Birgitta Ström

Smörgås

Recommended Posts

Jag tycker att det är svårt att inte få börja dagen med en liten biten knäcke med ost och Bregott samt youghurt. Undrar om detta gör att jag faller vad gäller lchf.  Tycker inte att det är speciellt roligt att stå och laga mat i stora portioner när man är ensam. Ni som är singel hur gör ni. Avskyr fryst mat.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit, Birgitta!
Fröknäcke är gott och enkelt! Kan köpas (rätt dyrt) eller bakas (enkelt). :)
Det finns recept med flera ingredienser, tex http://56kilo.se/froknacke/
eller enklare (hälften linfrö, resten blandade fröer, täck med vatten över natten, tillsätt salt dagen efter och baka ut på högre värme (minns inte temp i skrivande stund men lite högre först och lägre sedan på eftertork) ).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Välkommen hit, Birgitta!
Fröknäcke är gott och enkelt! Kan köpas (rätt dyrt) eller bakas (enkelt). :)
Det finns recept med flera ingredienser, tex http://56kilo.se/froknacke/
eller enklare (hälften linfrö, resten blandade fröer, täck med vatten över natten, tillsätt salt dagen efter och baka ut på högre värme (minns inte temp i skrivande stund men lite högre först och lägre sedan på eftertork) ).

I mitt recept gäller först 125 grader i ca 70-80 minuter, sedan 100 grader i 40-50 minuter, sammanlagt två timmar alltså. Öppna ugnsluckan var femtonde minut under sista timmen. Sedan brukar jag låta plåten vara kvar i ugnen med öppen lucka tills den har svalnat (oftast under natten, eftersom jag vanligen gör frökexen på kvällen).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår så är Tommy singel. Han "lagar mat" varje dag, fryser bara in köttbullar och pannbiff. 

http://www.tommytappar.se/

Knäckebröd ingår inte i lchf. Men beroende på varför du äter lchf kanske just du kan tillåta dig det. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Birgitta Ström sade:

Jag tycker att det är svårt att inte få börja dagen med en liten biten knäcke med ost och Bregott samt youghurt. Undrar om detta gör att jag faller vad gäller lchf.  Tycker inte att det är speciellt roligt att stå och laga mat i stora portioner när man är ensam. Ni som är singel hur gör ni. Avskyr fryst mat.

Jag trodde förr att jag aldrig skulle kunna överleva utan smörgåsar i mitt liv. Man kan bevisligen vänja sig vid det mesta.

Det finns som de andra ovan skrivit om recept på fröknäcke.

Det är jättegott!. Jag gör också ibland ett mjukt bröd(limpa) som heter Stenåldersbröd. Det innehåller också frön, nötter och även ägg. Supergott!

Recept här:  http://glutenfrittmedsandra.se/stenaldersbrod/

Jag är inte singel men när det gäller matlagning så kan bli lite avundsjuk på er som är det och att bara få tänka på sig själv. 

Jag blir ibland trött på att anpassa måltider efter de övriga i min familj som är lite försiktiga med nyttigheter som jag vill ha. 

Inte behöver du väl laga stora portioner. Se till att ha lättlagat hemma. Att alltid ha ägg, ost, makrillburkar, oliver, grönsaker hemma är smidigt att fixa snabbt.

Det finns ju också lite bättre korvar med hög kötthalt(ca 95%)som är goda och okej med LCHF.

Lycka till!:)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, iAnna sade:

Knäckebröd ingår inte i lchf. Men beroende på varför du äter lchf kanske just du kan tillåta dig det. 

Nej inte vanligt knäckebröd men fröknäcke finns ju med som LCHF-recept. Man bör ju dock vara införstådd med att större mängder nötter & frön ger en del kolhydrater.

Jag tycker ändå att fröknäcke är ett bra övergång från vanligt knäckebröd om det är en favoritfrukost.:)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Birgitta Ström sade:

Om du äter en bit vanligt knäcke till frukost varje dag så äter du inte enligt LCHF. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man nu ska gå over till lchf, så får man se till att det funkar.Så testa fröknäcke  (se nedan). Testa bröd om du behöver (jag, eller snarare min sambo som inte tror jag klarar mig utan bröd, bakar Birgitta Höglunds valnötsbröd eller formbröd). Men glom inte att ifrågasätta dina matvanor efter ett tag. Kanske behöver du inte frukost alls längre? Kanske hittar du en roligare frukost någonstans på nätet. Men funkar det för dig, så fortsätt.

Jag trodde; ja jag var till 110% övertygad om, att jag inte kunde leva utan bröd och potatis. Men jag kunde testa några veckor...Efter fyra veckor kunde jag gå igenom doften av nybakat bröd I butiken och tänka "doftar gott, men går inte att äta...". Så man vet inte vad som hander. Man ändrar smak, man ändrar vanor. Man måste testa vad som funkar för en själv.

(Vet inte var jag hittat detta recept men  det blir gott. Blanda 1 dl solroskärnor 1 dl sesamfrön 1/2 dl linfrön 2 msk pofiber 1 msk fiberhusk 1/2-1 tsk havssalt. Koka upp 1/2 dl kokosfett utan smak + 2.5 dl vatten. Häll det over. Rör om, smaka av och låt stå en stund. Bred ut på plat. Flingsalt. 150 grader 45-60 min. Ta ut platen och markera fyrkanter med kniv. tillbaka I ugnen 50 grader ett par timmar)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Birgitta Ström sade:

Jag är oxå singel.. och gillar inte gammal mat!

Såå.. jag slopar frukosten.. på vardagar iallafall, för det är ju bara några timmar tills lunch!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Singel och tidigare svår kolhydrat-junkie. Det tog tre år att sluta med brödet, som var min största last. Nuförtiden skippar jag oftast frukost. Men om det blir av så äter jag ägg i någon form.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effie;

(Vet inte var jag hittat detta recept men  det blir gott. Blanda 1 dl solroskärnor 1 dl sesamfrön 1/2 dl linfrön 2 msk pofiber 1 msk fiberhusk 1/2-1 tsk havssalt. Koka upp 1/2 dl kokosfett utan smak + 2.5 dl vatten. Häll det over. Rör om, smaka av och låt stå en stund. Bred ut på plat. Flingsalt. 150 grader 45-60 min. Ta ut platen och markera fyrkanter med kniv. tillbaka I ugnen 50 grader ett par timmar)

Jag kan ta gift på att det är Birgitta Höglunds recept.;) Loberg

•  
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för en smörgås kan man ta en fet ostskiva(2cm) som man kombinerar med lite grönsaker, kryddor och majonäs. Gärna någon ost med hög fetthalt. Gouda eller gräddost.

Om du fullkomligt saknar fettskräck kan du ju bre på bregott därpå, men då hör man till hardcore-people...det har jag själv inte testat.

Har TS en extrem längtan efter knäckebröd, köp eller laga fröknäcke. 

TS kan definitivt äta yoghurt men den skall vara rysk eller cypriotisk. :)

+ koka några ägg.

Häll i mycket kokosfett i morgonkaffet. Njut!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, MrB sade:

Om du fullkomligt saknar fettskräck kan du ju bre på bregott därpå, men då hör man till hardcore-people...det har jag själv inte testat.

Har du missat smör på osten? Stackare... Det är jättegott och man står sig länge! Jag skär vanlig ost med hyvel och smetar på smör och viker/rullar ihop.

Som nybörjare (tolkar "nyanländ" som att du är det, Birgitta) har man ofta svårt att tänka sig ett liv utan x och y men det brukar växa fram. Själv stod jag och bakade "oopsies" och fick väl ner dessa med viss envishet... Vidrig konsistens. Minns dem som en blandning av omelett, maräng och oblat... Börja med att byta knäckebrödet mot fröknäcke så kanske du väljer bort det helt senare allt eftersom du lär dig mer och vill prova annat. Se gärna över yoghurten också så du har koll på innehållet. Många tycks ha svårare för viktnedgång och läkning av tarm om de äter mycket mejerier.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Ethel sade:

Effie;

Jag kan ta gift på att det är Birgitta Höglunds recept.;) Loberg

•  

Tack min namne :-)

Då har jag gillat hennes recept redan från början.

Och det viktiga rådet I den här tråden är att ta précis så manga och långa steg som man just då klarar av. Man äter efter bästa förstånd; känner efter hur man mår och hur mycket vågen protesterar; laser på och testar nya åtgärder vid behov. Men inte allt på en gang. Man ska ta det lugnt och tänka på att det här kallas njutmetoden.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa Lesscarbs sesamknäcke om du vill ha något knäckebrödsliknande. Det är min favorit. http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/grundrecept-lchf-sesamknacke/

Vissa maträtter går bättre att frysa än andra tycker jag.Köttfärsröror och pulled pork, beef eller chicken hör dit. Kan du tänka dig att äta samma rätt flera dagar i rad, så gör det. Du sparar i alla fall tid på matlagning. ;) Du kan också frysa in råvaror, t ex karrékotletter eller fläskkotletter, portionsbitar av kycklingfärs eller någon annan färs till burgare, kycklingfiléer, portionsbitar av lax eller vad du nu tycker är lämpligt att ha på lut och tina och laga till lagom mycket. Soppa brukar gå bra att frysa in också. Birgitta Höglund har många recept som lämpar sig för mindre hushåll på sin blogg. Kolla även Lesscarbs som har många smarta och lättlagade recept. 

Får du rester över så gör gärna en pizzaomelett. Gör en vanlig omelett på valfritt antal ägg. Lägg på fyllning när omeletten börjar stelna, t ex skivad tomat, några oliver, smörgåsmat eller rester, kanske lite rödlök eller paprika, pizzakryddor... Strö över riven ost och lägg på ett lock. Låt omeletten stå på eftervärmen tills osten smält. Kan varieras i det oändliga...

Leta rätt på något recept på LCHF-wrap. Utgår man från själva "brödet" så kan man fylla det med vad man tycker är lämpligt. Bra till rester och bra om man vill laga mättande mat till en person.

En köttfärspaj från Birgitta Höglund. Den är mättande och går utmärkt att frysa https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/05/06/kottfarspaj-glutenfri-lchf/ och kan ätas varm eller kall. Jag är inte superförtjust i mat som varit fryst, men den här blir bra. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Har du missat smör på osten? Stackare... Det är jättegott och man står sig länge! Jag skär vanlig ost med hyvel och smetar på smör och viker/rullar ihop.

Idag är det mat-dag för mig så jag kommer kanske unna mig en skiva fet ost med ordentligt med bregott på. Bara för att göra en poäng.... ^_^

Låter faktiskt inte dumt alls...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
19 minuter sedan, MrB sade:

Idag är det mat-dag för mig så jag kommer kanske unna mig en skiva fet ost med ordentligt med bregott på. Bara för att göra en poäng.... ^_^

Låter faktiskt inte dumt alls...

Använd riktigt smör så smakar det avsevärt mycket godare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, jala sade:

Använd riktigt smör så smakar det avsevärt mycket godare.

Såvitt jag begripit är bregott smör + någon olja för att mjuka upp och inte margarin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, MrB sade:

Såvitt jag begripit är bregott smör + någon olja för att mjuka upp och inte margarin.

Den jag använder är ekologisk. Fetthalten är 75 %. 68 % mjölkfett, alltså smör och 32 % rapsolja. Inte margarin i min värld i varje fall. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, MrB sade:

Har aldrig påstått att det är margarin. Däremot så gör oljan den mindre god att äta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
54 minuter sedan, Trollmormor sade:

Den jag använder är ekologisk. Fetthalten är 75 %. 68 % mjölkfett, alltså smör och 32 % rapsolja. Inte margarin i min värld i varje fall. 

Har aldrig påstått att det är margarin. Däremot så gör oljan den mindre god att äta. Hur nyttig är rapsoljan?  Förhållandet omega 6-3 är inte det bästa, samt omega  3 från växtriket har vi svårt att tillgodogöra oss.

http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Birgitta om du är singel och inte har lust och baka och inte alltför fattig köp då fröknäcket! ;-) ...ät det med bregott, ost och rysk yoghurt. Det duger alldeles utmärkt som LCHF. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan också göra som jag. Ät fröknäcket med smör. Norrgott (som Norrmejeriers motsvarighet till Bregott heter) köper jag bara då Norrmejeriers ekologiska smör är slut.

Jag skär smöret med kniv så blir det ett lagom tjockt lager helt i min smak. Har helt slutat att bre smör. :P

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, SGK sade:

Jag skär smöret med kniv så blir det ett lagom tjockt lager helt i min smak. Har helt slutat att bre smör. :P

Osthyvel funkar på smör också. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
8 timmar sedan, MariaF sade:

Osthyvel funkar på smör också. :)

Förvarar du smöret i kylskåpet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Rimligen. Det blir så smetigt med osthyvel I smöret annars. Men har man gjort slut på allt smöret som star framme och glömt att ta fram nytt, blir det snygga skivor med osthyvel.

Minns en rolig tråd på kolhydrater ifokus "du vet att du är lchf-are när..." där ett inlägg var just "du använder kniv till osten och osthyvel till smöret" :-)

Men det är ju enklare att ha smöret framme.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, jala sade:

Som med mjölk tycker jag det är smakskillnad på varmt och kallt. Mjölk vill jag ha något mindre kall för tydligare gräddsmak och smöret vill jag ha kallt. Konstigt egentligen att det smakar olika eftersom det smälter i munnen men jag tycker kallt är godare.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, MariaF sade:

Som med mjölk tycker jag det är smakskillnad på varmt och kallt. Mjölk vill jag ha något mindre kall för tydligare gräddsmak och smöret vill jag ha kallt. Konstigt egentligen att det smakar olika eftersom det smälter i munnen men jag tycker kallt är godare.

Kallt smör på varmt kött tycker jag är gott. Så det ligger något I det.

Men för att steka, eller för att bre på ev enstaka macka, så är det trevligare med mjukt. Tycker jag. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, MariaF sade:

Som med mjölk tycker ,då krävs det en sked för att få i sig jag det är smakskillnad på varmt och kallt. Mjölk vill jag ha något mindre kall för tydligare gräddsmak och smöret vill jag ha kallt. Konstigt egentligen att det smakar olika eftersom det smälter i munnen men jag tycker kallt är godare.

En sked kallt smör är godare kallt, varmt smör är lättare att breda på något. Roligt hur folk reagerar när jag berättar att jag har smör i kaffet, när jag sedan berättar att jag äter smör med sked så får de något konstigt i blicken. Jag brukar då fråga hur de gör när de äter exempelvis " kokt torsk med smält smör " , då krävs det en sked för att få i sig allt det goda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Jag brukar då fråga hur de gör när de äter exempelvis " kokt torsk med smält smör " , då krävs det en sked för att få i sig allt det goda.

Nej då. Då mosar man potatisen I det. Om man nu inte är en konstig typ som later bli potatisen, men äter smör med sked...

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-04 at 14:07, Effie sade:

Nej då. Då mosar man potatisen I det. Om man nu inte är en konstig typ som later bli potatisen, men äter smör med sked...

Ja en liten potatis någon gång unnar jag också mig. Häller över rikligt med smält smör hackad dill o annat hackat kryddgrönt - sen så mosar man potatisen så man får i sig det goda smöret! 

När våra barnbarn är här så säger jag till dem att ta en stor klick smör på sin potatis och mosa. - De gillar det väldigt mycket numera och gör så även hemma hos sig.  - Man måste jobba för att få bort fettskräcken - barn har lätt att lära vad som smakar gott.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, kickilotta sade:

När våra barnbarn är här så säger jag till dem att ta en stor klick smör på sin potatis och mosa. - De gillar det väldigt mycket numera och gör så även hemma hos sig.  - Man måste jobba för att få bort fettskräcken - barn har lätt att lära vad som smakar gott.

Nu drar jag kanske iväg lite från ämnet här men jag inser att jag spontant gjort mycket rätt som barn som jag på vägen försökt sluta med för det har varit "fel"; Jag åt gärna smör ur paketet (eller ja, det var väl margarin på 70-talet för det var billigare), jag åt gärna rå potatis (RS), jag har alltid älskat svålen och fettranden på fläsket och tuggat i mig brosk (mineraler och gelatin)... Det var banne mig bättre förr! Åtminstone en del... :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, jala sade:

Visst var det bättre förr, potatisen var inte lika besprutad.

https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/potatisen-sprutas-upp-till-tolv-ganger

Förstår nu att det var avsaknaden av gifter som gjorde att den egenodlade potatisen smakade så bra. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, Trollmormor sade:

Förstår nu att det var avsaknaden av gifter som gjorde att den egenodlade potatisen smakade så bra. 

Kanske har du dessutom näringsrikare jord till din potatis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemodlat är finfint - blir väldigt god smak oc skalet är fritt från skorv o liknande i år. Men måste ätas med måtta...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var på 80-talet så jag har inte en aning om hur det var med näringen i jorden :P . Jag minns bara att det var väldigt god potatis

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan äta smörgås, men det beror på hur strikt du vill vara och hur mycket kolhydrater du får från annat du äter. Och det bör helst vara glutenfritt bröd.

Jag brukar äta Schär Vital som är glutenfritt.

https://www.schaer.com/sv-se/p/vital

Det innehåller 36g kolhydrater per 100g. En brödskiva väger ungefär 30g, alltså blir det typ 11g kolhydrater per skiva. Jag äter 1-2 skivor per dag, med mycket smör/bregott och fett pålägg.

Det viktiga är vad hela måltiden innehåller. Vissa stirrar sig blinda på enskilda produkter eller ingredienser utan att se helheten. Många ingredienser är i sig inte LCHF men blir det i kombination med andra ingredienser. Att något inte innehåller kolhydrater gör det inte till LCHF, det måste ju vara mycket fett också. Grönsaker är inte LCHF, men en måltid som består av grönsaker, kött/fisk och fet sås är LCHF. En måltid där bröd ingår kan också vara LCHF.

Fröknäcke? Har testat en gång. FY vad äckligt! Jävla fågelmat! Att ett bröd har lite frön är OK men inte som huvudingrediens. Frö är fågelmat, det är inget som människor ska äta stora mängder av.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Rickard sade:

Du kan äta smörgås, men det beror på hur strikt du vill vara och hur mycket kolhydrater du får från annat du äter. Och det bör helst vara glutenfritt bröd.

Jag brukar äta Schär Vital som är glutenfritt.

https://www.schaer.com/sv-se/p/vital

Det innehåller 36g kolhydrater per 100g. En brödskiva väger ungefär 30g, alltså blir det typ 11g kolhydrater per skiva. Jag äter 1-2 skivor per dag, med mycket smör/bregott och fett pålägg.

Det viktiga är vad hela måltiden innehåller. Vissa stirrar sig blinda på enskilda produkter eller ingredienser utan att se helheten. Många ingredienser är i sig inte LCHF men blir det i kombination med andra ingredienser. Att något inte innehåller kolhydrater gör det inte till LCHF, det måste ju vara mycket fett också. Grönsaker är inte LCHF, men en måltid som består av grönsaker, kött/fisk och fet sås är LCHF. En måltid där bröd ingår kan också vara LCHF.

Fröknäcke? Har testat en gång. FY vad äckligt! Jävla fågelmat! Att ett bröd har lite frön är OK men inte som huvudingrediens. Frö är fågelmat, det är inget som människor ska äta stora mängder av.

Jag håller inte alls med angående det glutenfria brödet. Det blir inte LCHF bara för att man kombinerar det med andra ingredienser.  Självklart måste man titta på hela innehållet. LCHF handlar inte bara om mängden kolhydrater. Det handlar lika mycket om var dom kommer ifrån. Och ovanjord grönsaker är absolut LCHF.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du äter 1 knäckebröd per dag tycker jag det är ok. 8 gr kolhydrater. Förutsatt att du är striktare  resten av dagen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, singoalla sade:

Om du äter 1 knäckebröd per dag tycker jag det är ok. 8 gr kolhydrater. Förutsatt att du är striktare  resten av dagen. 

Om man äter 1 vanlig knäckebröd varje dag så äter man enligt LCHF. Oavsett hur man äter resten av dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, singoalla sade:

Om jag äter 8 gr kolhydrater per dag är det strikt lchf. 

Det stämmer bara till viss del. 8 gr kolhydrater är strikt, men dom kolhydraterna ska komma från sånt som är LCHF annars äter man varken strikt eller LCHF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Trollmormor sade:

Det stämmer bara till viss del. 8 gr kolhydrater är strikt, men dom kolhydraterna ska komma från sånt som är LCHF annars äter man varken strikt eller LCHF

Eftersom det inte finns en fast definition på beteckningen LCHF så kan även spannmålsbaserat knäckebröd gå in där. Sedan skulle jag personligen inte rekommendera spannmål men begreppet som sådant är väldigt vitt. Det är lite som "lågkolhydrat"... Vaddå "låg"? Jämfört med vad? Är frukt LCHF? En del säger ja, andra säger nej. Enligt ursprunget vad jag minns är det totala mängden kolhydrater som avgör det. 
Eller så får man säga som vegetarianen som åt kött; Helt enkelt "förbjuden frukt"! ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, MariaF sade:

Eftersom det inte finns en fast definition på beteckningen LCHF så kan även spannmålsbaserat knäckebröd gå in där. Sedan skulle jag personligen inte rekommendera spannmål men begreppet som sådant är väldigt vitt. Det är lite som "lågkolhydrat"... Vaddå "låg"? Jämfört med vad? Är frukt LCHF? En del säger ja, andra säger nej. Enligt ursprunget vad jag minns är det totala mängden kolhydrater som avgör det. 
Eller så får man säga som vegetarianen som åt kött; Helt enkelt "förbjuden frukt"! ;)

Enligt min uppfattning är det totala kolhydratintaget som gäller. Sen väljer man vilken nivå som passar bäst för ens välbefinnande och hälsa. Strikt, måttlig eller liberal. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, MariaF sade:

Nej, det finns visserligen ingen fast definition. Men att spannmål skulle kunna ingå håller jag inte med om. Det är inget jag känner igen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger bara - ta fröknäcke istället - så är problemet löst ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Trollmormor sade:

Nej, det finns visserligen ingen fast definition. Men att spannmål skulle kunna ingå håller jag inte med om. Det är inget jag känner igen.

Egentligen är bristen på definition ett litet problem. Jag försöker se det som riktlinjer istället; spannmålsfritt, under 50g kolhydrater per dygn, rikligt med fett... För det finns massor av "LCHF på mitt sätt" där ute. Den första jag såg som definierar LCHF som en kost som kan ha mer än 50g kolh/dygn var Jonas Bergkvist. Som han förklarade det var det dock logiskt eftersom en toppidrottare som äter 150g kolh/dygn äter en väldigt liten del av sina 5-6000 totala kalorier per dygn som kolhydrater. Då kommer ju begreppet energiprocent in istället och kanske är det mer rättvisande? Sedan tycker jag att oprocessade matvaror, spannmålsfritt osv kan och bör framhållas ur hälsoperspektivet men billig skräpbacon från plågade grisar med nitriter och rökarom räknas tyvärr lik förbaskat som LCHF... 

Annika Dahlqvists gamla blogg hade en liten folder med det jag uppfattar som de mest ursprungliga definitionen av LCHF men tyvärr kommer man inte åt den just nu (eller kanske inte alls längre?). Jag sparade den men skam vet var. Som jag minns det stod det tyvärr inte spannmålsfritt utan bara mindre än 50g kolh/dag och rekommendationen för viktminskning var mindre än 5g kolh/100g vara, ovanjordgrönsaker, 1g protein/önskad kilo kroppsvikt och fett tills man blir mätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg