MrB

Frukt och dess nyttigheter, vitaminer mm

Recommended Posts

Efter att ha gjort lite generella vitamin-compares på Matkalkyl och läst vad folk som jämför kommer fram till via lite olika källor så verkar det ju vara så att det inte finns något speciellt att hämta i fruktriket som man inte kan få bland grönsaker. Men men...det finns säkert någon som har en superfrukt undangömd någonstans som man kan imponera med. Lite summa summarum kanske slutsatsen blir att frukt är ganska meningslöst. ^_^

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ät frukt om du vill. Efter en morgonjogg (utan frukost) på ca 1 timme är du i ketos igen. Jag kommer alltid i ketos efter en morgonjogg utan frukost,, citronvatten och salt är det jag brukar ta innan joggen.

Ät drick och var glad...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi måste nog lägga till insulinproblematiken också. 

Frukt smakar sött, redan söt smak triggar insulin oavsett intagen mängd glukos. (Läs Martin Ingvar, Hjärnkoll på vikten.) bla hämmar insulin fettförbränning.

Fruktos är mycket sötare än glukos. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Det påstås (säker med sanningen överensstämmande) att 2 dl svarta oliver ger 10% av RDI för A-vitamin, som om det vore exeptionellt. Så för att få i sig hela dagsbehovet behöver man alltså äta 2 liter oliver! Om man istället äter 5 (!) gram nötlever får man i sig hela dagsbehovet. Men jag har aldrig sett någon sån artikel där man beskriver hur fantastiskt näringstät lever är.

Min poäng med länken till artikeln om olika bär är att de kan vara ett alternativ till söta frukter. Själv har jag slutat att läsa dags- och kvällspressens artiklar om kost och hälsa. De är ofta för ytliga och oinsatta i ämnet.

Däremot försöker jag äta lever, för att det är så nyttigt. Men det är svårt: tycker inte att det smakar gott. Har du nåt knep?

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag har väl inga bra tips, men hemgjord leverpastej har jag på "att-testa-listan". Eftersom jag ännu inte kommit mig för brukar jag ibland köpa paté och blanda med grädde eller kokosgrädde istället för vanlig leverpastej som inehåller alldeles för mycket kolhydrater för min smak. Betydligt dyrare än vanlig leverpastej, men något som jag har möjlighet att unna mig.

Leverbiff skulle kunna vara gott. Dags att testa kanske. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, vi som inte tycker om lever, måste prova Kostdoktorns leverpastej! Den är god och nyttig. Man kan experimentera med kryddorna för att få den optimala smaken. Vitlök ska jag prova nästa gång. Vi gör en sats i veckan. 

http://www.kostdoktorn.se/recept/leverpastej-med-timjansmor

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älskar lever men tycker inte om pastej. Nötlever äter jag rå, fantastiskt gott.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde för ett tag sedan en "matkarta" i utbildningssyfte. Det är en karta som visar vilka livsmedel som innehåller liknande näringsämnen. Livsmedel långt ifrån varandra har således olika innehåll och det är förstås önskvärt att äta mat från alla delar av kartan så man inte bara är i samma hörn. 

Frukten närmaste släkting i kartan blev godis. Nu baserar sig detta på Livsmedelsverkets databas med ca 50 näringsämnen från varje livsmedel och det finns förstås antioxidanter och annat i frukt som inte är angivet i Livsmedelsverkets databas. Men av det som är angivet är godis närmsta släckningen. Grönsaker innehåller betydligt större variation av näring och täcker in allt som finns i frukt och lite till.  

Den mest unika livsmedelsgruppen var kött. Inga andra livsmedel kan enskilt eller i grupp täcka upp för all ämnen som finns i kött. Det som kommer närmast är fisk som hade ungefär 50% överlapp med kött. 

Överkurs för info då detta inte är publicerade data: "kartan" är en score plott baserat på PCA (principle component analysis) med 2000 observationer (livsmedel) och 50 variabler (loadings) där komponent 1 & 2 beskriver 60% av variationen (R2) i datamatrisen med korsvalidering (Q2 = 50%). 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://www.svd.se/de-tio-nyttigaste-frukterna-du-kan-ata#sida-5

Går man igenom denna lista så får man intrycket av att det är en skänk från ovan att mixa ihop en fruktsallad med de "10 nyttigaste" för att sedan som även Mr Big skrev "jogga tillbaka till ketos".

Insulinpeaken kommer man inte undan men är det värt det någon enstaka gång?

Förutom rena vitaminvärden påstås de ha olika egenskaper av varierande slag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte dissa de som tror på frukt, men jag tror inte så mycket på frukt själv även om jag äter lite då och då, mest efter säsong från trädgården och för att det smakar gott. För att vidga vyerna vill jag belysa att det finns de som enbart äter kött och mår förträffligt av det. Lever, njurar och binjurar har mer c-vitamin än många frukter. Man ska äta hela djuret. Kolla sajten http://www.rawpaleodietforum.com.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ett litet stapeldiagram från kostdoktorns sidor. Hade varit intressant med ett par grönsaker också. Animalier är som sagt suveräna som allsidig näring.

vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jp

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎07‎-‎27 at 11:59, SGK sade:

Leverbiff skulle kunna vara gott. Dags att testa kanske. :)

Ja, leverbiff är gott! Det åt jag med förtjusning i unga år när jag jobbade i en personalmatsal. Ska genast leta upp ett recept. Tack för tipset!

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎07‎-‎27 at 15:02, jala sade:

Älskar lever men tycker inte om pastej. Nötlever äter jag rå, fantastiskt gott.

Allvarligt?! Hur smakar rå lever? Konsistensen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Allvarligt?! Hur smakar rå lever? Konsistensen?

Fullständigt allvarligt. Hur beskriver man en smak? Konsistensensen är mjuk och len. Nästa gång du köper nötlever så skär av en liten bit och smaka, det smakar inte som stekt lever.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-28 at 18:29, Tureborgaren sade:

Ja, leverbiff är gott! Det åt jag med förtjusning i unga år när jag jobbade i en personalmatsal. Ska genast leta upp ett recept. Tack för tipset!

Är du tokig.. eller jag?:unsure:

Har alldrig gillat leverbiffar, däremot så gillar jag stekt lever med lök.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lever är kanske inte riktigt topic för denna tråd? :rolleyes:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Xiro sade:

Man vet att man är på ett bra ställe när en diskussion om frukt mynnar ut i manifestationer av passion för lever :D

Sorry MrB! 

Lol och rå dessutom. För tankarna till Hannibal Lecter och rötjut.

Men en missuppfattning i tråden hos vissa är att jag skulle vara frukterian(eller vad det kallas) eller pro-frukt generellt. Jag lever ju med lchf och fasta.

Den enda frukten jag rör är väl avocadon.  Poängen var att testa en idé, pros and cons...en avstickare med en vitaminbombad fruktsallad...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, jala sade:

Rå lever, tänk er en smoothie på rå lever, råmjölk och oupphettad honung.

Huh!!!! :o
Gillar Colting men brorsan är inte riktigt min guru i allt... Nu reser han visst runt och letar öde stränder för att springa naken med vovven. Tja, det skulle jag kanske kunna göra men rå kyckling, lever och sånt kan han få behålla. ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker på dig och dina potatisar samt den leriga jorden. Här kommer en film om hur viktig jorden är för oss människor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg