Jump to content

”Stor eloge till era goda och lättlagade recept”

Recommended Posts

Challenge

Över 19 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.

Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla!

Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta!

Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan:

Feedback

Jag är verkligen nöjd med utmaningen! Stor eloge till era goda och lättlagade recept. Jag mår toppen och kommer att fortsätta med denna livsstil ? Är glad att det finns recept och tips på er sida! Tack för en god start!

Hej! För mig med magproblem sedan tidigare var två veckor för kort tid för att hinna känna efter om LCHF är något för mig. Sen kunde det ha funnits vegetariska alternativ med som länk i mejlen. Annars tycker jag att idén att få prova på är bra!

Trivs bra med strikt LCHF-kost, den gör mig mätt och nöjd. Det fungerar bra om jag inte slarvade med vin med kompis i sommarkvällen etc. Ger inte upp. Inser att detta är min melodi.

Mina tankar om två veckors utmaningen: Bekvämt med meny och recept, de flesta riktigt goda. Jag har ”fuskat” med LCHF under en längre period, men fastnat och inget händer på vågen. Började gå upp i vikt, att göra tvåveckorsutmaningen är en nystart för mig. Kommer att ha ett ätfönster på åtta timmar per dag fem dagar i veckan. De andra två dagarna lite längre fastetid. Nu håller jag på att lära mig hur allt fungerar och hänger ihop och det är spännande. Eftersom jag har mycket värk i mina leder (artros) hoppas jag att kunna minska smärtan ihop med rätt kost. Ser framemot att lära mig och få en friskare kropp.

Jag tycker att det har varit bra, för även om jag vet hur jag ska äta var det skönt att få en matsedel att följa.
Jag har ätit LCHF sedan 2009 så jag ”vet” hur man ska göra. Brukar inte heller fuska med icke-LCHF, då jag har en omfattande födoämnesintollerans. Trots min strikta kost ökade jag i vikt för tre år sedan. 12 kilo på ett år, när det enda som förändrades var min arbetssituation. Från stressigt, rörligt jobb som lärare, till stillasittande jobb som byggingenjör.

Tycker jag har provat allt under åren men utan resultat… Nåt kilo upp eller ner men inte bort med de som tillkom. Då jag har en tidigare utbrändhet i bagaget, har jag inte velat ge mig på periodisk fasta för att inte stressa kroppen ytterligare. Då jag nu hamnat i frökexträsket (ja, mackor var min hämsko tidigare också) så beslöt jag mig för att prova utmaningen.

Jag tycker att det har varit bra, för även om jag vet hur jag ska äta, så var det skönt att få en matsedel att följa. På grund av min intolerans har jag inte följt den helt, men ändå haft en grund. Resultatet då? Nja…inte så lyckat… Minus 1 kilo och minus 1,5 cm i midjan…

Då jag inte har nåt alternativ kostmässigt, så kommer jag att fortsätta äta LCHF, men ska nu även testa den nya trenden med lite bönor + mjölksyrade grönsaker så får jag se hur min mage reagerar på det.

Det jag kan konstatera med utmaningen är att det var större portioner än jag normalt äter, så jag kanske ätit för lite ibland… Egentligen tror jag mina problem är hormonella: 53 år, utan livmoder, men jag kan inte acceptera att jag inte ska kunna må mitt bästa för det, så jag kommer att fortsätta kämpa!?

Utmaningen var bra, behövde komma igång och få en nystart då jag praktiserat LCHF tidigare. Tyvärr fick jag magsjuka och det blev ett avbrott. Tur i oturen så hade jag tjuvstartat innan utmaningen med LCHF. Då hann jag känna lättheten i kroppen och gick ner 2 kilo. Blev tyvärr förstoppad, har problem med detta och har reflux också. Skall köra på så gott jag kan mellan strikt och måttlig. Tack för utmaningen!

Jag tycker det är en fantastisk möjlighet! Jag har lärt mig massor och kommer att använda det framöver.
Hjärtligt tack för bra och lättillgänglig kostplan och allt som ni tipsat och peppat med. Jag tycker det är en fantastisk möjlighet! Jag har lärt mig massor och kommer att använda det framöver. Tyvärr är jag inte redo att minska på frukt och bär ännu, men så är det ju mitt i sommaren! Det blev minus 2 kilo ändå ? Jag är jättenöjd!

Utmaningen var en bra igångsättare för mig. Jag har under de senaste 16-17 åren lagt på mig (hjälp) 18 kilo. Ser inte jättetjock ut eftersom jag tidigare var relativt slank, men trivs inte med alla dessa extrakilon och har dessutom märkt en tendens att det ökar på fortare och fortare med kilon per år. Har också märkt att jag faktiskt varit sockerberoende, vilket jag inte själv velat tro.

Är vegetarian sedan dryga 25 år tillbaka, så recepten från utmaningen har jag enbart haft viss nytta av. Det var mer själva ”grejen” så att säga. Upplevde dock att jag behövde förändra min vegetariska kosthållning och beslöt mig för att börja äta fisk, vilket varit en stor hjälp för mig. Äter i regel inte något som är processat, här kom fisken in som ett bra alternativ till linserna som jag ätit mycket och ofta av tidigare.

Jag började några dagar innan jag bestämde mig för att anta utmaningen som visade sig vara ett bra stöd för mig, och en påminnelse. Jag har kombinerat LCHF med periodisk fasta, 16/8, vilket fungerat väldigt bra för mig. Kört det i stort sett alla dagar i veckan,

Startade med att vågen visade 70 kilo och midjemåttet 83 cm, nu ca tre veckor senare visar vågen 65 kilo och midjemåttet 79 cm. Och det bästa av allt, jag har inte varit hungrig och inte ätit något socker alls!

Mitt nästa delmål är 60 kilo och ett midjemått på ca 73 cm. Sedan tar jag det därifrån, hur jag mår och hur jag helt enkelt tycker att jag ser ut men i nuläget är 55-56 kilo dit jag vill komma. Då har jag plussat på några kilon jämfört med när jag var yngre.

Insåg under de första veckorna att jag behövde använda tipsen, saltvatten för att slippa illamåendet och yrseln, L-glutamin som stöd att klara kvällens sockersug. De tipsen har varit toppen! Saltvattnet behöver jag inte längre, men L-glutamin tar jag, för säkerhets skull.

Mycket bra information, tydligt och lätt att genomföra, goda recept. Jag kommer att testa igen fullt ut – nu under semestern blev det inte genomfört till hundra procent. Ska definitivt laga många maträtter till hela familjen, med eller utan utmaning! Tack för fantastiskt engagemang och arbete!

Kom igång

Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Mer

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Kostdoktorns forum

Över 500 framgångshistorier

Stöd Kostdoktorns arbete

Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Prova gratis i en månad

Video om LCHF

PS

Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym.

Inlägget ”Stor eloge till era goda och lättlagade recept” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln