MrB Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 Hej! Hittade lite äldre trådar om periodisk fasta men tänkte starta en ny där jag berätta om mitt eget nuvarande äventyr. Dela gärna med er av egna äventyr inom lchf och fasta eller kom med synpunkter. Jag = Man 40 år. ca 190cm, 125 kg innan äventyrets start. Tidigare lchf-erfarenheter: Ca ett år, sedan osunt leverne i 1-2 år pga svag karaktär däremot ganska mycket gym, löpning, racketsport. Äventyret senaste 2-3 månadenerna(ungefär, har ingen exakt dagbok): En månad lchf och träning några gånger i veckan. Instant ketos. Därefter inspirerad av Dr Jason Fung och Ernefelt. Börjar försiktigt med att ta bort frukost och kvällsmat i en dag(ohh radikalt). Sedan 3 dagar 18:6. (lunch + middag) En vecka 23:1.(bara lunch eller middag) En till vecka 23:1 med en heldag 24:0 dvs hel fastedag. Veckan därpå 2 dagar 23:1, 3 dagar 24:0 (3 dagar ingen mat, personlig trofé) Därefter 2 dagar 23:1. (lördag, söndag) Sedan nuvarande vecka där jag i princip kört 47:1 eller (lunch varannan dag). Vikt just nu är 105 kg. De dagar jag äter har jag orkat jogga milen lite lätt, spela badminton men inte kört något gym än. Arbetar 8h dagen mm. Observationer: Fascinerande lite hungerkänslor. Skulle förmodligen kunna klara 7 dagar lätt men är fortfarande lite feg för att ta klivet. Är mer intresserad av fortsatt 47:1 under en lång period. Munnen har alltid en dålig smak, hur mycket man än borstar tänderna eller dricker té eller liknande. Lågt blodtryck ibland, känns när man reser sig. Inte obehagligt men lite pinsamt på arbetsplatsen ifall man skulle braka i marken. Måltiderna är standard lchf men lite mer fettmaximerade än medel. Räknar inte kalorier utan äter mig mätt. Blir jag orolig för att det döljer sig någon kolhydrat när jag äter ute, gör jag ett ketostixprov på mig själv och har varit lila varje gång hittills. På det sociala planet har jag observerat det Dr Jason Fung varnat för, nämligen att man skall vara diskret när man pratar om fasta. Omgivningens reaktioner består ofta i panikartade uttryck och hintar om ätstörningar, anorexi och svält. Någon som har bra tips för magnesium och salter? Jag använder just nu resorb vilket innehåller glukos och e-ämnen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Det verkar som du har hittat något som fungerar bra för dig. Det är ju det som är grejen, eller hur? Lycka till, önskar jag. Jag fastar hela arbetsdagen och äter när jag kommer hem efter 16.00. Fungerar bra mycket bättre än kaloriräknande. Aldrig hungrig på dagen, och inga dippar i fysisk och mental energi. Äter liberal LCH med ett och annat felsteg i sociala sammanhang. Det är lustigt att omvärlden skriker svält och anorexi när man kan visa upp en matsäck kring midjan. Men, jo, det har jag också råkat ut för. Men jag berättar gladeligen om min fasta för den som orkar höra på. För mig är fokus hälsofördelarna. Jag går inte ned i vikt. Vilket antyder att jag borde fasta mer. Som mest har jag fastat 10 dagar. Inga större problem, förutom att man blir en trist person socialt. Jag kokar benbuljong och saltar bra på den. Har små lådor i frysen som tinar fort. Men det är ju ett meck, förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Darenius Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 "Munnen har alltid en dålig smak". Jag slutade med tandkräm för många år sedan. Använder istället bikarbonat. Min andedräkt blev bra. Hustrun har sedan dess aldrig gjort några anmärkningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 On 2017-07-21 at 09:08, Tureborgaren sade: Som mest har jag fastat 10 dagar. Inga större problem, förutom att man blir en trist person socialt. För att humöret går ner pga hunger eller att du inte kan delta i den sociala aktiviteten mat? Kanske bägge? Är intresserad av att någon gång göra 7 dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 On 2017-07-21 at 20:15, Jan Darenius sade: "Munnen har alltid en dålig smak". Jag slutade med tandkräm för många år sedan. Använder istället bikarbonat. Min andedräkt blev bra. Hustrun har sedan dess aldrig gjort några anmärkningar. Främst tänkte jag för egen del. Det är en torr och dammig smak i munnen när man inte ätit på länge och den är svår att få bort. Beror kanske att saliven inte får jobba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 1 timme sedan, MrB sade: För att humöret går ner pga hunger eller att du inte kan delta i den sociala aktiviteten mat? Kanske bägge? Är intresserad av att någon gång göra 7 dagar. Jo, det är mycket umgänge som pågår kring mat, märker man när man fastar. Fikapolarna har svårt att njuta av sina wienerbröd när man sitter där med ett glas vatten. Och det gäller att passa in längre fasteperioder mellan storhelger och födelsedagar, och gud vet allt. Januari var inget större problem. Tror jag fick in de tio dagarna mellan skolavslutning och midsommar... Humöret har jag inte haft några problem med. Och ingen huvudvärk eller svåra hungerkänslor. Lite sug i magen dämpas lätt med varm buljong. Ingen hård träning men promenader varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 För många år sedan ägnade jag mig åt en årlig utrensningsfasta. Konceptet då var ofta fastepaket man kunde köpa på hälsokosten men jag klarade mig med örtte, buljongtärningar och väldigt utspädd äpplejuice. Med min kunskap idag skulle jag möjligen behålla örtteet och skippa resten men det hör inte hit. Man skulle hålla sig under 400kcal/dygn för där ligger tydligen gränsen för hungerkänslorna och jag tror jag låg på runt 200kcal/dygn. Varje år i 10års tid körde jag detta koncept, som mest 27 dagar i rad och mådde jättebra! Jag kan rekommendera en längre fasta (fast kanske utan juice och med kvalitativ buljong, den var förresten för näringens skull); minns att jag mådde fantastiskt bra under och efter men det var vääääldigt tråkigt just när man gjorde det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 Det att man mår så bra är väl att man hamnar i djup ketos... Det går att uppnå utan att fasta också... Men det jag undrar ( har frågat här tidigare...) om man uppnår fastans fördelar också. dvs den läkande effekten bara genom att vara i ketos eller om det faktiskt förutsätter fasta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Author Share Posted July 23, 2017 10 timmar sedan, jesper sade: Det att man mår så bra är väl att man hamnar i djup ketos... Det går att uppnå utan att fasta också... Men det jag undrar ( har frågat här tidigare...) om man uppnår fastans fördelar också. dvs den läkande effekten bara genom att vara i ketos eller om det faktiskt förutsätter fasta. Vill minnas att Fung menade att du under lchf-kost producerar du ca 30% insulin av normalt ätande(talriksmodellen). Under fasta är det ju absolut noll. Din fettförbränning går direkt mot reserven och inte mot kosten. Själv har jag diabetiker i släkten så jag vill vara proaktiv och besegra sjukdomen innan den ens börjar dyka upp. Med lchf och fasta så ger man inte den sjukdomen en chans att etablera sig. Även om man brukar säga att fasta och lchf är "kusiner" så finns det ganska mycket skillnader. Det viktigaste jag observerat är att genom att först gå på strikt lchf sedan fasta gör det extremt mycket enklare. 4-dagars fasta var inte den kamp jag hade föreställt mig. Hänsvisar till Dr Fung om du vill veta mer om skillnaderna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Author Share Posted July 23, 2017 20 timmar sedan, MariaF sade: För många år sedan ägnade jag mig åt en årlig utrensningsfasta. Konceptet då var ofta fastepaket man kunde köpa på hälsokosten men jag klarade mig med örtte, buljongtärningar och väldigt utspädd äpplejuice. Med min kunskap idag skulle jag möjligen behålla örtteet och skippa resten men det hör inte hit. Man skulle hålla sig under 400kcal/dygn för där ligger tydligen gränsen för hungerkänslorna och jag tror jag låg på runt 200kcal/dygn. Varje år i 10års tid körde jag detta koncept, som mest 27 dagar i rad och mådde jättebra! Jag kan rekommendera en längre fasta (fast kanske utan juice och med kvalitativ buljong, den var förresten för näringens skull); minns att jag mådde fantastiskt bra under och efter men det var vääääldigt tråkigt just när man gjorde det. Har sett att apotea eller liknande säljer "fasta" som en produkt. Kan man inte kränga mat till konsumenten kan man ju sälja de "livsviktiga" vitaminerna. Så jag håller med dig om att örttéet räcker gott. Någon dag kände jag att jag drack mycket och att mycket vatten gick igenom systemet hela tiden. Magnesium och salter är väl det enda som man kan kolla upp så man inte blir uttorkad och att kroppen behåller vätskan man dricker ett tag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Author Share Posted July 23, 2017 20 timmar sedan, MariaF sade: För många år sedan ägnade jag mig åt en årlig utrensningsfasta. Konceptet då var ofta fastepaket man kunde köpa på hälsokosten men jag klarade mig med örtte, buljongtärningar och väldigt utspädd äpplejuice. Med min kunskap idag skulle jag möjligen behålla örtteet och skippa resten men det hör inte hit. Man skulle hålla sig under 400kcal/dygn för där ligger tydligen gränsen för hungerkänslorna och jag tror jag låg på runt 200kcal/dygn. Varje år i 10års tid körde jag detta koncept, som mest 27 dagar i rad och mådde jättebra! Jag kan rekommendera en längre fasta (fast kanske utan juice och med kvalitativ buljong, den var förresten för näringens skull); minns att jag mådde fantastiskt bra under och efter men det var vääääldigt tråkigt just när man gjorde det. Kan man arbeta och fungera som vanligt under en 27-dagarskur? Själv arbetar jag med ett ganska stillasittande arbete... Eller är det en inom ramen för en avslappnad semester? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 1 timme sedan, MrB sade: Eller är det en inom ramen för en avslappnad semester? De första åren höll jag på 7-10 dagar, lite beroende på hur det såg ut med olika aktiviteter (avråder från att bryta fastan dagen innan ett öl och chipskalas och vräka i sig av just det... ) men de senare åren blev det allt längre och så nåt år ville jag testa hur länge jag stod ut och det blev 27 dagar. Kontorsjobb + Friskis&Svettis gick bra. Minns att jag var frusen och att efter ett antal dagar så blev jag väldigt lös i magen (vatten) så planera för att vara nära en toalett hela tiden. Jag tror att just buljong, om än av bättre kvalitet än den jag använde då, är bra för näringen. Vill man ha nån juice för omväxlingen kan nog grönsaksjuice vara bättre än äpplejuice. Konceptet med fastepaket (fruktjuice, grönsaksjuicer och buljong) var väldigt vanligt på 80-talet. Nu pratas det inte om den typen av fasta längre, nu är det 5:2, 16:8 osv. Då var det utrensning/detox som var på modet. Ju sämre man mådde tredje dagen, desto mer "behövde" man det. Jag mådde aldrig dåligt, blev bara frusen och lite matt. Men efter en sån kur, rackarns vad pigg jag blev! Sen kom barnen och efter det har det inte blivit av även om jag funderat på det ibland. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Author Share Posted July 23, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: De första åren höll jag på 7-10 dagar, lite beroende på hur det såg ut med olika aktiviteter (avråder från att bryta fastan dagen innan ett öl och chipskalas och vräka i sig av just det... ) men de senare åren blev det allt längre och så nåt år ville jag testa hur länge jag stod ut och det blev 27 dagar. Kontorsjobb + Friskis&Svettis gick bra. Minns att jag var frusen och att efter ett antal dagar så blev jag väldigt lös i magen (vatten) så planera för att vara nära en toalett hela tiden. Jag tror att just buljong, om än av bättre kvalitet än den jag använde då, är bra för näringen. Vill man ha nån juice för omväxlingen kan nog grönsaksjuice vara bättre än äpplejuice. Konceptet med fastepaket (fruktjuice, grönsaksjuicer och buljong) var väldigt vanligt på 80-talet. Nu pratas det inte om den typen av fasta längre, nu är det 5:2, 16:8 osv. Då var det utrensning/detox som var på modet. Ju sämre man mådde tredje dagen, desto mer "behövde" man det. Jag mådde aldrig dåligt, blev bara frusen och lite matt. Men efter en sån kur, rackarns vad pigg jag blev! Sen kom barnen och efter det har det inte blivit av även om jag funderat på det ibland. Enormt imponerande med 27 dagar. Låter fortfarande som något fullkomligt galet för mig rent mentalt men det är förmodligen en grym hälsokur och reset för kropp och immunförsvar. : ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 10 timmar sedan, MrB sade: Enormt imponerande med 27 dagar. Låter fortfarande som något fullkomligt galet för mig rent mentalt men det är förmodligen en grym hälsokur och reset för kropp och immunförsvar. : ) Kanske prova en 7-dagarskur? Använd gärna ett par dagar innan till att minska maten och trappa upp på samma sätt, 2-3 dagar, efteråt. Vem vet, nästa gång kanske du fixar 12 dagar, sen 17...? Jag började inte med 27 dagar, det var ett test efter 7-8år (gjorde en fasta årligen). För mig blev det ett bra avbrott för sockersuget också, lättare att stå emot efteråt. Och jag fastade alltid på vårkanten, mars-april, för det skulle vara så. Naturen gick på sparlåga på vintern för att komma med full kraft när värmen kom, typ. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 27, 2017 Author Share Posted July 27, 2017 7 dagar sedan jag skapar tråden. Fortsätter stabilt 47:1 och det börjar kännas stabilt och det vardagliga och normala. Springrunda igår ca en mil men uttorkad de sista 2km:arna. Törstig trots att jag druckit mycket innan. Gympass idag där jag presterar sämre än vanligt men har varit borta länge och det är en hel fastedag idag så lite förväntat är det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Bara att kämpa på. Jag har inga problem att fasta och träna längre... även ganska hård träning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 27, 2017 Author Share Posted July 27, 2017 42 minuter sedan, jesper sade: Bara att kämpa på. Jag har inga problem att fasta och träna längre... även ganska hård träning. Berätta gärna vilken fasta du kör och vilken typ av träning..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 I princip alltid 16:8 , Mellan varven några dygn. Tränar löpning, styrketräning och kampsport, totalt ca 14 timmar vecka, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 27, 2017 Author Share Posted July 27, 2017 1 timme sedan, jesper sade: I princip alltid 16:8 , Mellan varven några dygn. Tränar löpning, styrketräning och kampsport, totalt ca 14 timmar vecka, Har du några knep för att få upp orken om man inte ätit på ca en dag eller två? Man får ju inte den där gratisskjutsen med energi som man kan få om man ätit någon/några timmar innan. Kanske exploatera hungern så som rovdjur gör? : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Nycklen för mig är lugn uppvärmning i ca 20 min sedan funkar det kanon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 Uppdaterar status. Nu: 97,5kg Har kört 5 veckor exakt nu med 47:1. 47h fasta 1h mat. Lyckades för några dagar sedan springa 14km helt fastande. Lagade mat åt dottern och mycket annat och mycket energi. Var inte ett dugg trött eller hungrig. Skulle inte tro själv att det var möjligt för någon månad sedan. Har kollat på Jason Fungs "salt scare" och lyckats få i mig mycket salt och vatten hela tiden. Speciellt vid träning. Periodvis är man lite trött och hungrig. Men inget oövervinnerligt. Vissa gånger har den där timmen i 47:1 varit mycket längre. Ibland upp till 5h men det tror jag påverkar marginellt. När man äter skal äta länge och bli riktigt mätt och nöjd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 On 2017-07-23 at 07:14, jesper sade: Det att man mår så bra är väl att man hamnar i djup ketos... Det går att uppnå utan att fasta också... Men det jag undrar ( har frågat här tidigare...) om man uppnår fastans fördelar också. dvs den läkande effekten bara genom att vara i ketos eller om det faktiskt förutsätter fasta. Det jag läst om autofagi så är det viktigt att man drivet glukagon är aktivt ganska länge. Kanske är det möjligt med absolut rent kokosfett. Så fort insulin utsöndras i liten mängd så har man ju ett problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 25 minuter sedan, RobertAnd sade: MrB, hur ser din fasteplan ut? Jag känner mig inspirerad att prova ADF (alternate daily fasting). Har du några tips? Citerat från den andra tråden. Det enda jag har att säga om alternate day är att man stegar sig in i det och kör. Det skiljer sig förmodligen inte från andra fastor. Min variant är lite hårdare kanske då jag bara får äta en måltid under matdagen medans alternate day får man äta hela dagen. Mycket salt och vatten rekommenderas. Ännu mer vid träning. Saltshots passar bättre. Vad jag vet har benbuljong kalorier. Då kan det bara konsumeras vid måltid. När man bryter fastan kan man börja en 30-40 minuter innan måltid med äppelcidervinäger och en liten förrätt för att värma upp. Även tid att vila efter en måltid. En måltid är en ganska stor ritual för matsmältningssystemet då det legat i vila i ca 47h. Efter måltid känner man sig ofta som ett lejon på savannen som precis festat loss. Så planera inte något stressrelaterat då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Att träna upp sig för fasta verkar vara viktigt. 16:8 är en daglig rutin numera, tänker inte ens på det. Men jag märker att trötthet ofta kommer runt 18 h, men ibland går upp till 24 h utan problem. Det jag behöver göra är nog som du säger att köra på bara. Men p.g.a. semester och sjukdom har jag försummat träning, så jag behöver få in några bra veckor med träning också. Tanken är att fasta de dagarna jag inte tränar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 9 minuter sedan, RobertAnd sade: Att träna upp sig för fasta verkar vara viktigt. 16:8 är en daglig rutin numera, tänker inte ens på det. Men jag märker att trötthet ofta kommer runt 18 h, men ibland går upp till 24 h utan problem. Det jag behöver göra är nog som du säger att köra på bara. Men p.g.a. semester och sjukdom har jag försummat träning, så jag behöver få in några bra veckor med träning också. Tanken är att fasta de dagarna jag inte tränar. Salt och vatten. Alla, inkluisive jag själv, har lite saltskräck i oss. Därför tar man inte så mycket som behövs. Som jag gjort enligt första inlägget så trappar man upp det successivt, men vissa går ju ut hårt direkt. När jag körde min 3-4 dagars fasta så var det inte planerat. Jag bara fortsatte för att det aldrig kom någon hunger. Varför inte plocka poäng, tänkte jag... Du kan träna och fasta. I början sänker du kraven på dig själv i träningen och åter igen vattnar och saltar mycket. Efter ett tag kan du träna som vanligt. Fettreserven är en mer eller mindre oändlig energikälla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Ok, jag ska pröva salt, det kan vara en faktor. Kanske riktigt mineralvatten skulle vara bra? Träna fastande är ok, men det är omöjligt att bygga muskler utan att äta protein inom ca 24h efter styrkepass. Jag har tappat en del muskler på två månader, så behöver få igång dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 22 minuter sedan, RobertAnd sade: Ok, jag ska pröva salt, det kan vara en faktor. Kanske riktigt mineralvatten skulle vara bra? Träna fastande är ok, men det är omöjligt att bygga muskler utan att äta protein inom ca 24h efter styrkepass. Jag har tappat en del muskler på två månader, så behöver få igång dem. Enligt Fung bygger man på nästa gång man äter. Men du kan ju konditionsträna och sedan styrketräna precis innan det är dags för måltiden/festen. Men såklart, vill du bygga enormt så är kanske lång fasta inte helt optimalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 1 minut sedan, MrB sade: Enligt Fung bygger man på nästa gång man äter. Men du kan ju konditionsträna och sedan styrketräna precis innan det är dags för måltiden/festen. Men såklart vill du bygga enormt så är kanske lång fasta inte helt optimalt. Precis, det metabola fönstret för proteinsyntes är upp till 24h faktiskt. Så det är ingen brådska att äta. Men om jag tränar varannan dag, så måste jag likväl äta varannan dag. Någon gång måste man få i sig allt det där proteinet. Det kanske är bäst att nöja sig med 24h i några veckor. Lite muskler börjar brytas ner efter 24h fasta. Inget problem om man vill gå ner mycket i vikt, men ett problem när man vill göra body recomposition. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 On 2017-07-23 at 08:14, jesper sade: Men det jag undrar ( har frågat här tidigare...) om man uppnår fastans fördelar också. dvs den läkande effekten bara genom att vara i ketos eller om det faktiskt förutsätter fasta. Förmodligen krävs det fasta, eller åtminstone kalorirestriktion, för att uppnå fördelarna. Att artificiellt höja ketonvärdet genom att äta massa fett kan ha motsatt effekt. Här är en lång och djuplodande artikel om skillnaden på exogenous och endogenous ketones: https://optimisingnutrition.com/2016/08/08/how-to-make-endogenous-ketones-at-home/ Några highlights: Endogenous ketosis occurs when we go without food for a significant period. Our insulin levels drop, and we transition to burning body fat and ketones in our blood rise. Exogenous ketosis occurs when we drink exogenous ketones or consume a ketogenic diet. Looking at the glucose and ketones together in terms of TOTAL ENERGY was a bit of an ‘ah ha’ moment for me. It helped me to understand why people like Thomas Seyfried and Dominic D’Agostino always talk about the therapeutic benefits and the insulin lowering effects of a calorie restricted ketogenic diet. While fat doesn’t normally trigger an insulin response, it seems that excess unused energy, regardless of the source, will trigger an increase in insulin to reduce the TOTAL ENERGY in the blood stream. I am concerned that if people continue to enthusiastically zealously focus on pursuing higher blood ketones “through whatever means you can” in an effort to amplify fat loss they will promote excess energy in the bloodstream which will lead to insulin resistance and hyperinsulinemia. the real magic of ketones When we deplete glucose we train our body to produce ketones. This is where autophagy, increased NAD+ and SIRT1 kicks in to trigger mitochondrial biogenesis and ENDOGENOUS ketone production (i.e. the free ones).[27] The REAL magic of ketosis happens when all these things happen and ketones are released as a byproduct. I do not believe that simply adding EXOGENOUS ketones will have nearly as much benefit to your mitochondria, metabolism and insulin resistance as training your body to produce ENDOGENOUS ketones in a low energy state. Everything improves when we train our bodies to do more with less (e.g. fasting, high-intensity exercise, or even better fasted HIIT). Resistance to insulin will improve as your insulin receptors are no longer flooded with insulin caused by high TOTAL ENERGY building up in your bloodstream (i.e. from glucose, ketones and even free fatty acids). Driving up ketones artificially through EXOGENOUS inputs (treating the symptom) does NOT lead to increased metabolic health or mitochondrial biogenesis (cure) particularly if you are driving them higher than normal levels and not using them up with activity. You may be able to artificially mimic the buzz that you would get when the body produces ketones ENDOGENOUSLY, however, it seems you may just be driving insulin resistance and hyperinsulinemia if you follow a “MORE is better” approach. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 25 minuter sedan, RobertAnd sade: eller åtminstone kalorirestriktion, för att uppnå fördelarna. Med kalorirestriktion bör det väl vara omöjligt att hålla insulin borta? Är det inte en av förutsättningarna för att åstadkomma autofagi? Man måste få glukagon under en längre period. Därför måste insulinet bort. Citat Denna ökning av glukagon stimulerar autofagiprocessen. Faktum är att fasta (ökat glukagon) ger det största lyftet av autofagi. http://www.kostdoktorn.se/hur-du-fornyar-din-kropp-fasta-och-autofagi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-growth-hormone-physiology-part-3/ Den här handlar om fasta och tillväxthormon. Kan vara intressant för dig som byggare RobertAnd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 11 minuter sedan, MrB sade: Med kalorirestriktion bör det väl vara omöjligt att hålla insulin borta? Nja, jag menade att om man helt enkelt äter mindre än man man gör av med, så kommer man vara i ketos åtminstone på morgonen när man vaknar. Folk är i ketos på alla möjliga dieter, bara de håller 500-600 kcal underskott i några dagar. Då får man i all fall en del av fördelarna, viss autofagi pågår. Men inte samma kraft som i fasta dock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Och det omvända, om man konsumerar exogena ketoner, d.v.s. en ketogen kost, och samtidigt kaloriöverskott, så missar man fördelarna och riskerar lika många nackdelar som vem som helst som äter sig fet. Energiöverskott, oavsett varifrån denna energi kommer, ger insulinresistens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 37 minuter sedan, MrB sade: https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-growth-hormone-physiology-part-3/ Den här handlar om fasta och tillväxthormon. Kan vara intressant för dig som byggare RobertAnd. Tack, mycket bra artikel. Det här är högintressant: "Rather, fasting has the potential to unleash the anti-aging properties of HGH without any of the problems of excessive HGH (prostate cancer, increased blood sugar, increased blood pressure). For those interested in athletic performance, the benefits are even greater." Jag sökte vidare och hittade den här: https://www.jackedfactory.com/intermittent-fasting-testosterone-hgh/ Enligt de studier de hänvisar till så finns det ännu fler fördelar med fasta. Bl.a. att äta, oavsett vad man äter, minskar testosteron. Mindre testosteron = mindre muskler, och en hel del andra problem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 3 timmar sedan, RobertAnd sade: Bl.a. att äta, oavsett vad man äter, minskar testosteron. Mindre testosteron = mindre muskler, och en hel del andra problem. Dessa liknelser med grottmän, lejon, hungriga vargar mm som används när man pratar om fasta är helt enkelt spot on. Ju hungrigare, desto ett mer testosteronfyllt rovdjur väcks till liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 4 timmar sedan, RobertAnd sade: Tack, mycket bra artikel. Det här är högintressant: "Rather, fasting has the potential to unleash the anti-aging properties of HGH without any of the problems of excessive HGH (prostate cancer, increased blood sugar, increased blood pressure). For those interested in athletic performance, the benefits are even greater." Jag sökte vidare och hittade den här: https://www.jackedfactory.com/intermittent-fasting-testosterone-hgh/ Enligt de studier de hänvisar till så finns det ännu fler fördelar med fasta. Bl.a. att äta, oavsett vad man äter, minskar testosteron. Mindre testosteron = mindre muskler, och en hel del andra problem. Proteinsyntesen talar för att du skall hålla dig inom 24h, men testosteroneffekten bör ju öka ju längre man fastar. Citat In 1982, Kerndt et al published a study of a single patient who decided to undergo a 40-day fast for religious purposes. Glucose goes down. From 96 initially, it drops to 56. Insulin goes way, way down. Starting at 13.5, it quickly drops to 2.91 and stays down. That is almost an 80% drop! If you are concerned about a disease such as type 2 diabetes, with hyperinsulinemia, nothing beats fasting to bring down those sky high insulin levels. But our concern here is HGH. It starts at 0.73 and peaks at 9.86. That is a 1,250% increase in growth hormone. A shorter 5 day fast gives a 300% increase. All this HGH increases without drugs. . https://www.dietdoctor.com/fasting-and-growth-hormone Själv tror jag du är alldeles för fokuserad på protein. En 5-dagars boostar hgh med 300%. Det är en guldgruva. Sedan kan du ju frossa i kyckling om du måste. Enligt Fung ska man bryta ner för att sedan bygga. Inte bara bygga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 14 timmar sedan, MrB sade: Själv tror jag du är alldeles för fokuserad på protein. En 5-dagars boostar hgh med 300%. Det är en guldgruva. Sedan kan du ju frossa i kyckling om du måste. Enligt Fung ska man bryta ner för att sedan bygga. Inte bara bygga. Den här är bra också: https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-muscle-mass-fasting-part-14/ Man förlorar en del gram muskler på att fasta, även om det inte är stora mängder. Men, på grund av autofagi så tror jag att det förmodligen är mest till nytta, en upprensning. Sen kan man ju som du säger bygga efter fasta, förmodligen bättre än före fasta p.g.a. hormonerna. Men visst, jag kan förstå att seriösa byggare inte vill göra det. När de har kört några år, är de så nära sin maximala genetiska potential, att de trots extrem träning och kost, kanske max kan lägga på sig 1 kg muskler per år. Tänk dig då en längre fasta där de förlorar 100 g muskler. Det är en hel månads hårt jobb som går upp i rök. Dessutom är det så att ju mindre fett % en person har, desto mer muskler förbränns. Så det är förmodligen så att de skulle tappa mer muskler än de överviktiga som fastat i studierna. Men som sagt, det här är extrema personer. För de flesta är nog inte muskeltapp ett problem vid fasta. Frågan är också hur man vill se ut: Brad Pitt i Fight Club. Extremt låg fett %, men inga jättemuskler. Klassisk bodybuilder, också extremt låg fett %, men extrema muskler. Jag tror nog att 99/100, både män och kvinnor, föredrar Brad Pitt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Muskelknippet ser helt enkelt för djävlig ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 Citat But let’s look at some clinical studies in the real world. In 2010, researchers looked at a group of subjects who underwent 70 days of alternate daily fasting (ADF). That is, they ate one day and fasted the next. What happened to their muscle mass? https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-muscle-mass-fasting-part-14/ Intressant för specifikt alternate day fasting och den milda påverkan på muskelförlust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 3 timmar sedan, jala sade: Muskelknippet ser helt enkelt för djävlig ut. haha, det sjuka är att de inte ser det själva. Det är som någon med anorexia, resten av världen ser att ser hemska ut för att de är för magra, men de själva tror att de är för feta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Varför är det ena mer rätt än det andra? Varför är LCHF bättre än tallriksmodellen? Vegetariskt bättre än LCHF? Man kan TYCKA utifrån de kunskaper och värderingar man har att det ena är bättre men vem har egentligen rätt att döma? Bättre att diskutera utifrån olika vinklingar så får var och en välja själva. Mina unga muskelknuttar på jobbet skulle ju i dagsläget aldrig se att de är ohälsosamma hur mycket teori vi än diskuterar men när vi kom in på fasta diskuterade vi hur man får tydligare definierade muskler. Samma verktyg, olika syfte! Tyvärr har jag inte fått den periodiska fastan att funka för mig (blir besatt av när jag ska få äta) men principen bakom fasta som så tror jag de tog till sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 26, 2017 Author Share Posted August 26, 2017 Man kan såklart ha en diskussion om utséende och vilken kroppstyp man favoriserar men för många är detta direkt relaterat till hälsa, dvs liv och död i förlängningen. Själv gillar jag att betrakta fasta ur detta perspektiv istället för en diet som leder till ett 6-pack(vilket det också kan vara förstås). Diabetes typ 2, prediabetes kan man i princip utrota med fasta. Det är ganska häftigt tycker jag. Många människor börjar reflektera över sådana saker när det gått långt och man sitter hos en bekymrad läkare som skall försöka lösa det. Än idag så behandlar man diabetes typ2 i Sverige, USA mm genom att tillföra mer insulin vilket är ganska skrämmande. Jag tänker inte vara en av dem som hamnar under nålen och får beskedet att diabetes typ2 är irreversibelt. Du kommer långsamt bli sämre och vi kommer att tillföra insulin är beskedet. Längre fastor har positiva effekter mot hudsjukdomen psoriasis http://www.psoriasisblob.com/flake-update-10-day-water-fast-psoriasis/. Som RobertAnd konstaterade i en annan tråd och som Fung nämnt så behöver Biggest Looser deltagarna utföra hudkirurgi pga floppyskin, detta behöver inte fastande personer då kroppen tar tillvara på huden. Den 28-dagars fastande britten i denna video nämner också att gamla ärr suddas ut och försvinner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 1, 2017 Author Share Posted September 1, 2017 96,4 kg. Det går långsamt ner nu. Förmodligen för att jag äter länge när det väl är mat och är duktig på att få i mig mycket. Börjar successivt gå över till 71:1. Ca 3 dygn mellan varje måltid. Får se om man orkar hålla det kontinuerligt. Rent fysiskt är det dock inga problem. Löpning, gym och badminton funkar bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted September 1, 2017 Share Posted September 1, 2017 Tror du på det där om floppy skin? Rent spontant känns det lite tveksamt att en person som bantat ner sig via kalorirestriktion skulle ha mer lös hud än någon som fastat periodvis under samma period. Dom som gjort GB eller tappat hur snabbt som helst är en annan femma. Sidofråga. Hur snabbt är "riskfritt" ungefär att tappa om man vill undvika lös hud? Förstår att det är individuellt, men mellan tummen och pekfingret. Förr pratades det om att 0.5kg per vecka var en stabil och hälsosam takt, men nu ser jag ofta 1kg/vecka i hälsosidorna på Aftonbladet etc. Även stött på viktprogram där det ska snittas ännu mer. ("Seriösa", finns ju massor med 5kg/vecka osv som bara är bull). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted September 1, 2017 Share Posted September 1, 2017 jag har ingen uppfattning om vilken hastighet på viktminskningen som är optimal. Däremot har jag ett hett tips till alla som planerar att gå ner mycket i vikt. Börja så tidigt som möjligt att smörja in huden på de mest utsatta ställena. Magen - armar (gäddhäng) - lår (speciellt insidan) - bröst -hals. När huden hålls mjuk och smidig så drar den ihop sig mycket lättare. Jag har själv snabbt gått ner 58 kg genom operation (gastric banding) för 20 år sen och gjorde så här. Vet därför att det funkar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted September 1, 2017 Share Posted September 1, 2017 Vad smörjer man med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted September 1, 2017 Share Posted September 1, 2017 9 minuter sedan, Mack sade: Vad smörjer man med? Nån vanlig fet hudsalva, jag har använt Cano Derm köpt på apoteket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 1, 2017 Author Share Posted September 1, 2017 6 timmar sedan, Mack sade: Tror du på det där om floppy skin? Rent spontant känns det lite tveksamt att en person som bantat ner sig via kalorirestriktion skulle ha mer lös hud än någon som fastat periodvis under samma period. Dom som gjort GB eller tappat hur snabbt som helst är en annan femma. Sidofråga. Hur snabbt är "riskfritt" ungefär att tappa om man vill undvika lös hud? Förstår att det är individuellt, men mellan tummen och pekfingret. Förr pratades det om att 0.5kg per vecka var en stabil och hälsosam takt, men nu ser jag ofta 1kg/vecka i hälsosidorna på Aftonbladet etc. Även stött på viktprogram där det ska snittas ännu mer. ("Seriösa", finns ju massor med 5kg/vecka osv som bara är bull). Googla på otrevliga bilder på svältande människor i koncentrationsläger och hitta ett foto med floppy skin på någon av dem. Floppy skin är ett kalorireducering + småätande fenomen. Citat As an aside, in my clinic where we do a lot of intermittent fasting, I have not yet sent a single patient to the plastic surgeon for removal of excess skin, even though weight loss sometime is over 100 pounds. https://idmprogram.com/how-much-protein-is-excessive/ Läs på lite om fasta och autofagi. Under svält/fasta tar kroppen tillvara på skräpprotein eftersom det inte finns något att konsumera. Med skräpprotein menas delvis hängande hud eller hud som inte behövs. Annat skräpprotein i kroppen som är grogrund för vissa tumörer, alzheimer och demens "äter kroppen" också upp. Inte på en gång under en kort fasta men processen ökar. Efter 12-16h ökar autofagin ca 5ggr sin vanliga takt. Sedan har du hela problemet med basmetabolismen som går ner vid kalorireduktion men ökar vid fasta. Det finns enormt många anledningar till varför fasta trumfar kalorireducering och småätande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 2, 2017 Author Share Posted September 2, 2017 On 2017-09-01 at 09:45, MrB sade: 96,4 kg. Det går långsamt ner nu. Förmodligen för att jag äter länge när det väl är mat och är duktig på att få i mig mycket. Börjar successivt gå över till 71:1. Ca 3 dygn mellan varje måltid. Får se om man orkar hålla det kontinuerligt. Rent fysiskt är det dock inga problem. Löpning, gym och badminton funkar bra. Kanske inte så långsamt ändå. 95,5 imorse... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted September 4, 2017 Share Posted September 4, 2017 Den här studien om 16:8 fasta är intressant. Den är gjord på muskelbyggare: http://tyngre.se/artiklar/intermittent-fasta-och-styrketraening/ Den ena gruppen blev sen tillsagd att äta enligt leangains där de begränsade sitt mattintag till 8 timmar varje dygn. Mer specifikt skulle de äta en måltid vid 13, en vid 16 och 20 enligt instruktionerna. Den andra gruppen blev istället tillsagd att äta frukost, lunch och middag vid tiderna 8, 13 och 20. Det enda resultatet i den här studien relaterat till muskelmassa, fettmassa och styrka i den här studien var att gruppen som åt enligt leangains gick ner signifikant mer i fettmassa över tiden. De tappade 1,6 kg i fettmassa medan den andra gruppen tappade 0,2 kg. Utöver mätningarna av fettfri massa, fettmassa och styrka så tog man även blodprover på deltagarna där man undersökte en rad hälsofaktorer. Inte heller här såg man särskilt många signifikanta skillnader mellan grupperna, men ett intressant signifikant resultat till fördel för leangainsvar att IGF-1 minskade i den gruppen. Det har länge funnits en hypotes om att högt IGF-1 är negativt för hälsan på sikt och oftast pratar man om att det skulle höja risken för cancer. I djurstudier på kalorirestriktion ser man också som regel lägre IGF-1 i den gruppen. Samtidigt såg man även en signifikant minskning av testosteronnivåerna hos gruppen som åt enligt leangains. Det här kan vara en effekt av att de faktiskt gick ner något kilo i vikt men det kan också vara en effekt av själva dietupplägget. Utöver de här skillnaderna så var där ytterligare ett par skillnader inom gruppen som åt enligt leangains. De fick bland annat lägre insulinnivåer och lägre blodsocker samtidigt som ett par markörer för inflammation förbättrades. Det här är också saker som skulle kunna förklaras av den lilla viktnedgången men samtidigt kan själva dieten även ha inverkat. Personligen skulle jag gissa på att det är en kombination av de två sakerna. Framför allt välkontrollerade djurstudier stödjer ju faktiskt att när man äter och över hur lång tid varje dygn man gör det kan påverka hälsan på sikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts