RolleE

Sjuk av socker?

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har nu varit på LCHF i tre år, ganska strikt och ibland ketoniskt. Jag äter heller inget med socker i någon form, undantag när det är > 0,5 g/100g. Jag har några gånger när jag varit ute eller bortbjuden tagit av tårta eller efterrätt. Utan undantag så har jag någon timme efter varit darrig i benen så jag tror att jag inte orkar stå, oro i kroppen, väldigt varm och orolig. Känt mig som mellan nittio och döden. Jag ser också väldigt trött ut enligt min fru. Jag brukar behöva lägga mig och sova, orkar inget annat.

Jag har då funderat på vad som händer i kroppen. Kan det vara så att insulinet arbetar så effektivt att mitt blodsocker går under vad hjärnan tycker det ska vara och skickar ut larm i kroppen? Jag har gjort ett glukosbelastningsprov för 10 år sedan och jag hade lägre blodsocker efter glukosbelastningen än innan.

Någon som upplevt samma eller har en bättre förklaring till min reaktion när jag äter socker? Jag kommer inte att äta det minsta socker även när jag blir bjuden på fest hädanefter. Gillar inte nära döden upplevelser nu när man är på dösidan av 50...?

Rolla på Österlen

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 2 år sen åt jag mot bättre vetande en bit tårta. Syrran hade fattat det där med gluten fritt, men inte sockerfritt så hon hade köpt en sån där tårta med maräng ni vet som är så svår att stava till Sch......... nånting :P Tårtan var gigantiskt stor så biten jag tog såg inte så stor ut. Förrän den kom på tallriken. Kan nog tänkas att det slank ner en liten bit av nån chokladkakehistoria först :unsure: .......... I alla fall. Nästa tag hade jag typ som baksmälla. Så nu vet jag det........... 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också ganska sockerfri till vardags. Men släppte lös en påskafton, och blev rent sjuk. Yr, omtöcknad, och trodde jag skulle dala av helt. Två fingrar i halsen befriade mig från en del av överdosen och jag mådde bättre.

Olssons universum - Knäckt av påsktårtan

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har på senare tid fått ett väldigt kli runt tänderna, så att jag bara måste borsta dem bums, det kommer när jag ätit lite mer kolhydrater än vanligt, typ bär med grädde, mörk choklad eller lite melon.

När jag bara äter min vanliga LCHF-kost inträffar det nästan aldrig. Någon annan som märker av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att man inte är ensam, då finns det nog en logisk förklaring till symptomen. Men det vore intressant att veta vad som händer, man får kanske fråga en biokemist för att få svar. Min teori är att man har ett djä..igt effektivt insulin som sänker blodsockret så effektivt att hjärnan larmar om låg blodsocker nivå?

Funderar 
Rolle på Österlen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, RolleE sade:

Skönt att man inte är ensam, då finns det nog en logisk förklaring till symptomen. Men det vore intressant att veta vad som händer, man får kanske fråga en biokemist för att få svar. Min teori är att man har ett djä..igt effektivt insulin som sänker blodsockret så effektivt att hjärnan larmar om låg blodsocker nivå?

Funderar 
Rolle på Österlen

Jag gissar att du är inne på rätt hypotes.

Det finns en del skriftliga belägg för detta.. nämligen från USA, där gravida av försäkringsskäl genomför ett glukosbelastningstest.

Och de rekomenderas att äta mer kolisar i en vecka innan testet, annars får de diabetiska blodsockernivåer.. vilket försäkringsbolagen inte gillar.

Iallafall så brukar man sammanfatta det hela som så att kroppen inte är van vid hög glykemisk belastning?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inflammationer i lederna blossar upp och får migränliknande symptom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är väl så att grabbarna på insulinavdelningen är utvilade och när huvudkontoret säger att de ska sätta fart så de inte förlorar arbetsplatsen så tar de i så det blir lite för braB)

Filosoferar
Rolle på Österlen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde.. men jag antar ni förstod iallafall.. det är altså Low Carbare som rekommenderas äta mer kolisar i en vecka, innan glukosbelastningen.

Såå.. nästa gång du blir bortbjuden på kalas, öka kolisarna en vecka i förväg!:wacko:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag sätter i mig stora mängder socker så får jag direkt en stark IBS. Mår dåligt av det i ca 24h efteråt. Vill minnas att en doktor skulle råda bot på min IBS med kostfibrer och allt möjligt som inte funkade.

När kolhydrater och socker togs bort försvann problemen direkt. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De få gånger jag ätit socker har jag fått hjärtklappning. Mycket obehagligt och så klart en effekt av att det är ett gift kroppen vill göra sig av med fort som attans. Fick samma upplevelse efter lite för mycket alkohol för någon helg sedan, så nu fortsätter jag min vita bana i stället. :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde ett obetänksamt test för några år sen. Hade intebätit socker på många år men min dåvarande pojkvän hade köpt Fox, citronkola... En av mina stora favoriter på sockertiden.

Tänkte att det gjorde nog ingenting om jag tog en...eller två... eller fem... eller tolv! ?

Det var sent på kvällen, strax före sängdags. När vi gått och lagt oss hade jag hög puls och det kröp i hela kroppen!

Kunde inte ligga stilla...

Efter det så sa jag att jag förstår precis hur barnen känner sig när de är "sockerspeedade"...

Efter det har jag inte ätit socker...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar medvetet synda 2 ggr om året: på min födelsedag (i juli) och på julafton. Det blir godis, kakor/tårta/bakelser alt. söt efterrätt.  Jag får alltid baksmälla i form av illamående och allmän 100-åringskänsla redan ett par timmar senare, och tröttheten sitter i litet dagen efter också.

Just då undrar jag om det verkligen var värt det, men så hinner det ju gå ett halvår tills nästa gång...  Min räddning är att jag inte har något allvarligt sockerberoende, utan det blir bara de där enstaka tillfällena och sen återgår jag direkt till strikt LCHF.

PS.  Det är ju inte själva sockret man blir illamående av, utan just den kraftiga överdosen av insulin.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns när jag började med LCHF för ca 9 år sen. Hade ätit "riktig" mat i några månader, inkl. feta mjölkprodukter och mycket grönsaker, så inte jättestrikt. Tog en kaka och en liten tårtbit hos sambons mormor och blev helt yr i huvudet! Kändes som jag hade feber! Blev helt chockad men förstod vad som hände. Nu har var det flera år sedan jag hade flera månader av "drogfrihet" då jag är sockermissbrukare, så upplever inte riktigt lika kraftiga effekter av socker längre eftersom jag antagligen aldrig blir riktigt avgiftad. Upplever dock värme, hjärtklappning och lite feber-känsla när jag väl kör en "sockerdag". Hoppas ändå trots allt att min kropp är tacksam för de dagar och ibland veckor som den slipper drogen nuförtiden, jämfört med för 9 år sen då det nyttigaste jag kunde äta var en skogholmslimpeskiva med margarin! Haha, herregud! Nu får kroppen minst ett rejält mål riktig näringsrik och fet mat varje dag iallafall, och hoppas jag når en hyffsad ålder åtminstone :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju nackdelen att inte må akut dåligt av socker och mjöl, varken när jag äter det eller efteråt. Däremot återkommer småkrämpor (så som känningar av bihålor, ont I leder, klåda, tappar mer hår) efter några sliriga dagar, och det tar tid att må bra igen. Så det gäller att ställa sig frågan om det är värt det.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg