Jump to content

Cederulla

Recommended Posts

Efter två trauman på samma höft 2015.Har jag haft problem av och till med stelhet och smärta i bäckenet. Svårt att ställa mig  upp och börja gå. Är jag väl igång inga större problem. Besvärsfri vissa perioder och sen återkommer det hela. Även i vissa fingerleder ömhet och stelhet, som också kommer och går. Artros? Tips på mat, kosttillskott eller träning? 

• Like 2

5 timmar sedan, singoalla sade:

Efter två trauman på samma höft 2015.Har jag haft problem av och till med stelhet och smärta i bäckenet. Svårt att ställa mig  upp och börja gå. Är jag väl igång inga större problem. Besvärsfri vissa perioder och sen återkommer det hela. Även i vissa fingerleder ömhet och stelhet, som också kommer och går. Artros? Tips på mat, kosttillskott eller träning? 

Nolla kolhydraterna. Kosttillskott. 5000-10000 ie D-vit dagligen, Omega 3, Magnesium citrat,K2, MSM eller benbuljong.

Lycka till.

Anna Hallén har skrivit en del om artros på sin blogg. Om du söker Anna Hallén artros så hittar du inlägg. Hon har även en facebookgrupp som heter Anna Hallén - gelatin och möjligheter. Hon tycker f ö att man ska äta en del grönsaker och inte nolla kolhydrater helt. ;) Kontakta sjukgymnast för träningsprogram. 

• Like 3

16 minuter sedan, Petra183 sade:

Anna Hallén har skrivit en del om artros på sin blogg. Om du söker Anna Hallén artros så hittar du inlägg. Hon har även en facebookgrupp som heter Anna Hallén - gelatin och möjligheter. Hon tycker f ö att man ska äta en del grönsaker och inte nolla kolhydrater helt. ;) Kontakta sjukgymnast för träningsprogram. 

När det gäller Anna Hallen så måste man veta vad hon menar. För att inte hamna i problem med leder så kan du följa hennes råd, har du redan problem med dina leder så gäller det att ta sig ur den situationen så fort som möjligt.

Tack för era råd. Tar redan de kosttillskott som jala nämner. Rör på mig. Ej överviktig. Måttlig LCHF sen 2009. Får prova öka på med benbuljong och gelatin. Men som sagt åldern påverkar också. Vi är inte evigt unga trots allt. Blir svårt för mig att nolla kolhydraterna. Vi får se. 

• Like 2

Nolla kolhydraterna kanske är det absolut viktigaste för dig just i det läge du befinner dig. Jag märker omedelbart av i mina leder när jag slarvar och det blir för mycket kolhydrater.

Jag har inte så mycket att tillföra i ämnet egentligen, bara egna erfarenheter. Jag har haft mycket lindriga känningar av artros i ett finger. Sen jag började äta mer strikt LCHF har det helt försvunnit. Jag har också upplevt att när det blivit lite för mycket kolhydrater (fast inom LCHF) har jag känt av fingret lite igen. Sen har det försvunnit igen när jag ätit mer strikt.

Jag brukar följa Mats Lindgrens råd när jag känner av olika krämpor och nolla kolhydrater under en begränsad period, precis som jala också tipsar om. Jag märker skillnad.

• Like 3

Jag ser också ett mönster med sommaren - mina allergier främst mot gräs - allergin sätter sig helt klart även i lederna mina.

Har du också födoämnesallergier kan de säkert också ställa till det.  

Du har förmodligen redan städat bort både gluten och ko-mejeri, om inte föreslår jag att du gör det, i vart fall för en test. 

• Like 1

Sommaren är den tid då vi lättast hoppar över skacklarna och slarvar med maten. Gluten är djävulens och bageriernas påfund och gör dig mer mottaglig för allehanda allergier samt är negativt för ditt immunförsvar. Fuktig luft är typiskt negativt för astmatiker. Ett starkt immunförsvar är positivt för alla, och det får du inte om du slarvar med kolisar.

Jag är överhuvudtaget tveksam till att Artros/annan ledvärk är kostrelaterad, annat än i undantagsfall, då mera någon form av brist.. fast vem f*n har bristsymptom, i dag, i Sverige?

Nämenaltså, ledvärk är en sak..och hör och häpna, värk/besvär kopplat till benstomme/rörelseorganen är signifikant kopplat till stigande ålder!:wacko:

Har i princip inga äldre släktingar som inte klagar på ledvärk/stelhet!

Och iomed att jag själv närmar mig den ålder med stormsteg där jag är tänkt att njuta utav mitt välförtjänta Otium så ökar oxå min ledvärk/stelhet!:o

Träning/motion lindrar i viss mån.. men iomed att jag allt mer sitter framför en dator hela arbetsdagen och sen på kvällen så är det lixom mest om det är bra väder som jag rör mig som förr i tiden!

Iallafall.. med stigande ålder minskar muskelmassan/styrkan oxå i de samma, vi frestar mer på våra leder/ligament.

Hur som helst, Artros är vad jag begriper för det mesta iallafall en form av nedbrytning utav brosket som skall funka som glidelement i våra leder.. det sker vad jag förstår främst utav två-tre olika skäl, först o främst genom slitage.. det är som regel kopplat till olika yrkeskategorier, (golvläggare får det i knäleden) den andra grejen är åldrande och den tredje är autoimuna reaktioner där man är utsatt för ständiga infektioner och där brosk bryts ner!

Och jag har mest besvär i korsryggen.. det har garanterat mer med allt mitt sittande att göra, men så får jag oxå emellanåt.. inte bara emellanåt utan flera gånger om året besvär från de stora lederna, främst fot och handleder.. de kopplar jag till normala infektioner som vi hela tiden utsätts för?

• Like 1

Håller med om att ledvärk är beroende av vad man äter. Efter att ha börjat med lchf och ingen gluten - inte ens de gluten(be)friade alternativen så är min värk  väldigt lindrig. Tror att socker är rena giftet för mina leder, om jag fuskar aldrig så litet, vilket jag sällan gör, så kommer värken efter 12 timmar. Är också försiktig med mejerivaror, aldrig mjölk, bara litet yoghurt någon gång - det blir mest 40% grädde, fullfet creme fraich och smör.

Jag misstänker arr artros är en metabol sjukdom, man behöver inte alls ha ett tungt arbete eller annars ha slitit på skelettet, man kan också få artros i tidiga år. Min syrra har mkt svår artros, hon är slank, har haft ett lätt arbete och motionerat lagom. - Men hon äter och har ätit "normalkost" hela livet. Försöker litet försiktigt leda in henne på lchf, - men hon blir arg på mig och mina "ideer", tyvärr håller hon fast vid inflammatorisk kost. (Hon använder margarin o skräpoljor och förstår inte att för mycket socker o kolhydrater är fel.) Hon har tvingats göra flera operationer i se stora lederna och har ofta svår värk. 

• Like 6

5 timmar sedan, kickilotta sade:

-  -  -  -

Min syrra har mkt svår artros, hon är slank, har haft ett lätt arbete och motionerat lagom. - Men hon äter och har ätit "normalkost" hela livet. Försöker litet försiktigt leda in henne på lchf, - men hon blir arg på mig och mina "ideer", tyvärr håller hon fast vid inflammatorisk kost. (Hon använder margarin o skräpoljor och förstår inte att för mycket socker o kolhydrater är fel.) Hon har tvingats göra flera operationer i se stora lederna och har ofta svår värk. 

Visst blir man väldigt ledsen när vänner och närstående inte ens vill pröva LCHF mot sådant som man vet att det skulle hjälpa mot. Man tvingas se dem fortsätta att lida helt i onödan. Fast då vägrar man ju att lyssna när de klagar, förstås...

• Like 5

Min plågsamma knäartros blev inte bättre förrän efter 4 år med LCHF. Men då försvann den väldigt snabbt, inom loppet av tre veckor! Nu har jag varit nästan helt besvärsfri i ett par månader, så jag anser att jag är botad för gott. Det enda som återstår är en lätt stelhet i knäet om jag sitter stilla för länge, men det går över efter två-tre steg. Ont har jag aldrig längre.

• Like 4