Jump to content

Vardagsliv

Zpider

Recommended Posts

20 minuter sedan, MariaF sade:

Du dricker och fyller på med salt när du jobbar så mycket fysiskt, väl? Och inte bara NaCl utan gärna lite blandat, typ Anna Halléns supersalt (blandning av olika salter).

Hm, kanske ska låna en varg att jaga vildsvin här nere..? Fast de tycker väl det är lättare med tamdjuren, förstås. Maten praktiskt förpackad i hagar. Och jag vet inte om jag hellre skulle vilja möta varg än vildsvin... (Vi har enstaka vandrare här nere med men det kan gå några år emellan.) 

Brukar känna av när det är dags för saltet. Tar lite olika typer av salt, mat, oliver och det som finns. Dock inte chips och försöker hålla ner mängden salta nötter. Ska nog försöka mig på att blanda till supersaltet. 

Vi har enstaka vildsvin hos oss. Bor på ett stort näs med vatten runt. Men någon mil härifrån finns numer stort antal. Vet inte riktigt vad jag helst vill ha......

• Like 3

Dag 2 vecka 2

Ja, var ju i går egentligen. Men olika uppdrag blev sent. 

Hoppade över träningen på morgonen. Blev på tok för varmt när det slutade blåsa. 

Släktforskarbesök på fm, guidning av ett busslass besökare på hembygdsgården på em och sedan stor konsert med tre olika artister på kvällen. Där jag är med som arrangör. Bra på ett sätt att det blir på en dag. 

Resultatet blev ju si och så med maten och så förståss stressen som jag alltid drar på mig sådana dagar. 

Men nya tag idag. Nu ska jag iväg och städa hembygdsgården och passa på att visa runt ett blivande brudpar som ska ha sin fest där. 

Sedan kanske jag tar helg....

• Like 4

Dag 3 vecka 2

Jobbigt nu. Stressad. För mycket utanför hemmet, som inte hör till jobbet. Fortfarande semester så får försöka ta tag i min vardag igen. Det bästa just nu känns som att få vara hemma. Maten funkar inte när jag har uppdrag någon annanstans. Underligt egentligen, för jag är inte särskilt långt borta. 

• Like 1
  • Sad 1

Dag 4 vecka 2

Så kom det då till slut, det efterlängtade regnet. Visserligen var åskan med som följeslagare men man kan ju inte få precis som man vill. Hoppas att de får nytta av regn vid bränderna också. 

Dagen har varit lugn. Besök i helgen och vi tog oss en loppisrunda. Men den här gången var det inget jag behövde. 

Ätandet har gått relativt bra. Lite för mycket ost och vin nu ikväll bara. Inte något träningspass heller. Men är nog snart tillbaka i motivationen hoppas jag. 

• Like 4

Dag 5 vecka 2

En behagligt lugn dag. Känns som om jag stressar ner. Får nog bukt med det den här gången med. 

Ingen träning i dag heller. Behöver lugnet nu. Främmandet åkte hem i förmiddags. Alltid lika trevligt när de är hos oss. 

Okej med ätandet och jag dricker te. Framför allt det jag fick tips om av MariaF för att motverka sockersug. Tre koppar om dagen försöker jag med. Till kvällen försöker jag komma ihåg en sort för sömnen som hälsokosten tipsade om. Det brukar funka men dåligt natten som gick. Kanske osten och vinet som spökade. 

Nu har dottern åkt en vecka utomlands för volontärarbete och gubben drog till Norge för jobb. Hans ferie är slut. Inte min.....

• Like 4

Dag 6 vecka 2. 

Vilken dag! Nästan så man inte vågar säga det högt. Eller i alla fall halva dagen. 

Körde grabben på jobb. Den här veckan börjar han sju. Sedan hem och bara vara!  Satt på altanen hela förmiddagen, stickade, läste, drack kaffe, pratade med hundarna. Underbart. 

Sedan iväg för lite förberedelser inför valet i september. Gick inte som jag tänkt mig. Försökte sedan få tag i ”samordnaren” för valet och det gick inte som jag tänkt mig. Människan hade tagit semester! Tillbaks om två veckor och valet är om fem! Vadå stress? Bara förnamnet!

Motion och ätande funkade inte idag. Men tog en kvällsstund hos goa grannen. ”Pelargonvård” brukar jag kalla sånt. Man ska vårda sina vänner som man vårdar sina pelargoner har jag lärt mig. Alltså ta hand om dem. Hon är rätt bra på det, att ta hand om mig. 

Nu har jag bestämt mig för att sova på altansoffan inatt. Får se om det blir hela natten. Har i nödfall förberett med en filt......

• Like 4

Dag 7 vecka 2.

Sova på altanen gick så där bra. För hunden. Hon klarade inte att varva ner, för runt, hämtade saker och undrade väl vad jag gjorde. Så vid halv två gav jag upp och gick in. Och där var det varmt vill jag lova!

Ett besök hos frissan följt av lång stund hos syster. Sedan lite forskande och mycket ringande för att förbereda morgondagen då det kommer amerikanare som ska visas runt och träffa släkten. 

Lite bättre på matochätafronten idag. Men ingen träning. Ingen ork och ingen motivation. Är det värmen eller lite övergångsbesvär trots allt? 

• Like 3

Semesterliv.. här har varit 33 grader utomhus.. så jag har stängt alla dörrar och fönster dragit ner alla markiser samt satt AC-n till 23grader.. sitter i kortisar och inget annat.. rätt svalt?

Varit ute två vändor och vattnat.. lugn jag har egen brunn.. oså har jag kommunalt in i huset!

Iallafall så trots att AC var på i huset.. alla fönster stängda.. max 19 grader inomhus och litta småfrys så sov jag inte många timmar alls.. nästan enda dagen då jag hade klockan på ringning iomed att ACn på bilen pajat och jag skulle uppsöka verkstad, dvs klockan stod på svinottan, dvs 8,00.

Ätandet blir det som regel si och så med.. dricker mest vatten.

Så i natt är planen att ställa ACn i huset på max 18.

Oså fick jag en tid med bilen för att bytta någon del i ACn på fredag.. klockan 7,00.. a cirka 5000, svettigt hur som helst även om jag lyckas komma upp och infinna mig på verkstaden klockan 7,00!

Får väl gå upp vid 6.. oandrasidan om man ändå inte sover så spelar det väl inte jättestor roll?

• Like 3

Dag 1 vecka 3. 

Går in i slutspurten av semestern nu. Om en vecka har jag jobbat en dag.....

Massage på morgonen. Kändes bra, inte så stora krämpor i förväg så förhoppningsvis inte så stora i morgon heller. Grundlig genomgång av ena armen, så den är lite öm nu. 

Hann med några härliga timmar på min altan innan jag stack iväg för att guida släktforskare över kyrkogårdar och annat. 

Ätandet har väl varit relativt ok, men det blev ingen motion utöver vandrandet med gästerna. Jag är lite trött nu. Brukar bli det efter ett sådant pass med berättande och förklarande. Dessutom på engelska....

• Like 2

Dag 2 vecka 3

Ytterligare en dag med släktforskning. Höjdpunkten den här dagen var nog när vi besökte platsen där mormodern bodde som barn och ungdom innan hon emigrerade. Inte mycket att se för den oinvigde men dottersonen var lite tagen av stunden. 

Katastrofdag ur ätsynpunkt. Mest för att det blir för lite sådana dagar. Och svårt att säga nej tack när glada släktingar vill visa sin tacksamhet och bjuder på smörgåstårta. Men gott var det. 

Slutade dagen på altansoffan med min älskade stickning. 

• Like 1

9 timmar sedan, Zpider sade:

Katastrofdag ur ätsynpunkt.  ...och bjuder på smörgåstårta. Men gott var det. 

Låter inte som "katastrof" för mig..? Men det är klart, jag vet inte så mycket om resten av dagen. :)
Efter mina mer ettriga och fanatiska första år efter kostomläggningen har jag försökt landa i att man måste förhålla sig till de omständigheter som finns. Lite som i uttrycket "det är inte hur man har det utan hur man tar det". Smörgåstårta tycker jag är ett bättre alternativ än t ex kladdkaka eller gräddtårta. Visst, det är spannmål/gluten men för mig triggar det inte sötsug och det mättar bättre så blir det en bit av den så funkar det. Syrran bjöd på bullar, kakor, glass och frukt när hon fyllde år. Jag tog lite frukt så jag kände mig inte det minsta utanför.

Det låter så mysigt med släktforskningen! Min amerika-gren dog iofs ut med de två damer som emigrerade då de aldrig fick barn och min egen emigration kom av sig när tilltänkte maken gjorde slut tio dagar före bröllopet. Men det finns ju en massa släktingar kvar att kartlägga, utöver de min mamma och moster redan hittat. 

2 timmar sedan, MariaF sade:

Låter inte som "katastrof" för mig..? Men det är klart, jag vet inte så mycket om resten av dagen. :)

Det låter så mysigt med släktforskningen! Men det finns ju en massa släktingar kvar att kartlägga, utöver de min mamma och moster redan hittat. 

Resten av dagen bestod mest av kaffe i olika varianter. Med eller utan fett och ägg. Några bitar god parmesanost med en droppe balsamico på kvällen tillsammans med ett glas rött. Jag har väldigt svårt att ”äta” när jag blir ensam hemma. Därför tycker jag att jag äter för lite. Men jag är kanske inte hungrig .......

Släktforskning är spännande. Både svensk och emigration. Testa vet ja. 

• Like 1

Dag 3 vecka 3

En lugn dag. Körde sonen till jobbet i morse och sedan har jag bara varit själv. Stickningen på altanen och lite ny släktforskning vid datorn. 

På em körde jag sonen till studentlägenheten. Han vill vara där den här helgen. Och avslutade med en fin kväll på grannens trapp. 

Skaplig ätardag. Köpte med mig lite räkor hem som jag plockade ihop lite runt. Men motionen.......ja. 

• Like 3

Dag 4 vecka 3

Lite intressant detta att läsa bakåt i tiden. Gick väldigt bra och jag var på topp. Tills stressen tog mig. När jag läser så ser jag det som jag egentligen redan visste. Vad som många gånger ligger till grund för att det blir jobbigt en tid. 

I dag ”tvingade” jag mig själv att äta en lätt lunch. Sedan kom dottern hem efter en vecka utomlands. Försenat flyg så jag förstod att hon skulle vara hungrig. Så då fick det bli en middag färdig när hon kom. 

Badat i sjön idag men annars inte gjort många knop. Och inget regn fick vi heller.....

• Like 3

Dag 5 vecka 3. 

I dag, äntligen, kom jag iväg på min morgonjogg. Så härligt. Bara en höglöpande tik med, hanhundarna fick stanna hemma. 

I dag tog jag saltshotten före turen. Brukar ta den efter. Ska prova ett tag och se om det känns någon skillnad. Har börjat nu med Annas supersalt. Skickade efter de tre sorter hon rekommenderar och de kom i tisdags. 

Vardagen börjar så smått kika fram runt hörnet och då känns det som läge att få ordning på ätandet. Så fram med böcker och tipps och nu har jag planerat veckans mat förutom torsdag och lördag. På lördag ska vi på utomhusfest och ska ha maten med. Får klura lite på det. Torsdagens tog bara stopp. 

I dag blev det vilda biffar, kantarellfyllda älgfärsbiffar helt enkelt. Och gräddsås.......

• Like 2

22 timmar sedan, Zpider sade:

I dag tog jag saltshotten före turen. Brukar ta den efter.

Mina ben är matta om jag inte tar saltet innan, har jag märkt. Vet inte om det finns nån vetenskaplig förklaring, bara att jag tycker det funkar bättre.

• Like 1

Dag 6 vecka 3

En mycket händelserik dag vill jag lova. Först ett pass i mitt trädgårdsgym. Härligt. Hoppas jag är igång igen. 

Sedan släktforskarbesök följt av en tur ut i bygden för att titta på div stenhögar (=husgrunder).

Och sedan köpte dottern hus! Alla papper klara och hon har nycklarna i sin hand. En del kvar att göra på huset men hon är på väg. 

Säljaren bjöd på middag så jag valde kebabsallad. Semestern börjar gå mot slut så det blev en lång härlig kväll hos goa grannarna. 

• Like 1
  • Thanks 1

Dag 7 vecka 3. 

Vardagen som har stått och gömt sig bakom husknuten har nu tagit klivet fram och står mitt i vägen. Bara att hänga på och återgå till de arbetandes skara. 

Lite spännande är det......

Seg morgonjogg men ändå en morgonjogg. Skönt när jag väl är där. 

Har börjat att lite smått återerövra mitt hem efter sommarens förfall. Börjat städa i hörnen och rensa i högarna. 

Dottern planerar kök och färgsättning. Hennes far isolering och värmesystem. Olika se vi på tillvaron. 

Grillad korv till lunch och en härligt god kycklingpanna till middag. Så ätandet har varit relativt bra i dag. I morgon ska jag enligt tidigare schema inte äta pedagogiskt, så en liten matlåda får åka med. 

Och så ska jag försöka komma ihåg måttbandet. Tre veckor har ju gått nu.......

• Like 2
  • Haha 1

10 timmar sedan, Zpider sade:

Dottern planerar kök och färgsättning. Hennes far isolering och värmesystem. Olika se vi på tillvaron. 

Vänta bara tills hon sitter där i sitt fina kök en söndagsmorgon i +10*C... Då skiftar hennes fokus också! :D

• Like 1
  • Haha 2

Tillbaks på jobb. 

Det var ändå ganska behagligt att komma tillbaks. De flesta kollegor, som inte är lärarpedagoger, var där. De andra dyker nog upp på fredag eller måndag. Mina elever kommer nästa vecka, så jag fick mycket praktiskt gjort. Men så trött jag blev!

Tidig morgonjogg i härlig luft. Och vilka dofter det finns så tidigt på morgonen när det är lite dagg i markerna. 

Hade med mig lite för liten lunchlåda kände jag, men jag hade uppdragit åt dottern att börja med middagen innan jag kom hem. Strimlad biff med jordnötssås. 

Och så måttbandet då. 

Har sex ”mätpunkter” på min kropp och alla var mindre nu än för tre veckor sedan. Så jag har klarat semester och sommar bra. 

Kollar på nytt om tre veckor. 

• Like 6

Nu är helgen här. Två dagar till på jobbet gjorda. En dag med färre och en med fler kollegor där. Så nu är terminen igång. Saknas bara eleverna. 

Träningspass i går och jogga idag. Med tre hundar igen. Ätandet sisådär, en del småätande. 

Dottern har förresten fått jobb. 

• Like 2

8 timmar sedan, Zpider sade:

Dottern har förresten fått jobb. 

Hurra! Bra med inkomst när man ska installera ny värmepanna... ? (Om det är samma dotter?)

Morgonjogg är fantastiskt skönt men för småätandet tycker jag det är förödande... Hoppas det funkar bättre för dig. Funkar teet tycker du? Jag glömde beställa sist så jag får försöka komma ihåg det framöver. Hoppas det ska ta bort lite sug efter morgonrundan.

• Like 1

Ja, det är samma dotter ?

Svårt att säga om teet fungerar men jag kom att tänka på en sak nu när du skrev:

Jag drack av teet tre till fyra gånger per dag när jag var ledig. Nu när jag jobbar blir det två gånger. Kom just att tänka på att det kanske är orsaken till de två senaste dagarnas eftermiddagssug? Ska nog försöka få till i alla fall en kopp på jobbet för att se om det blir någon ändring på det. 

Så det funkar nog. 

• Like 2

Kyligt.....

..... blev det, minst sagt. Ute alltså. Men en joggingtur med hundarna blev det. Och två älgar mötte vi. En av tre hundar brydde sig inte om dem. 

En tur till stora staden så dottern fick handla. Vi kom hem med färg, tapeter, spackel och lite annat. Samt en tur in på Ikea och tittade på olika kök. Idag lyckades jag komma därifrån med bara fyra saker. Två av dem var mina....

Så hann vi med ett par timmar i huset också. Spackling, färgskrapning och förberedelser för fönsterflytt. 

Till lunch blev det en sån där hamburgare utan bröd som de har på vissa hamburgerkedjor. Och sen middag, grillad fläskytterfilé. Inte bra med sen middag, sover ännu sämre då. Men ibland blir det så. 

• Like 2

• 3 weeks later...

Jag vet inte.....

....... riktigt vad som hände.... men jag slog i backen totalt och landade hårt. Allt tog bara tvärstopp. Jag springer inte, tränar inte, äter för lite mat och för mycket godis. Orkar inte ta tag i någonting när jag kommer från jobbet. Känner mig ledsen. Blir lite rädd. Vill inte hamna vid den där väggen igen. Var på väg dit en gång förut, och det var inte kul alls. 

Diket känns djupt just nu. 

• Sad 6

7 timmar sedan, Zpider sade:

Diket känns djupt just nu. 

Steg 1 är att inse att du kört i diket, så nu är den delen klar. Vi kör ner i det allihop på ett eller annat sätt, lite då och då. Du vet vad du behöver göra. Du har gjort det förut. Du kommer veta när du är redo att göra det. Tills dess är du snäll mot dig själv, plockar fram din inre Muminmamma (och alla vet att hon kommer med saft och bullar...) och accepterar och kramar om dig själv precis där du är just nu. Ge dig själv hejarop när du grejar runt på gården, det är också motion, eller när du avstår nåt sött du ville ha, åtminstone den gången. Du är snart på rätt spår igen. Ett litet steg i taget. ❤️

• Like 5

• 1 month later...

Någonstans långt där borta tror jag det finns en liten strimma ljus. 

Försökte läsa de olika trådarna och vad som hänt sedan jag var här sist. Visade sig vara en månad sedan....... 

orkar inte läsa trots att jag verkligen försöker. Måste ta all min kraft att komma ur diket nu. Har plaskat runt här nere alldeles för länge. Min olyckskorp som bor på min vänstra axel har växt sig enormt stor samtidigt som den fått sällskap av sockertrollet. 

Börjar fundera på om det kan vara klimakteriet som spökar för mig, med den här förödande sinnesstämning som slagit till. Det finns nämligen ingen annan vettig orsak till detta. 

Ska försöka komma hit ofta och rapportera till mig själv. Då kanske den där ljusstrimman kan bli större.....

• Like 5

8 timmar sedan, Zpider sade:

Börjar fundera på om det kan vara klimakteriet som spökar för mig, med den här förödande sinnesstämning som slagit till.

Mina barn började påtala att jag alltid var så arg, och jag skyllde på stress. Tills jag helt utan anledning blev lipig, DÅ fattade jag. Testade progesteronkräm och blev nästan människa igen.

Välkommen upp ur diket, Zpider! ?

• Like 4

23 hours ago, Zpider said:

orkar inte läsa trots att jag verkligen försöker. Måste ta all min kraft att komma ur diket nu. Har plaskat runt här nere alldeles för länge. Min olyckskorp som bor på min vänstra axel har växt sig enormt stor samtidigt som den fått sällskap av sockertrollet. 

Du har slut på serotonin. Googla på olika sätt att hjälpa serotoninet. Aminosyran tryptofan är en nyckel. Tyvärr är också insulinhöjningar mellan måltider en delnyckel. Väldigt svårt kombinera med lchf, men det kan vara en del av klimakteriet och därmed gå över med tiden.

Intressant om serotonin. Har bara googlat lite som hastigast nu i kväll men ska försöka läsa på mer. Finns tydligt flera sätt att fundera på. Försöker nog med maten i första hand. Kosttillskotten får komma senare. 

Eller om jag ska tänka om där? Eftersom jag just nu inte får någon bra ordning på maten kanske kosttillskott är att rekommenderar? 

Blev en dag utan godis och kaffebröd men en del frukt. Fick riktigt stålsätta mig när jag var inne på mataffären idag. 

• Like 3

• 2 weeks later...

Tiden rullar på och jag följer med. Har en känsla av att mitt nuvarande tillstånd med denna förlamande känsla kommer att hålla på ett tag. Om det nu är klimakteriet som spökar med mig. Min mor höll på länge och det varnade hon mig för tidigt. Min mormor fick medicin mot depression, fick jag reda på för ett tag sedan. Så jag har kanske att brås på. 

Försöker tugga pumpakärnor så ofta jag kommer ihåg. Läste att de kan bidra till ökat seretonin. Och vara ute så mycket som möjligt. I en vecka nu har jag skött mitt ätande och nu i helgen hade jag lite mer av den där gamla energin. 

Men saknar den rena, spontana glädjen....  

• Like 2

19 timmar sedan, Zpider sade:

Försöker tugga pumpakärnor så ofta jag kommer ihåg. Läste att de kan bidra till ökat seretonin.

Sant. Innehåller tryptofan som är ett förstadie till 5-htp som i sin tur är ett förstadie till melatonin och serotonin. De där två balanserar ju varandra.  Eller inte, som på vintern t ex, när melatoninet tar över hos oss med vinterdepression... :blink:

19 timmar sedan, Zpider sade:

Men saknar den rena, spontana glädjen....

Är du också blasé? Pojken kommer hem med full pott på skolprovet och jag reagerar med "Jaha?! Vad kul..." fast jag egentligen vill jubla. Eller "Nu är det semesterresa till solen! -Jaha?! Det blir väl... trevligt..." :(

• Sad 1

1 timme sedan, MariaF sade:

"Nu är det semesterresa till solen! -Jaha?! Det blir väl... trevligt..." :(

Surputta?. Vad behövs för att vi skall få tillbaka en glad Maria?

1 minut sedan, MariaF sade:

Det är en del av klimakteriehelvetet, vad jag förstår. Finns det anti-klimakteriepiller, typ anti-histaminpiller..? ?

klimakteriehelvetet,,,,,,,,,och folk tjatar om klimathotet. De skulle bara veta vad som är värst, jag lider med dig. Får nog ta ett allvarligt snack med Fridolin.?

En vecka till har gått. En helg med goda släktingar och mysiga grannar runt en brasa. Älgjakten igång och vi som inte jagar träffas en stund vid brasan. Kokar kaffe, gräddar våfflor och pratar. Inga problem att göra mina våfflor i järnet där ute. Imponerar på en del faktiskt, att jag fixar med specialsmet. Andra dagen har vi soppa till jaktlaget. Den är mycket uppskattad varje år. Jag hoppade dock över den, jag vet ju hur mycket rotfrukter det är i eftersom det är jag som kokar den. 

Mycket med djuren idag. Laga och flytta staket. Ta hem fåren. Slakta lamm. Bara jag kommer igång händer mycket men det är lite lång startsträcka ibland.....

• Like 5

Dryga fyra veckor har gått nu, utan IP-telefonen. Med tanke på att kopparnätet klipptes mot vår vilja och mobiltäckningen är under all kritik är det kämpigt nog. Men när supportern till slut klarade koppla bort internet utan avsikt, klockan sju på kvällen!, då kan jag lova stressen var nära! Det är i sådana lägen jag märker hur beroende jag blivit av detta internet. Till råga på allt när det är dags för räkningsbetalning. Ungarna fixade det hela relativt bra, men jag kände mig fullkomligt avskuren från omvärlden. 

Nåväl, nästa kväll lyckades samma supportkille få tillbaks internetfunktionen, helgen var räddad och räkningarna betalda. Men fortfarande ingen telefon. I kväll tillbringade jag två timmar i telefonkö till routersupporten, guidning i datorprogramering, ny telefonkö till telefonsupport och vidare guidning i sladdars placering, ip-adresser och Mac- nummer. Allt medans jag pratar högljudd för mobiltelefonen måste ju stå på precis rätt plats i precis rätt fönster för att fungera. Något som blivit en företeelse de flesta kvällar de senaste fyra veckorna. 

Och fortfarande ingen telefon.....

• Sad 4

Nu är jag trött på det här! Nu får det bannemig bli slut på ”tyckasyndommigsjälv”!

Från och med nu kommer jag att kämpa mot naturen och alla dess lagar. Klimakteriet är inte att leka med, det har jag förstått nu. Men jag vill inte ha det så här!

Så nu så.....

1. Väger in mig idag. Tänker veckoväga mig ett tag framöver. 

2. Få undan sånt där som ligger och skräpar i form av pappersarbete  

3. Botanisera på hälsokosten efter ev preparat för min nedstämdhet  

4. Prylsanera mitt hem rejält, för att få in energier.

5. Ha roligt och tänka på mig!

Det kommer som sagt inte bli lätt, men ska försöka ha ett allvarligt samtal med migsjälv när det är extra motigt. 

• Like 4
  • Thanks 1

Kämpar på med ätandet. Börjat fundera på att jag kanske äter för lite. Så på helgerna försöker jag äta frukost. Inte lätt efter att jag vande mig av med det för flera år sedan. Helgernas lunch brukar nästan aldrig hinnas med eftersom vi alltid är mitt i någonting. Middagen brukar bli sen. 

Vardagens lunch däremot är tidig. Så pass tidig att en frukost över huvudtaget inte behövs. Middagen svår att hinna med efter alla aktiviteter som jag dragit på mig efter arbetet. Djur och andra intressen. Lusten att laga mat finns inte heller, även om jag försöker. 

Lördagens positiva: en lycklig dotter har beställt köket till sitt hus. 

• Like 4

Vilken dag, vart kom energin ifrån?

Storröjning både inne och ute. Brasan brann en bra stund med gamla brädor och sådant. Inne börjar det bli ordning i mitt stora skafferi. Och i Röda Korslådan är det trångt nu. Snart dags att leverera. 

Och så är frysen påfylld med ”härproducerat” griskött. Just det, här, inte närproducerat. Kan inte närmare bli. 

• Like 5
  • Thanks 1