Recommended Posts

Jag vet inte.....

....... riktigt vad som hände.... men jag slog i backen totalt och landade hårt. Allt tog bara tvärstopp. Jag springer inte, tränar inte, äter för lite mat och för mycket godis. Orkar inte ta tag i någonting när jag kommer från jobbet. Känner mig ledsen. Blir lite rädd. Vill inte hamna vid den där väggen igen. Var på väg dit en gång förut, och det var inte kul alls. 

Diket känns djupt just nu. 

• Ledsen 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Zpider sade:

Diket känns djupt just nu. 

Steg 1 är att inse att du kört i diket, så nu är den delen klar. Vi kör ner i det allihop på ett eller annat sätt, lite då och då. Du vet vad du behöver göra. Du har gjort det förut. Du kommer veta när du är redo att göra det. Tills dess är du snäll mot dig själv, plockar fram din inre Muminmamma (och alla vet att hon kommer med saft och bullar...) och accepterar och kramar om dig själv precis där du är just nu. Ge dig själv hejarop när du grejar runt på gården, det är också motion, eller när du avstår nåt sött du ville ha, åtminstone den gången. Du är snart på rätt spår igen. Ett litet steg i taget. ❤️

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans långt där borta tror jag det finns en liten strimma ljus. 

Försökte läsa de olika trådarna och vad som hänt sedan jag var här sist. Visade sig vara en månad sedan....... 

orkar inte läsa trots att jag verkligen försöker. Måste ta all min kraft att komma ur diket nu. Har plaskat runt här nere alldeles för länge. Min olyckskorp som bor på min vänstra axel har växt sig enormt stor samtidigt som den fått sällskap av sockertrollet. 

Börjar fundera på om det kan vara klimakteriet som spökar för mig, med den här förödande sinnesstämning som slagit till. Det finns nämligen ingen annan vettig orsak till detta. 

Ska försöka komma hit ofta och rapportera till mig själv. Då kanske den där ljusstrimman kan bli större.....

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Zpider sade:

Börjar fundera på om det kan vara klimakteriet som spökar för mig, med den här förödande sinnesstämning som slagit till.

Mina barn började påtala att jag alltid var så arg, och jag skyllde på stress. Tills jag helt utan anledning blev lipig, DÅ fattade jag. Testade progesteronkräm och blev nästan människa igen.

Välkommen upp ur diket, Zpider! ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 hours ago, Zpider said:

orkar inte läsa trots att jag verkligen försöker. Måste ta all min kraft att komma ur diket nu. Har plaskat runt här nere alldeles för länge. Min olyckskorp som bor på min vänstra axel har växt sig enormt stor samtidigt som den fått sällskap av sockertrollet. 

Du har slut på serotonin. Googla på olika sätt att hjälpa serotoninet. Aminosyran tryptofan är en nyckel. Tyvärr är också insulinhöjningar mellan måltider en delnyckel. Väldigt svårt kombinera med lchf, men det kan vara en del av klimakteriet och därmed gå över med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant om serotonin. Har bara googlat lite som hastigast nu i kväll men ska försöka läsa på mer. Finns tydligt flera sätt att fundera på. Försöker nog med maten i första hand. Kosttillskotten får komma senare. 

Eller om jag ska tänka om där? Eftersom jag just nu inte får någon bra ordning på maten kanske kosttillskott är att rekommenderar? 

Blev en dag utan godis och kaffebröd men en del frukt. Fick riktigt stålsätta mig när jag var inne på mataffären idag. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Serotonin är jätteviktigt! Tror att du kan ha nytta av tillskott. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiden rullar på och jag följer med. Har en känsla av att mitt nuvarande tillstånd med denna förlamande känsla kommer att hålla på ett tag. Om det nu är klimakteriet som spökar med mig. Min mor höll på länge och det varnade hon mig för tidigt. Min mormor fick medicin mot depression, fick jag reda på för ett tag sedan. Så jag har kanske att brås på. 

Försöker tugga pumpakärnor så ofta jag kommer ihåg. Läste att de kan bidra till ökat seretonin. Och vara ute så mycket som möjligt. I en vecka nu har jag skött mitt ätande och nu i helgen hade jag lite mer av den där gamla energin. 

Men saknar den rena, spontana glädjen....  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Zpider sade:

Försöker tugga pumpakärnor så ofta jag kommer ihåg. Läste att de kan bidra till ökat seretonin.

Sant. Innehåller tryptofan som är ett förstadie till 5-htp som i sin tur är ett förstadie till melatonin och serotonin. De där två balanserar ju varandra.  Eller inte, som på vintern t ex, när melatoninet tar över hos oss med vinterdepression... :blink:

19 timmar sedan, Zpider sade:

Men saknar den rena, spontana glädjen....

Är du också blasé? Pojken kommer hem med full pott på skolprovet och jag reagerar med "Jaha?! Vad kul..." fast jag egentligen vill jubla. Eller "Nu är det semesterresa till solen! -Jaha?! Det blir väl... trevligt..." :(

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

"Nu är det semesterresa till solen! -Jaha?! Det blir väl... trevligt..." :(

Surputta?. Vad behövs för att vi skall få tillbaka en glad Maria?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, jala sade:

Surputta?. Vad behövs för att vi skall få tillbaka en glad Maria?

Det är en del av klimakteriehelvetet, vad jag förstår. Finns det anti-klimakteriepiller, typ anti-histaminpiller..? ?

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Det är en del av klimakteriehelvetet, vad jag förstår. Finns det anti-klimakteriepiller, typ anti-histaminpiller..? ?

klimakteriehelvetet,,,,,,,,,och folk tjatar om klimathotet. De skulle bara veta vad som är värst, jag lider med dig. Får nog ta ett allvarligt snack med Fridolin.?

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Anti-klimakterieplåster åtminstone! ?

Sover som ett barn, magiskt! ?

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vecka till har gått. En helg med goda släktingar och mysiga grannar runt en brasa. Älgjakten igång och vi som inte jagar träffas en stund vid brasan. Kokar kaffe, gräddar våfflor och pratar. Inga problem att göra mina våfflor i järnet där ute. Imponerar på en del faktiskt, att jag fixar med specialsmet. Andra dagen har vi soppa till jaktlaget. Den är mycket uppskattad varje år. Jag hoppade dock över den, jag vet ju hur mycket rotfrukter det är i eftersom det är jag som kokar den. 

Mycket med djuren idag. Laga och flytta staket. Ta hem fåren. Slakta lamm. Bara jag kommer igång händer mycket men det är lite lång startsträcka ibland.....

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dryga fyra veckor har gått nu, utan IP-telefonen. Med tanke på att kopparnätet klipptes mot vår vilja och mobiltäckningen är under all kritik är det kämpigt nog. Men när supportern till slut klarade koppla bort internet utan avsikt, klockan sju på kvällen!, då kan jag lova stressen var nära! Det är i sådana lägen jag märker hur beroende jag blivit av detta internet. Till råga på allt när det är dags för räkningsbetalning. Ungarna fixade det hela relativt bra, men jag kände mig fullkomligt avskuren från omvärlden. 

Nåväl, nästa kväll lyckades samma supportkille få tillbaks internetfunktionen, helgen var räddad och räkningarna betalda. Men fortfarande ingen telefon. I kväll tillbringade jag två timmar i telefonkö till routersupporten, guidning i datorprogramering, ny telefonkö till telefonsupport och vidare guidning i sladdars placering, ip-adresser och Mac- nummer. Allt medans jag pratar högljudd för mobiltelefonen måste ju stå på precis rätt plats i precis rätt fönster för att fungera. Något som blivit en företeelse de flesta kvällar de senaste fyra veckorna. 

Och fortfarande ingen telefon.....

• Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag trött på det här! Nu får det bannemig bli slut på ”tyckasyndommigsjälv”!

Från och med nu kommer jag att kämpa mot naturen och alla dess lagar. Klimakteriet är inte att leka med, det har jag förstått nu. Men jag vill inte ha det så här!

Så nu så.....

1. Väger in mig idag. Tänker veckoväga mig ett tag framöver. 

2. Få undan sånt där som ligger och skräpar i form av pappersarbete  

3. Botanisera på hälsokosten efter ev preparat för min nedstämdhet  

4. Prylsanera mitt hem rejält, för att få in energier.

5. Ha roligt och tänka på mig!

Det kommer som sagt inte bli lätt, men ska försöka ha ett allvarligt samtal med migsjälv när det är extra motigt. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Zpider sade:

kämpa mot naturen och alla dess lagar.

Var snäll mot dig själv. Skapa förutsättningar. Och ta inte för mycket på en gang. Men framhärda. Lycka till

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Zpider sade:

5. Ha roligt och tänka på mig!

Heja dig!! ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens positiva: jag tackade nej till ett erbjudande om att bli ambassadör för ett idrottsarrangemang. 

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onsdagens positiva: en timme spelande på älskade flöjten tillsammans med musikskolans orkester. 

Och så fungerar telefonen igen, efter fem veckor......

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torsdagspositiva: var lite svår att hitta. Men en pryl ner i Röda Korsetlådan och en pryl i soptippskorgen. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredagspositiva: fredagsblomman inköpt och några köksskåp städade och gallrade. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kämpar på med ätandet. Börjat fundera på att jag kanske äter för lite. Så på helgerna försöker jag äta frukost. Inte lätt efter att jag vande mig av med det för flera år sedan. Helgernas lunch brukar nästan aldrig hinnas med eftersom vi alltid är mitt i någonting. Middagen brukar bli sen. 

Vardagens lunch däremot är tidig. Så pass tidig att en frukost över huvudtaget inte behövs. Middagen svår att hinna med efter alla aktiviteter som jag dragit på mig efter arbetet. Djur och andra intressen. Lusten att laga mat finns inte heller, även om jag försöker. 

Lördagens positiva: en lycklig dotter har beställt köket till sitt hus. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zpider sade:

Lusten att laga mat finns inte heller, även om jag försöker.

Laga mycket på en gång och spara i kylen till "matlådor" hemmavid..?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken dag, vart kom energin ifrån?

Storröjning både inne och ute. Brasan brann en bra stund med gamla brädor och sådant. Inne börjar det bli ordning i mitt stora skafferi. Och i Röda Korslådan är det trångt nu. Snart dags att leverera. 

Och så är frysen påfylld med ”härproducerat” griskött. Just det, här, inte närproducerat. Kan inte närmare bli. 

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg