RobertE Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 Är 21, frisk med normalt BMI. Började med LCHF i slutet av juni och varit i stort sett nöjd. Äter "normal LCHF" med uppskattat max 50 g kh per dag. Men de senaste två veckorna har jag "fallit i en grop" av mer trötthet och slöhet. Känner mig trött när jag vaknar och det känns som att blodsockret är för lågt (ska försöka ta det hemma ikväll). Känner mig helt tom i huvudet och känner att jag helst skulle kunna sova i flera timmar till trots 10 timmar sömn. Gör mig fundersam. Äter mer fett och det verkar inte göra nåt åt saken. Tror jag är laktosintolerant så äter laktosfri grädde. Äter måltider med avocado, sallads-blad, kött av olika slag, nötter, grädde, smör, olivolja, ägg m.m. - en relativt vanlig LCHF-kost så att säga. Äter en daglig medicin: thyroxin/levaxin men med samma dos som innan LCHF - kanske borde jag be att få det kollat? Kan vitamin- eller mimerslbrist orsaka symtomen? Har druckit salt i vatten, ätit saltigare mat och generellt druckit mer vatten utan att symtomen försvunnit. Kanske det fortfarande rör sig om övergångssymtom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 Kolla dina thyroideaprover. De påverkas av denna kostnad. Du behöver troligtvis justera dosen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 Kost ska det vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertE Posted July 24, 2017 Author Share Posted July 24, 2017 15 minuter sedan, singoalla sade: Kolla dina thyroideaprover. De påverkas av denna kostnad. Du behöver troligtvis justera dosen. Läste på nätet att några symtom på överdosering är svettning, darrning, hjärtklappning, snabb puls, diarré, avmagring. Intressant. Flera verkar stämma in. Ringer och frågar om blodprov/ändrad dos. Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 Har du testat extra salt? Det är en huskur mot trötthet och svaghetskänslor odyl, när man äter LCHF. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och shota. Välj gärna seltin, oraffinerat havssalt eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt, som består av olika sorters salt (googla för recept). Är det saltbrist, så märker du resultat inom ett par minuter eller en kvart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertE Posted July 24, 2017 Author Share Posted July 24, 2017 1 timme sedan, Petra183 sade: Har du testat extra salt? Det är en huskur mot trötthet och svaghetskänslor odyl, när man äter LCHF. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och shota. Välj gärna seltin, oraffinerat havssalt eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt, som består av olika sorters salt (googla för recept). Är det saltbrist, så märker du resultat inom ett par minuter eller en kvart. Har prövat några gånger att dricka salt blandat i vatten och det har nog haft en liten effekt. Kommer att fortsätta med det i väntan på blodproven ? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertE Posted July 26, 2017 Author Share Posted July 26, 2017 Hej igen! Nu känner jag mig orolig. Tog tyroxinblodprov (samtliga) och talade nyss i telefon med en läkare. Till min förvåning är värdena normala och jag tar en ”förhållandevis låg dos” levaxin. VAD kan det vara då, tror ni? Har fortfarande lika kraftiga symtom; ”speedad”, hjärtat pumpar snabbt, tröttare, slö, små inslag av huvudvärk och sover dåligt. Är ledig i sommar och känner mig allmänt lugn och inte stressad. Kan inte dra kopplingen att det är någt ”underliggande psykiskt” som skapar besvären. Funderar om det kunde vara - kolhydrater? Är 21, frisk och normalt BMI och håller mig till att äta allt som oftast bra kolhydrater, som en rotfrukt eller någon sked jordnötssmör.- vitaminbrist? Kanske kombinationen magnesium och d-vitamin är en bristvara i kroppen... Förklarade att jag var orolig för läkaren, så har en ny läkartid i slutet av veckan och EKG så förhoppningsvis får jag någon hjälp av besöket, speciellt med tanke på att jag känner att jag har snabb puls. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 27 minuter sedan, RobertE sade: Hej igen! Nu känner jag mig orolig. Tog tyroxinblodprov (samtliga) och talade nyss i telefon med en läkare. Till min förvåning är värdena normala och jag tar en ”förhållandevis låg dos” levaxin. VAD kan det vara då? Har fortfarande lika kraftiga symtom; ”speedad”, hjärtat pumpar snabbt, tröttare, slö, små inslag av huvudvärk och sover dåligt. Är ledig i sommar och känner mig allmänt lugn och inte stressad. Kan inte dra kopplingen att det är någt ”underliggande psykiskt” som skapar besvären. Funderar om det kunde vara - kolhydrater? Är 21, frisk och normalt BMI och håller mig till att äta allt som oftast bra kolhydrater, som en rotfrukt eller någon sked jordnötssmör.- vitaminbrist? Kanske kombinationen magnesium och d-vitamin är en bristvara i kroppen... Har en ny läkartid i slutet av veckan och EKG så förhoppningsvis får jag någon hjälp av besöket, speciellt med tanke på att jag känner att jag har snabb puls. För det första så är det väldigt ovanligt att bli insatt på Levaxin redan vid 21 år ålder! För det andra så i förr om tiden när man inte kunde ta blodprover så frågade läkaren hur patienten mådde, när de justerade dosen. För det tredje så kan vi inte utesluta omställningsproblem heller? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Bra att du har en ny läkartid. Diskutera om hen kan sätta ut medicinen. Jag känner två i min närhet som får liknande symtom av för hög dos. Värt att testa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertE Posted July 26, 2017 Author Share Posted July 26, 2017 17 minuter sedan, Zepp sade: För det första så är det väldigt ovanligt att bli insatt på Levaxin redan vid 21 år ålder! För det andra så i förr om tiden när man inte kunde ta blodprover så frågade läkaren hur patienten mådde, när de justerade dosen. För det tredje så kan vi inte utesluta omställningsproblem heller? Hypotyreos förekommer även i mån ålder, även om det är som du skriver, ovanligt. Ja, jag upplever detta fenomen ofta. Läkare kan vara som fabriksarbetare som behandlar en på rullande band. Skulle jag ha armen avhuggen, vet jag att jag skulle få bättre hjälp. Men försöker så gott jag kan att beskriva hur jag mår och hoppas i samråd med läkaren kunna dra ner dosen. Ja kanske det kan vara just omställningsbesvär (igen?). Håller tanken i minnet. Martina har skrivit på sin bloog om hypotyreos : "SYMPTOM före TESTSVAR!". Jag är själv säker på att så är fallet eftersom allt annars är okej. 9 minuter sedan, singoalla sade: Bra att du har en ny läkartid. Diskutera om hen kan sätta ut medicinen. Jag känner två i min närhet som får liknande symtom av för hög dos. Värt att testa. Ja det är lugnande att jag fick en ny tid. Jag hoppas läkaren går med på att dra ner dosen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 När du pratar med läkaren så föreslå även att du ska få testa parathyreoideahormonerna, bisköldkörtlarna (PTH), kalcium och albumin om du inte redan har fått gjort det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Utöver alla tips i tråden. Har du pollenallergi? Kanske ska utesluta ko-mejeri helt att tag, proteinet är ett mkt större problem än laktos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertE Posted July 28, 2017 Author Share Posted July 28, 2017 On 2017-07-26 at 21:43, Syster sade: När du pratar med läkaren så föreslå även att du ska få testa parathyreoideahormonerna, bisköldkörtlarna (PTH), kalcium och albumin om du inte redan har fått gjort det. Ja det ska jag be om! On 2017-07-27 at 11:50, Erik 2 sade: Utöver alla tips i tråden. Har du pollenallergi? Kanske ska utesluta ko-mejeri helt att tag, proteinet är ett mkt större problem än laktos. Jag har allergier och tagit aerius, dock nästan ingen medicin i sommar. Haft senaste veckorna snuva. Hur kopplar du sköldkörteln till allergi? Har funderat kring protein. Jag har tidigare varit laktosintolerant, sedan har det lugnat sig och nu får jag sporadiskt symtom efter intag av grädde, som jag huvudsakligen äter av på mejeri-sidan. Hur är det med smör och getost? Borde jag också stryka dem? Smör verkar innehålla lite protein, 1 g per 100 g. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts