Jump to content

Frukt och dess nyttigheter, vitaminer mm

MrB

Recommended Posts

Jorden är fantastiskt viktig, inte minst med avseende på näringsinnehåll i frukt och grönsaker. Att kunna slänga ner räkskal i jorden via min bokashikompost utgår jag från höjer mineralämnen mm. Jag försöker förnya jorden runt vinbärsbuskar just nu men hinner inte producera komposterbart avfall lika fort som jag skulle behöva. Jag tror att de bär man har i trädgården är bland de bästa man kan äta nästa efter de vilda och mina äppleträd är nog sen 1930-talet och inte alls söta (men rätt goda ändå). Jag vill påstå att de visst får plats i en LCHF-diet (vid säsong) och utklassar lever med hästlängder, i alla fall i smak... :D
Tack för länken, ska kolla den!

• Like 1

Om du inte använder kött ben för att koka benbuljong så gräv ner dem i jorden. Har du äpplleträd så kanske du inte kan äta alla, då är det bättre att kompostera än att göra must.

9 timmar sedan, jala sade:

Har du äpplleträd så kanske du inte kan äta alla, då är det bättre att kompostera än att göra must.

Sant, man ska nog inte äta alla... Har 6 äppleträd... Kan bli onödigt mycket socker på en säsong... :)

• Like 1

Guest Tureborgaren

Färskt ur Läkartidningen - Pigment hade antiinflammatoriska effekter vid kranskärlssjukdom.:

"En intressant fråga är om maten kan påverka graden av inflammation. Karotenoider är fettlösliga färgpigment som förekommer rikligt i frukt och grönsaker. I befolkningsstudier har man sett ett omvänt samband mellan inflammationsmarkörer och karotenoider i plasma. I denna studie ville vi undersöka detta samband hos patienter med kranskärlssjukdom."

"Resultaten visar att ökad tillförsel av lutein ex vivo signifikant minskar vita blodkroppars inflammatoriska aktivitet hos kranskärlssjuka patienter och därmed har potential att minska den kroniska låggradiga inflammationen. Nästa viktiga steg blir att in vivo undersöka om råd till patienter att äta mer luteinrik mat (framför allt mörkgröna bladgrönsaker såsom spenat) har motsvarande antiinflammatoriska effekter."

Enligt Wikipedia - Lutein:

"Den allra bästa källan till både lutein och zeaxantin är grönkål, men samma karotenoider finns även i andra färgstarka grönsaker; spenat, broccoli, majs och ärtor. En äggula innehåller runt 200 mikrogram lutein och en studie, ledd av forskaren Elizabeth J. Johnson, vid Tufts University visar att lutein från ägg är lättare att ta upp för kroppen än luteiner från grönsaker. Lutein tas bäst upp tillsammans med fett och rekommenderat dagligt intag är mellan 6 mg och 30 mg."

Däremot inte så mycket lutein i frukt jämförelsevis, enligt tabellen på Wikipedia. :)

En annan ide kan vara att äta lite frukt till huvudrätten eller till efterrätt. då kanske insulinpåslaget inte blir lika stort som om man äter mycket frukt eller frukt som ett eget mellanmål.

Själv äter jag gärna banan och äpple i maten. Till efterrätt  kan jag gärna äta en apelsin, grape, kiwi, melon eller några vindruvor.

Vi som tränar har större spelrum för kolhydrater...

Granatäpple kanske är nyttig frukt men den tycker jag inte smakar bra...

• Like 1