Jump to content

Periodisk fasta och amnesomsattning?

madrid
 Share

Recommended Posts

Hej,

ar nyborjare pa det har med LCHF och har last en hel del om periodisk fasta som manga verkar anvanda. Jag undrar hur det gar ihop med amnesomsattningen - tycker att jag alltid har hort att om man hoppar over typ frukosten sa gar kroppen in i sparlage...vore toppen om nagon kunde forklara hur det funkar egentligen.

Hej,

ar nyborjare pa det har med LCHF och har last en hel del om periodisk fasta som manga verkar anvanda. Jag undrar hur det gar ihop med amnesomsattningen - tycker att jag alltid har hort att om man hoppar over typ frukosten sa gar kroppen in i sparlage...vore toppen om nagon kunde forklara hur det funkar egentligen.

Din ämnesomsättning kommer inte att påverkas signifikant av PF. Inte heller går kroppen in i någon "sparläge" för att du inte äter frukost.

Precis som RobinEH säger, så kommer inte din ämnesomsättning att nämnvärt påverkas av frånvaron av ett enda mål under dygnet. Däremot får de flesta (även om vi inte alla fungerar exakt likadant) räkna med att om energiintaget per dygn minskas under flera dagar eller veckor, så kommer kroppen att reagera som om hungersnöd råder, och minska sin förbränning genom att sådana funktioner som inte är till varje pris livsviktiga kommer att nedprioriteras. Detta är en av anledningarna till att de flesta inte minskar i vikt rätlinjigt utan att minskningen saktar av eller rentav upphör efter en tid. Men som sagt, eftersom vi alla är olika så kommer det att finnas nästan lika många variationer på detta som det finns människor.

Ät när det passar dig.. ofta är det sociala hänsyn som styr måltidsfrekvensen.

Ja för "dietmäniskor" kanske det är livsfarligt att hoppa över frukosten på två korslagda salladsblad och en dl lågfettfil?

För då kommer de att själva finna sig stående vid godisautomaten redan vid niokaffet!