Recommended Posts

Trollmormor    1 807
10 minuter sedan, MariaF sade:

Annika Dahlqvists gamla blogg hade en liten folder med det jag uppfattar som de mest ursprungliga definitionen av LCHF men tyvärr kommer man inte åt den just nu (eller kanske inte alls längre?). Jag sparade den men skam vet var. Som jag minns det stod det tyvärr inte spannmålsfritt utan bara mindre än 50g kolh/dag och rekommendationen för viktminskning var mindre än 5g kolh/100g vara, ovanjordgrönsaker, 1g protein/önskad kilo kroppsvikt och fett tills man blir mätt.

Från början ingick t ex Finncrisp, men Annika ändrade sej väl i det fallet och förordar spannmålsfritt numera?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MariaF    5 412
5 minuter sedan, Trollmormor sade:

Från början ingick t ex Finncrisp, men Annika ändrade sej väl i det fallet och förordar spannmålsfritt numera?

Ja, "alla" förordar nog spannmålsfritt numera och det tycker jag är bra men för den som inte triggar på bröd eller har problem med gluten kan ändå tillåta sig det nån gång inom ramen för LCHF. 

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Trollmormor    1 807
7 minuter sedan, MariaF sade:

Ja, "alla" förordar nog spannmålsfritt numera och det tycker jag är bra men för den som inte triggar på bröd eller har problem med gluten kan ändå tillåta sig det nån gång inom ramen för LCHF. 

Jo, visst kan man tillåta sej gluten. Det gjorde jag då och då. Sen upptäckte jag att jag faktiskt fick ont i magen av gluten. Även om det var en liten mängd.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stoscha    6 874

Spannmål är inte LCHF. Frukt är inte LCHF utan Paleo. Sen kan man välja att äta det ändå men kalla det inte för LCHF utan för personliga avsteg. Alla nybörjare som ska välja den här kosten blir så förvirrade och sedan besvikna att kosten inte levererar enligt deras förväntningar. Tacka 17 för det när de inte äter LCHF utan nåt halvdant. Majoriteten som säger att de misslyckas med LCHF äter troligen sånt som inte ingår i den här kostmodellen. Läs Kostdoktorns grundläggande vad som är OK mat och inte

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaF    5 412
33 minuter sedan, stoscha sade:

Spannmål är inte LCHF. Frukt är inte LCHF utan Paleo. Sen kan man välja att äta det ändå men kalla det inte för LCHF utan för personliga avsteg.

Men vems LCHF är "rätt"? Det är ju det jag menar, utan entydiga regler kan det finnas utrymme för både det ena och andra inom väldigt vida ramar. Kostdoktorns riktlinjer skiljer sig lite från Annika Dahlqvists, men Kostdoktorn har fått större genomslag, är det då de som är "rätt"? Anna Hallén och Åse "56kilo" kallar sin LHCF för 2.0, är den mer rätt? För mig är frukt och spannmål INTE LCHF men det är min uppfattning om LCHF, är den då mer rätt jämfört med den som äter en Finncrisp ibland? Entydiga regler, en standardisering, gör livet enklare men det skulle bli svårare att hitta sin egen väg så jag föredrar personligen att kalla det LCHF-riktlinjer och avråda från spannmål, frukt, dagliga bakverk osv.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MrB    265

TS vill ha knäckebröd och yoghurt. Då kommer vissa förslag med vad man kan ta istället. Fröknäcke och rysk yoghurt.

Om TS verkligen måste ha riktigt knäckebröd och inte fröknäcke och måste ha en sockrad lågfettyoghurt som får insulinet att skjuta som en raket så är det ett val TS kan göra om hen anser att det är värt det.

Det är samma fenomen som i andra trådar där folk vill ta en whiskey eller ett eller några glas vin. Prioritera.

Ett eller två knäckebröd inmixat med en för övrigt fettbaserad kost kommer få den totala kolhydratkvoten över dagen att bli relativt låg. Då spelar det kanske inte någon roll om "spannmål inte är lchf". KS kan vara kvar i ketos och nöjd.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Effie    2 424

Regler...jag tycker det är viktigt att ha tydliga regler. "Det här är vad vi kommit fram till fungerar. Det här ingår. Det här ingår inte. Det här är tveksamt. Börja med den här mängden av dittan och dattan. Sedan måste du testa själv, vad som passar dig."

För vi har Inga klara och entydiga regler som passar alla. Och det måste vara tydligt. Vi har ramar och riktlinjer, tumregler och teorier. Ett (eller manga) förslag "börja så här!"  Och en lång lista med sådant man kan skruva på och förändra om det inte funkar. Men vi kan aldrig saga "gör exakt så här så kommer du att gå ner I vikt/må bra/vad-det-nu-är-man-vill". Vi kan bara saga "testa det här. Det har funkat för många".

Det finns regler. Men var och en måste tolka, testa och anpassa själv. Det är nog min huvudregel.

För mig ingår inte spannmål I LCHF. Och jag tycker inte att det ingår I börja-så-här-förslaget. Men är det ett måste för att öht börja, så ät. Och ompröva efter 3-6 månader.

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rickard    1 101
17 timmar sedan, Tureborgaren sade:

För mig är LCHF (low carb high fat) lite kolhydrater, mycket fett. Det sätter ju gränser för hur mycket knäckemacka man kan stoppa i sig, om man nu väljer att äta det.

Helt enig. 

LCHF betyder vad det betyder; Low Carb High Fat! Äter man lite kolhydrater och mycket fett då äter man LCHF. Enskilda ingredienser har inte med saken att göra. Det är helheten som avgör. Om jag äter max 50g kolhydrater per dag, och mycket fett, då äter jag LCHF oavsett var kolhydraterna kommer ifrån!

5% regeln är bara en tumregel för att göra det lättare att veta vad man kan äta utan att det blir för mycket kolhydrater. Man slipper väga maten och räkna ut hur mycket kolhydrater det blir. Detta är viktigast för nybörjare, och alla andra som vill göra det så enkelt som möjligt. Men om man ändå har koll på vad man äter behöver man inte följa 5% regeln. Med erfarenhet blir det lättare att hålla koll, och vissa gillar att väga och räkna.

Lindha Wikström om sunt förnuft med LCHF: http://halvalindha.se/2017/august/sunt-fornuft-med-lchf.html

Självklart kan Lindha ha Kalles kaviar på äggen om hon vill!

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kickilotta    426
On 2017-08-09 at 19:12, MariaF sade:

Egentligen är bristen på definition ett litet problem. Jag försöker se det som riktlinjer istället; spannmålsfritt, under 50g kolhydrater per dygn, rikligt med fett... För det finns massor av "LCHF på mitt sätt" där ute. Den första jag såg som definierar LCHF som en kost som kan ha mer än 50g kolh/dygn var Jonas Bergkvist. Som han förklarade det var det dock logiskt eftersom en toppidrottare som äter 150g kolh/dygn äter en väldigt liten del av sina 5-6000 totala kalorier per dygn som kolhydrater. Då kommer ju begreppet energiprocent in istället och kanske är det mer rättvisande? Sedan tycker jag att oprocessade matvaror, spannmålsfritt osv kan och bör framhållas ur hälsoperspektivet men billig skräpbacon från plågade grisar med nitriter och rökarom räknas tyvärr lik förbaskat som LCHF... 

Annika Dahlqvists gamla blogg hade en liten folder med det jag uppfattar som de mest ursprungliga definitionen av LCHF men tyvärr kommer man inte åt den just nu (eller kanske inte alls längre?). Jag sparade den men skam vet var. Som jag minns det stod det tyvärr inte spannmålsfritt utan bara mindre än 50g kolh/dag och rekommendationen för viktminskning var mindre än 5g kolh/100g vara, ovanjordgrönsaker, 1g protein/önskad kilo kroppsvikt och fett tills man blir mätt.

Dr Annika Dahlqvist skriver om LCHF -kost|

http://annikadahlqvist.com/kostprogram-for-lchf/

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu