LenaK

MS och LCHF med eller utan D-vitamintillskott

Recommended Posts

Okej, nu ska jag prova att ta ett B-complex och Q10 tillskott istället för magnesium och omega-3. Jag äter så mycket lax nu att omega 3 halten borde vara ok, och magnesium borde jag få i mig tillräckligt av via benbuljong och grönsaker. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har följt den här tråden med stort intresse efter att ha blivit diagnostiserad med MS i maj i år. Min neurolog på KS trycker på som fanken för bromsmediciner, jag står emot (än så länge). Det känns verkligen så fel att ta livslånga mediciner som försämrar ens immunförsvar och därmed öppnar upp för annat, skulle istället hellre vilja prova LDN t ex. Nyfiken på om du Johanna07 har påbörjat någon medicinering?

Mycket mer intresserad av att titta på möjliga förbättringar via detta:

1) låga energinivåer, hormonbalanser och signalsubstanser (t ex Brunes bok)

2) evn påverkan av metaller och oral galvanism, samt tandinfektioner

3) kostomläggningar enl paleo/lchf/autoimmun kost osv för att "ta hand om" evn candida o läckande tarm

Har mycket jag skulle vilja diskutera, men börjar så här :) Vill passa på och tacka för allt som skrivits här redan, känns som en så viktig och unik tråd/forum för "alternativa MS:are". 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har följt den här tråden med stort intresse efter att ha blivit diagnostiserad med MS i maj i år. Min neurolog på KS trycker på som fanken för bromsmediciner, jag står emot (än så länge). Det känns verkligen så fel att ta livslånga mediciner som försämrar ens immunförsvar och därmed öppnar upp för annat, skulle istället hellre vilja prova LDN t ex. Nyfiken på om du Johanna07 har påbörjat någon medicinering?

Mycket mer intresserad av att titta på möjliga förbättringar via detta:

1) låga energinivåer, hormonbalanser och signalsubstanser (t ex Brunes bok)

2) evn påverkan av metaller och oral galvanism, samt tandinfektioner

3) kostomläggningar enl paleo/lchf/autoimmun kost osv för att "ta hand om" evn candida o läckande tarm

Har mycket jag skulle vilja diskutera, men börjar så här :) Vill passa på och tacka för allt som skrivits här redan, känns som en så viktig och unik tråd/forum för "alternativa MS:are". 

Hej annk!

Kul att se fler MS'are här! Jag har fortfarande ingen bromsmedicin men jag ska till läkaren igen i oktober så vi får se vad han säger. Jag tror att jag fick ett "supermini" skov i juni och jag kämpar nu med en lite försämring som jag inte vet om den beror på överansträngning efter semestern, fästingbett eller MS. MS symptomen blossar ju upp även om det är "andra" saker som är fel. Så min läkare kanske kommer att rekommendera bromsmediciner efter den senaste utvecklingen. Jag har nog bestämt mig att tacka nej, för trots vissa svårigheter, så har jag inte mått så här bra på säkert 10 år. Jag kan inte poängtera nog hur mycket mitt allmäntillstånd har förändrats på de här 6-7 månaderna. Men jag jobbar ganska hårt med kosten, dvs jag är strikt inom de ramar jag har satt upp, försöker få i mig mycket näring via benbuljong, inälvsmat, grönsaker av olika grupper och mycket fisk. Jag har läst lite på facebook och det verkar som betaferon många gånger ger jobbiga biverkningar. Vissa verkar anse att de nyare medicinerna, typ Tysabri och Gilenya, är mer effektiva och samtidigt skonsammare för kroppen. Men de flesta läkare verkar inte vilja ge dom till "nydiagnosticerade".

Jag har inte läst på så mycket om LDN, så där vet du nog mer än mig. Jag har inte heller läst Brunes bok men även Terry Wahls tar upp problem med signalsubstanser och att få kroppens energikraftverk (mitochondien) att fungera bättre igen. Det är därför att jag tänkte testa ta extra B-complex och Q10, för att de ska vara viktiga för ATP produktionen.

Vad gäller tänder så är jag kvicksilversanerad sen jag var 20 år ungefär. För tandhälsa har jag funderat på att börja med oil-pulling men inte kommit igång än.

Jag rekommenderar verkligen att gå över till paleo/LCHF kost. Eller ketogen paleo som jag kallar det. Jag tror att det är viktigt att 

1) utesluta allt i kosten som kan skapa inflammationer. Starta med all spannmål, baljväxter och mejeriprodukter. Sedan kan andra matvaror irritera, jag har tex upptäckt att jag inte klarar jordgubbar, räkor och kaffe. Ibland är nötter och ägg problem. Sen försöker jag generellt undvika stärkelserika grönsaker som potatis/sötpotatis och frukt för att motverka inflammation.

2) äta så näringsrikt som möjligt för att hjälpa kroppen att läka och motverka neurodegeneration. Benbuljong, inälvsmat, grönsaker ur alla 3 grupper, bär (antioxidanter), fisk (omega-3), alger.

Det har tagit mig lååång tid att jobba fram en kost som passar mig, allt kom inte med en gång, och ibland ändrar man eller hittar nya saker man kanske måste utesluta, eller upptäcker att vissa saker tål man om man bara äter då och då.

Skulle jag lista vad som haft mest effekt så skulle det nog se ut så här (än så länge)

- Tillskott av d-vitamin (hade nog kritiskt låga värden när jag insjuknade)

- Uteslutande av mat som irriterar magen + låginflammatorisk kost (LCHF)

- Ökande intag av grönsaker från många olika grupper/färger, benbuljong, inälvsmat (inspirerad av Wahls protocol)

- Motion/Yoga

- Sömn och stresshantering

Lite start! Du får gärna skriva mer om LDN, jag känner inte till det så noga?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annk, har du läst boken Multiple Skleros av Jan Fagius m.fl.? Om inte, så rekommenderar jag den. Där går de igenom lite av statistiken bakom de olika läkemedlen och även statistiken bakom råden "börja med bromsmedicin så tidigt som möjligt". Jag tyckte personligen inte den statistiken var så övertygande, jag tycker det finns tid att vänta med bromsmediciner tills man har gjort livsstilsförändringar och se hur långt de kan ta en. Den boken stärkte mig lite i mitt beslut. Men man ska ju också tänka på att sjukdomsförloppet är väldigt individuellt.

Jag tappade ju lite förtroende för min läkare när hon vägrade ta d-vitamin prov och poängterade att mitt d-vitamin värde var helt oväsentligt för sjukdomsförloppet. Samma vecka går en neuro professor från KS ut och pratar om vikten med d-vitamin vid MS. Jag hade också läst på i förväg om den medicin hon rekommenderade och visste att en av biverkningarna var depression och att man inte rekommenderade den medicinen till någon med tidigare historia av depression (vilket jag hade haft). När jag pressade min läkare på biverkningar så sa hon bara "lite förkylningssymptom". Och hon kände definitivt till min sjukdomshistoria. Ibland undrar jag om läkare tror att biverkningar, det är något som händer andras patienter.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har funderat lite på kvicksilversanering. Kvicksilverlagningar läcker ut kvicksilvergas tror jag (går att se på youtube) så det är ju bra att ta bort dom. Men en kvicksilversanering kan också ge ökad koncentration av kvicksilver när du gör den och här måste man känna efter vad man klarar. Sen är en sanering ganska stressande, man är tvungen att sitta still i tandläkarstolen länge. Så om man är mitt i ett skov, eller håller på att återhämta sig, eller kanske håller på att fundera ut kost/motion/annat så är det kanske bäst att vänta med att sanera. Sen är det en kostnadsfråga också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite uppdatering om mitt försök med Q10 (100 mg per dag) och B-complex (50 mg för B1-B6 plus lite annat). Jag upplever att "hjärnan" presterar mycket bättre. Jag känner mig också bättre kognitivt (minne, fokus, tankeförmåga, ord). Så nu tar jag som tillskott d-vitamin, Q10, B-complex och probiotika.

Har idag köpt ett nytt probiotika som jag ska testa som innehåller "29 symbiotiska varianter särskilt utvalda för att efterlikna den naturliga flora som återfinns i traditionella och paleolitiska dieter." http://www.femalebalanceshop.com/prescript-assist

Har även skiftat min träning mer till yoga (ashtanga) då jag verkar bli lite speedad av för mycket pulsträning. Yoga-träningen har en mer lugnande effekt, den går djupare och påverkar kroppen under längre tid. Ungefär som riktig mat kontra snabbmat ;) Med yoga träningen slår jag även tre flugor i samma smäll; jag tränar balans, smidighet och uthållighet, jag tränar styrka och hållning och jag får meditation på köpet. :)

Verkar också ha fått kontroll på mina inflammationer igen och kommit över fästingbettet/överansträngningen.

Åt mandelmjöl för första gången ett par dagar sedan. Vi gjorde blåbärspaj (smulpaj) på 3 dl mandelmjöl, 0.5 dl kokosmjöl, hackade hasselnötter och 100 gr smör. Urgott! Tyvärr så svullnade jag upp som en ballong dagen efter. Kände mig bakfull och det kliade i mina armveck och armhålor. Nu två dagar senare är jag fortfarande öm i magen. Så mandelmjöl är något jag måste vara MYCKET försiktig med.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju också ätit Q10 2x100 mg per dag i en period nu, har inte MS men ville pröva Q10 av andra skäl, förutom att tandköttet blivit friskare så verkar faktiskt minnet förbättrats, jag har haft svårt att memorera telefonnummer och kontonummer, men nu går det betydligt bättre, kan ju förstås vara min fakirkost i sig, får väl se när q10- tillskottet tar slut om siffrorna börjar glida undan igen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju också ätit Q10 2x100 mg per dag i en period nu, har inte MS men ville pröva Q10 av andra skäl, förutom att tandköttet blivit friskare så verkar faktiskt minnet förbättrats, jag har haft svårt att memorera telefonnummer och kontonummer, men nu går det betydligt bättre, kan ju förstås vara min fakirkost i sig, får väl se när q10- tillskottet tar slut om siffrorna börjar glida undan igen.

Jag håller med, märker stor skillnad med Q10. Är faktiskt en lättnad då jag började tappa lite för mycket i mitt språk. Ska prova med dubbel dos ett tag.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara få berätta att jag, i mitt yrke som taxi chaufför, i förra veckan hade förmånen att få berätta om Terry Wahls för en person med MS. Han blev riktigt entusiastisk, glad och nyfiken (undra på... här kommer någon och påstår att en amerikansk läkare ätit sig friskare... eller i alla fall mindre sjuk, från en livshotande obotlig sjukdom bara genom att ändra kosten). Jag lämnade lite tips på länkar och nämnde hennes bok Minding My Mitochondria, samt lämnade mitt privata telefonnummer. Hoppas han ger det ett försök, att det funkar bra och att han ringer upp och talar om det för mig. Det hade varit sååå coolt! :-)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara få berätta att jag, i mitt yrke som taxi chaufför, i förra veckan hade förmånen att få berätta om Terry Wahls för en person med MS. Han blev riktigt entusiastisk, glad och nyfiken (undra på... här kommer någon och påstår att en amerikansk läkare ätit sig friskare... eller i alla fall mindre sjuk, från en livshotande obotlig sjukdom bara genom att ändra kosten). Jag lämnade lite tips på länkar och nämnde hennes bok Minding My Mitochondria, samt lämnade mitt privata telefonnummer. Hoppas han ger det ett försök, att det funkar bra och att han ringer upp och talar om det för mig. Det hade varit sååå coolt! :-)

Gud va kul! Hoppas han nappar, jag tror man kan uppleva stor förändring i sin MS om man slutar med främst spannmål och baljväxter och håller sockret i check.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul bild, såg på Robb Wolfs fb-sida.

"Can you get better proof?! Look at my beautiful spinal cord. MS is for suckers. 7 months difference on my MRIs with going paleo. Not a flare up since."

14149_10151886532370850_1656258765_n.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The latest Fasano paper: could healing the gut prevent and cure autoimmune disease?

Chris:  So there you go, there you go. Well, cool. Let’s talk about, let’s dive into the Fasano paper. Yeah, like I said, he’s really one of my favorite researchers. I’ve read, I think, everything that he’s published and I was really excited to see a new paper come out, it just came out, I don’t know, 23rd of November, I think. It’s called, “Leaky Gut and Autoimmune Diseases” and it was the clinical review of allergy and immunology. I just posted a link to it on Twitter, twitter.com/chriskresser this morning because I tweeted about it yesterday.

But, as I said before, Fasano is a bit of a pioneer in the field of leaky gut and autoimmune disease. He’s the one who’s really established in the scientific literature, at least, this connection between leaky gut and autoimmunity. And we’re going to talk about this more in more detail but I also wrote about this in my series on diabesity and the connection between the gut and diabetes and obesity.

But his view is actually that you can even develop autoimmune disease without a leaky gut and I’ll explain more about that in a second but first, I want to talk about some of the more conventional theories about autoimmunity or maybe I should say more traditional or recent views on autoimmunity because I don’t know that they’re actually conventional.

But early on after autoimmune disease was discovered, most people thought that they were associated with viral and bacterial infections and in fact there is a school of thought still today that believes that there is no such thing as autoimmunity and that all autoimmune diseases are actually infectious disease and infections that we may not be able to detect with our methods of testing it at this point.

Yeah, so there’s a whole group of people who believe that autoimmune disease does not exist and that all autoimmune diseases are actually infectious diseases and they may be infections that we can’t detect with our current method of testing. I think there’s a microbiologist named, Paul Ewald, I might be getting his first name wrong but I think that’s what he believes and there are a number of different groups that believe that.

But the connection between a non self antigen like bacteria or virus and autoimmune disease is often explained by a mechanism called molecular mimicry and it works like this, a microbial like virus or bacteria or a food antigen like gluten enters the body and then the immune system mounts an attack against it and produce antibodies but since the chemical structure of those non self antigens can be similar to proteins found in various tissues in the body, you get a cross reaction where as the body is attacking those non self antigens, it also starts attacking itself and it can attack the thyroid like in Hashimoto’s or Graves or it can attack the joints in rheumatoid arthritis or the myelin sheath in multiple sclerosis or the gut in inflammatory bowel disease and animal studies have confirmed that molecular mimicry is part of the autoimmune process.

But here’s the interesting thing, in human studies, it appears that molecular mimicry might be the effect rather than the cause of autoimmunity. So in other words, that molecular mimicry process that I just described is only a factor in the progression of preexisting autoimmune diseases. So that’s one theory, the molecular mimicry theory. And I would say that’s probably the most popular theory at this point.

Another theory of autoimmunity is called the bystander effect and it’s just similar to molecular mimicry. In this model, those non self antigens like bacteria or viruses directly damage the tissue in the body and the exposed parts of the tissue that shouldn’t otherwise be exposed and then the body attacks those parts of itself, of the tissue as if they were not self.

So I think the important thing to understand about both of those theories, the bystander effect and the molecular mimicry is that the idea is if you, even if you remove the trigger which could be a bacteria or virus or gluten, according to those theories, the autoimmune process will continue because the antibodies have already been produced and the body’s has already started attacking its own tissue and because of the way the immune system works, once the body starts producing antibodies then it won’t ever stop and that benefits us because for the most part, like if you get exposed to chicken pox when you’re a kid and you get exposed to that virus again later in life, you’re not going to get it.

And there could be 30, 40 or 50 years that pass but the body always remembers. But according to molecular mimicry model, that backfires on us when we’re dealing with this autoimmune process. But Fasano is proposing an entirely different theory of autoimmunity that involves leaky gut as a crucial element and he says that three preconditions have to be present for autoimmunity to develop and I covered this again in that article on the connection between the gut and diabesity.

Why fixing leaky gut can stop and reverse autoimmunity

Number one is that you have to have a genetic predisposition to autoimmunity. So some people have asked me, why my friend eats a really crappy diet even worse than I ever ate and doesn’t really exercise and is really stressed and he doesn’t have autoimmune disease but I have three autoimmune diseases, you know, what’s that about? That’s probably about genetics. There is a genetic predisposition to almost every autoimmune disease that has been studied.

Number two, there has to be an environmental trigger. So even if you have the genes, the genetic predisposition to autoimmune disease, without an environmental trigger, it won’t get activated and that’s, that can explain why even though our genes haven’t changed that much in the last 100 years, very little if any, there’s been this explosion of autoimmune disease. that’s because even though the genes haven’t changed that much, the environment has changed quite a lot and the environmental triggers now are happening all around us both in food and then in air and water, you know, by chemical toxins and those are triggering these genetic tendencies in the way that didn’t happen 100 even 150 years ago.

And then number three and maybe most important in Fasano’s model is that, you have to have a permeable intestine or a leaky gut or more specifically abnormal function of the tight junctions. So the tight junctions or TJs as they’re called, if you take your hands and you interlace your fingers, that’s what kind of what the tight junctions look like. I mean on a much smaller level. then if you open and close your hands so that you can create a little bit of space between your interlaced fingers and then you close so that’s there’s no space and nothing can get through, that’s kind of how the tight junctions are supposed to work. They selectively allow molecules to pass into the bloodstream that should be in the bloodstream like nutrients that we need and then they’re supposed to selectively prevent things from entering the bloodstream that we don’t want in our body like antigens, pathogens or large molecules that would provoke an immune response.

But what happens with leaky gut is that those tight junctions stop being able to make that distinction and they just permanently become a little bit open so things start passing through the gut like a sieve and that’s a big problem because one of the main purpose of the gut is to serve as a barrier that keeps things outside of the body that shouldn’t be in the body and lets things in that should be in.

So Fasano introduced us this trinity a while back and a lot of research supports it. we know that celiac disease and type 1 diabetes, MS, rheumatoid arthritis, Crohn’s and several other autoimmune diseases have all been associated with leaky gut that allows the passage of these antigens from the intestinal flora into the bloodstream and this then challenges the immune system to produce a response that can target any organ or tissue in people that are genetically predisposed. So the significance of this is pretty huge because if it turns out to be right, it implies that contrary to those popular theories of autoimmune disease like molecular mimicry and bystander effect, the autoimmune response can theoretically be stopped and then even reversed if the interplay between genes and environmental triggers is eliminated.

Let me use an example to explain what I mean. Celiac disease is actually a perfect example of this because we know what the genetic factors are, the HLA-DQ genotype. We know what the environmental trigger is which is gluten and its many subfractions and then we know that celiac is characterized by a leaky gut. So I just mentioned gluten and its subfractions.

I want to take a little side tangent for a second and talk about that. one of the sections in the paper that really stood out to me and I talked about this in my first article in the Nine Steps to Perfect Health Series, Don’t Eat Toxins but you know, it used to be thought that it was just pretty much gluten that caused problems and now we know that the repertoire of gluten peptides that are involved in disease is a lot bigger than we previously thought and in this latest paper, Fasano says there are at least 50 different toxic epitopes in gluten peptides that have been shown to destroy cells, dysregulate the immune system and cause leaky gut.

So when we’re talking about the proteins in wheat, we can talk about gluten, gliadin, deamidated gliadin and then even with gliadin, there are different epitopes like alpha, beta, gamma and then we have wheat germ agglutinin or WGA. There are just a number of proteins that can cause problems like destroying cells and destroying tissue in the gut.

So back to what we were talking about before, zonulin is a protein that was recently discovered. It regulates the tight junctions and Fasano has talked a lot about this in his research. And we know that zonulin is overexpressed in people with autoimmune diseases like celiac so the more zonulin they have, the more leaky their gut is.

It basically works likes this, if someone with celiac eats gluten or gluten intolerance and then they get an increase in zonulin production and then that increases inflammation, inflammatory cytokine production and then tight junctions in the gut open, you know like those interlaced fingers open and allow passage of antigens from the gut into the blood and then the body mounts an immune response and then you get an inflammation in the gut and everywhere else.

But as Fasano explained, this process can be completely reversed in people with celiac if you remove gluten from the diet. So when you take out the environmental trigger which is gluten, you see a decrease in zonulin levels, you see that the intestinal barrier function which is supposed to keep things out and let the right things in is restored. Antibodies drop and the whole autoimmune process shuts off and then even after that, the intestinal damage, if you take away gluten for long enough, repairs itself completely.

It kind of leads to the question, is this a cure? Does this mean that autoimmune disease can be cured? I guess the answer to that depends on what you mean by cure. It doesn’t mean that a person with celiac can go eat you know a pizza and get away with it but it does mean they can live a normal healthy life if they order that interplay of genes and environmental triggers.

Unfortunately, in the case of other autoimmune diseases, the trigger isn’t quite as clear. We know that gluten can exacerbate and even trigger other autoimmune diseases by making the gut permeable in that framework that we’re talking about. If you have a genetic predisposition, environmental trigger like gluten and then leaky gut, you can develop autoimmune disease and not just celiac, a bunch of the other ones that I mentioned.

But, what I can say, you know, in my practice, in my experience working with patients is that removing gluten often helps but it doesn’t always completely resolve the condition as it would in celiac, you know, where you see that decrease in antibodies and repair of tissue and everything else. And in some cases like in Crohn’s, the trigger is not something that can just be easily removed because the trigger in Crohn’s is thought by a lot of people to be the commensal gut flora or the normal gut flora and the body is essentially mounting an autoimmune response to its own gut flora and it’s pretty hard to remove that since it’s a normal part of the body. You can’t really fully sterilize your gut unless you live on antibiotics and there are obviously a lot of reasons not to do that.

http://chriskresser.com/rhr-can-autoimmune-disease-be-prevented-and-reversed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det hänt igen. Jag har gett ytterligare en kund med MS tips om Terry Wahls diet. Jag blir bara så in i h-vete nyfiken på dels om de kommer testa den och sedan vad det ger för resultat. Det är ju oliiiidligt spännande! :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det hänt igen. Jag har gett ytterligare en kund med MS tips om Terry Wahls diet. Jag blir bara så in i h-vete nyfiken på dels om de kommer testa den och sedan vad det ger för resultat. Det är ju oliiiidligt spännande! :)

Jag hoppas dom orkar/vågar testa att ställa om kosten. Det kan ju verka jobbigt men samtidigt har man en sjukdom som man behöver all hjälp att bekämpa. Och många mår riktigt dåligt trots bromsmediciner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skitbra video om gluten och autoimmunitet. Enkel och lättförtåelig (kudos till Maria som vanligt).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nice guy!

Vilka intressanta länkar du ger oss! Tack?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade detta om LDN

"The use of low doses of naltrexone for the treatment of multiple sclerosis (MS) enjoys a worldwide following amongst MS patients. There is overwhelming anecdotal evidence, that in low doses naltrexone not only prevents relapses in MS but also reduces the progression of the disease. It is proposed that naltrexone acts by reducing apoptosis of oligodendrocytes. It does this by reducing inducible nitric oxide synthase activity. This results in a decrease in the formation of peroxynitrites, which in turn prevent the inhibition of the glutamate transporters. Thus, the excitatory neurotoxicity of glutamate on neuronal cells and oligodendrocytes via activation of the α-amino-3-hydroxy-5-methyl-isoxazole-4-propionic acid class of glutamate receptor is prevented. It is crucial that the medical community respond to patient needs and investigate this drug in a clinical trial."

Har inte riktigt bestämt mig vad jag tänker än. Är lite tveksam till att stoppa i mig grejer jag inte har koll på men Chris Kesser verkar tycka att det är en bra medicin för MS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska testa att öka mitt kokosolje intag till 4-5 msk per dag. Har även börjat ta en shot på vatten och 1 msk gurkmeja varje dag. Fortsätter med B complex och Q10 eftersom hjärnan helt plötsligt är "back online" efter jag började ta dessa tillskott. Tyckte jag hade svårt kognitivt, speciellt kortminnet. Glömde namn, min engelska, svårare svenska ord, kunde få minnesblackout, svårt med detaljer och huvudräkning. Nu är det tillbaka som vanligt. Är fortfarande oförskämt pigg.

Det enda jag är "missnöjd" med är att effekterna från mitt sista skov inte läker ut bra. Jag får lätta domningar i ansiktet/händer/fötter så fort jag sover dåligt, blir stressad/upprörd/arg eller sitter still för länge.

Misstänker att jag har födoämnesallergier som jag fortfarande inte har hittat. Åt en fantastiskt god fiskgryta igår med musslor, pilgrimsmusslor, kalamares, räkor, lax och tomat. Fick stark huggande smärta i magen direkt efter maten. Det är svårt för mig att hitta orsakerna till dessa smärtattacker då jag ofta får dom när jag blir bjuden på mat hos andra. Lax och räkor har jag ätit förut utan problem. Kan det vara tomaten? Men jag åt köttfärssås med tomatpuré i häromdagen hos mina föräldrar och det gick bra. Är musslor allergen mat? Jag funderar också om det är någon tillsats i typ buljongen de använda som jag inte tål. Jag tittade på ingredienserna noga innan men såg inget som kunde vara problem, tex inget natriumglutamat.

Det här med maten är lite jobbigt för jag får ont i magen så lätt. Har funderat på att genomföra en eliminationskost men vet inte om jag orkar (har mycket på jobbet nu). Jag har också funderat på att följa ett strikt autoimmunt kostprotokoll men det jag behöver utesluta av det jag äter är nötter, potatisväxter och ägg. Nötter och potatisväxter äter jag redan nu VÄLDIGT lite av, inget problem att sluta helt. Men vill inte utesluta ägg. Ägg är min snabbmat, min lösning när jag har bråttom och inget finns förberett.

Misstänker också att jag har en del reumatiska symptom. Har en tå och en hand/tumme som värker starkt (och värken blossar upp när mina MS symptom blossar upp) samt har stelnat till i rörligheten. Vet inte om detta är något jag bör kolla upp eller ens om det går att kolla upp.

Kanske ett litet snurrigt inlägg :). Just nu verkar mina MS symptom mer förvärras av stressituationer än av mat. Även de få gånger jag får riktigt ont i magen så går det över på 1-2 timmar utan att trigga mina MS symptom. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är inte lätt att utröna vad det är man inte tål, jag vet, har försökt i 20 år faktiskt :( Men du äter redan så bra mat tycker jag och den är redan antiinflammatorisk även för lederna.

Det är svårt det här med leder och värk, och många är det som lider av det, men det jag tänker på när du nämner värk i en tå och ett finger så är det gikt.

Vid tillfälle så kan du nämna det till din läkare och kanske få ta ett prov på Urea, vilket brukar vara förhöjt vid gikt.

Bara den första tanken som slår mig då din ledvärk är så pass begränsad till två leder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är inte lätt att utröna vad det är man inte tål, jag vet, har försökt i 20 år faktiskt :( Men du äter redan så bra mat tycker jag och den är redan antiinflammatorisk även för lederna.

Det är svårt det här med leder och värk, och många är det som lider av det, men det jag tänker på när du nämner värk i en tå och ett finger så är det gikt.

Vid tillfälle så kan du nämna det till din läkare och kanske få ta ett prov på Urea, vilket brukar vara förhöjt vid gikt.

Bara den första tanken som slår mig då din ledvärk är så pass begränsad till två leder.

Okej, ska på läkarbesök på onsdag så jag försöker sondera terrängen lite. Har haft värk i tån och tummen/handen under ganska lång tid, ca 10-15 år. Värken är intensiv, nästan spetsig och mycket lokaliserad. Det bästa med att äta en sådan kost som jag gör är att alla diffusa symptom försvinner och det som finns kvar är det som verkligen är "fel". Det gör att det är enklare att förstå kroppen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, ska på läkarbesök på onsdag så jag försöker sondera terrängen lite. Har haft värk i tån och tummen/handen under ganska lång tid, ca 10-15 år. Värken är intensiv, nästan spetsig och mycket lokaliserad. Det bästa med att äta en sådan kost som jag gör är att alla diffusa symptom försvinner och det som finns kvar är det som verkligen är "fel". Det gör att det är enklare att förstå kroppen.

Jag har haft gikt några gånger och skulle beskriva smärtan just som du skrev. Sist jag fick det var till nyår, och jag funderar på om det har med det som Volek+Phinney beskriver på sid 346 i http://www.scribd.com/doc/129691970/Art-and-Science-of-Low-Carbohydrate-Living-Phinney-Stephen-Volek-Jeff. Att variera fördelningen kh / fett och hoppa in och ut ur ketos skulle kunna få urinsyrenivåerna att svänga vilt, vilket kan orsaka gikt om man har den dispositionen. Lite spekulativt kanske...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft gikt några gånger och skulle beskriva smärtan just som du skrev. Sist jag fick det var till nyår, och jag funderar på om det har med det som Volek+Phinney beskriver på sid 346 i http://www.scribd.com/doc/129691970/Art-and-Science-of-Low-Carbohydrate-Living-Phinney-Stephen-Volek-Jeff. Att variera fördelningen kh / fett och hoppa in och ut ur ketos skulle kunna få urinsyrenivåerna att svänga vilt, vilket kan orsaka gikt om man har den dispositionen. Lite spekulativt kanske...

Så du menar att smärtan kan vara väldigt intensiv nu då jag har ställt om till lågkolhydratskost (för ja, jag tycker den är mer markant än tidigare då jag åt "vanligt")? Började äta ketogen kost i januari och har varit strikt sen dess. Kanske symptomen kan gå över av sig själv efter längre tid på kosten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar att smärtan kan vara väldigt intensiv nu då jag har ställt om till lågkolhydratskost (för ja, jag tycker den är mer markant än tidigare då jag åt "vanligt")? Började äta ketogen kost i januari och har varit strikt sen dess. Kanske symptomen kan gå över av sig själv efter längre tid på kosten?

Jag tänker att det kan ha blivit en del "synder" under julhelgen och sedan blev det strikt igen... Mitt gick över och jag har inte känt något på åtta månader nu...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonting annat som man kan få ont i vissa leder av är höga järnvärden. Jag tror att jag läst i tidigare inlägg att du äter en del lever och mycket gröna grönsaker, vilka är järnrika.

Jag tänker som så, att om du tidigare eventuellt har haft relativt höga järnvärden, och så har du nu efter kostomläggningen ökat på ditt intag av järn i maten, så kan de blivit för höga. Trötthet är också ett symtom på för högt järn, liksom på ett lågt.

Bara för att utesluta så be också att få ta ett järnstatus när du ska till läkaren på onsdag :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonting annat som man kan få ont i vissa leder av är höga järnvärden. Jag tror att jag läst i tidigare inlägg att du äter en del lever och mycket gröna grönsaker, vilka är järnrika.

Jag tänker som så, att om du tidigare eventuellt har haft relativt höga järnvärden, och så har du nu efter kostomläggningen ökat på ditt intag av järn i maten, så kan de blivit för höga. Trötthet är också ett symtom på för högt järn, liksom på ett lågt.

Bara för att utesluta så be också att få ta ett järnstatus när du ska till läkaren på onsdag :)

Tack! Ska be om det. Jag är ju inte trött men har intensiv smärta i tån och den är stel (svår att böja). Jag försöker få den mer rörlig på yogan men det verkar också irritera/öka smärtan. Jag tror jag får läsa på lite om gikt.

Tänkte jag skulle be om att testa b-vitamin, d-vitamin och järn. 

PS. Tar man 4-5 msk kokosolja blir man ju aldrig hungrig!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forskare identifiera 48 gener med koppling till MS. Dom flesta av de identifierade generna är kopplade till immunsystemet. Det verkar även som vissa av de gener som blir påverkade även blir påverkade vid sjukdomar som Chrohns och IBS. Det tycker jag är intressant.

http://www.mssociety.org.uk/ms-news/2013/09/researchers-identify-48-new-genes-linked-ms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant radio show om hjärnhälsa. Handlar mycket om "leaky brain", dvs skadad blod och hjärnbarriär. Han pratar om flavanoider som ska hjälpa mot en inflammerad hjärna och att man kan använda GABA tillskott för att se om man har "leaky brain". Autoimmunitet och MS berörs (i MS är blod och hjärn barriären skadad). 

http://undergroundwellness.com/podcast-227-how-to-clear-up-brain-fog/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johanna, OM det är gikt du lider av, kan det ev vara positivt med C-vitamintillskott. Då menar jag inte några brustabletter utan ett kryddmått (ett gram) ren askorbinsyra om dagen. Jag läste någonstans att ca 50 % blev hjälpta med C-vitamin. Både min man och jag tar numera det dagligen i ett stort glas vatten och jag tycker att hans giktproblem har blivit mindre. C-vitamin kan vi nog få i oss lite för lite av med lågkolhydratkost. Det finns inte ens i ägg, som annars innehåller det mesta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny intervju med Terry Wahls http://www.bulletproofexec.com/70-defeat-disease-using-diet-with-dr-terry-wahls-podcast/

Hon pratar om sin kost, numera äter hon ketogent med mycket kokosolja. Viktigt med grönsaker/bär av olika färger (dagens röda, dagens blå/svarta, dagens gula/orange). Hon pratar kort om CCSVI och LDN. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner att jag borde uppdatera lite efter mitt sista läkarbesök, mest för att det som kom upp saker som kanske kan hjälpa andra i sina funderingar.

Min inflammation mellan C2 och C3 kotan är helt borta (det var den som gav mig så mycket problem med Lhermittes tecken och domningar). Inflammationen i hjärnan, jag tror det var lilla hjärnan, har reducerats kraftigt. Några pyttesmå nya inflammationer på toppen av hjärnan i vita substansen. Jag tror de kom till i juli och augusti när det kändes som jag fick ett lätt nytt skov och sedan fästingbett. Min läkare sade även att jag såg väldigt frisk i allmänhet (rörelse, lugn i kroppen, psyke).

Sen pratade vi massor om medicin. Han tycker att bromsmedicinerna idag som är immunorepressiva har väldigt starka biverkningar och inget man ska ge någon som i det stora hela är ganska frisk. Han sa att man inom medicinen inte har någon aning om den långvariga effekten av att försvaga immunförsvaret på detta sätt, tex vad det gäller infektioner och cancer. Han nämnde att det har funnits fall med där infektionen resulterat i plötslig död. Tysabri tex vägrar dom att ordinera på denna klinik. Det är en fråga om att väga en stor framtida risk mot eventuell fördel.

Vidare sade han att bromsmediciner numera är "big business" och att många anställningar på sjukhus som tex Karolinska är sponsrade av läkemedelsföretag. De kliniska prövningar man gör bygger inte heller på några förutbestämda kriterier (tex att medicinen ska minska funktionsnedsättningen) utan att man bara jämför effekten av olika mediciner mot varandra. På detta sätt kommer någon medicin alltid vara bäst, men det betyder inte att den är bra. Vidare så gör dom försök på patienter när de har aktiva skov, vilket betyder att man självklart blir bättre om man kan förhindra detta skov, men man hindrar inte den neurodegeneration som pågår i hjärnan. Han tycker överlag att för mycket fokus läggs vid att förhindra skov. Skoven är jäkligt jobbiga men att förhindra dom förhindrar inte neurodegenerationen i längden vad jag förstår? 

Han pratade om en ny medicin som han hoppas blir godkänd till våren 2014 (laquinimod). Den är INTE immuno repressiv utan reglerande. Ska även vara verksam mot Crohns sjukdom och Alzheimer. Vad jag förstod har den visat positiva effekter på två långstudier och väldigt små biverkningar (placebo nivå). 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade högdos kokosolja ett tag men är nu tillbaka till 1-2 msk per dag därför att jag tappade aptiten för riktig mat vid så hög dos. Andra saker jag har lagt till är curcumin (gurkmeja) och reservatrol.

Jag har också testat 5:2 då fasta/kalorireduktion ska stimulera nyproduktionen av hjärnceller. Min första dag bestod av 2 koppar benbuljong, 2 pannbiffar gjorda på gräsbetat  nötfärs och ekologisk kycklinglever samt 3 koppar té med limesaft och kokosolja.

Jag har även gått över till att följa The autoimmun protocol (inga nötter, ägg, potatisväxter). Tänkte jag skulle följa det ett tag och sedan återintroducera ägg och potatisväxter för att se om dom är något problem. Känner mig bättre redan efter en vecka, men jag tror det är nötterna, verkar inte riktigt tåla dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner att jag borde uppdatera lite efter mitt sista läkarbesök, mest för att det som kom upp saker som kanske kan hjälpa andra i sina funderingar.

Min inflammation mellan C2 och C3 kotan är helt borta (det var den som gav mig så mycket problem med Lhermittes tecken och domningar). Inflammationen i hjärnan, jag tror det var lilla hjärnan, har reducerats kraftigt. Några pyttesmå nya inflammationer på toppen av hjärnan i vita substansen. Jag tror de kom till i juli och augusti när det kändes som jag fick ett lätt nytt skov och sedan fästingbett. Min läkare sade även att jag såg väldigt frisk i allmänhet (rörelse, lugn i kroppen, psyke).

Sen pratade vi massor om medicin. Han tycker att bromsmedicinerna idag som är immunorepressiva har väldigt starka biverkningar och inget man ska ge någon som i det stora hela är ganska frisk. Han sa att man inom medicinen inte har någon aning om den långvariga effekten av att försvaga immunförsvaret på detta sätt, tex vad det gäller infektioner och cancer. Han nämnde att det har funnits fall med där infektionen resulterat i plötslig död. Tysabri tex vägrar dom att ordinera på denna klinik. Det är en fråga om att väga en stor framtida risk mot eventuell fördel.

Vidare sade han att bromsmediciner numera är "big business" och att många anställningar på sjukhus som tex Karolinska är sponsrade av läkemedelsföretag. De kliniska prövningar man gör bygger inte heller på några förutbestämda kriterier (tex att medicinen ska minska funktionsnedsättningen) utan att man bara jämför effekten av olika mediciner mot varandra. På detta sätt kommer någon medicin alltid vara bäst, men det betyder inte att den är bra. Vidare så gör dom försök på patienter när de har aktiva skov, vilket betyder att man självklart blir bättre om man kan förhindra detta skov, men man hindrar inte den neurodegeneration som pågår i hjärnan. Han tycker överlag att för mycket fokus läggs vid att förhindra skov. Skoven är jäkligt jobbiga men att förhindra dom förhindrar inte neurodegenerationen i längden vad jag förstår? 

Han pratade om en ny medicin som han hoppas blir godkänd till våren 2014 (laquinimod). Den är INTE immuno repressiv utan reglerande. Ska även vara verksam mot Crohns sjukdom och Alzheimer. Vad jag förstod har den visat positiva effekter på två långstudier och väldigt små biverkningar (placebo nivå). 

Väldigt intressant även för mig som inte har MS och jag blev glad för att dina inflammationer har minskat.

Är dock nyfiken på hur det gick med mätning av järnstatus som nämndes tidigare i tråden?

Har du fortfarande ont i tån och vad sa i så fall läkaren om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intressant även för mig som inte har MS och jag blev glad för att dina inflammationer har minskat.

Är dock nyfiken på hur det gick med mätning av järnstatus som nämndes tidigare i tråden?

Har du fortfarande ont i tån och vad sa i så fall läkaren om det?

Jag postade mina järnvärden från när jag blev intagen och dom är bra. Pratade inte om min tå med läkaren då det var så mycket annat med medicinerna. Tog upp lite om de matkänsligheter jag verkar ha (nötter, jordgubbar, smultron etc) men det verkar inte finnas något test mot intoleranser inom svensk sjukvård.

Tån tycker jag sakta blir bättre även om den inte är bra. Eller så är det en sån där sak som blir sämre när mina MS symptom blir sämre, ungefär som en diagnostisk värk :P Jag jobbar med den på yogan och försöker mjuka upp den, men den är envis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag postade mina järnvärden från när jag blev intagen och dom är bra. Pratade inte om min tå med läkaren då det var så mycket annat med medicinerna. Tog upp lite om de matkänsligheter jag verkar ha (nötter, jordgubbar, smultron etc) men det verkar inte finnas något test mot intoleranser inom svensk sjukvård.

Tån tycker jag sakta blir bättre även om den inte är bra. Eller så är det en sån där sak som blir sämre när mina MS symptom blir sämre, ungefär som en diagnostisk värk :P Jag jobbar med den på yogan och försöker mjuka upp den, men den är envis!

Vad menar du med "postade"? Har jag missat något i tråden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med "postade"? Har jag missat något i tråden?

Postade = gjort ett inlägg (svengelska)

Hmm, jag trodde jag la in mina järnvärden här men det kanske var en annan tråd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är lite värden från när jag togs in akut

CRP var 4 (ref <3)

B-Hemoglobin var 135 (ref 117-153)

B-Leukocyter var 10.1 (ref 3.5-8.8)

Sen har jag några värden där det står Csv-Leukocyter, det är ryggmärgsprovet

Csv-Leukocyter, mono var 12 (ref 0-5)

Csv-Erytocyter var 1 (ref <1)

Csv-IgG_index var 0.73 (ref <0.7). Detta test visar att det finns antikroppar i ryggmärgsvätskan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är lite värden från när jag togs in akut

CRP var 4 (ref <3)

B-Hemoglobin var 135 (ref 117-153)

B-Leukocyter var 10.1 (ref 3.5-8.8)

Sen har jag några värden där det står Csv-Leukocyter, det är ryggmärgsprovet

Csv-Leukocyter, mono var 12 (ref 0-5)

Csv-Erytocyter var 1 (ref <1)

Csv-IgG_index var 0.73 (ref <0.7). Detta test visar att det finns antikroppar i ryggmärgsvätskan. 

Fast när du togs in akut var väl innan du började äta LCHF och mycket inälvsmat? Det Syster menade var ju att du kanske fått högre järnvärde efter kostomläggningen. Dessutom är ju hemoglobin inte samma sak som järnvärdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast när du togs in akut var väl innan du började äta LCHF och mycket inälvsmat? Det Syster menade var ju att du kanske fått högre järnvärde efter kostomläggningen. Dessutom är ju hemoglobin inte samma sak som järnvärdet.

Sedan dess har jag slutat med spannmål som har mycket berikat järn i sig vilket jag tror betyder mer än att jag har börjat äta 400 gr kycklinglever i veckan. Jag tror inte jag har något problem med järn.

Värken i tån (och ibland fingrar) är en gammal åkomma. Ibland blir smärtan väldigt markant och jag vet inte om det korrelerar med mina MS symptom, dvs om det blir värre när inflammationerna i kroppen blir värre. Eller om det är urinsyra eller något sånt. Det har i alla fall varit lugnare de senaste veckorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det för spannmål som var berikat med järn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det för spannmål som var berikat med järn?

Vad jag vet all. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet all. 

Jag tål inte tillsatt järn och jag har ätit mycket spannmålsprodukter tidigare men aldrig sett järn i någon innehållsförteckning.

Var har du fått den uppgiften ifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till exempel Havregryn innehåller 5,3 mg järn per 100 gram, det är 38% av dagsbehovet av järn. Vita bönor innehåller samma mängd.

Men jag tror att järn från växtriket har vi människor svårare att "ta upp" jämfört med järn från animaliska produkter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till exempel Havregryn innehåller 5,3 mg järn per 100 gram, det är 38% av dagsbehovet av järn. Vita bönor innehåller samma mängd.

Men jag tror att järn från växtriket har vi människor svårare att "ta upp" jämfört med järn från animaliska produkter.

Det som finns naturligt faller inte under begreppet "berikning".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som finns naturligt faller inte under begreppet "berikning".

Jag tror det är så här: när dom maler säden försvinner det mesta av näringen och man tillsätter bla järn för att få upp näringen igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det är så här: när dom maler säden försvinner det mesta av näringen och man tillsätter bla järn för att få upp näringen igen.

Jag har i alla fall inte köpt någon berikad spannmålsprodukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det vanligaste av spannmål som man tillsätter järn i är frukostflingor, har för mig att det varit diskussioner om detta för några år sedan, man tillsätter även järn i grötblandningar och vällingar till små barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg