Zpider 2 053 Postad 7 Januari, 2019 Författare Share Postad 7 Januari, 2019 Måndagspositiva: den spontana komplimangen jag fick i kassakön på Coop. En för mig okänd, äldre herre bad om lov att få framföra att mitt hår är vackert. 5 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 8 Januari, 2019 Författare Share Postad 8 Januari, 2019 Veckans 24-timmars blev 23,5. Men det känns bra, hungrig på kvällen men inte på natten och morgonen. Varierar dag i veckan beroende på det sociala livet. Kanske så småningom kan prova två dagar. Dock inte sammanhängande. Det har jag provat tidigare i livet och det gör mig alldeles för fixerad vid ätande. Tisdagspositiva: gubben hemma igen efter sju dagars bortaarbete. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 9 Januari, 2019 Författare Share Postad 9 Januari, 2019 Onsdagspositiva: klarat av ett kvällsmöte. Inget annat möte inbokat på nästan två veckor. 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 10 Januari, 2019 Författare Share Postad 10 Januari, 2019 Torsdagspositiva: efter en hel kvälls letande på webben och i böcker hittade jag till slut det receptet jag visste fanns någonstans. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 11 Januari, 2019 Författare Share Postad 11 Januari, 2019 Pga min dåliga sömn har jag nu skaffat hem L-glycin. Vet av tidigare erfarenhet att detta hjälper. På plus-sidan: sover nästan ostört. Vaknar bara någon gång någon natt men sommar snabbt om. Ingen nattångest. På minus-sidan: är som en klubbad oxe när klockan ringer, trots ca sju timmar. Får halsbränna en kort stund efter intagande. Och får en konstig känsla i överläppen precis efter att jag druckit det, måste då ta lypsyl eller liknande. Men just nu överväger plus-sidan 6 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Detta är ett populärt inlägg. Zpider 2 053 Postad 11 Januari, 2019 Författare Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 11 Januari, 2019 Fredagspositiva: en härlig vecka där jag fått chansen att ha min gamla elev tillsammans med mina nuvarande. En härlig känsla när jag upptäckte att tre år ändå inte gått obemärkt förbi i elevens tillvaro. 8 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Detta är ett populärt inlägg. Zpider 2 053 Postad 12 Januari, 2019 Författare Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 12 Januari, 2019 Rycker tag i mitt liv emellanåt. Lördagspositiva: en röjardag med dottern. Kyl och frys fick en ordentlig rensning. Stryk- och mangelhögarna är borta. Och allt avslutades med en mysig kväll när grannarna kom över på mat. Och så har jag blivit gammelmoster också. 9 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Detta är ett populärt inlägg. MariaF 20 948 Postad 13 Januari, 2019 Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 13 Januari, 2019 9 timmar sedan, Zpider sade: Stryk- och mangelhögarna är borta. Det finns alltså fortfarande sådana högar..? Trodde de bortrationaliserats av mänskligheten för länge sen... Det blir ju liksom skrynkligt direkt ändå... För många år sen strök jag mina lakan som en vardagslyx åt mig själv. Jag var singel (och mangel fanns inte) och bördan var inte så stor. Sen har jag tyckt att det räckt att hänga lakanen för tillräcklig släthet men sedan några år kan jag inte hänga dem ute för yngste sonen, han som drabbats av all skit, får svullna ögon (gräspollen?). Nu är det skrynkliga torktumlade lakan som gäller... 8 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 13 Januari, 2019 Författare Share Postad 13 Januari, 2019 Missade ta L-glycin två kvällar i rad och genast var den oroliga sömnen här. Men nu kom jag ihåg. Söndagspositiva: ytterligare två skåp inmonterade i mitt skafferi. Och några saker slängda/bortlämnade. 6 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamtlandstjej 3 644 Postad 14 Januari, 2019 Share Postad 14 Januari, 2019 13 timmar sedan, Zpider sade: Missade ta L-glycin Aha...så L-glycin hjälper mot dålig sömn... Tror jag har en sån påse stående nånstans...Kanske får ta och leta fram den då... 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiaB 940 Postad 14 Januari, 2019 Share Postad 14 Januari, 2019 15 timmar sedan, Zpider sade: Missade ta L-glycin två kvällar i rad och genast var den oroliga sömnen här. Men nu kom jag ihåg. Sover dåligt pga av vallningar. Kom på att även jag har en eller två påsar stående i skåpet. Hur mycket tar du och hur länge innan sänggåendet? 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 14 Januari, 2019 Författare Share Postad 14 Januari, 2019 Jag tar ca 1,5 tsk och försöker en timme innan jag lägger mig. Du får prova dig fram till rätt dos. Jag har märkt att det inte alltid är bättre med mer. 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 14 Januari, 2019 Författare Share Postad 14 Januari, 2019 Måndagspositiva: jag och dottern kunde samåka idag. 5 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 15 Januari, 2019 Författare Share Postad 15 Januari, 2019 Tisdagspositiva: tja....snön kanske. Jo förresten. Viktminskning. Ojämn, men dock en minskning över längre tid. 6 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 16 Januari, 2019 Författare Share Postad 16 Januari, 2019 Onsdagspositiva: dottern fick nya däck monterade på bilen, så vi tog oss hem i detta hemska väglag. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 17 Januari, 2019 Författare Share Postad 17 Januari, 2019 Torsdagspositiva: och inte for jag omkull i halkan i dag heller. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 18 Januari, 2019 Författare Share Postad 18 Januari, 2019 Fredagspositiva: när jag helt plötsligt kunde åka hem, en och en halv timme tidigare än tänkt. 5 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 19 Januari, 2019 Författare Share Postad 19 Januari, 2019 Lördagspositiva: en eftermiddag med något jag tycker är roligt. Släktforskning. 4 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 20 Januari, 2019 Författare Share Postad 20 Januari, 2019 Söndagspositiva: den stora röjningen i sovrummet är äntligen påbörjad. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 21 Januari, 2019 Författare Share Postad 21 Januari, 2019 Jag har under en tid nu tagit MSM, främst för mina dåliga vinternaglar. Tyckte väl inte att det blev någon skillnad så tänkte sluta när burken är tom. Nu är den snart det och jag tog en funderare. Och, jo, sista veckan kan jag märka en förbättring på naglarna. Något som däremot märktes redan efter ett par veckor var att den infernaliska klåda på överarmar, som jag dragits med sedan tidig höst, kraftigt minskade. Så jag kör en burk till. Måndagspositiva: att gubben kommer hem i morgon bitti. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 22 Januari, 2019 Författare Share Postad 22 Januari, 2019 Tisdagspositiva: veckoviktnedgång. 5 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 23 Januari, 2019 Författare Share Postad 23 Januari, 2019 Onsdagspositiva: veckans 24-timmarsfasta gjord. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 24 Januari, 2019 Författare Share Postad 24 Januari, 2019 Torsdagspositiva: äntligen är alla tapeter uppe i dotterns hus. Och förhoppningsvis ingen mer spackling.... 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 25 Januari, 2019 Författare Share Postad 25 Januari, 2019 Fredagspositiva:Härligt, efterlängtat besök av svägerskan 5 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 26 Januari, 2019 Författare Share Postad 26 Januari, 2019 Lördagspositiva: tände bålpannan ute och grillade hemmagjorda hamburgare tillsammans med goda vänner. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 27 Januari, 2019 Författare Share Postad 27 Januari, 2019 Söndagspositiva: ny färg till naglarna piggar upp i vintermörkret. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 28 Januari, 2019 Författare Share Postad 28 Januari, 2019 Måndagspositiva: Den extra motionen jag fick när jag pulsade fram i snön för att laga hästhagen när älgarna varit på besök. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 29 Januari, 2019 Författare Share Postad 29 Januari, 2019 Tisdagspositiva: veckoviktnedgång 3 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 30 Januari, 2019 Författare Share Postad 30 Januari, 2019 On 2018-10-30 at 07:02, Zpider sade: Nu är jag trött på det här! Nu får det bannemig bli slut på ”tyckasyndommigsjälv”! Från och med nu kommer jag att kämpa mot naturen och alla dess lagar. Klimakteriet är inte att leka med, det har jag förstått nu. Men jag vill inte ha det så här! Så nu så..... 1. Väger in mig idag. Tänker veckoväga mig ett tag framöver. 2. Få undan sånt där som ligger och skräpar i form av pappersarbete 3. Botanisera på hälsokosten efter ev preparat för min nedstämdhet 4. Prylsanera mitt hem rejält, för att få in energier. 5. Ha roligt och tänka på mig! Det kommer som sagt inte bli lätt, men ska försöka ha ett allvarligt samtal med migsjälv när det är extra motigt. Tre månader har gått nu, sedan jag ”ryckte upp mig” eller ”tog mig i kragen” eller vad jag ska kalla det. Och hur har det gått hittills? 1. Veckoväger mig fortfarande. Och jodå, över hela tidsperioden har jag minskat ner mitt tryck på jordytan med nästan fyra kilo. 2. Där är det svårare. Pappershögarna finns där. Föreningsmänniska som jag är så ska jag försöka göra bokslut till helgen. Hobbybonde som jag är så ska jag försöka göra bokslut nästa helg. Och så ska jag försöka få till ett medlemsblad. Det är väl de tre stora sakerna som är mest akuta. 3. Hälsokosten får täta besök av mig. Mest för att de har så små burkar av kokosoljan. Annars har jag väl inte hittat något superbra för nedstämdheten. Vallningarna är något bättre, märker jag när pillren tar slut. Nu kör jag kombinerat med magnet. Funkar sådär. 4. Prylsanerar fortfarande. Tar ett ryck då och då. Det ekar snart här säger min syster. Men mer finns att få bort. En skön känsla. 5. Ha roligt ja. Visst, jag åkte en helg till en god vän. Och hon kom hit en helg. Tjatar hål på min helggranne gör jag också. Men den där spontana, sprudlande glädjen över en idé eller ett förslag saknas. Blir oftast att jag bara blir. Dagens positiva har hjälpt mig mycket. När jag slutar varje dag med att tänka efter det positiva i stället för att ällta det där andra, gör så mycket. Speciellt på sömnen. Onsdagspositiva: när jag märker att jag behövs, trots en stor frustration hos en annan människa. 7 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamtlandstjej 3 644 Postad 31 Januari, 2019 Share Postad 31 Januari, 2019 11 timmar sedan, Zpider sade: inte hittat något superbra för nedstämdheten Minns inte om jag ställt frågan tidigare, men äter du D-vitamin? För mig är det en skillnad som natt och dag om jag äter det på hösten /vintern (September till april) Plötsligt blir livet ljusare och lättare och glädjeämnen är lättare att hitta. Jag äter 5000 IE/dag. (Märket Puori, rekommenderat av Kostdoktorn, kapslar med olja, bra då D är fettlösligt) 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MariaF 20 948 Postad 31 Januari, 2019 Share Postad 31 Januari, 2019 21 timmar sedan, Zpider sade: Men den där spontana, sprudlande glädjen över en idé eller ett förslag saknas. Blir oftast att jag bara blir. Känner så väl igen det... Fast jag tror det är klimakterierelaterat. Drakulla valde en väldigt talande rubrik till sin tråd: "Att övervintra klimakteriedimman". Bara att härda ut, det tar bara 10-15år att ta sig igenom skiten. Det går fort. 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 31 Januari, 2019 Författare Share Postad 31 Januari, 2019 12 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Minns inte om jag ställt frågan tidigare, men äter du D-vitamin? För mig är det en skillnad som natt och dag om jag äter det på hösten /vintern (September till april) Plötsligt blir livet ljusare och lättare och glädjeämnen är lättare att hitta. Jag äter 5000 IE/dag. (Märket Puori, rekommenderat av Kostdoktorn, kapslar med olja, bra då D är fettlösligt) Jodå, jag tar D-vitamin. Vet inte exakt dos men mer än hälsokosten rekommenderade. Tänker minska ner om en månad eller så för att hålla uppe under sommaren. Om det gör någon nytta? Vet inte men jag vågar inte testa att vara utan. 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 31 Januari, 2019 Författare Share Postad 31 Januari, 2019 3 timmar sedan, MariaF sade: Känner så väl igen det... Fast jag tror det är klimakterierelaterat. Drakulla valde en väldigt talande rubrik till sin tråd: "Att övervintra klimakteriedimman". Bara att härda ut, det tar bara 10-15år att ta sig igenom skiten. Det går fort. Okej. Då har jag bara 9-14 år kvar. 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Detta är ett populärt inlägg. Zpider 2 053 Postad 31 Januari, 2019 Författare Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 31 Januari, 2019 I dag blir det svårt att hitta det där positiva. För mycket händer på jobbet. För många elever som far illa på olika sätt och jag räcker inte till. För många kollegor som far illa och jag räcker inte till. Torsdagspositiva: är ändå mina elevassistentkollegor. Vi kämpar på för våra skyddslingars bästa. 8 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 2 Februari, 2019 Författare Share Postad 2 Februari, 2019 Fredagspositiva: att jag, med traktorns hjälp, lyckades flytta på något av all den snö som kom idag. 3 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 2 Februari, 2019 Författare Share Postad 2 Februari, 2019 Lördagspositiva: fyndat kläder på rean. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 3 Februari, 2019 Författare Share Postad 3 Februari, 2019 Söndagspositiva: föreningens bokslut är färdigt. 5 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 4 Februari, 2019 Författare Share Postad 4 Februari, 2019 Måndagspositiva: känslan i renbäddat. 4 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 5 Februari, 2019 Författare Share Postad 5 Februari, 2019 Tisdagspositiva: veckoviktnedgång 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 6 Februari, 2019 Författare Share Postad 6 Februari, 2019 Onsdagspositiva: att jag fortfarande känner glädje i att fylla år. 7 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter B 11 523 Postad 6 Februari, 2019 Share Postad 6 Februari, 2019 Grattis! 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MariaF 20 948 Postad 7 Februari, 2019 Share Postad 7 Februari, 2019 Grattis! 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 7 Februari, 2019 Författare Share Postad 7 Februari, 2019 8 timmar sedan, Peter B sade: Grattis! Tack Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 7 Februari, 2019 Författare Share Postad 7 Februari, 2019 1 timme sedan, MariaF sade: Grattis! Tack Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 7 Februari, 2019 Författare Share Postad 7 Februari, 2019 Torsdagspositiva: ett gott skratt tillsammans med kollegorna. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 8 Februari, 2019 Författare Share Postad 8 Februari, 2019 Fredagspositiva: jag och min man firades av våra barn (vi har båda fyllt år i veckan) och jag har nu en crook pot i huset. Spännande. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 9 Februari, 2019 Författare Share Postad 9 Februari, 2019 Lördagspositiva: att ha så härliga grannar. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 10 Februari, 2019 Författare Share Postad 10 Februari, 2019 Söndagspositiva: lyckat resultat vid första försöket att laga mat i födelsedagspresenten. Crock-Pot. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zpider 2 053 Postad 11 Februari, 2019 Författare Share Postad 11 Februari, 2019 Jag är en känsloätare. En stor känsloätare. Efter en kämpig dag på jobbet, smörgås på mellis och en rajd i godishyllan på Ica överväger jag att inte väga mig i morgon. Lär knappast bli någon veckoviktnedgång. Måndagspositiva: en tur till tippen med fylld bil, och en tom därifrån. 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MariaF 20 948 Postad 12 Februari, 2019 Share Postad 12 Februari, 2019 9 timmar sedan, Zpider sade: Jag är en känsloätare. En stor känsloätare. ...överväger jag att inte väga mig i morgon. Lär knappast bli någon veckoviktnedgång. Nej, varför vara elak mot dig själv för lite vätska? För en avstickare blir ju ofta just det, lite mer på vågen men i det stora hela betyder det inget. Hjärnan vet att det funkar så men känslan blir ofta att man misslyckats igen. Och de tankarna har du säkert haft så många gånger att du gjort ditt?! Eller..? Jag är också en känsloätare som du vet. Med hjälp av kunskap kring färgämnen och annan skit som finns i godiset har jag lyckats hålla mig ifrån det värsta, typ de färggladaste paketen vid kassan. Har köpt trist 85%ig choklad eller mandel från bakhyllan istället. Funkar rätt bra; Tugga-tugga-monstret vs Sockertrollet, typ.Och så låter jag T vinna. Inte jättebra att nån av de gör det men jag mår bättre på alla plan än när S vinner. 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Recommended Posts