Gå till innehåll

Hårproblem

Recommended Posts

På mig har det inte gjort skillnad.  Har bara lite kvar och det är grått... Gråhårighet är inget att göra åt, hårpigmenten tar slut, man har bara en viss mängd och det bildas inte nytt. Manligt håravfall är en hormongrej vad jag vet och det kanske man kunde komma åt med bättre ordning på hormonerna, men jag har ingen aning hur och har inte läst nåt. Krämerna man ska smörja in huvudet med sägs fungera om man börjar i tid... Grundproblemet sitter dock nånannanstans tror jag.  

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tonat och färgat håret i många år. Det har varit en tydlig kant när det gått lite långt mellan gångerna. Efter 4 år med LCHF försvann den kanten mer och mer. Nu efter drygt 5 år har jag slutat med färg och toning :o Visst finns det fortfarande gråa hårstrån, men dom flesta är inte gråa . Enda förklaringen är LCHF. Kan tillägga att jag fyller 60 i höst

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag upplever att jag är mindre gråhårig nu än för några år sedan. Men är grå vid tinningarna fortfarande, så därför färgar jag håret ibland när fåfängan vinner över lättjan.

• Gilla 4
Länk till inlägg

När jag kör strikt LCHF så får jag fler hårstrån på skallen. Inte säker om det är gamla hårsäckar som vaknat till liv, eller om det bildats nya. Jag har i alla fall fått en hel del nya hårstrån som är betydligt kortare än de redan existerande.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag tappade extremt mycket hår efter att ganska fort gått ner trettio kilo. Det är ungefär ett och ett halvt år sedan och nu ser inte håret klokt ut, då det håller på att växa ut igen. Så många olika längder i mitt tidigare långa hår. :lol:

• Ledsen 1
Länk till inlägg

Angående hår.. ge fan i att gå ner i vikt.. oavsett metod!

Grejen är.. hårtillväxt är något som kroppen inte prioriterar!

Vill man öka hårtillväxten.. ät mer mat/kalorier/fett/öka i vikt.. det är olika scenarion där man förlorar vikt.. förutom vid graviditet som påverkar hårväxten!

Resten bestäms av främst gener, ålder, kön, hormoner och psykosocial hälsa!

• Gilla 1
Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Så antingen är man fet med hår, eller smal och skallig..? :D Det enda jag inte begriper är hur det då kan finnas skalliga fetknoppar... :blink: Och att vara gravid är jättebra för håret men man bör undvika förlossningen för efter den ramlar massor av hår av... :unsure:

"Resten bestäms av främst gener, ålder, kön, hormoner och psykosocial hälsa!"

• Gilla 1
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Zepp sade:

"Resten bestäms av främst gener, ålder, kön, hormoner och psykosocial hälsa!"

"Resten"...? Typ "allt", då...? :D 
Skämt åtsido; Anna Sparre (4health.se) har skrivit en del om håravfall och även grått hår. Biotin tror jag det är som är bra för hårtillväxt och begränsa håravfall. Höga doser A-vitamin kan också få håret att falla av. Och så gener, kön, ålder...

• Gilla 2
Länk till inlägg