Christian

Premiär. Men inte riktigt koll.

Recommended Posts

Christian    54
7 minuter sedan, MrB sade:

Den enda bestående viktminskningmetoden som existerar är fastan och den periodiska fastan.

Varför? Därför att den inte sänker basmetabolismen. Det gör alla andra dieter. 

https://intensivedietarymanagement.com/difference-calorie-restriction-fasting-fasting-27/

Som sagt, dummie. Men så även om jag fortsätter med strikt lchf så kommer jag till slut gå upp i vikt? Men då inte de kanske 10kg en tappar?

Har börjat med 16:8. Funkar bra. 2 måltider. Då ska man normalt iaf inte gå upp igen?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Christian    54
9 minuter sedan, RobertAnd sade:

Jag har för mig att Kostdoktorn sen skrev att han gick ner till samma vikt igen när han började med 16:8. Men jag kan ha fel.

Jo,precis. Men tänker att då jag nått min idealvikt. Hur man underhåller den. Om man äter måttlig lchf  går man upp verkar det då som?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124
12 minuter sedan, MrB sade:

Hmmm vad jag vet så har väl esikmåerna ätit lchf i flera generationer?

LCHF ja, men inte ketogent. Det har bl.a. Per Wikholm visat.

"It should be made abundantly clear that no researcher has ever found evidence of ketosis from the traditional diet of the Inuit. Furthermore, the published scientific literature clearly shows that the Inuit could not have been in ketosis due to the high levels of protein consumed and their conservation of fat for lighting and heating"

"…The normal diet of Eskimos contains an excessive amount of animal protein (280 gr.) and much fat (135 gr.) while the quantity of carbohydrate is extremely small (54 gr. of which more than ½ is derived as glycogen from the meat eaten)."

"Heinbecker’s 1928 study showed that the Inuit were not in ketosis while fed their traditional diet, using several methods—including urine testing of acetone, diacetic, and β-hydroxybutyric acid; acetone bodies in the breath; respiratory quotient; as well as their documented high protein intake."

"I estimate that when food is abundant, the average daily diet of the adult Eskimo consists approximately of 30 to 40 grams of carbohydrate (which includes glycogen), 250 to 300 grams of protein, and about 150 grams of fat (FA/G=1.2)."

“It is well known that considerably higher amounts of protein are regularly consumed by the Eskimos (DuBois, ’28), who generally speaking, prefer a diet where approximately 50% of the calories come from protein and the greater part of the remaining 50% are derived from fat. August and Marie Krogh (13) report that the normal diet of the West Greenland Eskimos contained an excessive amount of animal protein—280gm daily—and they noted that there seemed to be a considerable delay in the metabolism of protein and excretion of nitrogen, only 60% of the nitrogen being excreted during the first 24 hours after eating large meals rich in protein. In East Greenland the Eskimos consume an average of 300 gm of protein daily (Höygaard, ’41). In Alaska a daily protein consumption of more than 300 gm has been observed among the most primitive Eskimos.”

"It is, however, worth noting that according to the customary convention (Woodyatt, 1921; Shaffer, 1921) this [Inuit] diet is not ketogenic since the ratio of ketogenic(FA) to ketolytic (G) aliments is 1.09. Indeed, the content of fat would have to be exactly doubled (324 g daily) to make the diet ketogenic (FA/G>1.5).“

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RobertAnd    124
5 minuter sedan, Christian sade:

Jo,precis. Men tänker att då jag nått min idealvikt. Hur man underhåller den. Om man äter måttlig lchf  går man upp verkar det då som?

Det där kan man inte veta, det är högst individuellt. Det finns de som går ner de sista kilona först när de börjar äta liberalt, eller börjar med t.ex. bönor. Så det kan lika gärna vara precis tvärtom.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MrB    265
1 timme sedan, Christian sade:

Som sagt, dummie. Men så även om jag fortsätter med strikt lchf så kommer jag till slut gå upp i vikt? Men då inte de kanske 10kg en tappar?

Har börjat med 16:8. Funkar bra. 2 måltider. Då ska man normalt iaf inte gå upp igen?

De dieter som bygger på kalorireduktion och småätande har visat sig på sikt sänka basmetabolismen. Det som i folkmun kallas "starvation mode".

Om du fortsätter med strikt lchf, småäter och kalorireducerar så kan du på sikt möjligen sänka basmetabolismen. Där vill man inte hamna.

https://intensivedietarymanagement.com/all-diets-fail-how-to-lose-weight-xi/

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christian    54
15 timmar sedan, MrB sade:

De dieter som bygger på kalorireduktion och småätande har visat sig på sikt sänka basmetabolismen. Det som i folkmun kallas "starvation mode".

Om du fortsätter med strikt lchf, småäter och kalorireducerar så kan du på sikt möjligen sänka basmetabolismen. Där vill man inte hamna.

https://intensivedietarymanagement.com/all-diets-fail-how-to-lose-weight-xi/

Som ni säger. Det är individuellt. Men säg att jag har en kcal förbrukning på 3500. Når min idealvikt. Lägger mig på 10kh 20 pr 70 fett och 3500 kcal. Alltså inte kalorireducerande. Då bör jag väl hålla vikten utan att förstöra metabolismen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu