Melker

Wikström avgår

Recommended Posts

Läste idag att folkhälsoministern avgår av hälsoskäl. Naturligtvis tragiskt för honom som person men det är svårt att inte bli ironisk...

Hoppas att vi får en handlingskraftig person på denna viktiga post. Vi behöver en folkhälsominister som kan röra om lite i grytan och t ex utmana de heltokiga näringsdeklarationerna, helt ombilda Livsmedelverket samt bryta de stora läkemedelsbolagens oligopolsituation gällande forskning mm.

Blor det ordning på folkhälsan, stopp på fetmaepidemin, nedgång på hjärt och kärlsjukdom samt broms på cancer mm så skulle det innebära enorma bespatingar för landet.

Det blev visst Annika Strandhäll som fick utökat ansvar och hon har så vitt jag vet inte gjort mycket väsen av sig på folkhälsoområdet under sin tid som tf.

Är det ingen toppolitiker som fattar hur många miljarder det ligger i folkhälsan???

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superviktigt detta, och mycket glädjande - kan ju innebära nya möjligheter. Hoppas inte de väljer nån ur politiska adelssekten utan istället nån som verkligen fattar nåt om hälsa! Hade varit gött att se Jonas Colting där, eller nån annan vettig med skinn på näsan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Melker sade:

Är det ingen toppolitiker som fattar hur många miljarder det ligger i folkhälsan???

Politiker måste ta hänsyn till industrins vinster, en bättre folkhälsa innebär uteblivna vinster och massarbetslöshet inom industrin. Vilken politiker vågar sej på något sådant? 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Ekner sade:

Politiker måste ta hänsyn till industrins vinster, en bättre folkhälsa innebär uteblivna vinster och massarbetslöshet inom industrin. Vilken politiker vågar sej på något sådant? 

Nån som verkligen begriper nåt. Skulle få massor av väljare om det vore inom nåt av de etablerade partierna - problemet är att de partierna är fulla av okunnighet och ekonomistagenda, de är ruttna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur många av alla oss sunda människor i detta forum (eller på jobbet, eller i bekantskapskretsen...) är beredda att engagera sig i politiken? Det gnälls mycket på politiker men de som gnäller mest är ofta de som aldrig själva skulle engagera sig eller som gladeligen skulle ta del av extralöner och bonusar som de själva fått vara med att bestämma. Hur många skulle medvetet avstå en bonus, hur fel den än är? Hur många skulle prioriterar "smala ämnen" som folkhälsan när nästa val hänger på mer pengar till arbetslösa eller vad det kan vara? Jag säger alltså inte att det är rätt men det är så många stridande viljor, så många giriga människor, så mycket svågerpolitik, precis som på andra ställen, att det som enskild individ är svårt att driva sunda ämnen.
Se på det vi HAR uppnått i Sverige, inte skedde det över en natt. Några få har försökt lyfta en sakfråga under lång tid tills den stora massan krävt nåt för att de ska få rösterna. Att demontera det som är bra däremot, det går fort. Jag är övertygad om att de flesta i riksdag och regering är som folk är mest. Sen finns det ett och annat pucko, precis som överallt annars. Och alla försöker anpassa sig; anpassa sig till lobbyn, till media, till privatekonomi, till partikamrater, till...
Jag tror att vi alla måste fortsätta lyfta folkhälsofrågan (eller vilken annan fråga som helst) och den förebyggande vården underifrån tills så många individer i befolkningen är med på tåget att det blir en fråga för kommande val. Veganrörelsen har hållit på i närmare 50år och de är på väg att lyckas...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Veganrörelsen har hållit på i närmare 50år och de är på väg att lyckas..."    Förhoppningsvis inte, köttfri måndag och andra stolligheter kan vi avstå från. Ketogen kost har funnits sedan 1920-talet och har fortfarande inte fått fofäste.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogen_diet

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Veganrörelsen har hållit på i närmare 50år och de är på väg att lyckas..."    Förhoppningsvis inte, köttfri måndag och andra stolligheter kan vi avstå från. Ketogen kost har funnits sedan 1920-talet och har fortfarande inte fått fofäste.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogen_diet

Ja, VI tycker så! Men veganer är precis lika övertygade att deras sätt är rätt. "Kan vi inte få B12 från maten kan man ju bara ta ett tillskott!" Vem orkar bry sig om att ifrågasätta om det inte blev fel nånstans när det naturliga (basvarorna) inte kan tillhandahålla rätt näring? (Precis som med lättmargarinet - borde inte den bluffen genomskådats? ) Och de har fått med sig media där allt kött är dåligt, oavsett hur djurhållningen varit eller hur köttet processats. Nu har det letat sig in i politikers och vanligt folks hjärnor att det nog ligger nåt i det... Det är därför vi måste fortsätta underifrån, på bred front. Sedan skadar det inte om vi skulle kunna få en intresserad och kunnig minister men jag tror tyvärr en som driver vår linje skulle bli kortvarig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En minister som driver vår kostfråga har en låååååång uppförsbacke framför sig och som du säger så är det troligtvis ingen politisk vinst att hämta där. Så kavla upp ärmarna och spotta i nävarna för nu är det upp till kamp som gäller.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig handlar det om att LCHF ska bli legitimt alternativ, t ex i skolan, på sjukhus och hos dietister. Och att lägga ner drömmen om en eller några få kostmallar som allmänt rådande. Officiella kostråden måste vara flexibla nog att tillåta olika riktningar. Dock ska råden vara så att det är tydligt vilka "detaljval" som är bra för hälsa och miljö, och samtidigt hänvisa till säkra bevis om varför. 

Hur det funkar med industriintressen får inte hindra oss från att prata om hur det bör vara. Annars fortsätter der nedåt längs det sluttande planet. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Btw så delade jag en nyhetsnotis om att alliansen i Trelleborg vill öka mängden fett i skolmaten, och erbjuda naturligt fett t ex smör. Jag såg notisen i dr Ralf Sundbergs fb-flöde. Så jag delade detta i mitt flöde och skrev att vi vill ha detta även i Malmö, och så taggade jag en barndomsvän som är högt uppsatt politiker i Malmö. Han svarade med "Radikalt krav, är Malmö redo för detta?!". Jag svarade "På vilket sätt skulle något så hälsosamt vara radikalt? Klart Malmö är redo, snälla lobba för detta ... så att vi får bättre mående och fokus i skolan. Passa även på att lobba för bordssalt (oraffinerat utan klumpförebyggande kemikalier)."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/borgerliga-i-trellberog-vill-ge-eleverna-mer-fet-mat?cmpid=del%3Afb%3A20170726%3Aborgerliga-i-trellberog-vill-ge-eleverna-mer-fet-mat%3Anyh%3Alp

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja Alliansen Trelleborg!

Från det tredje till det fjärde.. fucking utlösa regeringskris, på semestern!:blink:

Näe.. jag har ett helt annat förslag till konsutition.. alla regeringar skall sitta kvar tills de uppfyllt alla sina vallöften.. men de får bara betalt för de första fyra åren!

Därefter skall de strippas av alla förmåner/riksdagspensioner/traktamenten.. och betala inträde varje gång till rikdsadagen/regeringskansliet.. så vi får någon form av folk som företräder oss som vågar lova något de verkar kunna genomföra.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg