Jump to content

Ångest av kolhydrater eller Gluten?

Matthias

Recommended Posts

Har precis startat en annan tråd om knakande leder och LCHF. Anledningen till denna tråden var att mina leder börjat knaka väldigt mycket sedan jag börjat med LCHF, men det kan också bero på annat. Hur som helst så läste jag igår om andra som fått knakande leder pga LCHF, så jag valde igår att testa att äta kolhydrater och gluten igen.
Igår kväll åt jag en kebabsallad med kebabsås och till kvällsmat två proteinknäcken som innehöll linfrö, sesamfrö, solrosfrön, vetegluten, sojamjöl, rapsolja, kornvetemjöl, vetemjöl m.m, med cashewnötsmör på.

Har haft ångestproblematik innan, men blivit nästan fri från det med medveten andning osv. Men imorse vakande jag med sådan grotesk ångest att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Och jag kan inte komma på något annat som triggat igång det så snabbt och kraftigt, förutom att jag åkt lite kolhydrater och gluten igen.

Är det någon som känner igen sig i det här? Kan det lilla jag åt påverka så mycket? Det var sådan oerhört stark ångest som bara vällde över en.

Mvh Matthias

Gluten är, som jala säger, djävulens påfund. Jag tror att du kanske snarare reagerade på det än på kolhydraterna i sig. Det omvandlas till gliamorfin (tror jag det heter) och ställer till det i hjärnan, både med nervkommunikationen och belöningscentrat. Eller var det dåligt samvete över valet... ;) (bara skojar)

• Like 2

Det är många som äter LCHF, ( eller ketogen kost som jag väljer att kalla det),för att må bra. Gluten lär du i längden aldrig må bra, och där är det viktigt att ALLDRIG fuska. LCHF, ketogen kost är ingen vitminskning fix, snarare ett sätt att normalisera sin kropp så att den mår bra.

1 timme sedan, jala sade:

Japp! Gluten fördärvar din tarm så näringsupptaget blir sämre och fel bakterier tar sig in dina blodbanor och skapar inflammationer i dina leder.

https://fethalsa.wordpress.com/2017/07/25/inflammationer-i-blodet-ny-forskning/

På vilket sätt är den länken relevant?  Ingenstans i bloggposten nämns gluten.

Läser man vad Mats Lindgren skriver om gluten så poängterar han att det är kolhydraterna som är grundproblemet.

Kanske är gluten djävulens påfund, vad vet jag, men då borde det finnas bättre länkar.

Om man har lite kunskap om gluten så vet man att tarmen tar skada. Om du tar det därifrån till min länk så hittar du sambandet. Skulle du inte hitta sambandet så kan jag inte hjälpa dig.

5 timmar sedan, MariaF sade:

Det omvandlas till gliamorfin (tror jag det heter) och ställer till det i hjärnan, både med nervkommunikationen och belöningscentrat.

Gliadorfin aka gluteomorfin kanske?

Citat

Gliadorphin (also known as gluteomorphin) is an opioid peptide that is formed during digestion of the gliadin component of the gluten protein. It is usually broken down into amino acids by digestion enzymes. It has been hypothesized that children with autism have abnormal leakage from the gut of this compound. This is partly the basis for the gluten-free, casein-free diet. Abnormally high levels of gliadorphin have been found in the urine of autistic children via mass spectrometry testing.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliadorphin

• Like 1

2 timmar sedan, jala sade:

Japp! Gluten fördärvar din tarm så näringsupptaget blir sämre och fel bakterier tar sig in dina blodbanor och skapar inflammationer i dina leder.

https://fethalsa.wordpress.com/2017/07/25/inflammationer-i-blodet-ny-forskning/

Men Matthias menar att LCHF får lederna att knaka. Det är det sambandet som jag undrar över. Gluten skall man naturligtvis undvika till varje pris.

• Like 1

Angående ångesten så kan kanske avsaknaden av ketos vara en orsak? Ketos är ångest och deppressionsdämpande. Vissa buddistmunkar tvingar sig in i fasta föra att nå ett "högre stadium" och liknande. Vad det egentligen handlar om är ketosis men de beskriver det i mer religiösa termer. 

https://www.ketovangelist.com/how-the-ketogenic-lifestyle-reversed-my-depression/

• Like 2

Filmer med Alessio Fasano, nestorn inom glutenforskningen och den vars forskning det verkar länkas till när man kritiserar gluten (forskning som verkar vara utförd ex vivo, tarmbitar i provrör). Han säger här att majoriteten (vast majority) av oss inte kommer att påverkas av gluten. Alla tarmar läcker men dom flesta har ett försvar som tar hand om det.

Alla filmerna startar där jag tycker det intressanta börjar.

Det här är lite intressant också. Samme man alltså som man refererar till när man kritiserar gluten.

Och här:

För att svara direkt på frågan i rubriken. Enligt min erfarenhet kan du få ångest om du äter gluten även om det är i form av en "nyttig" smörgås och du kan få ångest om du äter socker i form av t ex godis utan gluten. Mår du inte bra av det, så avstå eller acceptera att du kommer må rejält dåligt av ditt avsteg. Exakt varför man kan bli så dålig vet jag inte, men det handlar inte om dåligt samvete "nu åt jag en kaka, så är allting jag uppnått förstört". 

• Like 4

Läs boken Brödberonde av William Davis och läs på hans blogg "wheatbelly". 

Min egen erfarenhet är att mina ångestskov upphörde 2013 efter jag gjorde slut med gluten. Hade haft skov så länge jag kunde minnas. Inga skov sen dess. 

När jag tog bort gluten försvann också magproblem, hudproblem och problem med vissa leder tex fingrarna (dock inte alla leder).

Socker och mjölk ger mig inte ångestskov men ont i vissa leder. 

Jag har inga leder som knakar.

läste just denna om socker och mental ohälsa. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/socker-okar-risk-for-psykisk-storning

• Like 2

10 timmar sedan, jala sade:

Lite länkar som jag tycker säger något annat.

På vilket sätt skulle det säga något annat menar du?

I intervjun i första länken så säger nämnde Fasano samma sak som i filmerna jag la upp.

I andra länken så talas det om glutenkänslighet, och det är inget som Fasano verkar ifrågasätta. Har man celiaki eller glutenkänslighet så kan gluten ställa till det på en mängd olika sätt. Och det refereras till en studie där det står:

Citat

Gluten sensitivity is a systemic autoimmune disease that occurs in genetically susceptible individuals on ingesting gluten. It can appear at any age, then becoming a permanent condition. It is more frequent in women, as happens with other autoimmune diseases.

Drabbar inte alla alltså. Tyvärr står det inte hur stor andel av oss som det gäller.

I den tredje länken så refereras det till samme Fasano.

Jag kan ingenting om gluten, men jag kan tycka att om man refererar till en persons forskning så borde man lyssna på vad vederbörande säger.

Du skriver att du kan inget om gluten och det är alldeles uppenbart att du inte kan. Sedan har vi nog olika tolkning av vad Alessio Fasano säger. Det är väldigt lätt att göra feltolkningar om man inte har ett öppet sinne.""" 

GLUTEN ORSAKAR LÄCKANDE TARM HOS ALLA

Dr. Alessio Fasano har med sin forskning påvisat att gluten, vare sig du lider av celiaki eller ej, orsakar läckande tarm hos alla. Läckande tarm är när bindningarna mellan cellerna som finns på insidan av tarmen börjar släppa igenom osmälta matpartiklar (makromolekyler).""""""

https://www.halsasomlivsstil.com/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/

Om du vill lära dig mer om gluten så länkar jag till en blogg, kan även rekommendera boken " GLUTEN & MJÖLK " Källan till moderna sjukdommar.Skriven av " Micke Skribent"

http://gluten-celiaki.blogspot.se/

23 minuter sedan, jala sade:

Dr. Alessio Fasano har med sin forskning påvisat att gluten, vare sig du lider av celiaki eller ej, orsakar läckande tarm hos alla. Läckande tarm är när bindningarna mellan cellerna som finns på insidan av tarmen börjar släppa igenom osmälta matpartiklar (makromolekyler).""""""

Jag citerar mig själv från inlägget med filmerna:

13 timmar sedan, Ganymedes sade:

Filmer med Alessio Fasano, nestorn inom glutenforskningen och den vars forskning det verkar länkas till när man kritiserar gluten (forskning som verkar vara utförd ex vivo, tarmbitar i provrör), säger här att majoriteten (vast majority) av oss kommer inte att påverkas av gluten. Alla tarmar läcker men dom flesta har ett försvar som tar hand om det.

Kolllade du inte på filmerna?

Just nu, Ganymedes sade:

Jag citerar mig själv från inlägget med filmerna:

Kolllade du inte på filmen?

Nej. Vad vill du bevisa med filmerna? 

Öhum,

...att den som det refereras till när det gäller gluten inte säger det som man säger att han säger. Typ.

Och om man vill lära sig något så är det ofta bäst att gå till källan. Vilket jag gjort då jag har lyssnat på vad forskaren själv säger.

Du svarar inte på min fråga, vad vill du bevisa?

Har du en endaste aning vad som orsakar celiaki? Det verkar som du är ute och cyklar fullständigt. Jag har gett dig så många länkar som du av någon underlig anledning inte är nöjd med. Tror inte jag kan hjälpa dig mer, du får leta vidare själv.

31 minuter sedan, Ganymedes sade:

Oj, en "like" på den! :huh:

Då var jag tydligen otydlig... 

Tydlig eller otydlig, tydligen tyckte jag att du kunde behöva en like.

Lite mer nyanser:

https://www.svd.se/forskare-kolhydrater-ar-boven--inte-gluten

Citat

En liten australiensisk studie satte år 2011 fart på den glutenfria trenddieten som plötsligt omfamnades även av människor utan sjukdomen celiaki. Två år senare rapporterade samma forskare att deras första resultat var fel. Det tycks snarare vara kolhydrater som orsakar besvären.

.......

Visserligen betonade forskningsledaren Peter Gibson själv redan från början att studien var liten och måste tolkas med stor försiktighet. Men anden var ute ur flaskan, spred sig i sociala medier och ville inte återvända ens då Gibsons forskarlag år 2013 publicerade en ny studie som den här gången motsade den tidigare.

.......

Peter Gibsons uppfattning är att gluten och Fodmap-kolhydrater ofta samverkar men att Fodmap, för de flesta utan celiaki, är det större problemet.

– Alla i vår studie som mådde bättre av en glutenfri diet, mådde ännu bättre när de också reducerade mängden Fodmap.

Lyssnar man på forskare när dom säger något så måste man även lyssna på dom när dom kanske efter ett tag säger att det blev fel eller överdrivet.

Att minska ner på mängden kolhydrater ger, tänker jag, en långt större chans till hälsovinster än att undvika gluten. Ett övermått av kolhydrater är ett större problem.

Det här med gluten blir för övrigt mer eller mindre en icke-fråga när man äter en vettig LCHF. Jag har ätit glutenfritt i över 4 år. Inte för att jag på något sätt undvikit gluten, utan för att jag har minskat ner på kolhydraterna. Och då går vete och andra sädesslag bort.

Jag har gjort ett avsteg. Jag åt upp ett paket med digestivekex under några dagar. Mest för att testa om och hur jag reagerade på det. Jag märkte ingen skillnad alls. Ett n=1 experiment som bara säger något om mig.

• Like 4

Ickefråga? Så f,n heller. Små studier skall tolkas med största försiktighet. Gluten är inte bra för din tarm och därmed inte bra för din hälsa. Hur du hanterar din mat säger inte ett pi,, om gluten.

Jag citerar Ann Fernholm:

Citat

För att få celiaki krävs en genetisk känslighet som cirka en tredjedel av befolkningen har.

Alltså cirka 33% av befolkningen.

Svenska Celiakiförbundets hemsida så står det:

Citat

I Sverige beräknas 1-2 procent av befolkningen ha celiaki. Majoriteten av dem har ännu inte fått en diagnos. Under de senaste årtiondena har det skett en ökning av celiaki i Sverige och i flera andra västländer.

Och då vräker vi i oss gluten från modernt vete som är värre än äldre vetesorter. Morgon, middag, kväll. År ut och år in. Från tidig ålder.

Jag kan inget om gluten, men är det inte lätt att tänka tanken att det inte är gluten som är grundproblemet här? Att det är något annat som triggar igång celiakin? Eller i alla fall att gluten bara är en delkomponent i problemet?

Lite förvånad blir jag när jag kollar runt. Det verkar som att man fortfarande inte vet vad det är som gör att någon utvecklar celiaki. På Celiakiförbundets hemsida hittar jag inget om orsaken.

Att bara äta en massa gluten räcker inte, man måste ha generna för det också. Men det räcker inte det heller, då dom flesta som både har generna och äter en massa gluten inte utvecklar celiaki.

Här en artikel som beskriver problemet, och tar upp möjligheten att tarmfloran spelar en stor roll:

http://www.nytimes.com/2013/02/24/opinion/sunday/what-really-causes-celiac-disease.html

Här kan man läsa vad Ann Fernholm skriver om gluten och läckande tarm:

https://books.google.se/books?id=cwFZBQAAQBAJ&pg=PT80&lpg=PT80&dq=gluten+läckande+tarm&source=bl&ots=fmZjhutofx&sig=DTl9LVi_3bYKG6FSg-5HVerhp4c&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiDj4eAw7HVAhUFxRQKHc1TDykQ6AEI_AEwJA#v=onepage&q=gluten läckande tarm&f=false

Hon nämner bla. vikten av en bra och fungerande tarmflora. Vilket vi på det här forumet redan förstått är en bra sak.

Och naturligtvis att minska ner på intaget. Men det får man ju som sagt på köpet när man anammar LCHF.

Kanske får en scrolla upp lite till början av kapitel 11. Jag kom inte på hur jag skulle få in från starten i länken:

Det är ett utdrag ur boken "Det sötaste vi har":

http://www.bokus.com/bok/9789127137950/det-sotaste-vi-har-om-socker-och-vaxande-kroppar/

Utan gluten ingen celiaki. Utan generna ingen celiaki. Så mycket vet vi väl. 

Men vet vi hur många som har celiaki? 

De testar celiaki med biopsi. Tunntarmen är väldigt lång. Biopsislangen är betydligt kortare.

Jag gissar att väldigt många som har celiaki inte har en aning att de har det, än mindre deras läkare. Det är väldigt spännande att läsa på om alla syptom som kan vara celiaki och sen titta sig omkring och lägga ihop med hur de äter. Hudproblem, tandemaljproblem, lite för kort, väldigt smal trots mycket mat, blek, ideliga toabesök som luktar kräks, konstanta andra magbesvär, autoimmunitet, osv.

De som har generna och äter gluten men inte har celiaki, på riktigt inte, kanske har förmågan genom bra syra, rätt enzymer och eller rätt bakterier att bryta ner proteinet i sina beståndsdelar. Bakterierna tror jag dock mindre på för dom ska bo i tjocktarmen och celiakin händer i tunntarmen. 

• Like 2

I mitt fall tog lång tid innan man ens tog ett blodprov  på grund av att läkaren jag träffade inte trodde att mina problem hade med kosten att göra. När man väl tog ett blodprov så hade jag för länge sedan slutat med glutenprodukter och visade således inga antikroppar mot gluten. Visst är våra läkare fantastiska ( obs ironi ).

http://www.celiaki.se/celiaki/diagnos/

Erik 2:

Jag läser det som att Celiakiförbundet har tagit med ett mörkertal i siffran 2%. Men även om vi lägger på 100% så hamnar vi på bara 4%. Fortfarande en låg siffra.

Eller vad tänker du dig för antal?

21 timmar sedan, Erik 2 sade:

De som har generna och äter gluten men inte har celiaki, på riktigt inte, kanske har förmågan genom bra syra, rätt enzymer och eller rätt bakterier att bryta ner proteinet i sina beståndsdelar. Bakterierna tror jag dock mindre på för dom ska bo i tjocktarmen och celiakin händer i tunntarmen.

Just det, det var det där jag var inne på. Det är fler faktorer med i spelet. En eller flera faktorer som kanske/förmodligen är bra att komma till rätta med oavsett gluten eller inte.

En annan tanke är att man kanske missar något. Det är inte 33% som har generna för att utveckla celiaki. Det kanske är betydligt färre. Det har jag såklart inga belägg för, bara en tanke.

Som jag fattat det så handlar en bra tarmflora mer om att stärka upp immunförsvaret, konkurrera ut sämre bakterier och skapa en sund och frisk tarm. Att bryta ner proteinet helt verkar vi oförmögna att göra. Men det kanske jag fattat fel.

Tänkte också på att det borde finnas mycket mer vi äter som irriterar mag-, och tarmsystemet. Inget av det vi äter finns till för att vi ska äta det. Undantaget kanske frukt och bär som "vill" bli uppätna för att dess frön ska spridas. Men, det är få livsmedel som vi äter sådana mängder av som vete.

Vi har alltid ätit mat som stör och irriterar. Det är en del av att vara människa. Vi har system som hanterar det, men det gäller att vi ser till så att dom systemen fungerar. Och att vi inte överbelastar dom.

Läckande tarm har varit uppe tidigare. Här är en tråd:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/6069-läckande-tarm-finns-det/

• Like 1

10 minuter sedan, Ganymedes sade:

Vi har alltid ätit mat som stör och irriterar. Det är en del av att vara människa. Vi har system som hanterar det, men det gäller att vi ser till så att dom systemen fungerar. Och att vi inte överbelastar dom.

Att inte överbelasta är nog det allra viktigaste! Och där är vi nog olika känsliga... Fast med tanke på vad vi stoppar i oss har vi verkligen en fantastisk kropp!

• Like 1

Var gränsen för överbelastning går borde påverkas i hög grad av hur systemen fungerar. Och för att få systemen att fungera krävs det mer än att vi slutar överbelasta dom.

Har funderat på det där och jag kan inte gradera vad som är viktigast. Jag tycker att det hänger ihop för mycket för det.

När det gäller vete så är det väl ingen tvekan om att vi vräker i oss för mycket, och då inte enbart för innehållet av gluten.

Jag tänkte också tanken att kroppen är fantastisk. Den tål mycket stryk.

• Like 1