Pia H Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Hej! Jag har just börjat med LCHF-utmaningen och följer 2veckors schemat. Men jag orkar helt enkelt inte en middag till på em/kvällen. Kan jag byta ut middag mot något annat, så länge det är Max 5 gram kolhydrater i maten? Till exempel till någon go smoothie kanske? vad säger ni som kan LCHF? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Det finns lite olika skolor om hur man ska äta. Ät dig mätt när du är hungrig är en. Enligt den så kan man med gott samvete hoppa över måltider och gärna kombinera LCHF-ätandet med fastor av varierande längd från 16 timmar och uppåt. Antalet måltider per dag kan variera båda mellan olika dagar och personer som äter på det här sättet. En annan menar att regelbundna måltider gör kroppen trygg och en trygg kropp är en förutsättning för viktminskning. Man ska äta när det är matdags helt enkelt och äta frukost, lunch och middag + ev något mellanmål. Om du nytt börjat med LCHF-utmaningen så antar jag att du är relativt ny på LCHF och att kroppen håller på och ställer om sig till fettdrift. Om du hoppar över middagen spelar säkert ingen större roll i det långa loppet, men var uppmärksam på om du börjar välja t ex snacks och smoothies framför lagad mat. Det är mycket möjligt att det faktiskt går bra att äta när du väl sätter dig till bords, även om du inte känner dig hungrig nu. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia H Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 Hej Petra! Tack för dina råd och tips, det tar nog några dagar innan kroppen ställer in sig, på LCHF mat helt enkelt! ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Ett annat tips, om du är alltför mätt för att äta middagsmat, men inte vill hoppa över middagen helt, är att istället välja någon favorit från menyernas förslag på frukostar. Överlag både mindre mastig mat och dessutom mer lätt- och snabblagat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia H Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 Tack för tipset! Ok, se det skulle vara okey att äta typ äggröra med ev. nåt till, säg bacon? För jag vill äta något, men inte en hel måltid till... Men behoven kanske ändrar sig efter en tid. Målet är ändå att hålla sig till strikt LCHF, utan att förstöra förbränningen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 16 timmar sedan, Pia H sade: Tack för tipset! Ok, se det skulle vara okey att äta typ äggröra med ev. nåt till, säg bacon? För jag vill äta något, men inte en hel måltid till... Men behoven kanske ändrar sig efter en tid. Målet är ändå att hålla sig till strikt LCHF, utan att förstöra förbränningen Välkommen först o främst! Sen så, du verkar redan ha märkt en av fördelarna med LCHF, dvs bättre aptitkontroll? Och det aspelut vanligaste som händer är att man äter färre måltider! Nu så tror jag att du bara är i omställningen metabolt än så länge.. och i att känna igen hunger/aptit? Och när du märker att du inte blir lika hungrig/sugen längre så får man lov att dra lite olika slutsatser från det. Men kör iallafall tre månader med smärre justeringar innan du gör större! De smärre justeringarna består då främst utav portinsjusteringar. Räkna hur som helst med att det kan vara annorlunda inom minst ett års tid! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia H Posted July 23, 2017 Author Share Posted July 23, 2017 Tack tack! Ja, portionsstorlekarna lär ju bli mindre om man skall äta 3 ggr/dag? Frukost, lunch och middag, men det är ju en av alla fördelar. Jag skall inte ge upp, detta är hur kul som helst ?? Man får ju äta jättegod mat, hela tiden...!? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 1 minut sedan, Pia H sade: Tack tack! Ja, portionsstorlekarna lär ju bli mindre om man skall äta 3 ggr/dag? Frukost, lunch och middag, men det är ju en av alla fördelar. Jag skall inte ge upp, detta är hur kul som helst ?? Man får ju äta jättegod mat, hela tiden...!? Jaaa.. och jag började min LCHF-agenda med tre måltider.. och frukosten var så gott som alltid äggobacon! Numera så äter jag ingen frukost.. såvida jag inte bor på Hotell! Dvs på vardagar så äter jag lunch vid 12.. och sen när jag kommer hem! Grejen är att lunchen på jobbet varierar, iomed att jag äter på närmaste lunchställe.. så då varierar det vad jag äter hemma.. alltifrån en komplett middag till en enstaka Avokado! Som regel så räcker det gott med två måltider om dagen numera och ofta bara en på helger! Såå.. jag tror man får lov att skaffa sig lite olika agendor förr eller senare.. men fram till dess så kan man äta som man brukar göra/den sociala kontexten tvingar en till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 Själv förespråkar jag inte schemalagt men vill naturligtvis inte störa dig om det passar dig. Den viktigaste utmaningen är att du klarar av att äta lchf och vänjer dig vid det. Schematänket är ett arv från talriksmodellen och mattanten från 50-talet som säger att vi skall äta på vissa tider och lite av allt(för att dom inte vet bättre). Det schematänket leder delvis till att vi äter mer än vi behöver och även att vi äter när vi inte är hungriga. På andra sidan spektrat skall man inte räkna kalorier och begränsa sig när man väl äter utan äta sig helt mätt och njuta....mycket mer naturligt än att lyssna på mattanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia H Posted July 23, 2017 Author Share Posted July 23, 2017 Hej MrB Tack tack för ditt inlägg! Jag tror jag äter något lättare på em/kvällen än en middag till, då jag känner att det räcker. Jag är mest orolig att jag "förstör fettförbränningen" i denna LCHF utmaning om jag inte följer schemat nogrannt, men tar det något mer balanserat nu och "fattar tänket"? // Pia 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 10 minuter sedan, Pia H sade: Hej MrB Tack tack för ditt inlägg! Jag tror jag äter något lättare på em/kvällen än en middag till, då jag känner att det räcker. Jag är mest orolig att jag "förstör fettförbränningen" i denna LCHF utmaning om jag inte följer schemat nogrannt, men tar det något mer balanserat nu och "fattar tänket"? // Pia Om du väl befinner dig i ketos(vilket du verifierar med dina ketostix) så kommer kroppen börja gnaga på din fettreserv om du skippar en måltid(förr eller senare). Den enda gången du riskerar att förstöra fettförbränningen är om du ger kroppen något annat som tex socker, kolhydrater eller för stora mängder protein. Ger du inte kroppen detta så kan den inte gå ur ketos, den har inget val(Theres nothing else to eat). Men som sagt, om det känns för tufft i början så ignorera vad jag skriver. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 Jag förespråkar heller inte schema.. men hela världen runtomkring går till stora delar på schema.. så det gäller bara att anpassa sitt ätande till detta. Och än så länge finns det inga lagar som påbjuder när på dygnet man skall äta vad, se bara till att det är riktig mat och LCHF! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia H Posted July 24, 2017 Author Share Posted July 24, 2017 Tack alla för era svar, då vet jag hur jag skall förhålla mig för att äta strikt LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts