LenaK

MS och LCHF med eller utan D-vitamintillskott

Recommended Posts

En kvinna som jobbade hos mig ett tag lyckades bli helt frisk från MS. Hon sa att det gick om det var i ett tidigt stadium och inte alltför många inflammationshärdar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kvinna som jobbade hos mig ett tag lyckades bli helt frisk från MS. Hon sa att det gick om det var i ett tidigt stadium och inte alltför många inflammationshärdar.

Det är vad Maria sa till mig också, att om man lägger om kosten tidigt så har det tydligen mycket bra effekt (om det var kosten du menade). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var tråkigt tycker jag att du har fått ett litet skov. Men det var bra att det blev så pass lindrigt, och jag är böjd att tro på din mamma angående att inflammationerna snabbt blev "besegrade". Jag är glad att maten för dig funkar och att du har hittat din individuella mathållning som du känner att du mår bra på :)

Jo om det var ett skov var det verkligen lindrigt, vilket gör att jag nästan undrar om det var ett skov. Men domningar är så specifika symptom och nu på ett ställe jag aldrig haft förut. Dom ville inte sätta in kortison för så svaga symptom och det är jag jätteglad för, den behandlingen var verkligen brutal (men effektiv). Jag hade efterverkningar av kortisonet i flera månader efter jag fick dropp i januari.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon ville tyvärr inte prata om det eftersom det hade varit så jobbigt men jag har för mig att hon jobbat både med mineraler, vitaminer och kosten. Det var innan Internet fanns och om hon hittade hur hon kunde göra så borde det ju vara lättare att hitta det nu.

Det finns ju någon bok som en läkare skrivit som blivit frisk också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon ville tyvärr inte prata om det eftersom det hade varit så jobbigt men jag har för mig att hon jobbat både med mineraler, vitaminer och kosten. Det var innan Internet fanns och om hon hittade hur hon kunde göra så borde det ju vara lättare att hitta det nu.

Det finns ju någon bok som en läkare skrivit som blivit frisk också.

Låter som Tierry Wahls och det är hennes ideer jag följer mycket, dvs att maximera näringstätheten (därav mina babyspenat, inälvsmat och benbuljong) och samtidigt äta en kost som undviker lektin så mycket som möjligt och är snäll mot magen. Det är därför jag tjatar så mycket om tarmfloran! 

Dr Wahls säger en klok sak i sina föreläsningar som jag tycker är bra. Hon säger att om man ska bekämpa en sjukdom, eller reparera kroppen, behöver man så mycket näring som möjligt, så att kroppen har bränsle och byggstenar för att slåss. Det är omöjligt att få i sig alla dessa näringsämnen via kosttillskott och det var en av tankarna bakom hur hon utformade sin kost. Problemet med Lektin kommer från att vissa anser att MS orsakas av läckande mage. När lektinet läcker ut i blodet (där det inte ska vara) så bildas antikroppar mot detta protein. Tyvärr så är lektinet väldigt likt myelin (skydd kring nervtrådar) i sin struktur och under missgynnsamma förhållanden så kan kroppen börja attackera sitt eget myelin (om jag nu förstått saken rätt...).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg att flera lagt upp videor på Terry Wahls, men jag såg inte om denna var med bland dem. Så med risk för att vara tjatig...

http://www.youtube.com/watch?v=wg216KCuXSM

Tack, jag ska titta på detta, har inte sett den förut, tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som Tierry Wahls och det är hennes ideer jag följer mycket, dvs att maximera näringstätheten (därav mina babyspenat, inälvsmat och benbuljong) och samtidigt äta en kost som undviker lektin så mycket som möjligt och är snäll mot magen. Det är därför jag tjatar så mycket om tarmfloran! 

Dr Wahls säger en klok sak i sina föreläsningar som jag tycker är bra. Hon säger att om man ska bekämpa en sjukdom, eller reparera kroppen, behöver man så mycket näring som möjligt, så att kroppen har bränsle och byggstenar för att slåss. Det är omöjligt att få i sig alla dessa näringsämnen via kosttillskott och det var en av tankarna bakom hur hon utformade sin kost. Problemet med Lektin kommer från att vissa anser att MS orsakas av läckande mage. När lektinet läcker ut i blodet (där det inte ska vara) så bildas antikroppar mot detta protein. Tyvärr så är lektinet väldigt likt myelin (skydd kring nervtrådar) i sin struktur och under missgynnsamma förhållanden så kan kroppen börja attackera sitt eget myelin (om jag nu förstått saken rätt...).

Om man får i sig lektin så får man väldigt ont i magen. Jag är storkonsument av baljväxter men det har bara varit ett enda missöde där jag inte koktat blomsterbönorna tillräckligt och det räckte att jag bet i en böna som dessutom smakade förfärligt för att jag skulle få så ont så jag fick tillbringa hela eftermiddagen i sängen.

Hur menar dom som står bakom lektinteorin att lektinet hamnar i magen? Menar dom att baljväxter orsakar läckande tarm eller att dom som har läckande tarm kan få ut lektin i blodet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man får i sig lektin så får man väldigt ont i magen. Jag är storkonsument av baljväxter men det har bara varit ett enda missöde där jag inte koktat blomsterbönorna tillräckligt och det räckte att jag bet i en böna som dessutom smakade förfärligt för att jag skulle få så ont så jag fick tillbringa hela eftermiddagen i sängen.

Hur menar dom som står bakom lektinteorin att lektinet hamnar i magen? Menar dom att baljväxter orsakar läckande tarm eller att dom som har läckande tarm kan få ut lektin i blodet?

Vad jag har förstått så finns lektin i all mat, det går inte att undvika helt. Vissa matvaror, tex baljväxter och spannmål, har dock mycket mer lektin än andra och bör undvikas av personer med MS. Vad som orsakade den läckande magen är säkert olika från person till person, men jag gissar att det beror mycket på kosten. Sen så har ju inte alla med läckande mage MS. Jag tror det som utlöser sjukdomen är en kombination av olika faktorer, tex metabolt syndrom, genetiskt predisposition, låga d-vitamin värden, stress, dålig sömn, depression etc. 

För många som har större funktionsnedsättning pga MS så verkar de kroppsliga reaktionerna på "fel" mat vara ganska omedelbar. Dr Wahls berättar i utube klippet ovan om att om hon går på restaurang och råkar få en sås redd på mjöl så får hon som elektriska stötar, ilningar i käken, omedelbart och kan få sån smärta att hon har svårt att prata. Dr Wahls har också tidigare berättat att hon inte kan äta sojamjölk pga av magen men däremot mandelmjölk, Maria som skriver här ibland har berättat att hon fått magsmärtor när hon försökt att äta yoghurt.

För mig är symptomen mycket mer vaga. Jag började med att ta bort det mesta från min kost, och det tror jag var viktigt, för man "hör" inte vad kroppen säger om man inte först skalar bort det mesta. Sen har jag testat mig fram, mest genom att se hur lugn magen är, gaser osv, hur mycket mejeriprodukter, nötter och nattskatteväxter jag tål (aubergine, paprika, tomat) och det verkar som jag klarar dessa i små mängder. Tex äter jag kanske 10-15 mandlar om dagen, jag tål att äta mejeriprodukter om vi någon gång äter ute (kan vara väldigt krångligt med mat/sås gjord utan smör, men detta blir högst en gång i månaden). Jag verkar klara tomat, aubergine och paprika bra, men det är inget jag äter i stora mängder eftersom jag inte gillar tomat eller aubergine.

Vad det gäller baljväxter så vad jag förstår så är det ett livsmedel som är svårt för magen och eftersom jag 1) inte gillar det så mycket 2) strävar efter att äta så anti-inflammatorisk kost som möjligt (lågt med kolhydrater) så är det inget som jag har svårt att utesluta ur min kost. Kanske någon annan kan berätta om erfarenheter med baljväxter? Men vad gäller lektinet i baljväxterna så tror jag inte att allt försvinner när man kokar dom. Säkert en stor del, ja, och det kanske funkar för friska människor, men personer med MS är ju inte friska.

PS. Detta är en teori om vad som orsakar kroppen att börja attackera sitt eget myelin och säkert inte den teori en neurolog skulle föredra. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg att flera lagt upp videor på Terry Wahls, men jag såg inte om denna var med bland dem. Så med risk för att vara tjatig...

http://www.youtube.com/watch?v=wg216KCuXSM

Dr Wahls berättar här om att hon blev diagnostiserad med MS år 2000. Hon blev behandlad på en av de bästa MS mottagningarna i US (Mellen Center, Cleveland?), fick de senaste medicinerna (bla Tysabri innan det drogs in) men utan att sjukdomsförloppet saktade in. Hon började med paleo kost år 2002 efter att ha läst Cordain, dvs hon tog bort all spannmål, baljväxter och mejeriprodukter ur kosten, men inte heller detta saktade ned sjukdomsförloppet. Vid 2007 var hon så sjuk att hon var sängliggande.

Wahls började "studera om" medicin från grunden och hon var extra intresserad av forskning kring sjukdomar där hjärnan och ryggmärgen krymper under sjukdomsförloppet (Parkingson, Huntingtons, Alzeimhers, Demens, ALS, MS). Hon säger att vad alla dessa sjukdomar verkade ha gemensamt var att mitokondrierna i cellerna inte fungerade särskilt bra, vilket ledde till tidig celldöd av hjärncellerna. Forskning av djurmodeller av dessa sjukdomar visade att man kunde sakta ned sjukdomsförlopp via kosttillskott av diverse vitaminer/mineraler, så hon började ta diverse kosttillskott som komplement till den paleokost hon åt. Hennes sjukdomsförlopp saktades ned men hon fortsatte att bli sämre.

Hon pratar om den teoribild man har av MS idag, där man tror att MS orsakas av att immuncellerna av någon anledning börjar attackera myelinet, den skyddande fettvävnad som ligger kring nervcellerna i hjärnan och ryggmärgen. Hon säger också att personer med MS har en högre viskositet i blodet (för tjockt blod) och mer inflammationsmarkörer i blodet jämfört med friska personer. Vi vet också att dessa faktorer (inflammationsmarkörer, tjockt blod) är något man kan påverka via sin kost.

Tillbaka till mitokondrierna så berättar hon att när hon utbildade sig till läkare så var man tvungen att lära sig alla olika reaktioner som pågick i mitokondrierna, men man lärde sig inte vilka näringsämnen var nödvändiga, via den kost man åt, för att dessa reaktioner ska fungera som det är tänkt. Hon nämner här bla b-vitaminer, svavel och vissa andra antioxidanter (dessa kan kroppen alltså inte skapa själv utan måste tillföras via kosten).

För att reparera skadat myelin behövs framförallt B1, B9 och B12, omega 3 och Jod.

För att hjälpa kommunikationen emellan nervceller/hjärnceller behöver man mycket neurotransmittorer och för att tillverka dessa är det viktigt att få sig aminosyror, svavel och B6 via sin kost.

Hon berättar också om en studie där man mätte vitaminer/mineraler/essentiella fettsyror/antioxidanter i blodet på äldre människor. Dessutom mätte man hjärnorvolymen med MR och hur väl de klarade av tanketest. Enligt denna studie verkar det som ju högre halter av nyttiga ämnen du har i blodet, desto bättre hjärnhälsa har du.

Wahls kom fram till att det var 31 olika vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror och antioxidanter som hon behövde få i sig från externa källor för att hennes hjärna och mitokondrier skulle fungera. Undersökningar av amerikaners matvanor visar också att trots att de äter mycket så är de i princip svältfödda på många av dessa essentiella fettsyror, vitaminer och mineraler.

Under sommaren 2007 bestämmer hon sig för att försöka designa en kost som maximerar intaget av dessa 31 näringsämnen samtidigt som den följer principerna från paleokost och det är The Wahls Diet.

Enligt the Wahls Diet ska man äta tre stora tallrikar med grönsaker per dag.

En tallrik ska innehålla mörka bladgrönsaker (grönkål, spenat). Detta för att ge vitamin B, A, C och K samt mineraler. Vitamin K2 skapas tydligen också i magen när gröna bladgrönsaker och magbakterier samverkar. K2 är en viktig komponent vid reparation av Myelin (samt för blodådror, hjärtvalv och ben). K2 har också sänkt risken hos möss att drabbas av den djurförsöksversionen av MS.

En tallrik ska innehålla stärkelsefattiga (lågt kh innehåll) svavelrika grönsaker (kålfamiljen, lökfamiljen, svamp). Grönsaker som kan ge gas i magen :) Dessa grönsaker påverkar viskositeten hos blodet, gör blodet tunnare.

En tallrik ska innehålla färgrika grönsaker (rödkål, rödlök, morötter, rödbetor, bär). Dessa innehåller antioxidanter som är viktiga (flavonoids?). Frukt som banan, äpple och päron räknas inte som färgad frukt och ingår inte i the Wahls Diet. Dessa antioxidanter är viktiga för mitokondrierna, för minnet och synen och för att hantera gifter i kroppen.

Förutom grönsaker behöver vi äta (vild) fisk och skaldjur för att få i oss omega 3. Gräsbetat kött är även bra men för att få sig maximalt med omega 3 måste man äta köttet rått (!!!). Ju mindre det är tillagat desto mer näring. Detta har ju naturligtvis andra faror med sig.

Hon nämner även inälvsmat och säger att 1/3 av proteinet i jägarkost kommer från inälvsmat. Inälvsmat innehåller massor med mineraler, vitaminer och Coenzym Q.

Wahls visar en jämförelse mellan hur mycket näring det finns i 100 gr äpple, 100 gr broccoli och 100 gr lever. Broccoli innehåller 10 ggr mer vitaminer och mineraler än äpple och lever innehåller 100 ggr mer än broccoli.

Hon nämner även sjögräs och tång som källa för Jod som är viktigt för att reparera myelin (och rensa kroppen från gifter och motverka cancer).

I Walhs Protocol för att behandla MS så ingår en strikt kost, kost tillskott, själv-massage, meditation, motion och elektrisk stimulering av muskler. 2010 började hon med forskning kring denna metod för att se om den även kan hjälpa andra med MS. Hon pratar lite om sin forskning och visar tidiga forskningsresultat, bla ändringar i bio-markörer. Efter att ha följt detta program så uppvisade försökspersonerna lägre inflammationsmarkörer (CRP), lägre triglycerider (markör för insulin känslighet), lägre LDL, lägre BMI, lägre nivåer homocystein (mått på att hur effektivt du kan använda dina B vitaminer, höga nivår dåligt). HDL, folat och B12 nivåerna gick upp. Enorm förbättring i fatigue, mer förbättring än någon medicin mot fatigue lyckats åstadkomma.

Dom gör försök med både primary progressives och secondary progressives (olika typer av MS) och det verkar vara en framgångsrik metod i båda fallen. Dom har testat att de första 6 månaderna bara använda dieten utan tillskott och sedan lägga till tillskotten, för att se hur viktiga de är.

Hon diskuterar om man även kunde tillämpa denna metod på andra sjukdomar, och hon säger att den grundläggande vetenskapen bakom råden är densamma och problematiken med mitokondrier etc är densamma.

Hon har en Q/A sektion där en del intressanta saker togs upp:

Tror Wahls att denna diet funkar för alla med MS eller en viss undergrupp?

Hon svarar att om man inte får tillräckligt med respons i kroppen på dieten så bör man kolla upp att man inte har tungmetallförgiftning eller allvarliga magproblem som tex svamp, jäst eller parasiter.

Hur bedömmer hon sin egen återhämtning?

Hon kan nu jogga i sin bakgård. Hon förväntar sig att det ska ta ca 10 år för kroppen att återhämta sig och hon har nu följt dieten i 5 år. Hon har nyligen brutit sin arm och medan kroppen läker benbrottet så har hon gått tillbaka lite i sin MS (det är därför hon ger föreläsningen sittande).

Vilka tillskott används i hennes diet?

Hon säger att detta finns beskrivet i detalj i hennes bok (minding my mitochondria) och att det varierar från person till person men nämner B complex, B12, svavel, coenzym Q, aminosyror.

En intressant sak hon nämner i slutet är att patienter verkar tappa vikt, och många gånger för mycket vikt, och de har varit tvungna att lägga till fett för att få dem att behålla vikten. Hon nämner bla kokosfett och att dieten kommer att inkludera mer kokosfett i fortsättningen.

Hon säger att motion är viktig men måste göras på rätt nivå, man kan lätt stjälpa istället för att hjälpa.

PS. Hon ska även ge ett föredrag på denna konferens i år (i augusti).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så mina tankar efter att ha sett denna föreläsning

1. Måste öka min mängd grönsaker ännu mer.

2. Inte steka i grönsaksolja.

3. Äta ännu mer inälvsmat.

4. Måste tänka över detta med tillskott, ska läsa hennes bok ordentligt.

5. Fundera lite på tillagningssätt.

Hennes kost verkar ju inte vara vanlig paleo kost och hon inkluderar inte frukt vilket är något jag och Maria har diskuterat förut. Hon verkar även gå mer mot en ketogen diet.

Jag funderar också vad en amerikansk paleo kost innebär. Kanske för mycket frukt, juice, nötmjöl? Halvfabrikat? Dr Wahls poängterar ju nu vikten av kvalitet i maten väldigt mycket (närproducerat, eklogiskt, vilt) och att laga maten själv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ökar MS eller har det varit samma antal insjuknade per 100.000 invånare de senaste 100 åren?

Är MS vanligt i länder där dom har baljväxter som stapelföda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ökar MS eller har det varit samma antal insjuknade per 100.000 invånare de senaste 100 åren?

Är MS vanligt i länder där dom har baljväxter som stapelföda?

Det som är mest utmärkande är att MS är vanligare ju längre norr ut från ekvatorn du befinner dig men det finns vissa undantag. Vad dessa undantag beror på är svårt att säga, kanske de har mer fisk i kosten och lättare tar upp d-vitamin. Sen har MS ökat de senaste hundra åren men även här måste man vara försiktig, diagnosmetoderna har blivit bättre och vad som förut var mest diffusa symptom klassificeras nu som MS. Sen är det svårt att få en tillförlitlig statistik över sjukdomen i Afrika och Indien.

Om jag får gissa så skulle jag säga att sjukdomen har ökat, jag ser det som en välfärds sjukdom. Jag skulle också säga att det inte är vanligt i länder med baljväxter som stapelföda men jag känner bara till Indien och där kan det mer bero på bättre d-vitamin nivåer. MS är en komplex sjukdom och det går inte att hitta en entydig orsak till att personer får sjukdomen, ofta är det en kombination av genetisk predisposition, yttre miljö och kost (och då mest miljön man hade runt omkring sig när man växte upp).

Jag undrar om inte metabolt syndrom är en av de stora riskfaktorerna för att få MS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om MS ökar i länder som antar en västerländsk livsstil men ligger på breddgrader där prevalensen normalt är låg. Att dom kanske inte varit så noga med statistiken kan ju försvåra som du skriver.

Hur stor anses ökningen i Sverige vara?

Har f öv antiinflammatoriska örter någon inverkan på MS? T ex gurkmeja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om MS ökar i länder som antar en västerländsk livsstil men ligger på breddgrader där prevalensen normalt är låg. Att dom kanske inte varit så noga med statistiken kan ju försvåra som du skriver.

Hur stor anses ökningen i Sverige vara?

Har f öv antiinflammatoriska örter någon inverkan på MS? T ex gurkmeja.

Ungefär 600 personer i Sverige insjuknar varje år i MS och man uppskattar att ungefär 15.000 personer har diagnosen. 

Ungefär dubbelt så många kvinnor som män får MS. Man har inget svar på varför det är så. Sjukdomen bryter oftast ut mellan 20 och 50 års ålder och är näst olyckor den vanligaste orsaken till funktionshinder hos unga vuxna i Sverige. MS är fem gånger vanligare i länder med kyligare klimat, som norra Europa, Nordamerika, Kanada och de södra delarna av Australien än i tropiska delar av världen.

https://www.ms-portalen.se/lev-livet-med-ms/landspresentationer/svensk-statistik-om-ms-274.htm

MS är en kronisk sjukdom som drabbar främst unga kvinnor. Förekomsten av MS i Sverige beräknas vara cirka 1 per 1000 invånare. Sjukdomen är dock mycket ojämnt fördelad mellan olika delar av landet. En epidemiologisk studie med syfte att undersöka fördelningen av MS i Sverige har genomförts.

Förekomsten av MS varierar mellan länder och mellan olika regioner inom samma land. De nordiska länderna tillhör ett högriskområde och sjukdomen är i stor utsträckning knuten till den vita rasen. Variationer mellan geografiska områden kan reflektera både miljö faktorers betydelse för uppkomsten av sjukdomen och ärftliga faktorer. En nyligen genomförd undersökning där man analyserat samtliga skandinaviska och finska incidensstudier visar också att förekomsten av MS förändras över tid och geografiskt område. Dödligheten i MS under perioden 1965-1984, baserad på WHO:s statistik, visade en minskning i Nordamerika och Västeuropa, medan man såg en något ökad dödlighet i östra och norra Europa.

http://www.neuroportalen.com/item.php?alt=192

Ärftliga faktorer

HLA gener bidrar till att reglera vårt immunsystem. Den viktigaste genetiska riskfaktorn för MS är HLA-varianten DRB1*15 som ökar risken för MS nära fyrfaldigt. Denna genvariant förekommer hos ungefär 60% av personer med MS i Skandinavien jämfört med 30% hos övriga befolkningen. Det har också nyligen säkerställts att HLA-varianten A*02 har en skyddande effekt mot MS vilket innebär att personer som saknar denna genvariant löper en ungefär fördubblad risk att drabbas av MS. Preliminära resultat av studier visar att variationer i IL7R genen kan öka risken för MS. Denna gen är också viktig för immunförsvaret och tros orsaka en obalans mellan inflammationsstimulerande och inflammationshämmande immunceller. Forskning pågår också när det gäller andra genetiska faktorer som kan vara kopplade till risken för MS. 

Miljöfaktorer

Det är känt att rökning ökar risken att drabbas av MS och riskökningen är störst hos de som röker mycket. Tobaksrök innehåller bland annat cyanid och kväveoxid som båda kan ha skadliga effekter på centrala nervsystemet. Däremot tycks inte nikotinet vara kopplat till ökad MS risk eftersom snusare inte löper ökad risk att insjukna jämfört med personer som aldrig använt någon form av tobak. Hade nikotin haft en påverkan på MS risken skulle man sett en riskökning även bland de som snusar eftersom snus innehåller mycket stora mängder nikotin. 

Ytterligare en riskfaktor för MS tycks vara tidigare infektion med Epstein-Barr virus (EBV) som ger upphov till körtelfeber. I många fall ter sig EBV infektion som en vanlig förkylning. Forskare har visat att patienter med MS har betydligt högre nivåer antikroppar mot EBV jämfört med övriga befolkningen. Det finns strukturella likheter mellan EBV och proteiner som ingår i myelin och när antikroppar bildas mot EBV tror forskarna att dessa antikroppar felaktigt kan identifiera proteinerna i myelinet som främmande och därmed attackera det. 

Förekomsten av MS ökar med avståndet till ekvatorn. En hypotes är därför att brist på solljus ökar risken för MS. Eftersom solljusexponering leder till produktion av vitamin D i kroppen är det svårt att avgöra om det är brist på vitamin D som ger upphov till den regionala fördelningen av MS eller om solljus även har andra effekter som skulle kunna minska MS risken. Behandling med vitamin D har prövats i mindre studier och visat att risken att utveckla MS sjunker. Det krävs dock större studier dels för att bekräfta fyndet och dels för att undersöka om relativt höga doser vitamin D under lång tid är riskfritt. 

Nyligen har en studie publicerats som visar att kraftig övervikt under sena tonår kan öka risken för MS. Övervikt ger upphov till en kronisk form av låggradig inflammation i kroppen. Detta tycks öka MS risken, men endast om man varit överviktig under ungdomen.  http://www.neuroportalen.com/svenska/ms/ms-forskning.php

PS. Observera att upptaget av d-vitamin är lägre om man är överviktig.

Vet inte om, och i sådana fall hur mycket, konstaterad MS har ökat. Även i västvärlden så har möjligheten till korrekt diagnostik ökat med MR röntgen. Jag blev intagen akut på KS och fick en trolig diagnos på tre dagar efter att dom hade tagit bilder på hjärna och rygg samt ryggmärgsprov. Vet att det inte varit så lätt för andra att få korrekt diagnos och man kan valsa runt i sjuksystemet länge, ibland flera år, innan man får korrekt diagnos. Och då har man förlorat viktig tid om man är beredd att göra tex kostförändringar. Symptomen kan vara väldigt olika från patient till patient beroende på var i hjärnan/ryggen dina inflammationer sitter så det kan vara svårt att diagnostisera om man inte har MR bilder.

Svårt att säga om antiinflammatoriska örter har någon inverkar, för att påverka sin sjukdom måste man göra större koständringar än så, men jag har i antiinflammatoriska örter så mycket jag kan i maten. Eller tänker du på människor i Indien? Jag tror fortfarande soltillgängligheten och den mörkare hyn hos Indier är en viktigare faktor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var mycket att läsa och ungefär vad jag själv hittade tror jag. Hinner inte läsa så mycket text just nu. Det jag var ute efter var tydlig info om eventuell ökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en ny intressant blog (paleo+lite vetenskap). Postar några exempel på intressanta inlägg

Skapa näringstät kost:

http://karlhulten.se/?p=725

http://karlhulten.se/?p=728

Läckande tarm/tarmhälsa:

http://karlhulten.se/?p=176

http://karlhulten.se/?p=110

http://karlhulten.se/?p=785

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gluten and Autoimmunity Explained in 20 Minutes

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IvUgcLQOUSA#at=204

Tack Johanna, det var en mycket bra video. Han förklarade så spännande att jag fick kalla kårar när det stod klart att kroppens alla vävnader ligger öppna för attack efter att man ätit gluten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Johanna, det var en mycket bra video. Han förklarade så spännande att jag fick kalla kårar när det stod klart att kroppens alla vävnader ligger öppna för attack efter att man ätit gluten...

Ja, det var bra också med förklaring om att "inside" egentligen är "outside". Det var egentligen Maria som hittade videon (som vanligt :) )

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nedan rapporterar dom om ett försök till medicin för MS som bygger på att omdirigera immunförsvaret istället för att dämpa det. När man dämpar immunförsvaret uppstår allvarliga biverkning. Istället vill de här låta immunförsvaret vara intakt och försöka blockera en specifik attack från immunförsvaret, dvs attacken på myelin protein (peptider). Detta gör man genom att försöka träna kroppen att se peptiderna som en del av kroppen igen (och inte som en yttre attack) genom att ge en låg dos av myelin peptider via ett plåster på huden.

Current treatments for MS affect the entire immune system in order to prevent the autoimmune attack. While this approach can be successful at reducing disease, the suppression of normal immune function leads to side effects such as increased risk of infection and malignancy. The autoimmune attack in MS is directed against parts of the myelin proteins (peptides) contained within the sheath that insulate nerve fibres. If treatments were designed to block this specific attack, general immune system function would remain intact and side effects would be reduced.

paper published in JAMA Neurology in July has reported the results of a clinical trial of just such a treatment, where the immune system is re-trained to start seeing myelin peptides as part of the self and prevent the autoimmune attack. Designed and implemented by a research team from the Medical University of Lodz, Poland, the treatment delivers low doses of myelin peptides through a skin patch worn on the body.

http://www.msra.org.au/skin-patch-targets-myelin-attack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Youtube videorna om MS och nutrition strategies. Förklara en del om auto-immuna responser och nyttiga för alla med auto-immuna sjukdomar att se. Tycker dom är väldigt tydliga. Från Maria Gutafsson om vanligt ;) Det enda jag inte håller med om är det han säger om mättat fett och rött kött (omodern vetenskap). 

http://www.dailymotion.com/video/x5bbvn_nutrition-and-multiple-sclerosis-ms_lifestyle
http://www.dailymotion.com/video/x5bbww_nutrition-and-multiple-sclerosis-ms_lifestyle
http://www.dailymotion.com/video/x5bby7_nutrition-and-multiple-sclerosis-ms_lifestyle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant blog av Sarah Ballentyne (som äter paleo) om när hon gjorde en 21-dagars socker detox. Hon åt inte mycket socker innan (inget spannmål tex) men hon åt frukt kanske 4-5 ggr per dag. Under socker detoxen så var den dosen frukt reducerad till en frukt per dag. Tydligen blev hennes hy markant bättre och även hennes auto-immuna sjukdom.

http://www.thepaleomom.com/2013/01/my-21-day-sugar-detox-experiment-the-good-and-the-great.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg