Jump to content

”Det gick upp ett ljus för mig”


Recommended Posts

mullens

Anne Mullens

Anne Mullens är prisbelönt journalist, verksam inom vetenskap och hälsa och bosatt i Kanada. Hon skriver om hälsofrågor för ett stort antal tidningar, bl a Reader’s Digest. Hon är vår nyaste medarbetare i Team Diet Doctor. Här följer hennes första inlägg, översatt från engelska:

Hösten 2015 fick jag ett telefonsamtal som gjorde mig chockad och dessutom förändrade mitt liv. Det var från min läkares mottagning, ett besked om att mitt senaste fasteblodsocker var 5,7 mmol/liter. ”Du har pre-diabetes,” sa min läkare.

Hur var det ens möjligt?

Jag hade skrivit om typ 2-diabetes i mer än 25 år. Jag visste allt om det ämnet — och jag befann mig inte alls i riskgruppen. Jag hade en normal och hälsosam vikt — 65 kilo till 165 cm, vilket innebar ett BMI på 23 — inte alls illa för en kvinna på 57 år.

Jag tränade och lyfte tyngder minst tre gånger i veckan, samt promenerade till och från jobbet varje dag. Jag gick alltid mina 10 000 dagliga steg. Jag åt den rekommenderade fettsnåla kosten med mycket fullkorn, frukt och grönsaker. Jag var så hängiven att undvika fett att jag hällde smaklös minimjölk i mitt morgonkaffe och åt torra skinnfria kycklingbröst. Jag gjorde det för att jag verkligen trodde på det långsiktigt var det bästa för min hälsa.

Nu vet jag att jag hade fel.

På jakt efter ett alternativ

Efter det telefonsamtalet började jag göra efterforskningar i den medicinska litteraturen – något jag alltid ägnar mig åt då jag gör research inför en artikel. Jag ville lära mig mer om de 20 procent typ 2-diabetiker som är normalviktiga. Jag lärde mig att risken för typ 2-diabetes inte ligger så mycket i övervikten som i den bakomliggande insulinresistensen.

Att läsa på om insulinresistens ledde mig till dr Jason Fung, som ledde mig till dr Andreas Eenfeldt och Diet Doctor.

Diet Doctor tog mig med storm. Jag tillbringade åtskilliga timmar med att ta mig igenom den fantastiska informationen: blogginläggen och länkarna, expertintervjuerna och alla frågor de besvarade, länkar till ny forskning, filmerna, de inspirerande framgångsberättelserna om människor som lyckats vända sina liv och sin hälsa.

Och ett ljus gick upp för mig: Troligen hade jag reagerat negativt på kolhydrater hela mitt liv.

Kolhydratintolerans var förklaringen till nästan alla hälsoproblem jag någonsin haft — min IBS-mage, min PCOS, mina häftiga blodsockersvängningar då det kändes som om jag skulle svimma om jag inte åt på sekunden. Jag var på gränsen till graviditetsdiabetes under mina två graviditeter och födde stora (4 kilo) barn. Lösningen var tydlig och enkel: ketogen kost.

Jag uteslöt allt mjöl, bröd, potatis, ris, kakor, bullar, kex och all frukt utom blåbär, hallon och jordgubbar. Mina kolhydrater kom framförallt från gröna bladgrönsaker och ovanjordsgrönsaker.

Jag köpte ketostix för att testa om jag var i ketos. Inom en vecka var jag det; efter tre veckor hade mitt blodsocker normaliserats och jag hade gått ner 5 kilo.

Ännu bättre, jag mådde fantastiskt: klar i huvudet, inga fler arga utbrott av hunger, full av energi, muskelstyrka och knappt ett knyst från min IBS-mage.

Fler oväntade fördelar som jag också associerar med kostomläggningen dök upp inom några månader: min ledvärk lindrades, jag fick inte så mycket träningsvärk efter ett hårt träningspass, inga migränanfall sedan jag la om kosten och min hy kändes mer smidig — jag behövde inte alls använda så mycket hudkräm, trots den kanadensiska vintern.

Jag hade förnekat min kropp det nödvändiga fettet i nästan 30 år och att åter äta fett var som att äntligen smörja upp ett gammalt maskineri. Min kropp älskade det.

Jag måste medge att min långtgående rädsla för fett var min allra största utmaning med LCHF. Jag hade trots allt skrivit hundratals artiklar under min karriär, där jag citerade kända hälsoexperter som hävdade att fett var fienden och att fettsnålt var det enda sättet att äta. Numera känner jag skuld för att jag medverkat till att sprida budskapet om fettsnålt under så lång tid.

Jag känner mig tvingad och angelägen att hjälpa fler människor att uppnå bättre hälsa och att må bra genom att äta lågkolhydrat och MYCKET fett. Sedan jag skrev om att reversera pre-diabetes med LCHF för Reader’s Digest, har jag hjälpt vänner och familj med kosten samt skapat och anpassat recept. Jag säger alltid ”om du inte mår toppen på den här kosten är den kanske inte rätt för dig”. Men nästan alla jag känner som fått handledning eller tips om Diet Doctor skickar sedan ett mejl till mig och berättar om hur bra de mår.

Jag har nu ätit ketogen kost i 18 månader och jag kommer aldrig att gå tillbaka. Jag följer alla råd och det fungerar. Jag äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt; min mat är hälsosam, naturlig och mättande. Jag är stark och i form. Min hälsa är bättre än på många år — inte illa för en kvinna som närmar sig 60.

Och, hurra: vispgrädde i kaffet och krispigt kycklingskinn smakar SÅ gott.


Anne Mullens

Guider

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Kom igång med LCHF – en tvåveckorsutmaning

Mer

Tyckte du om det här inlägget? Ta då en titt på blogginläggen av vår gästskribent dr Evelyne Bourdua-Roy:

Så blev jag LCHF-läkare

”Som läkare råder jag dig att äta mycket fett och att salta rikligt”

Varning: Detta kan orsaka beroende

Video om grunderna i LCHF

Inlägget ”Det gick upp ett ljus för mig” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...