paper cat Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Hej! Jag är kvinna och befinner mig i för-klimakteriet. Sedan ca 1,5 år tillbaka har jag märkt att kostomläggning inte har samma effekt som tidigare. Förut kunde jag lita på att om jag åt strikt LCHF eller ketogent så gick jag ner i vikt, men senast jag åt ketogent gick jag sakta men säkert upp i vikt. Har för mig att jag hört/läst att man inte klarar lika mycket fett utan att gå upp när man är i förklimakteriet/klimakteriet, och nu när jag tänkte börja äta strikt eller ketogent igen undrar jag hur jag ska förhålla mig. Hur ska jag tänka kring andel fett? Jag vill ju inte riskera att gå upp i vikt igen som senast när jag körde ketogent. Någon som vet eller kan hänvisa till någon källa om detta? Ha en trevlig kväll! =) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Det skulle jag också vilja veta. Jag gick ner 18 kg, sen kom klimakteriet och jag har gått upp 12 kg....... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Titta gärna in i tråden: 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Jag är 58 och alltså betydligt äldre än du och har passerat menopaus för länge sen. För mig är ett säkert sätt att minska något i vikt att försöka nolla kolhydrater, vilket jag gär när jag lägger på mig några hekton. Fettet gör jag aldrig avkall på. Kanske ska tillägga att jag inte är överviktig, jag vill bara försöka att inte lägga på mig kilon. Men vi människor är olika som vi många gånger konstaterat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Läs tråden som det hänvisas till ovan. Jag "har läst" att östrogendominans kan ge övervikt. Svårt att göra något åt om man vill leva naturligt och inte tillsätta hormoner. nu provar jag att dra ner på det totala energiintaget men med samma energifördelning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Det sägs att i genomsnitt förlorar vi cirka tio procent av vår muskelmassa vart tionde år från det att vi fyller 40. Mindre muskelmassa ger lägre energiomsättning. Styrketräning motverkar detta, tänker jag. Det finns dessutom fler fördelar för äldre att stärka sin muskler, som minskad fallrisk, ökad livskvalitet mm.: Olssons universum - Alla över 40 borde äta fisk och styrketräna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Jag fyller snart 56, kom in i klimakteriet för 3 år sen. Äter mycket fett sen 8 år och mår gott av det, men började samla på mig vätska. Här kan du läsa mer om vad som hjälpt mig mot besvären https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/18/mina-klimakteriebesvar-har-blivit-battre-med-hjalp-av-bonor/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 23 minuter sedan, Birgitta Höglund sade: Jag fyller snart 56, kom in i klimakteriet för 3 år sen. Äter mycket fett sen 8 år och mår gott av det, men började samla på mig vätska. Här kan du läsa mer om vad som hjälpt mig mot besvären Jag har också blivit inspirerad av att testa bönor. Det har bara gått ett par veckor sedan jag lade till dem så det är för tidigt med utvärdering. Birgitta! Jag undrar om du även äter sojabönor? Det verkar ju finnas delade meningar kring soja.Jag har förstått att soja innehåller mycket växtöstrogener. T.ex. asiater som får i sig mycket soja tycks ha mindre klimakteriebesvär vilket kan låta bra men sen läser jag om att man ska undvika soja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paper cat Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 14 timmar sedan, MariaF sade: Titta gärna in i tråden: Tack för tipset! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paper cat Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 45 minuter sedan, Tureborgaren sade: Det sägs att i genomsnitt förlorar vi cirka tio procent av vår muskelmassa vart tionde år från det att vi fyller 40. Mindre muskelmassa ger lägre energiomsättning. Styrketräning motverkar detta, tänker jag. Det finns dessutom fler fördelar för äldre att stärka sin muskler, som minskad fallrisk, ökad livskvalitet mm.: Olssons universum - Alla över 40 borde äta fisk och styrketräna Hej! Ja, det är nog väldigt viktigt att sköta om kroppen genom träning också. Tack för påminnelsen, det ser ut som en intressant länk, ska läsa den nu! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paper cat Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 2 timmar sedan, iAnna sade: Läs tråden som det hänvisas till ovan. Jag "har läst" att östrogendominans kan ge övervikt. Svårt att göra något åt om man vill leva naturligt och inte tillsätta hormoner. nu provar jag att dra ner på det totala energiintaget men med samma energifördelning. Hej iAnna! Jag har faktiskt provat progesteronkräm under några månader eftersom jag läst lite om östrogendominans och att man kan vara hjälpt av lite extra progesteron. Under de här senaste tre månaderna har jag dock inte kört LCHF så jag har inte kunnat se om det blev skillnad. Jag hoppas att när jag nu kör igång igen ska det ge lite bättre effekt med maten än tidigare. https://ulrikadavidsson.se/hormonella-obalanser-min-story Hoppas din nya plan fungerar bra! =) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paper cat Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 42 minuter sedan, Birgitta Höglund sade: Jag fyller snart 56, kom in i klimakteriet för 3 år sen. Äter mycket fett sen 8 år och mår gott av det, men började samla på mig vätska. Här kan du läsa mer om vad som hjälpt mig mot besvären https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/18/mina-klimakteriebesvar-har-blivit-battre-med-hjalp-av-bonor/ Tack Birgitta! Jag har läst ditt inlägg och precis lånat "Låt bönor förändra ditt liv" som e-bok, ska bli intressant att läsa! Och tack för att du bloggar om din mat- och hälsoresa, jag har läst många gånger både på din sida och Moniques. <3 Då jag själv börjat använda progesteronkräm från Mia Lundin för att motverka östrogendominans undrar jag lite hur det förhåller sig till att det enligt forskningen är bra att få i sig mer östrogen via maten... Med progesteronet ska man ju minska skillnaden mellan östrogen och progesteron, men får man i sig mer östrogen ökar ju skillnaden igen... Vet du något om detta? När man får information från olika källor och det inte är sammanhållet blir det ju lite fragmentariskt och svårt att få överblick... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 1 timme sedan, paper cat sade: Då jag själv börjat använda progesteronkräm från Mia Lundin för att motverka östrogendominans undrar jag lite hur det förhåller sig till att det enligt forskningen är bra att få i sig mer östrogen via maten... Med progesteronet ska man ju minska skillnaden mellan östrogen och progesteron, men får man i sig mer östrogen ökar ju skillnaden igen... Jag är också (självdiagnostiserat) östrogendominant, något som blev påtagligt när jag lade om till mer fettbrännande träning (MAF) för brösten försvann. Jag använder progesteronkräm som jag provar mig fram till att hitta rätt dos. Just nu är min teori att efterlikna progesteronkurvan så mycket jag kan, dvs smörja mindre i början för att öka efter ägglossning och sen minska igen. Helt egenpåhittat, inget jag läst nånstans. Vad gäller xeno- och fytoöstrogener tror jag det är helt okej att äta dessa, kanske rent av jättebra, i klimakteriet. Jag är lite osäker på vilken sorts östrogen de ersätter/förstärker men alla sorterna sjunker ju. I flera asiatiska länder används de för just klimakteriebesvär. Jag har inte rett ut begreppen själv vad gäller bönor mm men min teori är att det kan skilja beroende på var i klimakteriet man befinner sig. Det är väl binjurarna som ska ta över progesteronproducerandet efter klimakteriet men som jag förstår konkurrerar stresshormonerna med byggstenarna och är prioriterade framför progesteron. Klart spännande område men samtidigt ett j-kla skit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Paper cat: Tack, glad att du tycker om min blogg <3 Jag använder själv inga hormoner och kan för lite om det ämnet. Men min vän Therese Renåker har mycket intressant om det på sin hemsida, vi åker också runt tillsammans och föreläser, så du kan ju komma och lyssna om vi är i närheten av där du bor. http://www.klokarad.se/hormoner/ http://www.klokarad.se/forelasningar/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 On 2017-07-22 at 11:07, DRAKULLA sade: Jag har också blivit inspirerad av att testa bönor. Det har bara gått ett par veckor sedan jag lade till dem så det är för tidigt med utvärdering. Birgitta! Jag undrar om du även äter sojabönor? Det verkar ju finnas delade meningar kring soja.Jag har förstått att soja innehåller mycket växtöstrogener. T.ex. asiater som får i sig mycket soja tycks ha mindre klimakteriebesvär vilket kan låta bra men sen läser jag om att man ska undvika soja. Hej, såg din fråga först nu... Har inte ätit sojabönor, då det som du säger varit mycket negativt kring just dem, mest för att de ofta är GMO. Mina tankar är att det är just fytoöstrogenerna i bönorna som minskat mina klimakteriebesvär, men kan för lite för att kunna säga det säkert. Jag fortsätter på bönbanan mår gott och tycker det är gott dessutom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Jag har testat soyabönor.. iomed att jag är en fagiolic.. de smakade skit och jag fick ont i magen! Inte nog med det.. iomed att jag är sk hälsomedveten så har jag även testat Tofu.. det smakade oxå skit och gav magproblem! Jag skulle gärna testa Natto.. som är jästa sojabönor.. det lär lukta skit.. men som sagt vad hälsomedveten och inte bange för att testa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Vet inte om det är att svära i kyrkan, men jag tänker testa en högprotein-diet för att se om det kan få till en viktnedgång. i alla fall ett par veckor. Någon som har erfarenhet? Dr Ted Naiman (hans magrutor är jag avundsjuk på...) menar ju att man kan äta "high fat" när man vill hålla vikten, men om man vill gå ned ska fettet komma från kroppen. Då måste man hålla ned fettandelen och satsa mer på protein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 2 minuter sedan, Tureborgaren sade: Vet inte om det är att svära i kyrkan, men jag tänker testa en högprotein-diet för att se om det kan få till en viktnedgång. i alla fall ett par veckor. Någon som har erfarenhet? Dr Ted Naiman (hans magrutor är jag avundsjuk på...) menar ju att man kan äta "high fat" när man vill hålla vikten, men om man vill gå ned ska fettet komma från kroppen. Då måste man hålla ned fettandelen och satsa mer på protein. Inga direkt nya funderingar därvidlag.. förutom att vi lixom pratar om E%? Dvs att fortsätta hålla sitt optimala proteinintag och minska på kalorierna..(hemska ord)! Grejen är och förblir.. kalorireduktion är outstanding i det korta perspektivet iallafall för viktminskning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: Inga direkt nya funderingar därvidlag.. förutom att vi lixom pratar om E%? Dvs att fortsätta hålla sitt optimala proteinintag och minska på kalorierna..(hemska ord)! Grejen är och förblir.. kalorireduktion är outstanding i det korta perspektivet iallafall för viktminskning. Nej, kalorireduktion är jag färdig med. Här handlar det om att äta sig mätt på protein tills man nått målvikt, eller åtminstone närmar sig. http://www.mabra.com/dukan-dieten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 10 timmar sedan, Tureborgaren sade: Vet inte om det är att svära i kyrkan, men jag tänker testa en högprotein-diet för att se om det kan få till en viktnedgång. i alla fall ett par veckor. Någon som har erfarenhet? Japp! Har testat Dukan- dieten för några år sedan. Det var ett desperat litet avbrott från LCHF eftersom jag under en tid hade gått upp i vikt. Jag gick ner i vikt med Dukan men det var trist med att allt skulle vara fettsnålt. Fördelen var att det var obegränsat intag av protein(magert) men jag längtade efter grönsaksdagarna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 13 timmar sedan, Birgitta Höglund sade: Hej, såg din fråga först nu... Har inte ätit sojabönor, då det som du säger varit mycket negativt kring just dem, mest för att de ofta är GMO. Mina tankar är att det är just fytoöstrogenerna i bönorna som minskat mina klimakteriebesvär, men kan för lite för att kunna säga det säkert. Jag fortsätter på bönbanan mår gott och tycker det är gott dessutom Tack för svar! Jag gillar också bönlivet. Mår bra av det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 On 2017-07-26 at 23:36, Tureborgaren sade: Vet inte om det är att svära i kyrkan, men jag tänker testa en högprotein-diet för att se om det kan få till en viktnedgång. i alla fall ett par veckor. Någon som har erfarenhet? Dr Ted Naiman (hans magrutor är jag avundsjuk på...) menar ju att man kan äta "high fat" när man vill hålla vikten, men om man vill gå ned ska fettet komma från kroppen. Då måste man hålla ned fettandelen och satsa mer på protein. Proteiner bryts ner till aminosyror. Citat Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och vissa aminosyror som bryts ner i olika delar av kroppen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes Dvs om du proteinmaxar så kommer du onekligen bli tvungen att säga adjö till ketosis. Protein --> aminosyror --> glukos. Däremot tycker jag att man bör ha en stor portion protein, men med proteindiet antar jag att du menar att ca 70% av din kost kommer att vara protein? "vill gå ned ska fettet komma från kroppen" --> fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 Har mycket dålig koll på klimakteriet som 40-årig gubbe men har TS funderat på fasta eller periodisk fasta? Brukar tjata om det i mina inlägg och här tycker jag det kan passa bra att göra det igen... Det är kombon lchf + fasta som gör att kilon rasar och det är det man är ute efter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 39 minuter sedan, MrB sade: Har mycket dålig koll på klimakteriet som 40-årig gubbe men har TS funderat på fasta eller periodisk fasta? Brukar tjata om det i mina inlägg och här tycker jag det kan passa bra att göra det igen... Det är kombon lchf + fasta som gör att kilon rasar och det är det man är ute efter. Nu är jag inte trådstartaren, men fasta hjälper inte mig att gå ned i vikt. Vare sig det är 16:8, 23:1 eller några dagars fasta. Klimakteriets och hormonernas väg äro outgrundliga. ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 On 2017-07-27 at 00:57, Tureborgaren sade: Nej, kalorireduktion är jag färdig med. Här handlar det om att äta sig mätt på protein tills man nått målvikt, eller åtminstone närmar sig. http://www.mabra.com/dukan-dieten/ Eh.. en lågfett/lågkolhydrat diet lär hur som helst bli en lågkaloridiet.. hur man än gör? Menna.. jag är lixom inte bange alls för att det är antingen fett eller kolhydrater som är de två macronutrienter som främst tillför kalorier! Och man lär inte hur som helst kunna äta hur mycket protein som helst. Dels så ger det en rätt omedelbar mättnad, dels så har vi begränsningar i Ureacykeln för hur mycket av aminosyrorna vi kan omvandla och tillgodogöra oss! Dukan är och förblir en lågkaloridiet.. dels så som Dukan själv uttryckt det, dels hur det fungerar rent metabolt. Fördelen är att man slipper räkna! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 1 timme sedan, iAnna sade: Nu är jag inte trådstartaren, men fasta hjälper inte mig att gå ned i vikt. Vare sig det är 16:8, 23:1 eller några dagars fasta. Klimakteriets och hormonernas väg äro outgrundliga. ? Jag kortfastar regelbundet, och det har ingen större effekt på vikten. Äter väl för mycket när det väl är dags, gissar jag. Däremot om jag fastar en vecka eller längre märks det på vikten. Men längre fasta har jag svårt att passa in i vardagslivet. Måste planeras in i lugnare perioder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 19 minuter sedan, Zepp sade: Eh.. en lågfett/lågkolhydrat diet lär hur som helst bli en lågkaloridiet.. hur man än gör? Menna.. jag är lixom inte bange alls för att det är antingen fett eller kolhydrater som är de två macronutrienter som främst tillför kalorier! Och man lär inte hur som helst kunna äta hur mycket protein som helst. Dels så ger det en rätt omedelbar mättnad, dels så har vi begränsningar i Ureacykeln för hur mycket av aminosyrorna vi kan omvandla och tillgodogöra oss! Dukan är och förblir en lågkaloridiet.. dels så som Dukan själv uttryckt det, dels hur det fungerar rent metabolt. Fördelen är att man slipper räkna! Nu har jag laddat för en vecka med protein, så får vi se hur det går. Gissar att jag kommer att sakna fettet - älskar smör och majo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 4 timmar sedan, iAnna sade: Nu är jag inte trådstartaren, men fasta hjälper inte mig att gå ned i vikt. Vare sig det är 16:8, 23:1 eller några dagars fasta. Klimakteriets och hormonernas väg äro outgrundliga. ? Låter som att klimakteriet trumfar naturlagarna i sådana fall. Så du står helt still på vågen efter några dagars fasta? Det finns lågförbrännare förvisso och klimakteriet påverkar, men förr eller senare så måste man tappa med fastan. Sikta på en 7 dagars fasta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 59 minuter sedan, MrB sade: Låter som att klimakteriet trumfar naturlagarna i sådana fall. Så du står helt still på vågen efter några dagars fasta? Det finns lågförbrännare förvisso och klimakteriet påverkar, men förr eller senare så måste man tappa med fastan. Sikta på en 7 dagars fasta. Ja, det stämmer. Hormonerna tar över makten. För min del så har jag fastat 16:8(minst 5 dagar/vecka) sedan två år tillbaka, 23:1 fasta ibland, tre dagar någon gång ibland. Detta innebär att jag äter ungefär hälften så mycket som före klimakteriet. Jag tränar mer nu än förut. LCHF-kost hela tiden. Jag har gått ner några hekto vid längre fasta men de kommer tillbaka som en boomerang. Tjoff. Jag gick ner en del kilon när jag började med periodisk fasta och trodde då att det var lösningen men kroppen verkar ha anpassat sig till det och alla kilon är tillbaka (ca 15 för många). 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 3 timmar sedan, MrB sade: Så du står helt still på vågen efter några dagars fasta? Precis som DRAKULLA skriver, jag går ner några hekto i bästa fall efter några dagars fasta. Men går upp igen när jag börjar äta. Har ätit 16:8 sen övre tonåren. Nu för tiden äter jag oftast en gång om dagen, en normalstor portion av näringstät lchf-mat. Håller mig mätt i ett dygn. Vikten smyger sig sakta uppåt ... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 55 minuter sedan, iAnna sade: Precis som DRAKULLA skriver, jag går ner några hekto i bästa fall efter några dagars fasta. Men går upp igen när jag börjar äta. Har ätit 16:8 sen övre tonåren. Nu för tiden äter jag oftast en gång om dagen, en normalstor portion av näringstät lchf-mat. Håller mig mätt i ett dygn. Vikten smyger sig sakta uppåt ... Mycket låg förbränning och otacksamt. Har kört 47:1 i två veckor nu och det funkar ganska bra. Kanske har du en ganska låg vikt redan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 12 timmar sedan, MrB sade: Mycket låg förbränning och otacksamt. Har kört 47:1 i två veckor nu och det funkar ganska bra. Kanske har du en ganska låg vikt redan? Jag tror absolut att fasta är jättebra ur alla synvinklar. Tyvärr verkar det inte som att vi alla kan få behålla en viktminskning genom fastan. Jag önskar verkligen att det vore så. Under min första 7-8 år(av totalt ca 13 år) med LCHF fastade jag aldrig, åt liberal LCHF i generösa mått, gick ner i vikt och höll vikten(där jag ville ha den) stabil under många år. Det var en härlig tid..... Om man inte kan styra över vikten som man vill får man fokusera på att hålla sig frisk och se fördelar med övrig god hälsa. Det kunde ju ha varit värre, kunde säkert haft en mycket större övervikt och div. krämpor utan LCHF. Lycka till med din viktminskning! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 Men jag undrar lite nu. Flera här beskriver hur ni rör er mer och äter mindre än tidigare men ökar i vikt. Frågan är ökar ni i midjemått, känns kläderna trängre, alltså är det fettvikt som ökar? För om det inte är fettprocent utan kanske vätska och annat så kan man ju bara sluta använda vågen som mått och känna efter hur kläderna sitter. Själv kan jag öka flera kg pga hur jag tränar men mina kläder har hela tiden samma passform och jag upptäcker inget nytt fett på kroppen, så vågen är verkligen inte till nytta längre. Om jag vet med mig att jag en period både fastar och äter mkt kontrollerat och ganska lite så tar jag för givet att jag inte samlar på mig direkt något extra fett, om inte klädernas passform skulle börja förändras på något vis.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 15 timmar sedan, MrB sade: Kanske har du en ganska låg vikt redan? Jag har alltid varit normalviktig (168 cm, 58 kg). Men har gått upp 8 kg de senaste 5 åren, och mest ökning det senaste året. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 54 minuter sedan, Angelico sade: Men jag undrar lite nu. Flera här beskriver hur ni rör er mer och äter mindre än tidigare men ökar i vikt. Frågan är ökar ni i midjemått, känns kläderna trängre, alltså är det fettvikt som ökar? För om det inte är fettprocent utan kanske vätska och annat så kan man ju bara sluta använda vågen som mått och känna efter hur kläderna sitter. Själv kan jag öka flera kg pga hur jag tränar men mina kläder har hela tiden samma passform och jag upptäcker inget nytt fett på kroppen, så vågen är verkligen inte till nytta längre. Om jag vet med mig att jag en period både fastar och äter mkt kontrollerat och ganska lite så tar jag för givet att jag inte samlar på mig direkt något extra fett, om inte klädernas passform skulle börja förändras på något vis.. Om det inte är så att vågen har pajat(har bytt batterier nyligen), centimetrarna på måttbandet har blivit mindre, alla muskler hamnat på magen, kläderna krympt i tvätten och speglarna har blivit mixtrade med så verkar det tyvärr som att det för min del är fett och ev. lite extra vätska ibland 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts