Jump to content

Trillar ur ketos utan anledning

kosthenke

Recommended Posts

Hej

Bakgrund. Jag har märkt att jag har relativt lätt att komma in i ketosfasen, tar ca 3 dagar. Jag är 43 år, 185 cm, man , väger just nu 90kg ca. Har gått ned från 94kg efter tredje veckan, så mycket vätska förstås men då hade jag redan tjyvbantat och motionerat så svårt att säga hur stor andel vätska det var.

Har alltid haft problem att gå ned i vikt annat än vid absurd lågt kaloriintag. Verkar vara samma vid nu. Med absurt låg menar jag intag på 1 000 kalorier eller mindre och promenader under lång tid. Nu kör jag LCHF + IF ca 23/1 de flesta dagarna. Ibland 16/8. Ca 1500 kalorier, och det verkar bita men det går långsamt. 

Det jag märkt är att på ketostix så har jag ibland kommit upp på 8 mmol ganska lätt. Då har jag "reglerat" detta under kontrollerade former, dvs typ en sockerbit i kaffet enbart. Nästa morgon hade jag 4 mmol. Dvs INGET fuskande, utan ett beräknat intag av enstaka kolhydrater. En sockerbit är väl 2-3 kolhydrater .. hoppas jag :)

Så jag låg på 4-8 mmol enligt ketostix under drygt 3 veckor.

Nu till frågan. Det som hänt är att utan anledning (dvs inget fuskande) så har jag trillat ur ketos om man kikar på ketostix när jag åt ca 1500 kalorier per dygn 23/1 och med max ca 20 kolhydrater. Det har hänt flera dagar. Så jag blev lite arg och testade att verkligen gå ur ketos då jag var hembjuden till föräldrarna. Tre dagar senare var jag "inne" i ketos igen. Och nu, trillat ur utan anledning igen.

Mina dagar ser ut ungefär så här. Äter endast en gång på kvällen, med kött och mycket smörstekta grönsaker alternativt mycket sallad, sås. Mest vatten, Te och någon kaffe. Ca 1500 kalorier samt en 40 minuters promenad minst. 

Kan kroppen vara i ketos även om ketostix inte visar det?

I övrig mår jag bra och är konstant mätt, och tycker det är grymt att slippa tänka på både frukost och lunch :)

• Like 1

Välkommen hit, kosthenke! Utan att vara expert på ketos, det finns många andra här som är det, så uppfattar jag att vi hoppar in och ut ur ketos även om vi äter ketogent. Vi är inte gjorda för att vara i ketos hela tiden. Sedan finns det många som strävar efter det av olika orsaker. Anna Hallen har skrivit om detta: http://www.annahallen.se/ar-ketos-normalt-eller-farligt-bra-eller-daligt

• Like 2

Jag tror att för att veta säkert måste du mäta blodketoner... Dvs kroppen blir duktig på att ta hand om och producera precis lagom med ketoner när du behöver dem så att inte slösa energi i onödan.... dvs i början på ketonfasen kissar du ut mycket men det gör det inte alls efter ett tag i ketos...

• Like 4

1 timme sedan, MariaF sade:

Tackar, skall kika på avsnittet om för lite proteiner. När jag kört 23/1 i kombination med lchf har jag ibland undrat hur länge man kan gå utan att äta alls, och kanske blivit sporrad att inte äta tillräckligt. Får testa att säkerställa proteinintaget och återkomma :) 

• Like 2

Jag verkar inte trilla ur ketos... Inte ens efter mitt 50 års firande då jag åt både chocklad tårta , drack öl och vodka...  På lunchen dagen efter var jag fortfarande i ketos iofs inte med så högt värde men i ketos.

Jag mäter iofs bara ketoner ungefär 1 ggr vecka numera då jag tycker stickorna är för dyra.  Men jag mäter blodsocker nästan varje morgon.  Antigen ramlar jag inte ur ketos eller slumpar det sig så att just de gångerna jag mäter har jag tur och är i ketos.   Jag äter strikt och jag tränar mycker...

• Like 2

1 minut sedan, jesper sade:

Jag verkar inte trilla ur ketos... Inte ens efter mitt 50 års firande då jag åt både chocklad tårta , drack öl och vodka...  På lunchen dagen efter var jag fortfarande i ketos iofs inte med så högt värde men i ketos.

Jag mäter iofs bara ketoner ungefär 1 ggr vecka numera då jag tycker stickorna är för dyra.  Men jag mäter blodsocker nästan varje morgon.  Antigen ramlar jag inte ur ketos eller slumpar det sig så att just de gångerna jag mäter har jag tur och är i ketos.   Jag äter strikt och jag tränar mycker...

Mm.. jag tror rent ut sagt att du är en av de som faktiskt förbrukar de kolhydrater du sätter i dig.. dvs vi har ett problem som art, vi har en begränsad förmåga att lagra glukos!

Och vi är f*n inte anpassade för desktop work, rent ut sagt!

Och märk väl.. gamla tiders jordbrukare gjorde av med minimum cirka 3500 Kcal.. på den tiden då häst var högsta teknologiska utveckling av jordbruket!

Soo what to do.. eh, en desktop worker kanske utan motion och sådant på sin höjd drar 1800-2000 Kcal.. dvs cirka hälften.. och då är det lixom hur lätt som helst att komma med råd att reducera främst den mest energirika macronutrienten.. dvs fett!

Rena mattematiken.. grejen är att vi fortfarande som art har problems med att hantera och lagra glukos!

Och när vi väl överskrider vår begränsade förmåga att lagra glukos så får vi metabola problem.. det i sig har fått ett symptomnamn väl känt och erkänt inom den medicinska vetenskapen, nämligen "Metabolt syndrom"!

• Like 2

Mina ketostix är lila men just nu kör jag periodisk fasta med strikt lchf. Lite extremare variant av periodisk 47:1(lunch varannan dag) dock.

Om du vill garantera mer färg på ketostix är mitt tips hård träning och förutom noll kolisar också inte äta för mycket protein vilket kan brytas ner till glukos i för stor mängd.

Om du tränar hårt och äter 90% fett + Någon fet ost eller liknande så måste ketostixen börja färgas. Dricker du stora mängder vatten späder du ut ketonerna i urinen också såklart.

Revidera allt du äter och fråga dig om det inte kan gömma sig kolhydrater någonstans.. : ) 

Citat

Mina dagar ser ut ungefär så här. Äter endast en gång på kvällen, med kött och mycket smörstekta grönsaker alternativt mycket sallad, sås. Mest vatten, Te och någon kaffe. Ca 1500 kalorier samt en 40 minuters promenad minst. 

Kan kroppen vara i ketos även om ketostix inte visar det?

Dra ner på kött och öka fettet. Vad innehåller såsen? Promenera 90 minuter nästa gång... : )

Du är inte i ketos om inte ketostixen ger något utslag alls.

• Like 1

On ‎2017‎-‎07‎-‎19 at 23:02, MrB sade:

Dra ner på kött och öka fettet. Vad innehåller såsen? Promenera 90 minuter nästa gång... : )

Du är inte i ketos om inte ketostixen ger något utslag alls.

Tänkte uppdatera. Såsen är inte boven då jag bara tar en klick av någonting gott, dvs totala carbs blir några enstaka gram. (har vägt) Mest för att ge smak på tallriken, inte att det skall flyta runt. Det jag har gjort nu är att jag säkerställt proteiner ca 80-120g. Kan inte äta fett hursomhelst då jag inte gillar det, men steker gärna i smör och olja. Gärna grädde i blomkålsmos etc. Tar mig en bit ost för att få "upp" fett halten något. Loggar i myfitnesspal och kan se att jag fått upp både fett och protein till någorlunda rätt nivåer. Samt bytte från den dubbla ketostix till den vanliga. Nu är allt som det skall igen. Dvs jag förstår när jag trillar ur för jag slarvade medvetet en gång med en större mängd glass.. men det var semester och fint väder så.. :). Men en dag senare så var jag inne igen på låga 1,5mmol men det räcker ju. Kör längre promenader och stannar till vid utegym och låtsas pressa lite. Men det fungerar.

Återkommer om det blir några avvikelser

Det skummaste är dock att jag blir piggare av att inte äta, dvs periodisk fasta + låga carbs har en märklig effekt. Börjar jag småäta även om det är strikt lchf så blir jag seg. Så .. det motiverar att vänta till kvällen. Tror värmen hjälper till, för så har det alltid varit för mig på sommaren. Skall bli spännande om man kan hålla samma över hösten/vintern.

Tackar för tipsen

• Like 3

2 timmar sedan, kosthenke sade:

Det skummaste är dock att jag blir piggare av att inte äta, dvs periodisk fasta + låga carbs har en märklig effekt. Börjar jag småäta även om det är strikt lchf så blir jag seg. Så .. det motiverar att vänta till kvällen. 

Det är kanske inte så märkligt egentligen. Om du tittar på en "naturrulle" någon gång och studerar lejon och vargar så ser du ju att om de är mätta så ligger de mest och slöar, medans om de inte ätit på ett tag så betér de sig på ett helt annat sätt. Den moderna västerländska medborgaren är ju konstant mätt och belåten och då blir energinivån och orken därefter. Att vara hungrig under en lång tid är nyttigt och ger en uppfriskande pigghet. Man njuter dessutom av nästa måltid på ett helt annat sätt...

• Like 4