Jump to content

Hungrig?!

Karro K

Recommended Posts

Med tanke på att jag försöker komma ur mitt sockerberoende så har jag gjort upp rutiner och matplan men funkar dåligt då jag är vrålhungrig mellan måltiderna.

0800 kaffe med 15 g smör och 15 g kokosfett. 2 ägg med 20 g smör.

11:30 150 g kött, tomat, gurka och 50 g smör

16:30 150 g kött tomat, gurka, paprika och 50 g smör. 

Vrålhungrig kl 14 och på kvällen. Inte sug utan hunger. 

172 lång och väger 72 kg. Vill tappa en del kg och det känns som jag inte kan trycka i mig mer fett pågrund av det. 

Om ditt mål är att komma ifrån sockerberoende, ska du aldrig tillåta dig att vara hungrig. För stor risk att du börjar äta fel saker då... Hjälper det om du äter ett kokt ägg med smör eller majonnäs klockan 14 och ett på kvällen? Som jag ser det, har du två möjliga alternativ, som har en rimlig chans att funka. Antingen äter du något extra när du blir hungrig, eller så äter du mer till lunch och middag, så att du håller dig mätt längre. Tomat, gurka och paprika är goda tillbehör och det är inget fel på dessa. Däremot, är de kanske inte de mest mättande grönsakerna. Testa om någon varm grönsak mättar bättre, som kokt broccoli eller gräddstuvad vitkål. Inte säkert, jag tror att vi är olika där, men det kan vara värt att försöka.

• Like 6

Du har inte så ruskigt många kilon att ta av så då kan det bli svårare. Nu minns jag inte om du skrivit hur gammal du är men det finns lite olika hormonella faser som också kan ställa till det, klimakteriet t ex. Du skrev tidigare att du "klarade 4 veckor sist" innan du ramlade tillbaka och drog på dig 10 kg. Skulle tro att din kropp uppfattar att du bantar och sannolikt har bantat många gånger vilket också försvårar viktnedgång. För mig har kroppens otrygghet bidragit till hunger och, för all del, sug. Det har tagit lång tid att få den att svara an på justeringar. Inte heller blev jag smal trots att jag till slut gått ner mina kilon. Om du vill kan du läsa mer i tråden:

Du kanske ska fokusera på att få kroppen trygg innan du tar tag i vikten? Fast det är svårt, jag vet. Man vill så gärna bli av med kilona NU... Så jag tror att om du ska bli mätt så kanske du måste trycka i mer fett i alla fall. EVS förslag med varma grönsaker (varm mat) är bra men personligen gillar jag ugnsrostad vitkål bättre än gräddstuvad.

• Like 3

2 timmar sedan, Karro K sade:

Med tanke på att jag försöker komma ur mitt sockerberoende så har jag gjort upp rutiner och matplan men funkar dåligt då jag är vrålhungrig mellan måltiderna.

0800 kaffe med 15 g smör och 15 g kokosfett. 2 ägg med 20 g smör.

Vrålhungrig kl 14 och på kvällen. Inte sug utan hunger. 

172 lång och väger 72 kg. Vill tappa en del kg och det känns som jag inte kan trycka i mig mer fett pågrund av det. 

Mitt förslag.. bara som ett test;

Kaffe med 15 gram smör och 15 gram koksfett, 3 ägg och 20 gram smör.

200 gram kött, tomat, gurka, och 50 gram smör.

200 gram kött/fisk/fågel, tomat, gurka, paprika och 50 gram smör.

Det blir i runda slängar cirka 1800 Kcal!

Energi kcal: 1725,50

pie.php?s1=24&s2=430&s3=1279&s4=0&ix=150

150Gram Smör 80% fett
150Gram Ägg kokt
50Gram Gurka
50Gram Paprika röd
50Gram Tomat
400Gram Fläskkotlett gris fett bortskuret

• Like 4

Du kaloriräknar och gramräknar vilket Dr Jason Fung säger att man inte ska.

Jag äter mig proppmätt på LCHF och sedan ökar jag istället intervallet till nästa måltid succesivt. Läs på om periodisk fasta istället för att räkna gram och kalorier.

När du äter, skall du äta dig riktigt mätt. Vill du sedan förlora vikt skall du fasta länge tills nästa måltid. 

Citat

Köttet skall innehålla fett och inte vara rent protein. Små mängder tomat. Lägg till mer ost, smör eller valfritt fett...

• Like 2

14 minuter sedan, MrB sade:

Du kaloriräknar och gramräknar vilket Dr Jason Fung säger att man inte ska.

Jag äter mig proppmätt på LCHF och sedan ökar jag istället intervallet till nästa måltid succesivt. Läs på om periodisk fasta istället för att räkna gram och kalorier.

När du äter, skall du äta dig riktigt mätt. Vill du sedan förlora vikt skall du fasta länge tills nästa måltid. 

Köttet skall innehålla fett och inte vara rent protein. Små mängder tomat. Lägg till mer ost, smör eller valfritt fett...

Det var dock ett ärligt inlägg som man sen kan räkna lite på!

Och då hamnar man lite såhär;

Energi kcal: 1552,00

pie.php?s1=24&s2=319&s3=1219&s4=0&ix=150

150Gram Smör 80% fett
50Gram Gurka
50Gram Paprika röd
50Gram Tomat
300Gram Fläskkotlett gris fett bortskuret
100Gram Ägg kokt

• Like 1

Jag äter inte mejerier för det triggar igång mitt sötsug. Jag har kört både 16:8 och warrior diet förut men tyvärr tror jag även att det är en grej som är farlig för mig för då hinner jag bli hungrig. Ska testa lite mer kött och hålla mig borta från kycklingfilen! Tack för svar ?

• Like 2

Blir du ordentligt mätt på ovanstående måltid?

Att du blir vrålhungrig så kort tid efter låter som en typisk kolhydratätare. 3h-intervall.

Mät om du är i ketos med ketostix. Är du inte det kan den sk "vrålhungern" inträffa när kolhydraterna i kroppen är förbrukade.

Blodsocker upp och blodsocker ned. Bättre att verifiera att du är i ketos för att blodsockret skall ligga som en rak linje.

Har aldrig känt vrålhunger i ketos någonsin men däremot hanterbar hunger.

Med risk för att låta som en pappegoja, "feta till måltiden" ännu mer och öka på mängden så att du går mätt länge på den. Lägg upp fina räknediagram på dygnets timmar och släng gramberäkningarna i papperskorgen. :)

10 minuter sedan, MrB sade:

Blir du ordentligt mätt på ovanstående måltid?

Att du blir vrålhungrig så kort tid efter låter som en typisk kolhydratätare. 3h-intervall.

Mät om du är i ketos med ketostix. Är du inte det kan den sk "vrålhungern" inträffa när kolhydraterna i kroppen är förbrukade.

Blodsocker upp och blodsocker ned. Bättre att verifiera att du är i ketos för att blodsockret skall ligga som en rak linje.

Har aldrig känt vrålhunger i ketos någonsin men däremot hanterbar hunger.

Med risk för att låta som en pappegoja, "feta till måltiden" ännu mer och öka på mängden så att du går mätt länge på den. Lägg upp fina räknediagram på dygnets timmar och släng gramberäkningarna i papperskorgen. :)

Jo jag är maxad på ketostickorna så i ketos är jag. Kroppen har tömt rejält med vätska också så egentligen äter jag väl rätt. Jag var inte såhär hungrig sist men då åt jag ca 200 g tillsatt fett vilket gjorde att vågen stod still. Sen lyckades jag ju inte mer än 4 veckor heller. .

• Like 2

3 timmar sedan, Karro K sade:

Jo jag är maxad på ketostickorna så i ketos är jag. Kroppen har tömt rejält med vätska också så egentligen äter jag väl rätt. Jag var inte såhär hungrig sist men då åt jag ca 200 g tillsatt fett vilket gjorde att vågen stod still. Sen lyckades jag ju inte mer än 4 veckor heller. .

Du äter ketogent iallafall, det är vad man ser på diagrammet.. dvs 70-80E% av din energi kommer från fett och kolhydraterna är minimala!

Vilket i normala fall brukar leda till att det uppstår ketonkroppar!

Sen så valde jag kotletter med fettranden bortskuren, för så ser de flesta ut i dag i affären.

Iallafall.. hunger brukar i vanligaste fall betyda att man äter för lite mat.

Men.. lixom MrB föreslår.. börja med att ät tills du är mätt och hellre karreskivor i stället för kyckling.

Och först när apetiten sjunker/det dröjer länge innan du blir hungrig igen, då kan det vara dags att antingen slopa en måltid eller minska på portionerna.

För tanken med LCHF at best, är ju att man skall kunna ta en del av lagren.. om sådana finns i överflöd!

Och kyckling är dessutom ännu kalorifattigare än de kallorifattiga fettfria kotletter jag använde som exempel, så din dagsranson hamnar nog mer ner mot 1300Kcal?

• Like 1

37 minuter sedan, Karro K sade:

Idag gjorde jag ett test och körde ett paket bacon, 2 stekta ägg och 25 g smör till lunch. Stod mig bra mycket längre! 

Bra så.. Rom byggdes inte på en dag!

Iallafall, MrB har ioförsej rätt.. men kalorierna och grammen är där hur som helst.. och det kan vara det svåra att komma fram till.. dvs tills man får det där ögonmåttet som gör att man kan bedöma hur mycket utav vad man behöver i en lagom portion för att stå sig åtminstone tills nästa planerade måltid!

Och för att det skall hända så kan man få lov att utöka sin repetoar av måltidsingredienser/smakpreferenser/antalet måltider per dag/samt litta annat ditten o datten!

Anledningen till att jag säger/skriver så är.. jag är fullt medveten om att vi kommer från olika matvanor!

Och den enklaste fasen, nu pratar vi LCHF altså är den första.. och vad jag räknat ut på ett ungefär är iallafall vad så gott som alla skulle beteckna som en "ketogen diet"!

Och sen så kommer vi till det svåra.. dvs efter de där första veckorna som regel går om inte bra men iallafall funkar så länge motivationen finns kvar och inget socialt stör det hela!

Då skall man om allt fallit på rätt plats dels bytt macronutrienter, äta ofta helt annan mat än innan, fått nya smakpreferenser och sen oxå en social kontext där att det där funkar!

I regel.. cirka 99,99 pocent så funkar det inte så!

Utan man tar ett steg i taget!

• Like 1

Ja efter att det inte längre är nyhetens behag är det en svår period. Vetefan hur så många lyckas. Fick iallafall en jäkla prövning idag när vi var på kalas och det serverades tårta och fika i överflöd. Blev dessutom 2 timmar sen med middagen. Men jag drack enbart svart kaffe och tittade länge på tårtan ?

• Like 7

10 timmar sedan, Karro K sade:

Problem nr 1 är hungern men den verkar du få under kontroll. kul. Ät mer och njut.

Jag tror dock inte på din metod för viktminskning eller sambandet som du gör ovan. Du gör ett direkt samband mellan 200g extra fett och att du inte tappar vikt. Du kommer att komma till slutsatsen att du måste minska gram nästa måltid, bli hungrig igen och komma tillbaka till ruta ett.

https://intensivedietarymanagement.com/difference-calorie-restriction-fasting-fasting-27/

Anledningen till att du bara klarar 4 veckor är kanske att du försöker dig på 2 uppgifter direkt. Bli mätt och gå ner i vikt. Börja med att gå över till LCHF och bli mätt. När du är trygg i det kan du successivt dra ner på antalet måltider(inte gram/kalorier per måltid). Du går kanske ut för hårt.

• Like 6

2 timmar sedan, Karro K sade:

Ja efter att det inte längre är nyhetens behag är det en svår period. Vetefan hur så många lyckas. Fick iallafall en jäkla prövning idag när vi var på kalas och det serverades tårta och fika i överflöd. Blev dessutom 2 timmar sen med middagen. Men jag drack enbart svart kaffe och tittade länge på tårtan ?

Ja altså.. alla lyckas inte!

Men om jag får lov att gissa så är det främst de som tror att ju mer fett, ju bättre, det är lixom inte sant det heller.. men de blir fruktansvärt mätta och märker så småningom att de blir tvungna att dra ner på portionerna/alternativ utesluta någon måltid!

Och om du funderat på fas 2 där man kan tillföra mer kolhydrater efter ketoadaption och eventuell viktnedgång så behöver du inte bekymra dig, du har redan stiftat bekantskap med den kontexten.. och problemet är snarare att minimera de tillfällena!

9 timmar sedan, Zepp sade:

Ja altså.. alla lyckas inte!

Men om jag får lov att gissa så är det främst de som tror att ju mer fett, ju bättre, det är lixom inte sant det heller.. men de blir fruktansvärt mätta och märker så småningom att de blir tvungna att dra ner på portionerna/alternativ utesluta någon måltid!

Och om du funderat på fas 2 där man kan tillföra mer kolhydrater efter ketoadaption och eventuell viktnedgång så behöver du inte bekymra dig, du har redan stiftat bekantskap med den kontexten.. och problemet är snarare att minimera de tillfällena!

Nej jag tänkte mer på bristen av motivation efter ett tag, att man ger upp och skiter i det helt. Jag har inte tänkt äta mer kolhydrater för jag tål fasen inte det. 

• Like 2