Christian

Premiär. Men inte riktigt koll.

Recommended Posts

Vill lägga in en protest igen då ni kommer in på kaloriräkning och undviker fastan(Christian och Zepp).

Den typen av diet gör att man aldrig blir riktigt mätt. Varje gång man småäter triggar man insulin även med lchf även om det är ca 30% av kolhydratkost.

Sedan finns det mängder med fördelar med fasta som ni missar. Ät dig ordentligt mätt när du äter och fasta sedan. Så om ni måste kaloriräkna gör det över en vecka och sikta på att minska matfönstren.

Dr.Jason Fung har flera videos där han jamför kaloriräknande/små-ätar-dieterna med fasta. Den stora nackdelen är att du befinner dig i konsumtionstadie hela dagen, insulin skapas men du blir aldrig riktigt mätt för att du hela tiden drar ner på kalorier.

2 eller 3 måltider per dag är defintivt för mycket, det skall vara max 1. Sedan gärna en dag fasta ibland eller mer. Småät inte 3-4 mål om dagen.   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Jonas85 sade:

Hej Christian! 

Jag tycker 1000kcal om dagen låter väldigt lite, särskilt som du precis börjat med lchf. Går du inte runt och är hungrig hela dagen då? 

Har du läst Sam Felthams experiment med 5000kcal om dagen? http://live.smashthefat.com/why-i-didnt-get-fat/ Det är ju ingen seriös studie, men väl ett intressant experiment med oväntad utgång, iaf. för mig.

Nu har jag bara ätit seriös lchf i ett halvår, men har gjort lite experiment själv under den tiden, tex 2 månader med ett snitt på 2500kcal om dagen, mitt maintance bör vara 3000-3500kcal, gick då inte ner särskilt mycket i vikt, men blev märkbart mer definierad, samt tappade 5-6cm runt midjan. Nu har jag bara ätit mig mätt i 8 veckor, och har då legat kring 4000 kcal om dagen i snitt, och har minskat ytterligare 2cm runt midjan... 

Nu är jag varken läkare, dietist eller liknande, men det här med "kcal in - kcal ut" verkar inte stämma fullt lika bra på lchf, som på traditionell västerländsk diet. 

Så, du bör tappa ganska bra i vikt i början, bara av att äta tills du är mätt, ev. kalorirestriktion kan man vänta med tills man når en platå tycker jag. 

Ang. styrketräning så funkar det bra utan kolhydrater, det gick väldigt segt första veckorna när jag lagt om dieten, så ta det lugnt i början och känn efter så att kroppen får återhämta sig mellan passen.

Nu när jag varit i ketos i några månader så upplever jag en väldigt snabb återhämtning från gympassen, och har ökat ca 20% i vikterna på både marklyft och bänkpress sedan jag började med lchf. Tränar då varje dag jag är hemma, ofta ett styrkepass och ett kondition/grupp pass om dagen, det har blivit ca. 7 pass i veckan i snitt sedan i mars.

Många på https://forum.bodybuilding.com/forumdisplay.php?f=61 deffar på keto diet, men äter kolhydrater när dom vill bygga muskler, jag har väldigt svårt att bygga muskler när jag äter kolhydratrik kost, så detta verkar också vara individuellt. 

Just nu läser jag "The art and science of low carbohydrate performance" av Volek och Phinney, och det är en intressant bok om man är intresserad av träning och ketos!

Tränar du nått nu? Har det hänt nått på midjemått/vikt sedan  du började med lchf?

Nja. Jag var skakigt på 1000 kcal men inte jättehungrig. Har ju råkat öka nu och ligger runt 1700 kcal. Mår bättre. Har ett.datum i augusti som mål därav lite stress. Sen blir det mer lugn.

Har tagit morgonpromenader i 75 min och korta kroppsövningar hEmma. Framöver ska jag börja styrketräna/grupppass. Men pga av jobb bara fredag lördag söndag. 

Tänker att när jag börjar träna igen kanske jag ska öka kh något de dagarna jag tränar. Lite lågt med 15-20 g kh då?

Började i tisdags. Har gått ner -2,5.kg. 3 cm kring midjan. Men om det är inom felmarginalen eller inte vet jag inte. Känns inte på byxan tycker jag. Kommer avvakta och känna på arbetsbyxan om en vecka. Den brukar spegla bra ?

Tack! !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MrB sade:

Vill lägga in en protest igen då ni kommer in på kaloriräkning och undviker fastan(Christian och Zepp).

Den typen av diet gör att man aldrig blir riktigt mätt. Varje gång man småäter triggar man insulin även med lchf även om det är ca 30% av kolhydratkost.

Sedan finns det mängder med fördelar med fasta som ni missar. Ät dig ordentligt mätt när du äter och fasta sedan. Så om ni måste kaloriräkna gör det över en vecka och sikta på att minska matfönstren.

Dr.Jason Fung har flera videos där han jamför kaloriräknande/små-ätar-dieterna med fasta. Den stora nackdelen är att du befinner dig i konsumtionstadie hela dagen, insulin skapas men du blir aldrig riktigt mätt för att du hela tiden drar ner på kalorier.

2 eller 3 måltider per dag är defintivt för mycket, det skall vara max 1. Sedan gärna en dag fasta ibland eller mer. Småät inte 3-4 mål om dagen.   

Ok. Men som det känns nu skulle det vara omöjligt att bara äta en måltid/dag. Men kan ju prova någon dag men lär bli hungrig. 

Men generellt,hur kör de flesta på lchf här? Vekar det bara vara 1 måltid per dag? 

Tack! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
59 minuter sedan, Christian sade:

Ok. Men som det känns nu skulle det vara omöjligt att bara äta en måltid/dag. Men kan ju prova någon dag men lär bli hungrig. 

Men generellt,hur kör de flesta på lchf här? Vekar det bara vara 1 måltid per dag? 

Tack! 

Oftast bara 1 måltid, ibland kan det bli 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Christian sade:

Nja. Jag var skakigt på 1000 kcal men inte jättehungrig. Har ju råkat öka nu och ligger runt 1700 kcal. Mår bättre. Har ett.datum i augusti som mål därav lite stress. Sen blir det mer lugn.

Har tagit morgonpromenader i 75 min och korta kroppsövningar hEmma. Framöver ska jag börja styrketräna/grupppass. Men pga av jobb bara fredag lördag söndag. 

Tänker att när jag börjar träna igen kanske jag ska öka kh något de dagarna jag tränar. Lite lågt med 15-20 g kh då?

Började i tisdags. Har gått ner -2,5.kg. 3 cm kring midjan. Men om det är inom felmarginalen eller inte vet jag inte. Känns inte på byxan tycker jag. Kommer avvakta och känna på arbetsbyxan om en vecka. Den brukar spegla bra ?

Tack! !

Jag tänker att om man bara äter 1000 kcal per dag, så tappar man mer muskler, samt att metabolismen sjunker något för att kroppen vill spara så bra det går. Så det blir kontra produktivt och jobbigt att gå runt och vara hungrig.

Du bör tappa bra i vikt ändå i början genom att äta tills du blir mätt, utan att trycka in mat tills det sprutar ur öronen givetvis.

Jag äter tre ggr per dag, lunch vid 8,30 - mellanmål efter gymmet vid 12,00 - middag runt 19,00. Men nu är jag mer intresserar av att lägga på mig muskler än att gå ner i vikt, så det är ju inte applicerbart för dig. 

Tidigare har jag kört en 24h fasta i veckan, och två måltider per dag.

Ja! Kör lite övningar hemma med kroppen som tyngd, typ armhävningar, squats osv. finns säkert en massa bra övningar på Youtube. 15-20g kh räcker bra vid styrketräning, ska du träna crossfit och vara mer explosiv kanske du kan behöva mer.

Om du nu har ett datum ganska snart som är ditt mål så förstår jag att du vill att det ska gå fort, men det tar tid att vänja kroppen vid sina nya vanor, så kalorirestriktition, fasta, tung träning osv, skulle jag vänta med iaf 2-3 veckor...

Hehe, det är nog en ganska normal nedgång, mycket vätska som försvinner första veckan, men det är ju skitkul och motiverande att se resultat snabbt!

Har du tagit "före bilder" i spegeln? Jag ångrar att jag inte gjorde det förrns efter några månader.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Jonas85 sade:

Jag tänker att om man bara äter 1000 kcal per dag, så tappar man mer muskler, samt att metabolismen sjunker något för att kroppen vill spara så bra det går. Så det blir kontra produktivt och jobbigt att gå runt och vara hungrig.

Du bör tappa bra i vikt ändå i början genom att äta tills du blir mätt, utan att trycka in mat tills det sprutar ur öronen givetvis.

Jag äter tre ggr per dag, lunch vid 8,30 - mellanmål efter gymmet vid 12,00 - middag runt 19,00. Men nu är jag mer intresserar av att lägga på mig muskler än att gå ner i vikt, så det är ju inte applicerbart för dig. 

Ja! Kör lite övningar hemma med kroppen som tyngd, typ armhävningar, squats osv. finns säkert en massa bra övningar på Youtube. 15-20g kh räcker bra vid styrketräning, ska du träna crossfit och vara mer explosiv kanske du kan behöva mer.

Om du nu har ett datum ganska snart som är ditt mål så förstår jag att du vill att det ska gå fort, men det tar tid att vänja kroppen vid sina nya vanor, så kalorirestriktition, fasta, tung träning osv, skulle jag vänta med iaf 2-3 veckor...

Hehe, det är nog en ganska normal nedgång, mycket vätska som försvinner första veckan, men det är ju skitkul och motiverande att se resultat snabbt!

Har du tagit "före bilder" i spegeln? Jag ångrar att jag inte gjorde det förrns efter några månader.

Ja. Det kanske är bra att jag ökat kcalintaget. Bör ju gå ner och vill inte förlora muskler i onödan. 

Käkar nu och hamnar på.på 1700 kcal. Även om man inte ska bry sig om d kanske men då är jag mer än mätt hela dagen. Dock frukost lunch o middag. 

Frukost måste jag ha. Skulle kunna tänka mig frukost lunch i framtiden. Klarar det säkert psykiskt men man är ju så inrutad med mellisar och tre mål om dagen. Så funderar på hur man mår inombords men verkar ju vara bra med bara 1-2 måltider.

När jag gått ner vill jag börja bygga muskler. Ditt upplägg låter bra för mig. Kommer ha mer tid i vinter och då köra hårt i tre månader. Räknar du g/kcal. Eller äter du lchf efter känsla? 

Styrketränade du vid 24h fasta och 2 måltider? Bygga då?

Ja. Mest vatten. Hoppas det börjar hända mer efter ett par veckor när kroppen kommit in i d.

Nej,inget kort. Ska kanske göra d nu. Har ju ändå inte hänt något.

Tack! !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Christian sade:

Tack! 

Om du kommer in i ketos och lchf ordentligt kommer du upptäcka att det är mycket enkelt.

Jag hade samma inställning innan jag testade. 

Småätande är dessutom mer plågsamt. Du lurar kroppen att det är mat och äter sedan en halv förrätt. Sedan efter 3h igen och igen. Varje gång lockar du fram insulinet. 

Äter du sällan orkar du dessutom inte få dig så enorma mängder. Men självklart ska man stega sig in i det. Börja med att ta bort fruktost, sedan en måltid till etc etc.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Jonas85 sade:

Citat

It seems that there are always concerns about loss of muscle mass during fasting. I never get away from this question. No matter how many times I answer it, somebody always asks, “Doesn’t fasting burn your muscle?”

Let me say straight up, NO.

Citat

Muscle gain/ loss is mostly a function of EXERCISE. You can’t eat your way to more muscle. Supplement companies, of course, try to convince you otherwise. Eat creatine (or protein shakes, or eye of newt) and you will build muscle. That’s stupid. There’s one good way to build muscle – exercise. So if you are worried about muscle loss – exercise. It ain’t rocket science. Just don’t confuse the two issues of diet and exercise. Don’t worry about what your diet (or lack of diet – fasting) is doing to your muscle. Exercise builds muscle. OK? Clear?

Nu pratar du förvisso inte om fasta utan om 1000kcal per dag men jag tvivlar på sambandet som du vill göra. 

https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-muscle-mass-fasting-part-14/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Jonas85 sade:

Ja. Det kanske är bra att jag ökat kcalintaget. Bör ju gå ner och vill inte förlora muskler i onödan. 

Käkar nu och hamnar på.på 1700 kcal. Även om man inte ska bry sig om d kanske men då är jag mer än mätt hela dagen. Dock frukost lunch o middag. 

Frukost måste jag ha. Skulle kunna tänka mig frukost lunch i framtiden. Klarar det säkert psykiskt men man är ju så inrutad med mellisar och tre mål om dagen. Så funderar på hur man mår inombords men verkar ju vara bra med bara 1-2 måltider.

När jag gått ner vill jag börja bygga muskler. Ditt upplägg låter bra för mig. Kommer ha mer tid i vinter och då köra hårt i tre månader. Räknar du g/kcal. Eller äter du lchf efter känsla? 

Ja. Mest vatten. Hoppas det börjar hända mer efter ett par veckor när kroppen kommit in i d.

Tack! !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första kalaset.  Oj vad sågad man blev. Har ju ingen direkt kunskap. Finns det någon objektivt test av lchf?

Här snackades det om att kroppen tar skada. Leverproblem.

Inte visste jag. Någon som har nå bra svar? ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leverproblem?! Tvärt om, levern brukar bli friskare av lchf. 

Läs allt på Kostdoktorn, flera gånger, så att du känner dig säker på din sak. Även jag går ofta tillbaka och läser på om olika frågor, nu tre år efter jag började med lchf. Ibland blir det Kostdoktorn, ibland Jason Fung, Gary Taubes, Robert Lustig eller någon av alla de andra LCHF-gurus som finns.

Varför skulle det behövas ett "objektivt test" av lchf? Det är ju bara riktig oprocessad näringstät mat. 

Bon appétit!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Christian sade:

Första kalaset.  Oj vad sågad man blev. Har ju ingen direkt kunskap. Finns det någon objektivt test av lchf?

Här snackades det om att kroppen tar skada. Leverproblem.

Inte visste jag. Någon som har nå bra svar? ?

Citat

How to get fatty liver

Here’s a startling fact. I can give you fatty liver. I can give anybody fatty liver. What’s the scariest part? It only takes three weeks!

Excessive insulin drives new fat production. If this occurs faster than the liver can export it out to the adipocytes, then fat backs up and accumulates in the liver. This can be achieved simply with overfeeding of sugary snacks. Glucose and insulin levels quickly rise and the liver handles this glut of glucose by creating new fat through de novo lipogenesis. Hey presto, fatty liver disease.

Det är precis tvärtom. 

https://www.dietdoctor.com/fatty-liver-disease-not-make-foie-gras-home

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, iAnna sade:

Läs allt på Kostdoktorn, flera gånger, så att du känner dig säker på din sak. Även jag går ofta tillbaka och läser på om olika frågor, nu tre år efter jag började med lchf. Ibland blir det Kostdoktorn, ibland Jason Fung, Gary Taubes, Robert Lustig eller någon av alla de andra LCHF-gurus som finns.

Varför skulle det behövas ett "objektivt test" av lchf? Det är ju bara riktig oprocessad näringstät mat. 

Bon appétit!

Jag får göra d så jag har något svar. Dr menade att "sitta o trycka bea. Det är inte nyttigt. Smör. Är inte bra. "Håller ju med. Om att bea inte låter så nyttigt ?

Men jag tycker allt låter intressant och är pigg på att prova detta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MrB sade:

Nu pratar du förvisso inte om fasta utan om 1000kcal per dag men jag tvivlar på sambandet som du vill göra. 

Upp mot 48 timmar fasta går bra utan att bryta ner muskler, enl Phinney. Dock nämns inget om hur mycket man måste äta efter den 48 timmars fastan, för att slippa muskelnedbrytning.

Men det kanske du vet?

Min personliga erfarenhet är att jag iaf. fått behålla dom muskler jag har på ett underskott/24h fasta, och kanske blivit något starkare, men då har jag ju inte varit i närheten av 1000 kcal om dagen, snarare 2500 kcal.

Phinney nämner även att ämnesomsättningen sjunker med upp till 25% av en veckas fastande.

I slutet på denna film om du vill kolla 

Ja, jag tycker iaf. att man ska ta det lite lugnt första veckorna på lchf/keto och vänja sig vid dom nya vanorna, innan man drastiskt reducerar kalori intag, det är en tillräckligt stor förändring för dom flesta att bara sluta helt med kolhydrater. Som tidigare sagts så brukar ju ätfönster och fastor komma mer av sig själv efter en tid på lchf. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror bestämt att vi rör till det med alla råd?

Men vi vill ju så väl.. oså är några utav oss lite pålästa?

Iallafall och det är kanske det viktigaste.. det är inget problem med en LCHF-kost/ketogen diet.. utifall man ser till att äta sk "Riktig mat"!

Och då bortser jag från vad i övrigt välutbildade personer anser vara en LCHF-diet!

Vet lixom inte hur andra äter.. men jag lever lixom inte utav BEA hur som helst?

Och jag misstänker att den välutbildade personen oxå äter bea till mat där den är lämplig/passar, så gör jag oxå.

Och nästa gång du får frågan så nämn att på LCHF så är det vanligast att grönsaker ökar.. menna det är lixom min erfarenhet oxå.. många kommer förmodligen hålla med mig?

Grejen är.. tada, när man väl slopat flingorna till frukost och tagit bort de stora kolhydratkällorna så blir det j*vligt tomt på tallriken.. då ryms det som regel kopiösa mängder grönsaker!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Jonas85 sade:

Upp mot 48 timmar fasta går bra utan att bryta ner muskler, enl Phinney. Dock nämns inget om hur mycket man måste äta efter den 48 timmars fastan, för att slippa muskelnedbrytning.

Men det kanske du vet?

Citat

Researchers studied the effect of whole body protein breakdown with 7 days of fasting. Their conclusion was that “decreased whole body protein breakdown contributes significantly to the decreased nitrogen excretion observed with fasting in obese subjects”. There is a normal breakdown of muscle which is balanced by new muscle formation. This breakdown rate slows roughly 25% during fasting.

Dr Phinney uttrycker samma oro som du för muskelförlust. Men det är en oro.

Dr Fung beskrev det hela med evolutionära termer vilket understödjer logiken i det hela på ett kul sätt i en video. Om det vore sant att dina muskler skulle börja "ätas upp/förbrännas" efter några dagars fasta så är människan helt felkonstruerad rent darwinistiskt. Våra förfäder hade aldrig överlevt några dagars fasta utan hade blivit muskellösa mähan så fort det var slut på mat under period. Det är inte vad som händer.

Sedan skall man komma ihåg att 100% av proteinförbränningen inte är muskelförbränning. Kroppen innehåller mängder med "skräpprotein"...som konsumeras under fasta. När kroppen börjar påminna om en lägerfånge i ett koncentrationsläger och fettprocenten totalt ligger 4%- bör man börja oroa sig om muskeltapp(om man fortfarande lever dvs).  

Citat

And its not just us, but all wild animals are designed the same way. We don’t waste away our muscle while keeping all our fat stores. That would be idiotic. During fasting, hormonal changes kick in to give us more energy (increased adrenalin), keep glucose and energy stores high (burning fatty acids and ketone bodies), and keep our lean muscles and bones (growth hormone). This is normal and natural and there is nothing here to be feared.

LCHF möts ofta av fettskräcken. Fastan möts ofta av muskeltapparskräcken.

Citat

Ja, jag tycker iaf. att man ska ta det lite lugnt första veckorna på lchf/keto och vänja sig vid dom nya vanorna, innan man drastiskt reducerar kalori intag, det är en tillräckligt stor förändring för dom flesta att bara sluta helt med kolhydrater. Som tidigare sagts så brukar ju ätfönster och fastor komma mer av sig själv efter en tid på lchf. 

Det har jag skrivit också i de flesta av mina inlägg. Är man nybörjare så är det ett stort mål i sig att bli trygg i lchf. Man bör säkra det och ketos under en längre period först.

Däremot tycker jag(och Fung) att TS hamnar snett när han glider in på kaloriräknarvarianten av lchf.

Jag vill inte säga något elakt om Dr Phinney men han har en oro för något som har varit fullkomligt naturligt hos människan sedan vi var apor. Några dagar utan mat. Musklerna försvinner inte direkt och ölmagen blir kvar. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, iAnna sade:

Bon appétit!

Jag får göra d så jag har något svar. Dr menade att "sitta o trycka bea. Det är inte nyttigt. Smör. Är inte bra. "Håller ju med. Om att bea inte låter så nyttigt ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken till att jag tänker på kcal är väl delvis av gammal vana samt att när jag precis börjat med det här och äter på I godan tro. Att jag då hamnar för högt i kcal. För oavsett om fördelningen är rätt.kan det ju inte vara så att jag går ner om jag äter 5000 kcal fördelat på 5 15 80.

Är tacksam för all hjälp. Många som brinner för det här.

Kommer inte vilja äta 1 gång per dag. Men idag blir det bara 2 måltider. Lite sug har jag men ingen hunger. Att äta 2-3 gånger per dag och rätt fördelning måste väl ändå vara att äta korrekt efter lchf?

Introduktionsprogrammet är ju på 3 måltider.

Känns spännande och skönt att slippa allt skit man stoppat i sig. Blivit mer medveten bara på några dagar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MrB sade:

Det har jag skrivit också i de flesta av mina inlägg. Är man nybörjare så är det ett stort mål i sig att bli trygg i lchf. Man bör säkra det och ketos under en längre period först.

Fint, då är vi överens i den frågan :). Jag tycker inte heller att Christian ska fokusera på kalorier nu, däremot kan det vara bra att räkna så man får ett "hum" om E% i olika livsmedel och måltider. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, Christian sade:

Orsaken till att jag tänker på kcal är väl delvis av gammal vana samt att när jag precis börjat med det här och äter på I godan tro. Att jag då hamnar för högt i kcal. För oavsett om fördelningen är rätt.kan det ju inte vara så att jag går ner om jag äter 5000 kcal fördelat på 5 15 80.

Är tacksam för all hjälp. Många som brinner för det här.

Kommer inte vilja äta 1 gång per dag. Men idag blir det bara 2 måltider. Lite sug har jag men ingen hunger. Att äta 2-3 gånger per dag och rätt fördelning måste väl ändå vara att äta korrekt efter lchf?

Introduktionsprogrammet är ju på 3 måltider.

Känns spännande och skönt att slippa allt skit man stoppat i sig. Blivit mer medveten bara på några dagar.

Jag ska sluta tjata om fastan och önska dig lycka till i ditt nya hälsosamma liv!

Men måste säga att du är ytterst kompromissvillig med kalorier när du klarar dig på 1000kcal per dag.

Men 3 måltider skall du minsann däremot ha. Vad blir det för en tallrik? Ett salladsblad och en klick majonäs? Tips är att förvandla det till en redig 1000kcal-tallrik. ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Christian sade:

Tack! !

Om jag lagar någon ny maträtt så brukar jag räkna med "Lifesum", men räknar långt ifrån varje dag nu, äter efter känsla kan man väl säga. 

Jaja! gick finfint att styrketräna under fastan, både styrketräning och löpning. Jag la även om träningen under min lilla 2 månaders deff, till 4 övningar per pass 10*10 reps på 50% av vikterna jag tränar på normalt, så jag försökte liksom inte direkt bygga nått då, mer underhålla, men jag blev lite starkare iaf. 

Ja det tycker jag du ska göra, kul att se tillbaka på och känna sig stolt över sina framsteg :)

Nu ska jag  börja med middagen, idag blir det Lammentrecote med grekisk sallad och bea sås :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, MrB sade:

Jag ska sluta tjata om fastan och önska dig lycka till i ditt nya hälsosamma liv!

Men måste säga att du är ytterst kompromissvillig med kalorier när du klarar dig på 1000kcal per dag.

Men 3 måltider skall du minsann däremot ha. Vad blir det för en tallrik? Ett salladsblad och en klick majonäs? Tips är att förvandla det till en redig 1000kcal-tallrik. ;)

Precis. Blev inte så mkt. 1000 kcal höll bara två dagar. Det antalet var tänket från en vanlig deff.

Nu är Jag uppe i 1700-2000 kcal. Då äter jag enligt Introduktionschemat. Bl a en sotig god pizza ?

Är inte alls främmande för två måltider per dag under veckorna. Då äta frukost och lunch. 16:8. Känns den ok? Och då enligt lchfmodellen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Jonas85 sade:

Om jag lagar någon ny maträtt så brukar jag räkna med "Lifesum", men räknar långt ifrån varje dag nu, äter efter känsla kan man väl säga. 

Jaja! gick finfint att styrketräna under fastan, både styrketräning och löpning. Jag la även om träningen under min lilla 2 månaders deff, till 4 övningar per pass 10*10 reps på 50% av vikterna jag tränar på normalt, så jag försökte liksom inte direkt bygga nått då, mer underhålla, men jag blev lite starkare iaf. 

Ja det tycker jag du ska göra, kul att se tillbaka på och känna sig stolt över sina framsteg :)

Nu ska jag  börja med middagen, idag blir det Lammentrecote med grekisk sallad och bea sås :P

Kör Lifesum och deras strikta Lchfprogram. Tar recept därifrån och håller koll på khgrammen. Annars tror jag tyvärr att jag skulle äta för mkt. Iaf nu i början. Man börjar ju redan nu få lite koll på kolhydraterna i olika livsmedel. 

Vilken middag! Tror på d här ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Christian sade:

Precis. Blev inte så mkt. 1000 kcal höll bara två dagar. Det antalet var tänket från en vanlig deff.

Nu är Jag uppe i 1700-2000 kcal. Då äter jag enligt Introduktionschemat. Bl a en sotig god pizza ?

Är inte alls främmande för två måltider per dag under veckorna. Då äta frukost och lunch. 16:8. Känns den ok? Och då enligt lchfmodellen. 

Excellent! :)

Skämt åsido så är det du som får sätta ribban. Gör det du klarar av. Men räkna hellre (h till nästa måltid) än kcal.

Nästa gång du vill pusha ribban så kan 16:8 bli kanske bli 17:7 eller 18:6 tex...istället för att 2000kcal blir 1500 kcal. och titta på en och annan Dr.Jason Fung video då och då.... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, iAnna sade:

Visste inte att Lifesum hade ett strikt lchforogram, trodde att du körde Kostdoktorns 2-veckorsutmaning  

http://www.kostdoktorn.se/lchf/kom-igang

Kör Kostdoktorn 2-veckorsutmaning. Hans veckoplanering med inköp och recept. Oerhört smidigt. Kommer efter de två veckorna betala för tjänsten. 

Menade mer att jag har lifesum inställd på deras Ketogenic strict diet. Och då loggar maten. Allt för att få ett hum. Just för att få koll. Behövs ju egentligen inte om man följer Kom igångprogrammet men ändå ?Kör dock frukostrecept från lifesum.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-30 at 09:41, Jonas85 sade:

Tack! !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kört in dagar nu. Följetter schemat. Börjar förstå nu med att mer fett gör att man inte äter mer. Så kan absolut bli 1-2 måltider per dag. 

Men nu. 177 cm. 86 kg tung. Förstår ju att det inte är någon supersuperdiet. Men optimistiskt mätt så 2 kg och 2 cm. Kan det anses normalt? Andra verkar rasa i vikt. Medan andra inte. Kan lchf passa människor olika?

Tack! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle säga att lchf passar alla människor, det är nämligen bara riktig mat, lagad från grunden av oprocessade råvaror. 

Sen kan ju olika personer få olika resultat av lchf. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, iAnna sade:

Jag skulle säga att lchf passar alla människor, det är nämligen bara riktig mat, lagad från grunden av oprocessade råvaror. 

Sant. Är väl inget förrns jag ev börjar gå upp i vikt.

Mår bra av det här. Och vilken mat. Åt fetaostfyllda färsbiffar med smörstekt vitkål. Herregud vad gott. Och stod mig länge på det. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt vad.. vi rör till det i tänket för dig med alla råd och aspekter.. det är lixom meningen!

Iallafall.. grammen och kalorierna finns där hur som helst.. LCHF upphäver lixom inte naturlagarna.. den viktigaste funktionen är att kosten påverkar homeostasen!

För att inte tala om att fetare mat/kaloririkare påverkar aptitregleringen i kombo med homeostasen!

Och alldeles riktigt, med kaloririkare föda så borde iallafall måltidsfrekevensen minska.. speciellt om homeostasen påverkats i rätt riktning!

Dvs.. majoriteten av de kalorier du äter lagras efter en måltid.. speciellt fett!:blink:

Den andra grejen är att efter 3-5 timmar så vänder förloppet och du slutar lagra och börjar ta ut ur lagren.. speciellt fett!

Tillför man då kolhydrater/fika/bullar/läsk/what ever som höjer insulin så nedreglerar det lipolysen i dina fettlager!

Såå.. ät dina kolisar ihop med måltiden.. inte som mellanmål.. ät hellre efterätt än mellanmål, för då påverkar det din homeostas/aptitreglering bara efter din huvudsakliga måltid, dvs de planerade!

No problems med att äta tre gånger per dag.. det är för det första rätt vanligt, alla andra gör så.. men jag har slopat frukosten, ersatt den med en slät kopp kaffe!

Såå.. du har redan börjat tänka nytt, du känner redan att olika mat ger olika effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-30 at 15:53, Christian sade:

Beror väl på hur bean tillagas. Är det vanliga rena råvaror dominerat med smör så är det inte onyttligt. Anledningen till att man antar att det är onyttigt beror på den gamla fettskräcken som vi alla fostrats i sedan barnsben.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-02 at 11:01, iAnna sade:

Sant. Är väl inget förrns jag ev börjar gå upp i vikt.

Mår bra av det här. Och vilken mat. Åt fetaostfyllda färsbiffar med smörstekt vitkål. Herregud vad gott. Och stod mig länge på det. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dilemma.  Åt en ok frukost nu kl 8. Sen är det tänkt att det blir middag ute först vid 17. Så. Bättre med ett mellanmål om jag blir hungrig innan eller bättre att gå hungrig? Psykisk pallar jag att vara hungrig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Christian sade:

Dilemma.  Åt en ok frukost nu kl 8. Sen är det tänkt att det blir middag ute först vid 17. Så. Bättre med ett mellanmål om jag blir hungrig innan eller bättre att gå hungrig? Psykisk pallar jag att vara hungrig ?

Om du är i ketos och känner dig trygg, skippa mellanmålet. Se det som lite lätt träning i periodisk fasta. Det är så man kommer in i det.

Mineralvatten, kaffe, té istället. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dilemma.  Åt en ok frukost nu kl 8. Sen är det tänkt att det blir middag ute först vid 17. Så. Bättre med ett mellanmål om jag blir hungrig innan eller bättre att gå hungrig? P9sykisk pallar jag att vara hungrig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar komma igång nu. Tyvärr ett glas vin igår. Känns som andedräkten som kännetecknar ketos inte finns kvar från igår. Kommit ut den på ett glas vin? 

Imorgon börjar prövningen. Åter till jobbet. Relativt tungt.

Har klarat att äta frukost, sen lunch. Sen inget till nästa frukost.

Behöver energin på dagen. Det spelar väl ingen roll att jag börjar med min lunch imorgon och käkar frukosten som sista mål? 

Tack! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Christian sade:

Dilemma.  Åt en ok frukost nu kl 8. Sen är det tänkt att det blir middag ute först vid 17. Så. Bättre med ett mellanmål om jag blir hungrig innan eller bättre att gå hungrig? P9sykisk pallar jag att vara hungrig ?

Jag skulle saga: om du är ny på lchf; ät när du är hungrig. Periodisk fasta kan man börja med sen. Även om det inte är farligt att vara hungrig en stund. Du kan ju känna efter. Irriterad? Mår dåligt? Riskerar att överäta när det är dags?
Själv mår jag sämre av att småäta (stör min ätrytm; är varken hungrig eller mätt, och äter gärna för mycket), men jag har lärt mig detta steg för steg, under lång tid.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Christian sade:

Börjar komma igång nu. Tyvärr ett glas vin igår. Känns som andedräkten som kännetecknar ketos inte finns kvar från igår. Kommit ut den på ett glas vin? 

Behöver energin på dagen. Det spelar väl ingen roll att jag börjar med min lunch imorgon och käkar frukosten som sista mål? 

Tack! 

Det tar cirka tre månader till ett år innan du landat i nya matvanor!

Vin/alkohol stänger av nästan all annan macronutrientförbräning.. prio ett för kroppen är att förbränna den fjärde macronutrienten, (alkoholen)!

Meeen.. summan av lasterna är lixom konstant.. och de flesta verkar klara att ta något glas utan att åka dit.

Och vi framhåller fortfarande LCHF som "njutdieten".. god mättande mat och eventuellt något glas vid väl valda tillfällen.

Altså.. vad jag vet så har EU ännu inte kommit med någon lag om vad och hur man skall äta.. såå.. om du fortfarande vill äta frukost så gör det.. själv så har jag i princip slopat den iomed att jag har lunchrast klockan 12.. då äter jag brunch!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Zepp sade:

Vin/alkohol stänger av nästan all annan macronutrientförbräning.. prio ett för kroppen är att förbränna den fjärde macronutrienten, (alkoholen)!

Altså.. vad jag vet så har EU ännu inte kommit med någon lag om vad och hur man skall äta.. såå.. om du fortfarande vill äta frukost så gör det.. själv så har jag i princip slopat den iomed att jag har lunchrast klockan 12.. då äter jag brunch!

Vad värdelöst alkohol är ?

Men när det glaset är förbrännt så börjar kroppen bränna fett igen. Eller är det en lång väg tillbaka till ketosen då?

Nej. Ingen ny lag. Tänkte bara det kanske spelade roll vad man bryter fastan med.

Om man äter ett mål mat per dag. Det måste ju vara omöjligt att få i sig de gram fett man ska äta per dag i lchf?

Och ja,njutardiet. Vad goda recept det finns!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Christian sade:

Vad värdelöst alkohol är ?

Men när det glaset är förbrännt så börjar kroppen bränna fett igen. Eller är det en lång väg tillbaka till ketosen då?

Nej. Ingen ny lag. Tänkte bara det kanske spelade roll vad man bryter fastan med.

Om man äter ett mål mat per dag. Det måste ju vara omöjligt att få i sig de gram fett man ska äta per dag i lchf?

Och ja,njutardiet. Vad goda recept det finns!

Mnjae.. om det är någon tröst så lär alkohol förbrännas främst i Betaoxidationen?

Nämenaltså.. om jag fattat teorierna rätt.. det är lixom att ta en extra sked smör?

Dvs det du intar via munnen lär förbrännas/det gynnar lagring hur som helst.. du får lov för mig att se det som extra kalorier!

Fast alkohol lär inte lagras och är du måttlig så lär lipolysen/ketosen halta ett tag innan den börjar ta utav fettlagren igen, det är lixom hela grejen.. utifall du är måttlig?

Mnjae.. när det gäller vin så ser jag det nog mer som jäst frukt.. kanske lite för mycket men frukt lär ju vara bra.. det är som allt annat.. allt med måtta!

Oså är du inne på ett mål om dagen samt dragit rätt slutsats.. dvs det begränsar överhuvudtaget hur mycket kalorier man får i sig under dygnet!

Man kan kika på det med olika utgångspunkter.. för det första.. på LCHF så försvinner varken kalorier eller gram.. men som du redan upptäckt.. behovet att äta stup i kvarten minskar allt mer.

Mest troligt så handlar det då om att homeostasen förändras och det påverkar i sin tur aptitregleringen.. dvs man har inte längre samma behov att äta stup i kvarten.

Resten handlar mest troligt om vanor och social kontext.. mest synd tycker jag om de som är tvugna att äta 5-6 gånger om dagen.. de har väldigt få val!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

On 2017-08-06 at 21:43, Christian sade:

Tack! 

Gå ut lagom hårt och ta små steg som du klarar av. Backa om det är för jobbigt. Som Effie skrev, skippa periodisk fasta i början om det är för tufft och riskerar att få dig ur spel.

Frukost och lunch är ju en slags (ca)19:5 om du tex äter 08.00 och 12:00. Vilket ger 19h fasta varje dygn.

Vill du att jag ska trösta dig för vinglaset så har vitt vin en lågt värde på insulin-indexet(om det nu var vitt). :)

Insulinet skall alltid vara minimum. Då kommer ketos arbeta ostört.

Periodisk fasta bör du börja/fortsätta med när du kommer till det stadie som Zepp beskriver ovan då hungerkänslorna är så pass vaga att man inte riktigt bryr sig om en måltid hit eller dit.

Förr eller senare hamnar du där om det inte redan hänt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, MrB sade:

Gå ut lagom hårt och ta små steg som du klarar av. Backa om det är för jobbigt. Som Effie skrev, skippa periodisk fasta i början om det är för tufft och riskerar att få dig ur spel.

Frukost och lunch är ju en slags (ca)19:5 om du tex äter 08.00 och 12:00. Vilket ger 19h fasta varje dygn.

Vill du att jag ska trösta dig för vinglaset så har vitt vin en lågt värde på insulin-indexet(om det nu var vitt). :)

Insulinet skall alltid vara minimum. Då kommer ketos arbeta ostört.

Periodisk fasta bör du börja/fortsätta med när du kommer till det stadie som Zepp beskriver ovan då hungerkänslorna är så pass vaga att man inte riktigt bryr sig om en måltid hit eller dit.

Förr eller senare hamnar du där om det inte redan hänt.

Jag är rätt målmedveten. Inte rädd för lite kurr i magen. Har hittills gått bra med två mål om dagen. I tre dagar nu. Ätit lunch kl 10. Sen ett lätt mål vid 17. Känns helt ok. 

Men om jag tränar så lägger man in det så att träningen sker inom ätfönstret så man kan ta lite mat i samband med träning? Eller planerar man in det stora målet efter och fortsätter som gjort? 

Börja styrketräna i helgen igen efter en tids uppehåll. Någon som har ett bra program med set/reps. Blir fre-söndag. 

Förde in kaffe i lifesum. Är dett verkligen 1g kh i en mugg kaffe? Då kommer jag upp i 7 g kh bara av kaffe per dag

Tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Christian sade:

Jag är rätt målmedveten. Inte rädd för lite kurr i magen. Har hittills gått bra med två mål om dagen. I tre dagar nu. Ätit lunch kl 10. Sen ett lätt mål vid 17. Känns helt ok. 

Men om jag tränar så lägger man in det så att träningen sker inom ätfönstret så man kan ta lite mat i samband med träning? Eller planerar man in det stora målet efter och fortsätter som gjort? 

Börja styrketräna i helgen igen efter en tids uppehåll. Någon som har ett bra program med set/reps. Blir fre-söndag. 

Förde in kaffe i lifesum. Är dett verkligen 1g kh i en mugg kaffe? Då kommer jag upp i 7 g kh bara av kaffe per dag

Tack 

Min erfarenhet.. före LCHF.. äta både före och efter träning.. på LCHF ett tag.. tränar bäst fastande och sen så äter man när man brukar eller när man kommit hem.. eventuellt lite extra om man lyckades träna sig fram till en ökad aptit!

Det man kanske skall tänka på är när träningen/ätandet sker i förhållande till varandra?

Dvs du tränar som regel skitdåligt om du nyss ätit.. för då är kroppen som regel upptagen utav matsmältning!

Aså.. det är litta samma grej här.. håll koll på aptitregleringen.. det är förmodligen lika dumt att träna svinhungrig?

Och det är som det mesta andra.. nu skulle jag nog åkt hem och lagat till en brakmåltid.. är lite sugen, men jag kan nog klämma in en timmes styrketräning innan dessa.. lura dig inte allt för mycket av teorier.. låt helst kroppen bestämma.. dvs träna/ät helst på tider som passar din dygnsrytm/aptit/ditt ätfönster/din social kontext!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Christian sade:

Inte alls! Man äter bara långsamt och länge, helst av den mest näringstäta och näringsrika maten. Kryddsmör och olivolja gör susen.

Men det är överkurs, jag var inte där förens efter tre år. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, iAnna sade:

Inte alls! Man äter bara långsamt och länge, helst av den mest näringstäta och näringsrika maten. Kryddsmör och olivolja gör susen.

Men det är överkurs, jag var inte där förens efter tre år. 

TRE ÅR, för att bli en fullfjädrad LCHFare!?:o:D

Nämenskämtosido.. saker och ting infinner sig när de infinner sig!

Tycker MrB uttryckte det på ett bra sätt, när hungerkänslorna blir så vaga att man kan äta när man vill!;

Nu kommer en teoretisk utvikning.. på det temat;

Mest troligt så handlar det om att dels så använder kroppen främst fett som bränsle, (vore lixom konstigt annars iomed att vi äter mest fett) lipolysen funkar som den skall, (dvs det tas ut fett ur depåerna när det behövs) blodsockret är stabilt (sjunkande blodsocker är annars en kraftig hungermarkör)!

Resten är mentalt och social kontext!

Menna, menna.. jag tror/tycker att man bör äta minst en gång om dagen.. iallafall minst en gång varannan dag!

Iallafall, de flesta verkar landa på 1-2 måltider per dag, dels mentalt, dels påtvingat utav den sociala kontexten!

Altså.. hunger och aptitreglering är lixom under kontroll på LCHF.. resten är som regel en anpassning till arbete, familj och övrigt!

Enklast är att vara singel och ekonomiskt oberoende.. då får man göra som man själv vill.. alla andra får försöka pressa in sina matvanor i den kontext där man lever och verkar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Christian sade:

Tack 

När det gäller kaffe har jag hört lite blandade rön.

Det ger insulinrus först men som sedan lägger sig pga antioxidanterna i kaffet. Själv konsumerar jag mycket kaffe under fasteperioder och hoppas jag inte driver för mycket insulin med det.

Mitt té, kaffe och mineralvatten vill jag ha under fastan.

"The Fung" säger att det är ok i sina videos och om "The Fung" säger det, då är det sant... :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-07 at 19:47, Christian sade:

Det går men å andra sidan kan det ju vara en bonus att man inte kan. Om ditt mål nu är viktminskning. Du är i ketos så om du inte får i dig så mycket fett enligt ditt program så kommer kroppen ge sig på din fettreserv.

Äter du lchf enbart ur hälsoskäl eller hälsoskäl + viktminskning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Det sades ofta förr att man åt LCHF för hälsofördelarna och viktminskningen var  en bonus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, MrB sade:

Det går men å andra sidan kan det ju vara en bonus att man inte kan. Om ditt mål nu är viktminskning. Du är i ketos så om du inte får i dig så mycket fett enligt ditt program så kommer kroppen ge sig på din fettreserv.

Äter du lchf enbart ur hälsoskäl eller hälsoskäl + viktminskning?

Började med viktminskning. Är det fortfarande. Men när jag mår målvikten kommer jag fortsätta ur hälsoskäl. Mår mycket bättre utan den otroliga mängd kg jag ätit. 

Så är jag mätt så behöver jag inte trycka fett bara för att? Tänkte att den extra mängd fett är för hälsoskäl och att det behövs för nedgång. Att kroppen går på sparlåga om den får för lite fett i förhållande.

Sen provar jag som sagt typ 16;8. Igår blev jag alldeles för hungrig. Tungt jobb igår. Då fick jag äta sent. Men har gått bra innan.

Gör väl inget att äta tre ggr? Läste någonstans att kroppen 5 timmar efter måltid börjar ta fett från kroppen. Om jag då äter var 5e timme typ så tar ju inte kroppen från fettreserven utan från maten?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg