helt borta efter ca en vecka. Nu tränar jag på som förut och har inga känningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted July 25, 2018 Author Share Posted July 25, 2018 Dag 1 vecka 2 Tänk att en dag kan vara jobbig utan att man gjort den jobbig! Förstår nästan inte själv vad jag menar..... Morgonjoggen blev nästan en morgonpromenad. Både jag och hundarna tyckte det var oerhört jobbigt. Båda barna lediga idag så den ena for till stora staden och den andra till kompis. Men först efter stort städkrav från min sida. När jag kollade efteråt var jag inte riktigt nöjd...... Har nu fått bekräftat att det var en varg i närheten av mina får igår. En inte helt fullvuxen vandrare. Det brukar vara de som hamnar här. Tassarna var ca 12 cm och det visar på en ungvarg. Säger de som förstår sig på sådant. Nåväl, fåren mår bra och jag har i nuläget inte möjlighet att ta in dem. Då räcker inte vinterfodret. Pest eller kolera. Nu börjar det bli långt det här. Men det har blivit mycket arbete i alldeles för varmt klimat idag så jag har inte mått bra. Till lunch gjorde jag en ”restomelett” efter tips från äntligensockerfri. Men middag blev det ingen för då drabbades jag av ett stort illamående och kraftig trötthet. Blev en halvtimmes slummer på soffan och sedan kändes det bättre. Men ingen middag. Så ikväll äter jag lite brie. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 26, 2018 Share Posted July 26, 2018 12 timmar sedan, Zpider sade: Men middag blev det ingen för då drabbades jag av ett stort illamående och kraftig trötthet. Du dricker och fyller på med salt när du jobbar så mycket fysiskt, väl? Och inte bara NaCl utan gärna lite blandat, typ Anna Halléns supersalt (blandning av olika salter). Hm, kanske ska låna en varg att jaga vildsvin här nere..? Fast de tycker väl det är lättare med tamdjuren, förstås. Maten praktiskt förpackad i hagar. Och jag vet inte om jag hellre skulle vilja möta varg än vildsvin... (Vi har enstaka vandrare här nere med men det kan gå några år emellan.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts