Jump to content

Frukt och dess nyttigheter, vitaminer mm

MrB

Recommended Posts

Det finns mängder med frukter som påstås med rätt innehålla en hel del vitaminer och nyttigheter.

Dessa är svåråtkomliga om man nu konstant skall befinna sig i ketos och lchf. Ät några frukter och du hamnar ur ketos och blodsockret skjuter som en raket.

Frukt med fruktos är ett mynt med två sidor. Vitaminer och fruktos.

Förslagsvis kan man baka ihop en fruktsallad med alla de frukter man anser innehåller bra saker, en slags vitaminbomb. En timme efter konsumtion så utför man ett träningspass som skall vara så långt att fruktosen "bränns bort" och man åter hamnar i ketos. Detta är en idé jag har som jag skulle vilja ha synpunkter på. Då kommer man åt vitaminerna men blir av med fruktosen.

Är det genomförbart och en bra idé? Eller är fruktvitaminer överskattade?

Det skulle handla om en slags 1 gång per månad-aktivitet...

1 minut sedan, singoalla sade:

Vilka vitaminer är du ute efter? Kolla vitaminer i frukter på matkalkyl.se Jag tycker frukt är överskattat. Ät grönsaker och ägg istället. 

I princip allt som man inte kan eller som är svårt att komma åt och samtidigt behålla ketos. Men det är möjligt att man inte behöver frukten alls. Finns ju lite olika synpunkter på det.

Har själv lite dålig koll på vitaminerna i frukt generellt och grönsaker annars. Förväntar mig att frukt kommer sågas lite på ett lchf-forum pga fruktosen såklart. Men jag är öppen för att det just kan vara tvåsidigt. Du har både något "ont" och "gott" i frukten. Därför föreslår jag ovan nämda strategi... Fruktsallad + intenstivt träningspass bör i slutet bara ge fördelarna.

Eftersom det inte finns någon enhetlig definition av begreppet LCHF så får man ta det för vad det är, riktlinjer. Internationellt tror jag det är 100g kolh/dygn som är den vedertagna mängden för att få kallas låghydratkost och den har väl Kostdoktorn hakat på vad jag förstår. Den definition som Annika Dahlqvist m fl lanserade, vilken i sig torde vara den ursprungliga, sa väl egentligen bara max 50g kolh/dygn, protein i samma mängd som de officiella ritklinjerna och resten fett för den energimängd du behöver. Jonas Bergqvist vidgade begreppet något, inte minst för de som tränar, och det är väl det som kan passa här som du är inne på MrB. Om man tränar hårt, och kanske då mest anaerobt (dvs kräver muskelglykogen) så är frukt inte helt fel. I synnerhet inte om man jämför med spannmålsbaserade produkter. Likaså som efterrätt på nån bjudning när man blir trugad att äta sötsaker. Förr, när Paulun var modern i början av 2000-talet, pratades det en del om GL, Glycemic Load, eller glykemisk belastning, dvs förhållandet mellan olika makronutrienter. Om man äter bara kolhydrater så svänger blodsockerkurvan annorlunda än om man äter samma mängd kolhydrater tillsammans med annat. Så lär man sig att använda detta, eller tränar mycket anaerobt, så är det nog fullt okej med en frukt ibland. Sedan om man triggar sötsuget av frukten, ja, då får man väga in det också såklart.
Broccoli innehåller massor av nyttigheter; vitamin C, K, A, folsyra... Fast det kanske inte passar som just efterrätt men rå broccoli dippad i creme fraiche med vitlök och kryddor är jättegott som snacks.

• Like 7

I en fb-grupp för "alternativ hälsa" kommenterade jag ett frukterian-inlägg med just att det blir väldigt mycket socker och fruktos, och att frukt inte är så näringsrik som man ofta vill tro. Förutom begränsad mängd näring kan man fråga sig hur biotillgänglig den är. Frukterianen var i alla fall bergfast övertygad om att hel frukt inte utgör någon fara för blodsockret. Han menade också att frukt är vår ursprungliga föda, för det hade man hittat bevis för i nån gammal bajskorv, och det var välsignat i videos av veganförespråkande dr Greger. Jag tycker det låter orimligt, men har inte mätt själv hur mitt blodsocker påverkas av frukt - har ni? 

Jag nämnde även risk för fettlever av fruktos. Och även fruktosmalabsorption - vilket jag själv tror jag har till viss del, för min mage gillar inte stora mängder frukt. 

Som kuriosa kan jag berätta att frukterianen kom med upprepade oförskämda påhopp. Jag anmälde men admin visade sig nästan lika tokig. Så jag lämnade gruppen med ett beskt inlägg :D

• Like 5

. Fruktsallad + intenstivt träningspass bör i slutet bara ge fördelarna.#

Mr B Du har en hel del att läsa på om hälsosam mat samt även om nyttig träning.

Näringstät mat av god kvalitet samt hängmatta är avsevärt mycket bättre än ditt förslag.

Svårt att hitta nån frukt i matkalkyls lista. Gott om lever dock. Och tyvärr olika berikade produkter.

Dr Wheat Belly, William Davis, säger, there is nothing good in fruit that you can't get from vegetables. 

Jag ser till att äta/dricka citron. 

sen måste jag kommentera Maria F att frukt skulle vara bra vid träning, bättre än spannmål. Där håller jag inte riktigt med. Om vi bortser från att brödsäd innehåller gluten, ris kan innehålla arsenik och majs kan vara gmo, så är stärkelsen från dessa, kolhydraten, tämligen ren glukos efter lite enzymbehandling i kroppen. Kroppen har mycket lättare att använda glukos som energi än fruktos. Tex förvånar det mig att alla dessa sport "bars" och "gels" är fulla med fruktos, det har man ingen nytta av vid träning om man vill träna anaerobt. Men bättre träna med fett som energi:-)

• Like 5

Tack för länken Fnutt. Uppskattas.

Det är intressant att titta på vilka livsmedel som innehåller mest vitaminer. Om man verkligen är ute efter vitaminer verkar en kost med lever, fisk, ägg, i viss mån kött allmänt, samt paprika/grönkål/broccoli mm (för att få i sig C-vitamin) vara lämplig.

Jag har för mig att man brukar förorda viss frukt på grund av antioxidanter, men dels är väl antioxidanternas nyttigheter ifrågasatt, dels har jag förstått att LCHF-ätare inte har samma behov av det.

Själv äter jag inte frukt (sen mitt äppelträd dog), men äter bär från min egen tomt och det jag plockar i skogen. Men det blir inte så ofta förutom när jordgubbarna mognat vilket bör inträffa inom någon vecka. :)

• Like 6

14 minuter sedan, SGK sade:

Själv äter jag inte frukt (sen mitt äppelträd dog), men äter bär från min egen tomt och det jag plockar i skogen. Men det blir inte så ofta förutom när jordgubbarna mognat vilket bör inträffa inom någon vecka. :)

Äldre äpplesorter har oftast lägre sockerhalt än modernare sorter så kan man välja eller har ett stående på tomten så är ju det bra. Och nu blir jag avundsjuk att du har jordgubbarna kvar... Mina sista åts upp för 14 dagar sen... :(

• Like 5

2 timmar sedan, jala sade:

. Fruktsallad + intenstivt träningspass bör i slutet bara ge fördelarna.#

Mr B Du har en hel del att läsa på om hälsosam mat samt även om nyttig träning.

Näringstät mat av god kvalitet samt hängmatta är avsevärt mycket bättre än ditt förslag.

Det är möjligt att du har rätt, men då kan du kan ju gärna motivera varför. Ditt svar är i stil med "Du har fel. Punkt". Det ger inte så mycket. Finns säker massor jag kan läsa på om.

Varför är min idé dålig? Finns det inga nödvändiga vitaminer i frukt?

Syftet är att vid enstaka tillfällen komma åt de vitaminer som kan finnas i vissa frukter. I övrigt brukar jag alltid befinna mig i ketos, träna löpning, gym och racketsport i ketos, ibland under fasta. Jag har inga problem med sötsuget så det finns inga risker att jag kommer falla tillbaka i något dåligt. Förslaget innebär en slags en gång per månad aktivitet. Jag kommer inte involvera frukt i min dagliga kost på något sätt.

1 timme sedan, iAnna sade:

"Frukt är också godis" som det hette på 70-talet (?). ??

Filosofi på hög nivå nu... ;)

Frukt är godis

Kexchoklad är godis

Alltså är Kexchoklad frukt :)  

Det brukade jag iallafall hävda innan jag slutade med allt sånt!

• Like 3
  • Haha 1

MrB, nu har jag läst igenom ditt första inlägg en gång till. Där säger du något om "svåråtkomliga" vitaminer. Enligt Fnutts länk till Matkalkyl finns det inga vitaminer som främst finns i frukt, alla vitaminer finns i betydligt högre grad i de livsmedel jag räknade upp här ovan.

Det blir svårt att svara på din fråga då ditt utgångsläge för frågan verkar vara felaktigt, dvs ditt påstående om svåråtkomliga vitaminer. Jag tror att det är därför du inte riktigt får så tydliga svar på din fråga.

Om du ger exempel på vilka vitaminer och nyttigheter du syftar på kan det vara enklare att svara.

Annars tänker jag att om du vill unna dig en fruktsallad en gång i månaden är det bara att köra. Du verkar inte vara den som triggas till fortsatta avsteg, så testa och om något inte blir bra kan du ju avstå framöver.

• Like 4

9 minuter sedan, SGK sade:

MrB, nu har jag läst igenom ditt första inlägg en gång till. Där säger du något om "svåråtkomliga" vitaminer. Enligt Fnutts länk till Matkalkyl finns det inga vitaminer som främst finns i frukt, alla vitaminer finns i betydligt högre grad i de livsmedel jag räknade upp här ovan.

Det blir svårt att svara på din fråga då ditt utgångsläge för frågan verkar vara felaktigt, dvs ditt påstående om svåråtkomliga vitaminer. Jag tror att det är därför du inte riktigt får så tydliga svar på din fråga.

Om du ger exempel på vilka vitaminer och nyttigheter du syftar på kan det vara enklare att svara.

Annars tänker jag att om du vill unna dig en fruktsallad en gång i månaden är det bara att köra. Du verkar inte vara den som triggas till fortsatta avsteg, så testa och om något inte blir bra kan du ju avstå framöver.

Poängen med tråden är ju att utröna huruvida det finns något inom fruktriket som den strikte lchf-aren går miste om. Om det finns det så kan ju "strategin" vara en metod att komma åt det och snabbt återgå till sin ketos. Jag är öppen för att det kan vara så att man kan tillgodogöra sig allt som finns inom frukt via grönsaker och andra livsmedel. I sådana fall finns det ingen poäng ur hälsoaspekten.

Så det första som kan behöva redas ut skulle vara om det finns nyttigheter i frukt (och gärna då specifikt vad och vilken frukt) som man inte får i sig via "traditionell" LCHF-kost?

Om så inte är fallet skulle det ändå kunna vara intressant för vissa att testa din idé om att "trolla bort" det negativa med fruktosen med ett tillräckligt omfattande träningspass.

Jag är verkligen ingen expert på träning och ketos, men jag gissar att om man äter frukt i en mängd så att ketosen hotas är ett träningspass inte helt fel ;)

• Like 3

MrB. Fortsätt att läs. Eventuella vitaminer som du kan tänkas ha nytta av hittar du i så fall i grönsaker utan det negativa sockret. Hårt träningspass kan ge skador samt tar inte bort det faktum att din fruktcoktail höjde ditt blodsocker och därmed även insulinet vilket du i längden inte mår bra. Det finns massor skrivet om det, leta på.

Kunde inte låta bli att le åt denna rad..! Det är banne mig inte lätt att vara medveten konsument! :P

6 timmar sedan, Erik 2 sade:

Om vi bortser från att brödsäd innehåller gluten, ris kan innehålla arsenik och majs kan vara gmo,

• Like 2

MrB. Fortsätt att läs. Eventuella vitaminer som du kan tänkas ha nytta av hittar du i så fall i grönsaker utan det negativa sockret. Hårt träningspass kan ge skador samt tar inte bort det faktum att din fruktcoktail höjde ditt blodsocker och därmed även insulinet vilket du i längden inte mår bra. Det finns massor skrivet om det, leta på.

Om det stämmer så bör man avstå, men jag är inte övertygad om att allt i fruktriket är åtkomligt via grönsaker. Är inte övertygad om motsatsen heller. Ett hårt träningspass i denna kontext innebär att man bränner kalorier tills glukosen försvinner och man åter hamnar i ketos. Det kan vara lättjogg i timmar eller liknande och behöver inte per automatik sluta med träningsskador.

Men det stämmer nog att man kommer få ett insulinrus vilket är illa. För en normalhälsosam-person är kanske ett insulinrus i månaden i utbyte mot en vitaminbomb kanske inte en dålig affär? Det är ju en viss skillnad mot att få flertalet insulinrus dagligen.

Åter igen handlar det om en enstaka avvikelse, inte om en ny livsstil bestående av fruktfrossa...

• Like 1

Är det inte bara för dig att bläddra igenom Matkalkyl.se och jämföra några frukter och grönsaker? Finns nån svensk hemsida där man hyfsat överskådligt kan jämföra flera olika livsmedels näringsinnehåll bredvid varann. Men jag kommer inte ihåg vad den heter. Matjämförelse eller nåt, kanske. 

Ta t ex vitkål mot äpple - lokalt tillgängliga här. Och väg gärna in kilopriset också. Sen har du bär, t ex röda vinbär mot plommon. 

Du kan ju också jämföra äpple med lever. 

Dessa exempel ger en hint om vartåt det barkar. 

Min övertygelse stämmer med det som redan nämnts - att grönsaker är mer än fullvärdig ersättning för frukt. En sak jag dock inte är säker på är om frukt typiskt har färre antinutrienter - nån som vet? 

Oavsett vad tror jag inte en fruktsallad då och då är nåt att oroa sig för om du inte har risk för att det triggar allvarligt sötsug. Skulle mild risk för triggning föreligga tror jag man ska ha nåt fett till, t ex grädde, creme fraiche, nötter, ost, kokos. De gånger jag äter nåt sött försöker jag alltid inkludera fett och möjligen protein, för att slippa/dämpa dipp längre fram. 

• Like 4

Den frukt som säljs idag har lite och ingenting gemensamt med den frukt vi åt i tidernas begynnelse. De är framavlade för att vara extra stora, blanka, fina och extra söta och jag gissar att industrin skiter högaktningsfullt i näringsinnehållet. Därför tror jag inte att man missar nåt av att inte äta frukt. Jag kan äta nån ibland men då är det antingen i matlagning (rosmarin äpplen till karré är supergott t ex) eller som godis till en fet ost

• Like 6

Är det inte bara för dig att bläddra igenom Matkalkyl.se och jämföra några frukter och grönsaker? Finns nån svensk hemsida där man hyfsat överskådligt kan jämföra flera olika livsmedels näringsinnehåll bredvid varann. Men jag kommer inte ihåg vad den heter. Matjämförelse eller nåt, kanske. 
Ta t ex vitkål mot äpple - lokalt tillgängliga här. Och väg gärna in kilopriset också. Sen har du bär, t ex röda vinbär mot plommon. 
Du kan ju också jämföra äpple med lever. 
Dessa exempel ger en hint om vartåt det barkar. 
Min övertygelse stämmer med det som redan nämnts - att grönsaker är mer än fullvärdig ersättning för frukt. En sak jag dock inte är säker på är om frukt typiskt har färre antinutrienter - nån som vet? 
Oavsett vad tror jag inte en fruktsallad då och då är nåt att oroa sig för om du inte har risk för att det triggar allvarligt sötsug. Skulle mild risk för triggning föreligga tror jag man ska ha nåt fett till, t ex grädde, creme fraiche, nötter, ost, kokos. De gånger jag äter nåt sött försöker jag alltid inkludera fett och möjligen protein, för att slippa/dämpa dipp längre fram. 

En sådan jämförelse går att göra på matkalkyl. Starta med att gå in på sidan för ett livsmedel. Där finns en knapp "Jämför med ytterligare livsmedel".
Här är ditt äpple-vitkål-exempel:
http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=vitkal-applemskal
  • Like 3

Efter att ha gjort lite generella vitamin-compares på Matkalkyl och läst vad folk som jämför kommer fram till via lite olika källor så verkar det ju vara så att det inte finns något speciellt att hämta i fruktriket som man inte kan få bland grönsaker. Men men...det finns säkert någon som har en superfrukt undangömd någonstans som man kan imponera med. Lite summa summarum kanske slutsatsen blir att frukt är ganska meningslöst. ^_^

• Like 4

Vi måste nog lägga till insulinproblematiken också. 

Frukt smakar sött, redan söt smak triggar insulin oavsett intagen mängd glukos. (Läs Martin Ingvar, Hjärnkoll på vikten.) bla hämmar insulin fettförbränning.

Fruktos är mycket sötare än glukos. 

• Like 2

De här "sanningarna" om olika livsmedel (ofta frukt eller bär) som kvälls-/dagstidningarna ofta publicerar (exempelvis Tureborgarens och Zepps länkar) gör mig mycket upprörd. :angry: Det påstås (säker med sanningen överensstämmande) att 2 dl svarta oliver ger 10% av RDI för A-vitamin, som om det vore exeptionellt. Så för att få i sig hela dagsbehovet behöver man alltså äta 2 liter oliver! Om man istället äter 5 (!) gram nötlever får man i sig hela dagsbehovet. Men jag har aldrig sett någon sån artikel där man beskriver hur fantastiskt näringstät lever är.

Men jag äter gärna oliver, dock inte för att täcka behovet av A-vitamin, snarare för att de innehåller mycket fett och är mycket goda. :)

• Like 5
  • Thanks 1

Guest Tureborgaren
1 timme sedan, SGK sade:

Det påstås (säker med sanningen överensstämmande) att 2 dl svarta oliver ger 10% av RDI för A-vitamin, som om det vore exeptionellt. Så för att få i sig hela dagsbehovet behöver man alltså äta 2 liter oliver! Om man istället äter 5 (!) gram nötlever får man i sig hela dagsbehovet. Men jag har aldrig sett någon sån artikel där man beskriver hur fantastiskt näringstät lever är.

Min poäng med länken till artikeln om olika bär är att de kan vara ett alternativ till söta frukter. Själv har jag slutat att läsa dags- och kvällspressens artiklar om kost och hälsa. De är ofta för ytliga och oinsatta i ämnet.

Däremot försöker jag äta lever, för att det är så nyttigt. Men det är svårt: tycker inte att det smakar gott. Har du nåt knep?

Nja, jag har väl inga bra tips, men hemgjord leverpastej har jag på "att-testa-listan". Eftersom jag ännu inte kommit mig för brukar jag ibland köpa paté och blanda med grädde eller kokosgrädde istället för vanlig leverpastej som inehåller alldeles för mycket kolhydrater för min smak. Betydligt dyrare än vanlig leverpastej, men något som jag har möjlighet att unna mig.

Leverbiff skulle kunna vara gott. Dags att testa kanske. :)

• Like 1

Jag gjorde för ett tag sedan en "matkarta" i utbildningssyfte. Det är en karta som visar vilka livsmedel som innehåller liknande näringsämnen. Livsmedel långt ifrån varandra har således olika innehåll och det är förstås önskvärt att äta mat från alla delar av kartan så man inte bara är i samma hörn. 

Frukten närmaste släkting i kartan blev godis. Nu baserar sig detta på Livsmedelsverkets databas med ca 50 näringsämnen från varje livsmedel och det finns förstås antioxidanter och annat i frukt som inte är angivet i Livsmedelsverkets databas. Men av det som är angivet är godis närmsta släckningen. Grönsaker innehåller betydligt större variation av näring och täcker in allt som finns i frukt och lite till.  

Den mest unika livsmedelsgruppen var kött. Inga andra livsmedel kan enskilt eller i grupp täcka upp för all ämnen som finns i kött. Det som kommer närmast är fisk som hade ungefär 50% överlapp med kött. 

Överkurs för info då detta inte är publicerade data: "kartan" är en score plott baserat på PCA (principle component analysis) med 2000 observationer (livsmedel) och 50 variabler (loadings) där komponent 1 & 2 beskriver 60% av variationen (R2) i datamatrisen med korsvalidering (Q2 = 50%). 

• Like 5

https://www.svd.se/de-tio-nyttigaste-frukterna-du-kan-ata#sida-5

Går man igenom denna lista så får man intrycket av att det är en skänk från ovan att mixa ihop en fruktsallad med de "10 nyttigaste" för att sedan som även Mr Big skrev "jogga tillbaka till ketos".

Insulinpeaken kommer man inte undan men är det värt det någon enstaka gång?

Förutom rena vitaminvärden påstås de ha olika egenskaper av varierande slag.

Jag vill inte dissa de som tror på frukt, men jag tror inte så mycket på frukt själv även om jag äter lite då och då, mest efter säsong från trädgården och för att det smakar gott. För att vidga vyerna vill jag belysa att det finns de som enbart äter kött och mår förträffligt av det. Lever, njurar och binjurar har mer c-vitamin än många frukter. Man ska äta hela djuret. Kolla sajten http://www.rawpaleodietforum.com.

• Like 3

Guest Tureborgaren
On ‎2017‎-‎07‎-‎27 at 11:59, SGK sade:

Leverbiff skulle kunna vara gott. Dags att testa kanske. :)

Ja, leverbiff är gott! Det åt jag med förtjusning i unga år när jag jobbade i en personalmatsal. Ska genast leta upp ett recept. Tack för tipset!

Guest Tureborgaren
On ‎2017‎-‎07‎-‎27 at 15:02, jala sade:

Älskar lever men tycker inte om pastej. Nötlever äter jag rå, fantastiskt gott.

Allvarligt?! Hur smakar rå lever? Konsistensen?

3 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Allvarligt?! Hur smakar rå lever? Konsistensen?

Fullständigt allvarligt. Hur beskriver man en smak? Konsistensensen är mjuk och len. Nästa gång du köper nötlever så skär av en liten bit och smaka, det smakar inte som stekt lever.

Guest Tureborgaren
On ‎2017‎-‎07‎-‎28 at 18:40, jala sade:

Nästa gång du köper nötlever så skär av en liten bit och smaka, det smakar inte som stekt lever.

Fann nötlever till halva priset på Willys (kort datum). Smakade en rå bit men spottade ut.. :D

Fick även tag i drygt ett kilo ekologiskt nötstek till halva priset. Så jag malde ihop det mesta av köttet med levern, lite soltorkad tomat, färsk oregano, rödlök, vitlök, chiliflingor och några ägg. Skulle haft grädde i men det glömde jag att köpa. Tog kokosmjölk. Blev mycket smakliga leverbiffar (stekta i ankfett), som jag frossat i till lunch!

On 2017-07-28 at 18:29, Tureborgaren sade:

Ja, leverbiff är gott! Det åt jag med förtjusning i unga år när jag jobbade i en personalmatsal. Ska genast leta upp ett recept. Tack för tipset!

Är du tokig.. eller jag?:unsure:

Har alldrig gillat leverbiffar, däremot så gillar jag stekt lever med lök.

14 timmar sedan, Xiro sade:

Man vet att man är på ett bra ställe när en diskussion om frukt mynnar ut i manifestationer av passion för lever :D

Sorry MrB! 

Lol och rå dessutom. För tankarna till Hannibal Lecter och rötjut.

Men en missuppfattning i tråden hos vissa är att jag skulle vara frukterian(eller vad det kallas) eller pro-frukt generellt. Jag lever ju med lchf och fasta.

Den enda frukten jag rör är väl avocadon.  Poängen var att testa en idé, pros and cons...en avstickare med en vitaminbombad fruktsallad...

• Like 3

Rå lever, tänk er en smoothie på rå lever, råmjölk och oupphettad honung.

Huh!!!! :o
Gillar Colting men brorsan är inte riktigt min guru i allt... Nu reser han visst runt och letar öde stränder för att springa naken med vovven. Tja, det skulle jag kanske kunna göra men rå kyckling, lever och sånt kan han få behålla. ;)

Jag tänker på dig och dina potatisar samt den leriga jorden. Här kommer en film om hur viktig jorden är för oss människor.