Jump to content

Knakande leder och smärta av LCHF?

Matthias

Recommended Posts

2 minuter sedan, Matthias Fallermo sade:

Jag skall tillägga att jag samtidigt utreds för Reumatiska sjukdomar, så det kan var det som bryter ut nu och inte kostens fel. Men jag har läst att vissa som börjar med LCHF har börjat knaka som bara den i kroppen.

Jag blev också bättre av LCHF. Det var värk i kroppen, inte leder, som fick mig att testa. Kanske det är skillnad på leder och muskler? Många tappar ju vätska när man lägger om kosten, kanske det påverkar brosk och sådant? 

• Like 2

Det finns ju ett par effekter som ofta hänger samman med LCHF. Saltbrist är ju vanligt förekommande eftersom man tappar vätska. I synnerhet i sommarvärmen är det viktigt att hålla uppe saltnivåerna. Själv får jag lätt kramper i benen om jag missar saltet.

Sommaren är ju också solens tid. Med solen så återställer vi vår D-vitaminnivå efter vintern och gör det därmed möjligt att starta ett antal processer som tidigare kanske inte har körts. För att dessa ska fungera är det viktigt med bra mineralnivåer i kroppen. I synnerhet magnesium.

Reumatiskt och ledproblem är ofta kopplat till inflammationer, långvariga eller kroniska. D-vitamin är en del av en lösning.

Jag har under en tid arbetat mycket med huset hemma på kvällarna. Sen tar det emot både här och där. En kollega tipsade om Gurkmeja och Nyponpulver. Normalt är jag rätt tveksam till många naturprodukter, men detta har fungerat. Är inte helt besvärsfri men nästan. Båda har ju antiinflammatorisk effekt på leder och muskler.

Som kuriosa kan jag nämna att det nyponpulver jag hittat heter "back on track" och är avsett för hästar. Gurkmeja köper jag på Willys i 100g påsar för ca 11 kronor. :)

---

• Like 4