sanroo01 Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Jag har nästan nyligen startat med LCHF-kost. Jag är mycket nöjd med de mesta. Jag har bl.a lidit av depressioner från och till utan att veta anledningen. Detta fenomen var den största orsaken till att jag valde att prova. Men, jag har alltid haft problem med mitt blodtryck. Det är lågt. Nu efter ca 3 veckor med LCHF är det lägre än någonsin. Jag har gjort allt jag kan för att underlätta vardagen. Motionera regelbundet, dricka mycket, hålla koll på salt , koffein osv. Men det blir bara värre och värre. Det kan svartna för ögonen när jag sitter ner och bara sträcker på mig, har även hänt liggandes. Jag hittar ingen info om detta någonstans och jag vet inte vart jag ska vända mig för hjälp. Vårdcentralen tyckte det var bra med lågt blodtryck och ville inte göra något åt det. Tacksam för alla tips, tricks och fakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Har upplevt samma sak när jag kombinerat fasta med min lchf-kost men tycker att det blivit bättre när jag adderat ordentligt med salt. Du kanske kan öka saltdosen under en period och se om det hjälper? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Sjunkande blodtryck är den näst vanligaste biverkningen av LCHF efter viktnedgång! Och det vanligaste rådet/boten är att dricka två muggar benbuljong varje dag i början. Andra drar i sig rena saltschotts! Iallafall, kroppen använder salt för att reglera blodvolymen.. som i sin tur påverkar trycket. Dvs vi pratar vanligt bordssalt. Insulin stimulerar njuren att återuppta salt varvid vatten följer med via osmos! Eh.. det är mer komplicerat än så faktiskt! https://en.wikipedia.org/wiki/Renin–angiotensin_system 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sanroo01 Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Tackar! Ska prova. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Lakrits i naturlig osötad form, under "akuta" fasen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 7 timmar sedan, Zepp sade: Sjunkande blodtryck är den näst vanligaste biverkningen av LCHF efter viktnedgång! Och det vanligaste rådet/boten är att dricka två muggar benbuljong varje dag i början. Andra drar i sig rena saltschotts! Iallafall, kroppen använder salt för att reglera blodvolymen.. som i sin tur påverkar trycket. Dvs vi pratar vanligt bordssalt. Insulin stimulerar njuren att återuppta salt varvid vatten följer med via osmos! Eh.. det är mer komplicerat än så faktiskt! https://en.wikipedia.org/wiki/Renin–angiotensin_system Tack Zepp, den här skall observeras med entusiasm! Precis som fettskräcken så har de flesta av oss lite utav saltskräcken i oss också. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 35 minutes ago, Xiro said: Lakrits i naturlig osötad form, under "akuta" fasen Saltlakrits utan vete antar jag ;-) lakrits är en riktig glutenfälla. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 33 minuter sedan, Erik 2 sade: Saltlakrits utan vete antar jag ;-) lakrits är en riktig glutenfälla. Inte godis-lakrits från Malaco m fl utan riktig lakrits, t ex sån här: https://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-choklad-stsaker-liquorice-pastilles-p-110?osCsid=o6qrqugqnahg5mc3jqo0k8p117 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 4 timmar sedan, MrB sade: Tack Zepp, den här skall observeras med entusiasm! Precis som fettskräcken så har de flesta av oss lite utav saltskräcken i oss också. Mm.. prexis.. grejen är att både fett- och salt-skräcken har ett åtminstone visst vetenskapligt stöd, det skall man inte glömma! Utan det man skall göra är att sätta in bägge i sitt rätta sammanhang.. oftast då relaterat till en västerländsk livstil! Och rent ut sagt.. när det gäller fett så har de med FH fått vara någon form av riktmärke/deras genetiska predisposition har fått allt för högt inflytande över lipidologin! Lika så är det med folk som har genetiska problem med sina Angiotensin-Renin system, vad gäller blodtrycket! Plockar man då bort dessa två kategorier.. som då får vara försiktiga och stå under ständig läkarkontroll.. så faller stora delar utav kostråden bort! Nämenaltså.. grejen är att hela gidret påminner om att man skulle anse att typ1 diabetes vore det normala.. de av olika okända anledningar har bortfall utav egen insulinproduktion! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sanroo01 Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 Jag har provat buljong. Har även vägt upp salt och sett till att jag får i mig de mängder som jag har hittat. 14-25g om man äter en lågkolhydratskost. Är detta en mängd salt som verkar rimlig? Fick inget resultat. Gick till vårdcentralen och fick ta några tester. Alla tester normala. Möjligtvis så var blodvärden lite höga, men ytterst lite. Så klart var jag ju lite uppjagad så blodtryck var normalt. Men var lite väl uppjagad så de tog EKG också som visade sig vara normalt. Nu står jag cluless? Och vet inte vart jag ska ta vägen. Ska kolla närmare på det där med lakrits. Annars får jag åtminstone vänta ett tag till. Kan ju bara ta längre tid för mig att omställa. Fler tips är välkomnande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Mediciner? Sköldkörtel? http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/low-blood-pressure/symptoms-causes/dxc-20316599 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sanroo01 Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 Inga mediciner och enligt provet jag tog visar sköldkörteln normal funktion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Hur lågt blodtryck innebär "lägre än nånsin"? Jag har också lågt tryck och det är inte alltid salt hjälper. Kan du mäta själv hemma för att slippa vita rocken-syndromet? (Egna blodtrycksmätare har ju numera överkomligt pris.) Jag funderar ibland för egen räkning på om det verkligen är trycket som orsakar yrseln? Jag har ett lågt tryck men det är rätt stabilt vad jag kunnat mäta mig fram till. Vad det skulle vara istället vete sjutton, det har jag inte klurat ut än så jag följer din tråd med intresse. Det som börjat intressera mig är HRV (började intressera mig som en del av träningen) för det tycks kunna vara inblandat men det kan ju vara ett sidospår... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sanroo01 Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 Ännu ett tips tack! Satt nämligen och pratade med sambon, att det helt enkelt kan vara så att vi har för mycket att göra och haft det för lång tid. Samt, alternativa hjälp/sjukvård. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Mitt tryck kan svänga en del. Mest 115/60. Men Ibland 95/50 och då har jag blivit fundersam....kollade en del hos Mr. Google och Miss Wiki Vi har övre gränser för tryck - och det kan vara livshotande om det går över vissa gränser - men det har man inte mht. lågt tryck. Det jag fick utav letandet är att man anser inte ett lågt tryck som ett problem i sig själv.... finns inte någon definitiv låg gräns.. Om du har lågt tryck utan anknutna problem - så är det OK och inget man skal oroa sig över eller medicinera emot. Men om du upplever problem - t.ex. besvärande yrsel, att man tuppar av (eller är nära att göra det) då bör man kolla lite.... Du skriver att det kan svartna för ögonen....jag tror du skal fråga dig själv om detta är ett betydande problem eller något som du kan lära att leva med. Jag har ibland (sällan) lite yrsel och att det svartnar pyttelitet för ögonen....men jag tycker att det bara är en bagatell..... jag har bara lärt mig at vara lite försiktig med att resa mig alt för snabbt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 2 timmar sedan, Carl August Arge sade: Det jag fick utav letandet är att man anser inte ett lågt tryck som ett problem i sig själv.... finns inte någon definitiv låg gräns.. Om du har lågt tryck utan anknutna problem - så är det OK och inget man skal oroa sig över eller medicinera emot. Så vitt jag förstår så finns det medicin mot lågt tryck men den fungerar inte så varför den ens finns begriper inte jag... Läkarna skriver sällan ut den just därför att den inte fungerar men vet inte heller vad som kan funka. Det är nog som du säger, Carl August Arge, man får försöka hitta sätt att leva med det. Jag insåg att vara gravid var klart negativt för det låga trycket så det har jag slutat med. (Minns att jag gick hemifrån så att jag såg bussen som gick en kvart innan den jag skulle med när jag var halvvägs till busshållplatsen och stannade och vilade i trappan på jobbet för hissen var avstängd.) Jag märker ofta på känslan i kroppen när jag måste resa mig lugnare och stress påverkar i allra högsta grad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Om du är väldigt smal ? skulle du kunna äta upp dig lite grann. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 On 2017-08-06 at 19:04, sanroo01 sade: Jag har provat buljong. Har även vägt upp salt och sett till att jag får i mig de mängder som jag har hittat. 14-25g om man äter en lågkolhydratskost. Är detta en mängd salt som verkar rimlig? Fick inget resultat. Gick till vårdcentralen och fick ta några tester. Alla tester normala. Möjligtvis så var blodvärden lite höga, men ytterst lite. Så klart var jag ju lite uppjagad så blodtryck var normalt. Men var lite väl uppjagad så de tog EKG också som visade sig vara normalt. Nu står jag cluless? Och vet inte vart jag ska ta vägen. Ska kolla närmare på det där med lakrits. Annars får jag åtminstone vänta ett tag till. Kan ju bara ta längre tid för mig att omställa. Fler tips är välkomnande. Lite mer tålamod kanske. När började du "salta dig" och har du fortsatt kontinuerligt? En vecka är kanske rimligt att kroppen anpassar sig? Nu utgår jag från mig själv som referens. För mig var det inte så att blodtrycket blev normalt direkt efter första saltshoten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Och till MrB och alla andra som är litta intresserad utav salt i födan.. studier på detta, historien och litta annat; https://chriskresser.com/specialreports/salt/ "While salt recommendations vary between individuals based on age, gender, physical activity, and health conditions, I feel that the data supports an intake between 3000 and 7000 milligrams of sodium, or 1.5 to 3.5 teaspoons of salt, per day. People who are quite active or sweat a lot should consume salt on the higher end, and those who are less active may want to consume on the lower end. Of course, there may be some conditions where moderate salt restriction is warranted, but for the majority of healthy individuals, salting to taste will provide an appropriate level of sodium in the diet. Natural sources of sodium include sea vegetables, fish, shellfish, and meat, plus certain plants such as beets, carrots, celery, spinach, and turnips." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Ni som har oförklarliga problem med yrsel, har ni koll på kristallsjukan eller lägesyrsel ? Det hade inte jag för några dagar sen men sambons kollega visste precis vad jag drabbats av. Slag, virus, stress kan tydligen vara utlösande faktorer. I mitt fall troligen paddlande i gropig sjö eller dyk från brygga. Gick över på ett par dagar men det kan ta betydligt längre tid. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Dagens salt-tips: Finns en annan tråd om för stora saltshots och illamående. Råkade ut för ett sådant idag och blev illamående i 20-30 minuter. Ni som kör saltshots...ta små saltshots men mycket vatten..och lite pauser emellan istället för att ta en stor. Sprid ut dem över dagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sanroo01 Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Nu var jag hos ytligare en på sjukvården. Detta var på eftermiddagen och jag började känna mig lite dåsig (trotts jag har sovit över 8h timmar under natten) Jag berättade om mina problem med trötthet och yrsel/svimningskänslor och berättade även att det blev värre när jag tränade, då jag hade försökt mig på det för att få upp blodtrycket. Jag la fram min teori om att det hade med stress att göra. Att kroppen kanske går in på lågvarv efter dramatiska händelser. Sjuksköterskan köpte inte den teorin riktigt, men sa inte häller att det var omöjligt. I alla fall bestlutade dom att kolla min sköldkörtel igen. de tog även blodtrycket, blodvärden och kollade sockret. De skulle återkomma. När jag kom hem och tittade på siffrorna från blodtrycket, blodvärdena och sockret blev jag lite fundersam. blodsockret låg på blyga 3,7. Jag började leta i mitt minne och hade för mig att någonstans hade jag sett en informationsfilm på kostdoktorn om att blodsockret inte brukar gå under 4 på normala människor. I alla fall blev jag för trött för att kolla upp det och var tvungen att sova en stund. okey 3,7 är inte mycket under 4 men eftersom jag blev tröttare och tröttare finns det möjlighet att det sjunkit ännu mer efter besöket. Eftersom jag inte har diabetes och inte tar insulin så kan det var blodsockret som bråkar med mig och inte blodtrycket. Vilket också kan förklara varför jag blir trött efter träning. Men vad jag vet så finns det mer eller mindre inga sjukdomar som ger lågt blodsocker. Hade ätit en LCHF lunch vid 11-tiden och klockan var nu ca 14:00. Kan det var så att jag fått i mig någon form av socker, och därmed sjunker socker nivån? Jag vet inte, men jag har fått en ny tråd att leta vidare på. en blodsockermätare kan vara en bra investering. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 2 timmar sedan, sanroo01 sade: Men vad jag vet så finns det mer eller mindre inga sjukdomar som ger lågt blodsocker. Hade ätit en LCHF lunch vid 11-tiden och klockan var nu ca 14:00. Kan det var så att jag fått i mig någon form av socker, och därmed sjunker socker nivån? Jag vet inte, men jag har fått en ny tråd att leta vidare på. en blodsockermätare kan vara en bra investering. Diabetes typ 1 kan ge lågt socker (kan bli dödligt lågt). Men det verkar något osannolikt att du skulle ha Dt1. Sa de inget om låga sockret? Jag har både blodsockermätare som också kan mäta ketoner (har Dt2) och blodtrycksmätare hemma. Jag skulle investera i båda två i dit ställe - det är mkt bättre att VETA istället för all osäkerhet och en massa gissande och antagande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts