Jump to content

Premiär. Men inte riktigt koll.

Christian
 Share

Recommended Posts

7 minuter sedan, Christian sade:

Så är jag mätt så behöver jag inte trycka fett bara för att? Tänkte att den extra mängd fett är för hälsoskäl och att det behövs för nedgång. Att kroppen går på sparlåga om den får för lite fett i förhållande.

Vet inte vad det är för råd du hittat, med "antal gram". Det jag lärt mig är "välj en mängd kolhydrater; t.ex. 20 g/dag. Ät ca 1 g protein per kg kroppsvikt (önskad eller nuvarande eller däremellan; testa). Fyll på med fett så att du blir mätt."

"Öka fettet" brukar betyda "öka fettets andel av kalorierna". Dvs man får minska på kolhydrater och protein samtidigt.

• Like 4

12 timmar sedan, Christian sade:

Så är jag mätt så behöver jag inte trycka fett bara för att? Tänkte att den extra mängd fett är för hälsoskäl och att det behövs för nedgång. Att kroppen går på sparlåga om den får för lite fett i förhållande.

Sen provar jag som sagt typ 16;8. Igår blev jag alldeles för hungrig. Tungt jobb igår. Då fick jag äta sent. Men har gått bra innan.

Gör väl inget att äta tre ggr? Läste någonstans att kroppen 5 timmar efter måltid börjar ta fett från kroppen. Om jag då äter var 5e timme typ så tar ju inte kroppen från fettreserven utan från maten?

Nej det finns ingen poäng att äta "bara för att". Program är bara till för att ha en stabil grund att stå på när man är ny. Ät bara om du är hungrig och stanna när du är mätt.

När fettet du stoppat i dig tar slut så fortsätter kroppen att gå mot reserven, vilket är precis det du vill vid viktminskning.

Ju mer du går bara mot reserven desto fortare faller du. Hur mycket du äter handlar bara om hur mycket du själv känner att du behöver för att fungera och må bra. Känner du att du kan skippa lite ibland, gör det.

De där 5 timmarna är väl något slags schablon-medel som stämmer ungefär för medelpersonen och beror på hur mycket man äter, tränar, hormoner mm. När energin från måltiden är slut går den mot reserven. 

Ät tre gånger om du vill. Men längre fram på horisonten kanske det känns ok med bara två tex som förslag. Detta om du är intresserad av periodisk fasta och ett snabbare fall. Det är som sagt inget måste men intresserar en del. LCHF och fasta är en mycket bra kombination som dessutom har mängder med andra hälsofördelar.

Vill du öka takten på fallet så kan du då testa att ta tex en måltid mindre.

När kroppen är van vid lchf är det inte en stor sak, utan ganska enkelt. En kolhydratätare däremot skriker vid en utebliven måltid. Detta gäller de flesta inkl mig själv som ätit både kolhydratkost och lchf så det är inte menat som något elakt mot kolhydratätare per se.  Att skippa en måltid är mycket enkelt under ketosis. En dag är faktiskt mycket enkelt tom. 

• Like 1

12 timmar sedan, Christian sade:

Började med viktminskning. Är det fortfarande. Men när jag mår målvikten kommer jag fortsätta ur hälsoskäl. Mår mycket bättre utan den otroliga mängd kg jag ätit. 

Sen provar jag som sagt typ 16;8. Igår blev jag alldeles för hungrig. Tungt jobb igår. Då fick jag äta sent. Men har gått bra innan.

Gör väl inget att äta tre ggr? Läste någonstans att kroppen 5 timmar efter måltid börjar ta fett från kroppen. Om jag då äter var 5e timme typ så tar ju inte kroppen från fettreserven utan från maten?

Som Effie pepåkar.. med mer fett menas i LCHF-samanhang högre andel av dina dagliga kalorier.. eller som E%!

Och som jag pepåkat.. om det var till dig eller i någon annan tråd, de som tror att ju mer fett desstobättre.. har lättare att landa i LCHF även om tänket var fel, för de blir som regel äkligt mätta.. j*vligt länge!

Oså en liten kommentar om kalorier, så länge du ligger på lagoma mängder kalorier, så lär inte kroppen gå ner på någon sparlåga!

Om jag får gissa så är det främst vid sk banting på lågkaloridieter som detta överhuvdtaget inträffar.. fast rätt sällan särskildt länge för de flesta som testar sådant lär få världens bakslag!

Såå.. en kombo av lågkalori och LCHF funkar ett tag.. säg 2-3 veckor om man är motiverad.. antagligen kortare om man inte kör LCHF?

Iallafall, när man väl landat på LCHF rent metabolt, så funkar fasta av olika upplägg lite bättre.. främst på grund utav det som MrB nämnde, en måltid hit eller dit spelar lixom inte någon jättestor roll!

I värsta fall drar man i sig en kopp kaffe med smör/koksfett eller så tar man en ostrulle med smör, utifall aptiten/hungern löper amok!

Oså på års sikt.. man bör landa i lite andra matvanor/måltidsfrekvenser.. är man av sociala skäl tvungen att äta minst tre gånger om dagen så får man lixom hålla ner kalorierna hur som helst!

Man kan tex äta sitt ägg till frukost när resten av familjen sörplar sina flingor med mjölk och socker!

• Like 1

Tack alla! 

Jag har idag jobbat hårt. Ändå klarat mig på två måltider. Äter ett större mål till lunch. Lättare till middag. Hamnar bara på ca 1300 kcal. Ska ju inte räkna men ändå. Känns lågt. Då jag säkert förbrukar 3500 kcal minst om dagarna. Men mår en kropp bra av det. Är inte hungrig mellan måltiderna. 

Ligger perfekt på 5 kh 15 protein 80 fett.

Jag tänker att jag behöver rent hungermässigt inte äta fler kcal. Ska jag äta typ 1000 kcal till får jag kämpa. 

Hur gör ni? Vill nog gå ner 5 kg till. Hur gör jag när jag mått målet? Kommer inte kunna äta på det här sättet och gå upp. 

Tack 

• Like 1

22 minuter sedan, Christian sade:

Tack alla! 

Jag har idag jobbat hårt. Ändå klarat mig på två måltider. Äter ett större mål till lunch. Lättare till middag. Hamnar bara på ca 1300 kcal. Ska ju inte räkna men ändå. Känns lågt. Då jag säkert förbrukar 3500 kcal minst om dagarna. Men mår en kropp bra av det. Är inte hungrig mellan måltiderna. 

Ligger perfekt på 5 kh 15 protein 80 fett.

Jag tänker att jag behöver rent hungermässigt inte äta fler kcal. Ska jag äta typ 1000 kcal till får jag kämpa. 

Hur gör ni? Vill nog gå ner 5 kg till. Hur gör jag när jag mått målet? Kommer inte kunna äta på det här sättet och gå upp. 

Tack 

Du lär landa förr eller senare där ditt intag stämmer mer med ditt uttag!

Och du skall oxå räkna in de kalorierna du går ner i ditt dagliga energibehov.

Ett halvt kilos viktnedgång i veckan blir cirka 500 Kcal om dagen!

Iallfall så tror jag att du för tillfället är inne i ett sk lyckorus.. samma som många som fastar brukar känna?

Och det drivs säkert av lite olika hormoner.. man kanske inte skall gå allt för länge på det ruset.. eller annat rus?

Menar.. det kan vara kortisol, adrenalin, noradrenalin och litta annat.. sådana som höjer energitillgången och dämpar smärta/hunger och sådant.

• Like 1

20 minuter sedan, Zepp sade:

Du lär landa förr eller senare där ditt intag stämmer mer med ditt uttag!

Och du skall oxå räkna in de kalorierna du går ner i ditt dagliga energibehov.

Ett halvt kilos viktnedgång i veckan blir cirka 500 Kcal om dagen!

Iallfall så tror jag att du för tillfället är inne i ett sk lyckorus.. samma som många som fastar brukar känna?

Och det drivs säkert av lite olika hormoner.. man kanske inte skall gå allt för länge på det ruset.. eller annat rus?

Menar.. det kan vara kortisol, adrenalin, noradrenalin och litta annat.. sådana som höjer energitillgången och dämpar smärta/hunger och sådant.

Ja. Det är nog lättare nu då resultat börjar visa sig. 

Men kommer öka kcal. Och det varierar också efter vilken måltid jag gör från Kostdoktorn. 

Äter lite bea och ett par ketosbollar i samband med måltiderna. Enkelt att få upp fettet. Äter ni något "nyttigare " fett?

• Like 2

21 timmar sedan, Christian sade:

Äter ni något "nyttigare " fett?

Det "nyttigare" fettet jag äter är det som finns naturligt i köttet, olivolja, smör och avokado. Kokosolja är också nyttigt men jag har ibland svårt att hitta användning för det. 

• Like 3

22 timmar sedan, Christian sade:

Ja. Det är nog lättare nu då resultat börjar visa sig. 

Men kommer öka kcal. Och det varierar också efter vilken måltid jag gör från Kostdoktorn. 

Äter lite bea och ett par ketosbollar i samband med måltiderna. Enkelt att få upp fettet. Äter ni något "nyttigare " fett?

Jag kan nästan lova dig att du om du valt att leva utav smör per sked enbart, så hade du rätt säkert hamnat på väldigt låga kalorier, dvs ännu lägre än nu!

Nu så vet både du och jag att det lär knappast vara särkildt länge.. alla sådana drakoniska dieter är lixom dömda att falla av en väldigt massa skäl, dels näringsmässiga, dels mentalt/psykiskt.. men oxå rent socialt och  aptitligt!

Iallafall, du får en guldstjärna som god elev.. du har testat och lärt dig en hel del.

Alla med guldstjärnor är dock inte ämnade för att bli proffessorer i näringslära.. och många proffessorer säger, ni skall göra som jag säger, inte som jag själv gör!

Dvs i slutändan får man själv sy ihop sitt liv/sin kost.. helst så att man kan ha hälsan och ändå pressa in den i ett socialt liv.

Och när vi ändå är inne på "nyttiga fetter".. de enda är nog EPA+DHA samt GLA+DGLA.. nu blev det visst så där himla komplext och jobbigt igen!

Grejen är.. fett och kolhydrater förutom de jag nämnde ovan är främst sk kalorier, dvs E%, dvs energi som vi behöver varje dag.. iallafall varannan dag.

Hur som helst så är kalorier ett rätt bra sätt att kika på kaloriförbrukningen/behovet!

Och man skall alltid räkna med de kalorierna man tar ut ur energidepåerna.. de som vill gå ner i vikt/de som har behov av detta, bör definitivt hålla ett öga på detta hur som helst.. trots att det är ett j*vligt trubbigt mått!

Och rent ut sagt.. äter man mindre ena dagen/veckan så lär man bli hungrigare nästa!

• Like 1

Kloka svar. Tack.

Ja,jag vill köra så exakt som möjligt. 5 15 20. Rätt gram och inte skena i kcal. Så det blir lifesum till hjälp. 

Alla är ju olika. Men någon som har koll på kcal ni äter? Jag kommer ligga på 2 000 kcal och rätt fördelning. Det är ju minuskalorier. Jag blir mätt. Är det för lite?  Eller möts behovet kilona upp till slut så 2000 kcal blir mitt behålla vikt behov?

Tack. 

Kloka svar. Tack.

Ja,jag vill köra så exakt som möjligt. 5 15 20. Rätt gram och inte skena i kcal. Så det blir lifesum till hjälp. 

Alla är ju olika. Men någon som har koll på kcal ni äter? Jag kommer ligga på 2 000 kcal och rätt fördelning. Det är ju minuskalorier. Jag blir mätt. Är det för lite?  Eller möts behovet kilona upp till slut så 2000 kcal blir mitt behålla vikt behov?

Tack. 

1 timme sedan, Christian sade:

Enligt en läkare i aftonbladet plus ska man inte äta lchf längre än 6 mån. Varför? Någon som vet annat?

Vill ju äta så här. Fast ska man gå upp till måttlig allt eftersom? 

Jag tror det är skräcken för mättat fett som ligger bakom uttalandet. Man kopplar mättat fett till förhöjt kolesterol som kopplas till risk för hjärt-/kärlsjukdomar.

Men den orsakskedjan motsägs av en hel del forskning. Och många (majoriteten?) som äter LCHF verkar ha helt normala kolesterolvärden. Dessutom är kolesterol en essentiell byggsten i våra celler så vi vill inte ha för lågt värde. Det finns också forskning som visar att människor med högre kolesterolvärde lever längre.

Jag hoppas du kan strunta i artikeln i Aftonbladet och bara njuta av god mat och god hälsa. :)

• Like 3

Enligt en läkare i aftonbladet plus ska man inte äta lchf längre än 6 mån. Varför? Någon som vet annat?

Kvällspressen är ingen tillförlitlig källa. Spelar ingen roll att dom hänvisar till en läkare. Makens kolesterolvärden var förbättrade efter ett drygt år med LCHF. Han äter i runda slängar 100 gr smör varje dag.

• Like 1

Jag trivs så bra med lchf. Jag har nu kommit in i 16:7/17:7. Känns bra. Nu har det gått bra vikt o midjemått men känner att det här passar mig. Så enkelt och god mat.

Var och styrketränade nyss. Gick bra. Bra energi.

Men jag åt frukost 10. Middag ska jag äta 17. Tränade 11.30. För att det inte ska bli mat på mat. Ska jag strunta i kh/protein som man lärt sig efter ett träningspass.  Eller bra att slänga i sig ett par ägg?

Jag tänker oxå att jag åt liknande mängd fett med allt godis och glass jag.åt,speciellt på helgerna. Som jag gör nu. Kan jag hålla ner fett men ändå ha rätt förhållande och inte vara hungrig måste ju det vara optimalt? 

• Like 1

7 timmar sedan, Christian sade:

Hen har fel.. det är två år som gäller för det finns knappast några vetenskapliga studier som hållit på längre!

Oandrasidan.. det som funkade i två år kanske funkar ännu längre utifall man lyckats få till en diet där man får i sig alla andra näringsämnen.. och man fortfarande förblir gift?

Det sista är mer nödvändigt för arten.. för får vi inte ihop familj och fortpantning så lär vårt släkte försvinna.

Samtidigt så finns det knappt några studier på kost som hållit på längre överhuvdtaget.. så då borde hen säga att när man väl fyllt 2 så bör man sluta äta, iomed att det inte är vetenskapligt bevisat att det är hälsosamt?:blink:

Och det är det där med vetenskapliga studier och sen vilka slutsatser man drar från sådana.. samt avsaknaden av randomiserade studier!

Tex så finns det av någon outgrundlig anledning inga dubbelblinda studier på fallskärmar?

• Haha 2

7 minuter sedan, Zepp sade:

Hen har fel.. det är två år som gäller för det finns knappast några vetenskapliga studier som hållit på längre!

Oandrasidan.. det som funkade i två år kanske funkar ännu längre utifall man lyckats få till en diet där man får i sig alla andra näringsämnen.. och man fortfarande förblir gift?

Det sista är mer nödvändigt för arten.. för får vi inte ihop familj och fortpantning så lär vårt släkte försvinna.

Samtidigt så finns det knappt några studier på kost som hållit på längre överhuvdtaget.. så då borde hen säga att när man väl fyllt 2 så bör man sluta äta, iomed att det inte är vetenskapligt bevisat att det är hälsosamt?:blink:

Och det är det där med vetenskapliga studier och sen vilka slutsatser man drar från sådana.. samt avsaknaden av randomiserade studier!

Tex så finns det av någon outgrundlig anledning inga dubbelblinda studier på fallskärmar?

Ska man inte kunna äta så här resten av livet? 

Eller är det föredra att göra ett avbrott efter två år och gå mot en liberal lchf? 

Såg att det stod något om att efter två år så är det inte bättre än någon annan diet. Men om man inte ser det som en diet?  Folk här måste ju ätit längre än två år?

Dilemmat för.dagen: åt 3 g kolhydrater mer än jag skulle. Alltså 23 g. Tränade dock en timme styrketräning. Hamnar man utanför ketosen redan direkt efter överskott? 

Tack! 

• Like 1

36 minuter sedan, Zepp sade:

Klockrent, den är riktigt bra Zepp! ??

• Like 1

26 minuter sedan, Christian sade:

Dilemmat för.dagen: åt 3 g kolhydrater mer än jag skulle. Alltså 23 g. Tränade dock en timme styrketräning. Hamnar man utanför ketosen redan direkt efter överskott? 

Ta det lugnt, 20 g är ingen magisk gräns alls, faktum är att folk som äter 100% kolhydrater kan vara i full ketos, om de bara ligger lågt med kalorierna. Låt oss säga att du åt de 23 g kolhydraterna i ett svep innan träningen, det är ca 80 kcal som kroppen nu prioriterar som bränsle före fett. Men hur länge räckte det bränslet? Kanske en timme absolut max om du låg på sängen, sen full ketos igen. Vid styrketräning kanske det räckte 10 min. Om du åt 10 g så var det 5 minuter eventuellt utan ketos. Det ska du väl överleva?

• Like 1

Eller är det föredra att göra ett avbrott efter två år och gå mot en liberal lchf? 

Såg att det stod något om att efter två år så är det inte bättre än någon annan diet. Men om man inte ser det som en diet?  Folk här måste ju ätit längre än två år?

Det finns några kändisar som ätit LCHF betydligt längre än 2 år med gott resultat:

http://annikadahlqvist.com/2016/10/06/mina-blodvarden/

http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-10-ar-pa-lchf

http://www.tommytappar.se/?p=11005

http://www.skaldeman.se/

• Like 1

16 timmar sedan, Christian sade:

Tack! 

Eh.. hoppas du förstod min ironi?

Och skilj för f*n på vetenskap och verkligheten!

Exemplet jag tog upp var fallskärm.. dvs högsta vetenskaplig standard är sk dubbelblinda studier.. då vet varken individerna eller försöksledarna vem som har vilken utrustning!

Grejen är att experimentet inte kan upprepas iomed att de som hoppade utan fallskärm knappast lär överleva.. fast rent vetenskapligt så är det inte bevisat.. och lär knappast bli heller!:mellow:

Och sen hoppar vi snabbt över till kost/mat.. det finns inga dubbelblinda studier som visar att vi skall äta mat överhuvdtaget.. likt förbannat gör vi det!:huh:

Som regel utgår våra uppfattningar om verkligheten från sk Axiom.. dvs självklara saker som att vi är tvugna att äta, dricka, andas, skita, fortplanta oss, osv!:)

Och nu hoppar vi snabbt till vetenskapliga studier.. tada, dvs den "vetenskapliga metoden", till skillnad från Axiom!

Den vetenskapliga metoden är i princip som sådan.. man ställer upp en hypotes.. dvs ens hypotes säger att om man ökar andelen fett/minskar kolhydraterna, så kan man gå ner i vikt, få bättre blodfetter, osv!

Den hypotesen är bevisad flertalet gånger, i korta studier där entusiaster deltagit!

Men frågan återstår huruvida det är hälsosamt att äta på ett visst sätt väldigt länge!

Iallafall så finns det studier som visar på positiva effekter/iallafall inga negativa effekter efter två år!

Och märk väl det finns överhuvudtaget inga dubbelblinda  studier alls på om vi skall äta/andas/skita eller något annat i princip!

Och då kommer vi till vad som händer efter två år.. det handlar om conformity till stora delar, dvs om man håller sig till kosten som först ledde till fördelarna!

Jodå,jag hängde med ?

Kommer köra på. Mår bra av det redan nu efter tre veckor. Och så god mat. Och om två år från nu äter kanske alla lchf ?

Läste att Kostdoktorn gått upp de kg han tappat i strikt lchf när han gick över till måttlig lchf.

Händer det er också? Låter lite surt. För det är ju inte så att man äter skitkonstigt. 

Tack 

• Like 1

On 2017-08-11 at 10:09, Christian sade:

Hmmm vad jag vet så har väl esikmåerna ätit lchf i flera generationer? Finns även andra folkgrupper som gjort det "mer än 6 månader". Kanske några tusentals år? Räcker det som studie? :)

Att det är en "läkare i aftonbladet" höjer ju inte direkt trovärdigheten. Har du länk till artikeln?

• Like 2

5 timmar sedan, Christian sade:

Jodå,jag hängde med ?

Kommer köra på. Mår bra av det redan nu efter tre veckor. Och så god mat. Och om två år från nu äter kanske alla lchf ?

Läste att Kostdoktorn gått upp de kg han tappat i strikt lchf när han gick över till måttlig lchf.

Händer det er också? Låter lite surt. För det är ju inte så att man äter skitkonstigt. 

Tack 

Den enda bestående viktminskningmetoden som existerar är fastan och den periodiska fastan.

Varför? Därför att den inte sänker basmetabolismen. Det gör alla andra dieter. 

Citat

As metabolism drops, weight loss plateaus. Caloric reduction has forced the body has shut down in order to match the lowered caloric intake. Once expenditure drops below intake, you start the even more familiar weight regain. Ba Bam! Weight is regained despite dietary compliance with the caloric restriction and even as your friends and family silently accuse you of cheating on your diet. Goodbye reunion show. Even after six years, the metabolic rate does not recover .

Citat

The secret to long-term weight loss is to maintain your basal metabolism. What doesn’t put you into starvation mode? Actual starvation! Or at least the controlled version, intermittent fasting.

Fasting triggers numerous hormonal adaptations that do NOT happen with simple caloric reduction. Insulin drops precipitously, helping prevent insulin resistance. Noradrenalin rises, keeping metabolism high. Growth hormone rises, maintaining lean mass.

https://intensivedietarymanagement.com/difference-calorie-restriction-fasting-fasting-27/

• Like 1

7 minuter sedan, MrB sade:

Den enda bestående viktminskningmetoden som existerar är fastan och den periodiska fastan.

Varför? Därför att den inte sänker basmetabolismen. Det gör alla andra dieter. 

https://intensivedietarymanagement.com/difference-calorie-restriction-fasting-fasting-27/

Som sagt, dummie. Men så även om jag fortsätter med strikt lchf så kommer jag till slut gå upp i vikt? Men då inte de kanske 10kg en tappar?

Har börjat med 16:8. Funkar bra. 2 måltider. Då ska man normalt iaf inte gå upp igen?

• Like 1

9 minuter sedan, RobertAnd sade:

Jag har för mig att Kostdoktorn sen skrev att han gick ner till samma vikt igen när han började med 16:8. Men jag kan ha fel.

Jo,precis. Men tänker att då jag nått min idealvikt. Hur man underhåller den. Om man äter måttlig lchf  går man upp verkar det då som?

• Like 1

12 minuter sedan, MrB sade:

Hmmm vad jag vet så har väl esikmåerna ätit lchf i flera generationer?

LCHF ja, men inte ketogent. Det har bl.a. Per Wikholm visat.

"It should be made abundantly clear that no researcher has ever found evidence of ketosis from the traditional diet of the Inuit. Furthermore, the published scientific literature clearly shows that the Inuit could not have been in ketosis due to the high levels of protein consumed and their conservation of fat for lighting and heating"

"…The normal diet of Eskimos contains an excessive amount of animal protein (280 gr.) and much fat (135 gr.) while the quantity of carbohydrate is extremely small (54 gr. of which more than ½ is derived as glycogen from the meat eaten)."

"Heinbecker’s 1928 study showed that the Inuit were not in ketosis while fed their traditional diet, using several methods—including urine testing of acetone, diacetic, and β-hydroxybutyric acid; acetone bodies in the breath; respiratory quotient; as well as their documented high protein intake."

"I estimate that when food is abundant, the average daily diet of the adult Eskimo consists approximately of 30 to 40 grams of carbohydrate (which includes glycogen), 250 to 300 grams of protein, and about 150 grams of fat (FA/G=1.2)."

“It is well known that considerably higher amounts of protein are regularly consumed by the Eskimos (DuBois, ’28), who generally speaking, prefer a diet where approximately 50% of the calories come from protein and the greater part of the remaining 50% are derived from fat. August and Marie Krogh (13) report that the normal diet of the West Greenland Eskimos contained an excessive amount of animal protein—280gm daily—and they noted that there seemed to be a considerable delay in the metabolism of protein and excretion of nitrogen, only 60% of the nitrogen being excreted during the first 24 hours after eating large meals rich in protein. In East Greenland the Eskimos consume an average of 300 gm of protein daily (Höygaard, ’41). In Alaska a daily protein consumption of more than 300 gm has been observed among the most primitive Eskimos.”

"It is, however, worth noting that according to the customary convention (Woodyatt, 1921; Shaffer, 1921) this [Inuit] diet is not ketogenic since the ratio of ketogenic(FA) to ketolytic (G) aliments is 1.09. Indeed, the content of fat would have to be exactly doubled (324 g daily) to make the diet ketogenic (FA/G>1.5).“

• Like 2

5 minuter sedan, Christian sade:

Jo,precis. Men tänker att då jag nått min idealvikt. Hur man underhåller den. Om man äter måttlig lchf  går man upp verkar det då som?

Det där kan man inte veta, det är högst individuellt. Det finns de som går ner de sista kilona först när de börjar äta liberalt, eller börjar med t.ex. bönor. Så det kan lika gärna vara precis tvärtom.

• Like 4

Som sagt, dummie. Men så även om jag fortsätter med strikt lchf så kommer jag till slut gå upp i vikt? Men då inte de kanske 10kg en tappar?

Har börjat med 16:8. Funkar bra. 2 måltider. Då ska man normalt iaf inte gå upp igen?

De dieter som bygger på kalorireduktion och småätande har visat sig på sikt sänka basmetabolismen. Det som i folkmun kallas "starvation mode".

Om du fortsätter med strikt lchf, småäter och kalorireducerar så kan du på sikt möjligen sänka basmetabolismen. Där vill man inte hamna.

https://intensivedietarymanagement.com/all-diets-fail-how-to-lose-weight-xi/

• Like 1

15 timmar sedan, MrB sade:

De dieter som bygger på kalorireduktion och småätande har visat sig på sikt sänka basmetabolismen. Det som i folkmun kallas "starvation mode".

Om du fortsätter med strikt lchf, småäter och kalorireducerar så kan du på sikt möjligen sänka basmetabolismen. Där vill man inte hamna.

https://intensivedietarymanagement.com/all-diets-fail-how-to-lose-weight-xi/

Som ni säger. Det är individuellt. Men säg att jag har en kcal förbrukning på 3500. Når min idealvikt. Lägger mig på 10kh 20 pr 70 fett och 3500 kcal. Alltså inte kalorireducerande. Då bör jag väl hålla vikten utan att förstöra metabolismen? 

• Like 1

Hej.

Har gått så bra för mig. 7 kg och 7 cm runt midjan. Av att njuta och äta mig mätt.

Men,skitdag igår i den bemärkelsen att det var bröllop och ville inte vara "tråkig ". Så god mat. Tre fyra glas vin. Tårta och så av gammal vana lite godis. Kunde skött det lite bättre men föll tillbaka och tänkte att jag lika gärna kunde gå all in och fuska på riktigt. 

Nu är det en ny dag och tillbaka o den nya fina lchflivsstilen.

Vad kan jag förvänta mig denda vecka?  Noll resultat? Ett par veckor till ketosen igen? 

Tack! 

• Like 3

7 minuter sedan, Christian sade:

Vad kan jag förvänta mig denda vecka?  Noll resultat? Ett par veckor till ketosen igen? 

Om du inte drabbas av sockertrollet som får dig att äta mer tårta utan håller dig till den tidigare inslagna linjen tar det max 2-3 dagar till ketos och du kan absolut få resultat denna vecka också. Keep up the good work!

• Like 2

On 2017-08-13 at 10:03, Christian sade:

Som ni säger. Det är individuellt. Men säg att jag har en kcal förbrukning på 3500. Når min idealvikt. Lägger mig på 10kh 20 pr 70 fett och 3500 kcal. Alltså inte kalorireducerande. Då bör jag väl hålla vikten utan att förstöra metabolismen? 

Mnjae.. jag vill här då framhålla medelålder/ålder över det och i en kombination med västerländskt leverne som en avgörande faktor!

Dvs ju äldre du blir som regel, och jag antar att du är man, så minskar både testosteron och libido/annat.. dvs du blir mer bekväm, din muskelmassa minskar/du gör således av med mindre kalorier.

Som regel bland  sk ursprungsbefolkningar som lever rätt statiska liv så sjunker vikten/muskelmassan på grund av ålder och statiskt solida kostvanor/arbetsfördelning/annat.. oavsett om de levde på en högfett-kost eller en högkolhydrat-kost!

Nu så står ju sk naturbefolkkningar mer i överenstämelse med tillgänglig föda/fördelning av denna inom gruppen osv än vad vi av historiska skäl kan anpassa till ett leverne i Sverige?

En sak som då kan vara positiv är den allt mer sjunkande pensionsutbetalningararna, men det funkar i så fall bara om man är kostmedveten och inte köper det allra billigaste livsmedlen.

• Like 1