Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 (edited) Här listas förkortningar och ovanliga svåra ord som har med forum, LCHF och hälsa att göra. Föreslå gärna ord ni tycker är krångliga eller det ofta frågas om. Forumbeteckningar: Forum = En plats där folk samlas för att kunna skriva text och läsa andras text. Kategori = En del av forumet där man grupperat trådar av en viss sort. Tråd = En serie av poster som följer en viss topic och tema. Inlägg = En text i en tråd som en medlem gjort. Post = Se Inlägg. Titel = Se Topic. Topic = Namnet och temat på en tråd. Taggar = Ord som beskriver innehållet i tråden. Kan i princip vara vad som helst. OP = Original Poster - Den som skapade tråden och refereras lättast med detta. TS = Trådstartaren. Se OP. Kan även betyda Trådstart - Alltså första inlägget i en tråd. PM = Private message/privat meddelande. - Håll över medlemmens namn med muspekaren och tryck på "PM till medlem". Alternativt tryck på namnet/bilden på en medlem; Tryck sedan på "Skicka mig ett meddelande". Medlem = Registrerad person på forumet. Moderator = Kan flytta trådar, editera/ta bort opassande inlägg, och ge varningspoäng till medlemmar. Administratör = Kan allt som en Moderator kan plus ändra foruminställningar och mer. Näringslära: Essentiell = Livsviktig. Behövs för kroppens överlevnad men kan inte tillverkas själv (i tillräckligt stora mängder) utan måste intas. Fettdrift = Då kroppen äter för lite kolhydrater för att kunna få all sin energi från glykos, utan tränats till att bli effektiv i fettförbränning istället (och ketonbildning). Fettfasta = Enbart äta fett under en kortare period. Fettkvot = Fett i gram / (kolhydrater i gram + protein i gram) = ett värde där över ett brukar ses som bra för LCHF kost. Fettoxidation = Fettförbränning är egentligen fettoxidation. GDA = Guidlines Daily Amount - rekommenderat dags intag. Vad som är beräknat att man bör äta per dag. Dock är detta satt för glykosdrift och inte fettdrift. GI = Glykemisk Index. Hur snabbt en viss sorts mat smälts ner och tas upp som förhöjd blodsocker. Ju lägre desto bättre. Glykosdrift = När man intar mycket kh och kroppen är van att få sin energi genom glykos. GBP = Gastric By Pass - magoperation för att gå ner i vikt (fast statistik visar på att man blir mer sjuk efter flera år). II = Insulin Index. Ketos = När kroppen inte för tillräckligt med glykos från kh för att kunna driva bland annat hjärnan. Börjar då tillverka ketonkroppar och ökar fettförbränningen. Man kan ofta gå in och ur ketos beroende på hur mycket kh man fått i sig för tillfället. Ketogendrift = Se Fettdrift. kh = kolhydrater - Stärkelse, socker, och i viss mån fibrer. wiki. Kolhydrater = se kh. Maltodextrin = rena kh - wiki, Leptin = Hormon som utsöndras från celler och tas upp i blodet för att säga till att fettlagring gjorts. Dr Lustig förklarar mer . Omega-3 = Essentiell fettsyra som vi generellt får för lite av. Behövs för hjärnans uppbyggnad. Omega-6 = Essentiell fettsyra som vi generellt får för mycket av. Finns i majsolja, solrosolja, sojaolja, margarin mm. Inflammationsframkallande, försämrar försvar mot infektion & cancer, samt ökar risk för blodpropp. Periodisk Fasta = När man inte äter något på 16-32h för att öka förbränning och andra hälsovinster. Fungerar bra för de som kör LCHF och inte har några större sjukdomar eller tränar riktigt hårt. Inte att förväxla med långvarig svält. Mer info: jonasbergqvist.se Raffinerade kolhydrater = industriförfinade, tex socker, vitt mjöl (som inte malts på gammalt sätt). Skaldemans kvot = se Fett kvot. vv = Viktväktarna. Där räknas det points för olika mat, och fett undviks. Diet/kost namn: Atkins - Mycket lik LCHF och Paleo. GI-Metoden - Undvika kh som har hög glykemisk index. Se GI. Liberal LCHF = Mer kh än vanlig LCHF (max 10% kh eller ca 50g/dag) - definition. Kolhydratreducerad kost = Max 20% kh eller ca 100g/dag - definition. Kolhydratbaserad kost = Minst 30% kh - definition. Normal LCHF = Low Carb High Fat - Normalt med protein, hög andel fett (för mättnad) och låg andel kh (för att förhindra många folksjukdomar) - max 5% kh eller ca 25g/dag - wiki. Paleo = Ät som stenåldersmänniskan åt för över 10 tusen år sedan. Som LCHF fast mer frukt men inga mjölkprodukter (mer likt liberal LCHF i kh mängd). Syftar på den paleolitiska åldern (äldre stenåldern). Kan även heta Stenåldersdiet och jägarkost. Ca 10 miljoner i nordamerika som följer detta eller snarlika koster. Strikt LCHF = färre kolhydrater än vanlig LCHF (max 2% kh eller ca 10g/dag). Kan även heta GI-noll, NCHF (no) , ZCHF (zero), Att Nolla, UFO, vLCHF (very low), Fakir - definition. Edit: Förbättrade formateringen. La till fettoxidation och II.Edit2: La till info om taggar & fettfasta. Edited January 6, 2013 by Leo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Uppdaterat med några fler ord. Ni andra får gärna hjälpa till. Ni behöver inte ens förklara ordet utan bara säga till att det är krångligt - så fixar jag det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Har nu påbörjat information om forumbeteckningar. Hjälp gärna till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Har nu påbörjat information om forumbeteckningar. Hjälp gärna till.Du skulle kunna exemplifiera från detta forum. T.ex: Kategori: En del av forumet där man grupperat trådar av en viss sort. Exempel: Näringslära Sen kan jag tycka det vore bra att ta "Forum", "Kategori", "Topic", "Tråd", "Post", "Inlägg" i "storleksordning" istället för bokstavsordning, och likaså för "Medlem", "Moderator", "Administratör". Jag tror det blir lättare att förstå hur de hänger ihop på så vis. En slags organisatorisk överblick, skulle man kunna uttrycka det. I och för sig funderar jag nästan på att det behövs en forumguide över huvud taget, som berättar hur man postar, uppdaterar sin profil, etc., och då skulle man kunna vara mer ingående i den tråden istället. Edit: ser att du redan startat en sån... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 En del ser ner på särskrivningar som "Forum beteckningar" och "Fett kvot". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Tack kajan. Särskrivningar är inget bra så säg gärna fler ställen jag missat . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Någonstans har jag sett förkortningarna OP och TS användas även här. För oerfarna formubesökare så betyder dessa förkortningar oftast: TS = Trådstartaren OP = Original poster Dvs (det vill säga) den som skapade tråden och skrev inledningsfrågan eller testen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Bra Tommy - försökte komma ihåg vad de där hette. Sandra: Har nu grupperat beteckningarna. Hoppas det nu är mer lättläst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Essentiell. Skulle hellre se ordet "livsnödvändig" istället för "livsviktig". Fast det kanske är en smaksak. Dock anser jag inte att förklaringen stämmer. T.ex. glukos är essentiellt, eftersom vi dör utan det. Däremot är det något vi kan sytisera och därav är dietärt glukos inte essentiellt. GI. Detta kanske inte hör till, men kanske värt att tillägga. GI påverkas av kombinationen av olika livsmedel. Därav betyder inte ett högt/lågt GI att det du äter är direkt bra/dåligt. "Skaldemans kvot = se Fett kvot." Särskrivning. Glykos... Personligen ser jag "Glukos" som mer passande. "Glykos" är ju lite av ett handelsnamn för glukossirap, som förutom glukos även innehåller maltos m.fl. ADI - Acceptabelt Dagligt Intag RDI - Rekommenderat Dagligt Intag Fettoxidation - Fettförbränning (fast byt ut ordet fettförbränning i förklaringarna då detta kan ge en felaktig syn på vad som sker med näringsämnet då det oxideras och inte förbränns). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Funderar på om inte glykemisk belastning (GL, glycemic load) borde vara med bredvid GI. GL skiljer sig från GI genom att man också beaktar mängden kh i en portion. Hög GI gör ju inte så mycket om man bara äter en smula av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Funderar på om inte glykemisk belastning (GL, glycemic load) borde vara med bredvid GI. GL skiljer sig från GI genom att man också beaktar mängden kh i en portion. Hög GI gör ju inte så mycket om man bara äter en smula av det. Bra förslag. Även II (= Insulin Index) kan vara värt att lägga till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Bra förslag. Även II (= Insulin Index) kan vara värt att lägga till. God idé. Insulinpåslaget varierar ju inte bara med mängden kh och hur "snabba" de är, utan även annat kan trigga insulin, vilket kan vara värre än kh i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Fettoxidation - Fettförbränning (fast byt ut ordet fettförbränning i förklaringarna då detta kan ge en felaktig syn på vad som sker med näringsämnet då det oxideras och inte förbränns). Förstod inte riktigt hur du ville jag skulle skriva här . Uppdaterade första posten med mycket annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Förstod inte riktigt hur du ville jag skulle skriva här . Uppdaterade första posten med mycket annat. Det är jag som skriver fumligt. Vad jag menar är att jag tycker att du ska byta ut ordet "fettförbränning" mot ordet "fettoxidation" i förklaringarna. Det är ju det korrekta ordet då det sker en oxidering av fettet och inte en förbränning. Sedan kan du skriva en förklaring av just fettoxidation. Någon liknande: Fettoxidation = Fettförbränning. (Fettförbränning är en förenklad term av vad som sker när fett används som energi. Fett förbränns nämligen inte utan det oxiderar.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det är ju det korrekta ordet då det sker en oxidering av fettet och inte en förbränning. Jag är varken kemist eller biolog men är inte oxidering och förbränning samma sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag är varken kemist eller biolog men är inte oxidering och förbränning samma sak? Vad jag har lärt mig så innefattar "förbränning" ett snabbare förlopp och högre temperaturer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag vet inte om du har användning för GBP, en förkortning, som jag sett i den här typen av diskussioner; Gastric By Pass, den vanligaste typen av bantningsoperation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Detta är ett kanonjobb ni gör!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts